Дата __________ Номер уроку ___________ Українська література 5 клас
Тема. Урок позакласного читання. Василь Сухомлинський. Восени пахне яблуками
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів;
вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість українських письменників, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
- Ціннісно-смислову компетентність шляхом аналізу сюжету твору показати важливість праці для досягнення кінцевого результату;
-Здоровязбережувальну компетентність шляхом раціонального та натурального харчування.
Обладнання: підручники, ілюстративний та роздатковий матеріал, зошити,
мультимедійна презентація, відеоматеріали, свіжі яблука, яблука шаблони, дерево яблуня шаблон.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Предмети, що інтегруються: українська література, образотворче мистецтво,
трудове навчання, основи здоров’я.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ слайд 2
Добрий день! Вітаю вас
Розпочнем урок в цей час.
Видумуйте, пробуйте, творіть!
Розум, фантазію проявіть!
Активними і уважними будьте
І про кмітливість не забудьте!
Метод «Яблуневий настрій»
На свіжих яблуках фломастерами або маркером намалювати вираз обличчя. Відтворити свій настрій.
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою слайд 3
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
Якось Яків садив сад
Посадив аж цілий ряд.
Визрів сад сам по собі
Яблук не носить в торбі.
Читання складів. Інтерактивна гра «Збираємо урожай» слайд 4
На слайді таблиця дитина складає склад читає яблуко зникає з екрана, а ви можете дати дитині шаблони яблук за виразне та швидке читання (зелене, червоне, жовте використаємо в кінці)
Яблучна піраміда для розчитування слайд 5
Ти хий
Осі нній
Яблу чко
Яблуне вому
Споло ханий
Поле тів
Спа лахнула
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Відгадайте загадку.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль —
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) слайд 6
— Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури і живопису.
Валеохвилинка.
Візьміть ваші яблука, на яких ви малювали свій настрій. Піднесіть їх до обличчя. Понюхайте їх. Вловіть цей тонкий аромат осіннього саду, запах люблячої руки, що зростила сад та зібрала у ньому урожай.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота з біографією В. Сухомлинського. Метод емпатії
Хлопчик з класу вивчає кілька речень від імені Василя Сухомлинського про народження і дитинство.
Я народився 28 вересня 1918 року в селі Василівці тепер Кіровоградська область в бідній селянській сім’ї. Мій батько Олександр Омелянович, працював по найму як тесляр і столяр у заможних селян. Крім того він викладав трудове навчання у нашій сільській семирічній школі. Мати працювала в колгоспі. У мене ще були старші брати Іван та Сергій і сестра Меланія. Усі вони стали вчителями.
В цьому селі минуло моє дитинство й юність. Я навчався в рідному селі у школі, був одним з найкращих учнів. І в 1933 році закінчив семирічну школу. Влітку 1933 року моя мати провела мене до міста Кременчука, де розпочалося моє доросле життя.
Метод «Хронограф» у вигляді яблук і дерева. Від коріння від його батьків чіпляти яблука з важливими датами у житті В. Сухомлинського.
Виразне читання вчителем + ілюстрації на слайдах слайд 7
Де + натиск на наступну картинку
Тихий осінній день. + У яблуневому саду літають джмелі. + Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі. + Зайшло сонце. + А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем. Десь заспівав цвіркун. Коли це з яблуні на землю впало яблуко — гуп... + Цвіркун замовк. Пролетів сполоханий птах. Десь за лісом у нічному небі спалахнула зірка. + Знову заспівав цвіркун.
+ Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.
Гра «Рибки»
Самостійне мовчазне читання тексту оповідання учнями
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Що ви уявляли, читаючи його?
— Який настрій воно у вас створило?
— Які почуття викликало?
Словникова робота слайд 8
Читання колонок слів «луною» за вчителем
День тече
джмелі замовк
цвіркун заспівав
сполоханий спалахнула
— Прочитайте слова з м’якими приголосними звуками.
— У яких словах букв більше, ніж звуків?
Робота в парах. Підготовка до виразного читання оповідання
— У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
— Де зробите найдовшу паузу?
— Які слова виділите голосом при читанні?
Виразне читання оповідання учнями
— Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
— Хто ласував солодким яблуком?
— Чому злякався цвіркун?
— Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
— Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
Фізкультхвилинка під музичний супровід слайд 9
Інтеграція образотворчого мистецтва. Робота за картиною Катерини Білокур «Богданівські яблука» слайд 10
Учні описують картину, відповідаючи на запитання, подані в підручнику.
Біографічна довідка слайд 11
— Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівка Пирятинського повіту Полтавської губернії (нині — Яготинський район Київської області) у бідній селянській родині. Сама навчилася писати й читати. «На цьому моя початкова, середня і вища освіта закінчилася»,— згадувала пізніше Катерина Білокур.
У дитинстві малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже в отроцтві з книг.
У 1954 році в Парижі на міжнародній виставці демонструються її картини «Цар-колос», «Берізка» і «Колгоспне поле», які високо оцінив Пабло Пікассо.
Коли всесвітньо відомий маестро побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, немов за- гіпнотизований, а потім назвав її геніальною і додав: «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».
Творчість художниці з села Богданівки належить до найкращих надбань української культури ХХ століття, вона стала предметом вивчення й дослідження мистецтвознавців.
Інтерактивна гра «Намальовані яблука» слайд 12
На слайдах демонструються різні види картин діти мають визначити жанр живопису.
Робота в групах. Гра «Утвори пару»
Джмелі пролетів
яблуко тече
сік пахнуть
цвіркун літають
птах впало
зірка виплив
місяць заспівав
яблука спалахнула
Інтеграція основ здоров’я. Метод «Тарілка здорового харчування»
Чи знаєте ви, що для того щоб буди здоровим потрібно правильно та раціонально харчуватися. Тобто кожного дня ми повинні з’їдати певну кількість різноманітних продуктів. Одних продуктів потрібно більше, а інших зовсім небагато. Зараз я вам це поясню з-за допомогою Тарілки здорового харчування. Всі необхідні продукти у нас є. Проведемо майстер-клас. Я готую та розповідаю, а ви повторюєте за мною.
Розповідь проводити за матеріалом пдф документа http://phc.org.ua/uploads/files/%20тарілка%20.pdf
Інтеграція трудового навчання. Інтерактивна гра «Сніданок» слайд 13
При цьому готуєте разом з дітьми фруктовий салат.
Потерта морква + яблуко шматочками + кукурудзяні пластівці + горіхи + йогурт. Все змішати. Скуштувати.
Інтерактивна гра «Картинка для читання» слайд 14
На слайдах показується картинка, а діти повинні зачитати до неї рядки тексту.
Чи знаєте ви, що замість соків, які ви купуєте у магазинах краще приготувати домашній смачний компот в якому багато вітамінів.
Інтерактивна гра «Компот» слайд 15
На слайді різні овочі та фрукти діти обирають фрукт або овоч, а вчитель натискає на нього. Якщо правильно предмет летить у каструлю, якщо ні зникає. Потім варимо компот.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Валеохвилинка з музикотерапією слайд 16
Пропоную вам відпочити після нашого насиченого уроку зі стаканчиком компоту та під гарну музику.
Бесіда на закріплення.
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Що вас найбільше зацікавило?
— З яким настроєм завершуєте урок?
— Як оцінюєте свою роботу на уроці?
Метод «Яблуня. Дерево вражень»
Ось у нас є дерево вражень. У вас є яблука. Якщо вам урок сподобався і все було зрозуміло вчепіть червоне яблуко, якщо були моменти на уроці, коли вам було не цікаво, якщо у вас ще є певні питання по вивченому матеріалу вчепіть жовте. Якщо урок вам не сподобався ви не зрозуміли матеріал уроку вчепіть зелене яблуко.
Провести аналіз яблуні.
На останок хочу вам побажати стільки здоров’я, скільки яблуневого цвіту, стільки радості, скільки яблук на дереві, стільки друзів, скільки яблуневого листя і мирного неба над нашим садом, місто і нашою країною. Дякую вам за урок.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ слайд 17
Виразно читати твір. Скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв, поданих у підручнику (с. 62–63).
Список використаної літератури
https://fable.in.ua/vasil-suxomlinskij-voseni-paxne-yablukami/
1