Тема. Складання розповіді за коміксом. Тема для спілкування: «Звірі та птахи взимку».
Мета. Розвивати зв’язне мовлення, активізувати та збагатити словник дітей. Учити дітей складати розповідь за малюнками, вправляти у формулюванні повних відповідей на запитання. Виховувати свідоме бережливе ставлення до природного довкілля, зокрема мешканців лісу, звірів, формувати доброзичливість. Поглибити та закріпити знання дітей про пору року - зима; дати знання про те, яку допомогу надають люди лісовим звірам.
Обладнання: зайчика, зимуючих птахів; картки з деформованими текстами.
Обладнання: картки для роботи в групах.
Хід уроку
Нумо, діти, підведіться.
Всі приємно посміхніться.
Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок!
Сьогодні до нас незвичайний урок. До нас завітало багато гостів. Привітайтеся з ними.
Розпочинаймо наш урок, послухайте уважно вірш Марії Познанської.
Читання вірша «Зайчики» М. Познанської.
В лісі сніг. У лісі звірі.
Ось зайчата скачуть білі.
Білі їстоньки хотять,
Білі з голоду тремтять.
Бідні зайчики, голодні
Ще не снідали сьогодні.
У вас на парті лежить хмара слів, подивіться на неї та протягом однієї хвилини знайдіть якомога більше слів. Скажіть використовуючи слова з хмари на яку тему ми сьогодні будемо спілкуватися?
- Ви всі праві, сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як важко деяким тваринам зимувати. Адже надворі сильні морози і їм дуже холодно, а під снігом важко шукати собі їжу. Також обговоримо як ми, люди, можемо в цьому допомогти тваринам. А ще навчимося складати розповідь за коміксом.
Вправа « Асоціативний кущ».
горобина корм для тварин крихти хліба
соняшникове насіння гарбузове насіння шишки жолудів
насіння бур’янів насіння квітів
сало
Дійсно, зимуючим птахам та іншим звірям дійсно дуже тяжко взимку, бо вони не можуть знайти їжу для себе під снігом та їм дуже холодно.
5. Робота з коміксом. Робота в групах.
Дорогі учні, на ваших партах є частини тексту та вночі була хурделиця, нажаль частини тесту роз’єдналися. Вам треба розташувати їх в правильному порядку, щоб утворився цілісний текст.
Давайте перевіримо чи правильно ви розташували частини коміксу. (Вчитель вивішує на дошку великий комікс).
Давайте з вами зачитаємо його. Читання в ролях.
Молодці, гарно впоралися з завданням.
Діти, зайчик їв горобину.
Скажіть, діти, а ви знаєте, що таке горобина?
Плід – ягода, кулястої форми, яскраво-червона або світло-жовта, дрібна – 0,8–1,0 см в діаметром, соковита, гірка або терпка на смак; на гілках зберігатись може до зими і після заморожування ягоди стають приємного гіркувато-кислого смаку. Насіння серпоподібної форми з червонуватим відтінком.
Розташуйте кадри по порядку та придумайте коміксу назву.
Зайчикам взимку в лісі дуже холодно, для того, щоб зігрітися вони рухаються. Давайте і ми з вами порухаємося.
Фізкультхвилинка.
В дуже добру казку ми прийшли,
Горобину й зайчика знайшли.
Вітер там літає, гілками гойдає,
А маленький зайчик високо стрибає,
Лиш біда, що ягід ніяк не впіймає.
Біля горобини сів,
Щиро ягід попросив.
Дужий вітер налетів,
Горобину потрусив.
Гроно з неї відірвав,
Зайчику подарував.
Бесіда за коміксом
- Кому було сутужно взимку? ( Сутужно було зайчику).
- Чому? ( Він не мав що поїсти).
- Що зайчик знайшов поїсти? ( Зайчик знайшов ягоди горобини).
- Хто допоміг йому дістати гроно горобини? ( Йому допоміг вітер)
- Чи був зайчик вихованим? Доведіть свою думку.
- А зараз до кожного кадру коміксу ми з вами поставимо запитання та запишемо план коміксу. Відкрийте зошити і запишіть число класна робота.
Тему нашої розповіді Зайчик і горобина, план.( По кожному плану коміксу ставимо запитання і зразу ж записуємо відповіді на них у зошит).
1) - Яка пора року була надворі?
- Хто головний герой коміксу?
- Як почував себе зайчик?
2) Що побачив зайчик на горобині?
- Чому не зміг дістати ягоди заєць?
- Що попросив він у горобини?
3) Що порадила йому горобина?
4) Чи допоміг вітер зайцю?
- Як допоміг вітер зірвати ягоди горобини?
5) Чи з’їв зайчик ягоди? Заєць подякував вітру?
А тепер давайте з вами за планом та за допомогою нашого коміксу складемо розповідь.
У кожної групи є хмара слів. Здогадайтеся до якого кадру коміксу вона підходить. Та використовуючи її та план розкажіть цей епізод.
Розповідь:
3 А горобина й каже: « Попроси вітра, він і відірве».
4 Попросив зайчик вітра. Прилетів вітер, гойдає, трусить горобину. Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг.
5 Їсть зайчик ягоди, дякує вітрові.
Давайте з вами зачитаємо текст, який ми з вами отримали.
Діти, вдома ви за коміксом маєте переказати свою розповідь батькам.
Скажіть, діти, а що ж ми сьогодні з вами робили на уроці?
Ми сьогодні з вами з’ясували як було важко тваринам взимку, попрацювали з хмарами слів, склали асоціативний кущ, чим харчуються тварини взимку, попрацювали з коміксом: встановлювали послідовність кадрів, ставили запитання до кожного кадру, складали розповідь за прочитаним коміксом. Нам все вдалося?
Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Один учень у вигляді журналіста ставить питання учням та гостям.
1.
2.
3
4.
5.