Домогтися засвоєння учнями: поняття прямокутної системи координат у просторі; назви координатних осей; сформувати вміння: відтворювати зміст вивчених понять; визначати положення точки в просторі за її координатами; визначати координати точки в просторі; проводити аналогії та порівняння
|
Приходько Т.А. |
Чернігівька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 27
Геометрія 10 клас (академічний рівень) |
Прямокутна система координат у просторі |
Приходько Т.А., вчитель математики |
|
Тема уроку: Прямокутна система координат у просторі.
Мета уроку: домогтися засвоєння учнями: поняття прямокутної системи координат у просторі; назви координатних осей;
сформувати вміння: відтворювати зміст вивчених понять; визначати положення точки в просторі за її координатами; визначати координати точки в просторі; проводити аналогії та порівняння.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь.
Обладнання: підручник (Геометрія 11 клас Бурда М.І.), модель прямокутного паралелепіпеда, конспект «Прямокутна система координат у просторі»
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
II. Формування мети й завдань уроку; мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Давайте обміркуємо, скільки чисел необхідно знати, щоб однозначно визначити положення точки на прямій? (Одне) Скільки чисел необхідно знати, щоб визначити положення точки на площині? (Два) Тобто під час руху по прямій треба знати, скільки пройти вправо-вліво, під час руху на площині треба знати, скільки пройти вправо-вліво і вперед-назад. Для визначення розміщення точки у просторі треба знати три числа. Наприкла, птах пересувається у просторі не тільки вперед-назад і вправо-вліво, але й уогру-низ. Щоб говорити про координати точки, треба насамперед увести систему координат.
Система координат оточує нас всюди:
- спілкуючись один з одним люди часто говорять: «Залиште свої координати». Для чого? Для того, щоб людину було легко знайти.
Це може бути: номер телефону, домашня адреса, місце роботи, електрона адреса. Де ще людина зустрічається з координатами:
Відповіді учнів:
а) місце в кінотеатрі;
б) система географічних координат (широта, довгота);
в) гра «Морський бій»
г) льотчики, моряки за допомогою координат визначають положення об’єкту;
д) туристичні схеми;
є) при астрономічних спостереженнях.
IІІ. Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування:
Викладач: Щоб здобути ці знання, ми і розглянемо сьогодні тему уроку «Декартові координати у просторі».
ІV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Лекція з елементами бесіди.
Для визначення координат довільної точки А простору проведемо з даної точки перпендикуляри ААх, ААу і ААz до осей Ох, Оу і Оz відповідно (рис.3) Тоді координати х, у, z точок Ах, Ау і Ая на осях Ох, Оу і Оz відповідно є координатами точки А в даній системі координат. Коротко це записують так: А(х, у, z), де х – абсциса, у – ордината, z – аплікат точки А.
Давайте разом з вами складемо алгоритм побудови точки А (3;4;-2):
V. Формування вмінь.
Виконання усних вправ.
Виконання письмових вправ.
Положення точки |
На координатній осі |
У координатній площині |
||||
Ox |
Oy |
Oz |
xy |
yz |
xz |
|
Координати точки |
|
|
|
|
|
|
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
VІI. Домашнє завдання: вивчити §1, розв. № 1, 6, 8.
Література.