28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Конспект уроку - Практична робота «Властивості етанової (оцтової) кислоти.»

Про матеріал

Навчальний предмет: хімія

Клас: 8

Тема уроку: Практична робота «Властивості етанової (оцтової) кислоти.»

Мета уроку:

Навчальна: експериментально дослідити хімічні властивості карбонових кислот; спонукати учнів до самостійного вивчення.

Розвиваюча: розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оцтової кислоти; розвивати увагу, вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати та робити висновки.

Виховна: виховувати самостійність мислення, повагу до професії хіміка та формувати стійкий інтерес до предмета.

Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.

Перегляд файлу

Навчальний предмет: хімія

Клас: 9

Тема уроку: Хімічні властивості оцтової кислоти.

Мета уроку:

Навчальна: експериментально дослідити хімічні властивості карбонових кислот; спонукати  учнів до самостійного вивчення.

Розвиваюча: розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оцтової кислоти; розвивати увагу, вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати та робити висновки.

Виховна: виховувати самостійність мислення, повагу до професії хіміка та формувати стійкий інтерес до предмета.

Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.

Методи навчання: словесні – бесіда, розповідь, інструктаж; наочні – демонстрування, самостійне спостереження; практичні графічні роботи; частково-пошукові.

Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І.Менеделєєва; штатив з пробірками; розчини: оцтової кислоти СН3СООН, натрію гідроксиду NaOH, натрій карбонату Na2CO3; металічний магній; індикатори: лакмус, фенолфталеїн.

 

Структура уроку

І. Організаційний етап         2хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань       3хв.

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності      2хв.

ІV. Вступний інструктаж         3хв.

V. Виконання практичної роботи       22хв.

VI. Самостійне опрацювання в робочих зошитах    10хв.

VІI. Заключний інструктаж        2хв.

VІIІ. Підсумки уроку         1хв.

Хід уроку

І. Організаційний етап

1) привітання з учнями;

2) перевірка присутності учнів.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 Фронтальне опитування

  1. До якого класу сполук належить оцтова кислота?

(карбонові кислоти)

  1. Що таке карбонові кислоти?

(це органічні оксигеновмісні сполуки, що містять одну або кілька карбоксильних груп  –COOH, сполучених з вуглеводневим радикалом)

  1. Загальна формула карбонових кислот?  

 (  R COOH  )

  1. Молекулярна та структурна формула оцтової кислоти?

 

( CH3COOH           молекулярна формула

   О

   CH3 C  структурна формула) 

   ОН

  1. Фізичні властивості оцтової кислоти?

(Оцтова кислота – безбарвна рідина, летка, має різкий специфічний запах, змішується з водою в будь-яких пропорціях, розчин кислий на смак)

 

ІІІ. Мотивування навчальної діяльності

 В курсі неорганічної хімії, ми вивчали загальні властивості кислот. Давайте пригадаємо з якими речовинами реагують розчини кислот?

(Металами, оксидами металів, основами, солями)

На сьогоднішньому уроці, ми вияснимо чи оцтова кислота теж буде взаємодіяти з металами, лугами, солями, а також, які специфічні властивості характерні для неї.


ІV. Вступний інструктаж

 Сьогодні ви практично побачите, як взаємодіє оцтова кислота з різними речовинами. Вам необхідно уважно спостерігати за моїми діями, запам’ятовувати, які речовини необхідні для дослідів і що відбувається в результаті взаємодії певних речовин? jскільки після завершення практичної роботи, ви повинні заповнити таблицю і зробити висновки з побаченого.

 

 Давайте пригадаємо, як правильно поводитись з кислотами?

 (Учні по черзі розказують техніку безпеки при роботі з кислотами)

 

V. Виконання практичної роботи 

1. Дія оцтової кислоти на індикатори.

У дві пробірки наливаємо 1-2 мл розчину оцтової кислоти CH3COOH й додаємо декілька крапель розчинів лакмусу і фенолфталеїну. Що при цьому спостерігається? Чи доцільно для проведення цього досліду використовувати фенолфталеїн? Складіть рівняння дисоціації оцтової кислоти.

 

Зміна забарвлення індикаторів в кислому середовищі оцтової кислоти: 

                Індикатор

Середовище

Лакмус

Фенолфталеїн

Нейтральне

фіолетовий

безбарвний

Кисле

(Оцтова кислота)

червоний

безбарвний

 

Рівняння дисоціації оцтової кислоти.

CH3COOH     CH3COO-   +   H+

           ацетат - йон

 

 


2. Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами, солями.

 

2.1. Взаємодія оцтової кислоти з металами.

У пробірку з розчином оцтової кислоти СН3СООН занурюємо шматочок магнію. Що спостерігаємо? (Виділення бульбашок газу) Що це за газ? (Водень)

Записуємо рівняння реакції:

2СН3-СООН  + Мg   (СН3-СОО)2Мg  +  Н2

       магній ацетат

2.2. Взаємодія з лугами.

До 1 мл розчину натрій гідроксиду NaОН додаємо 2-3 краплі фенолфталеїну. Потім в отриманий розчин додаємо оцтову кислоту СН3СООН  до зникнення малинового забарвлення. Чому зникло малинове забарвлення? (Відбулася реакція нейтралізації). Складіть рівняння реакції у молекулярній, повній та скороченій іонній формах.

 

Записуємо рівняння реакції в молекулярній та йонній формах:

СН3-CООН  +  NaОН    СН3-СОONа  +  Н2O

СН3-СООН  +  Na+  +  ОН-   СН3-СОOH  +  Nа+  +  Н2O

СН3-СООН  +  ОН-   СН3-СОOH  +  Н2O

 

Оцтова кислота СН3СООН - слабкий електроліт, тому в йонних рівняннях дисоціація цієї кислоти не береться до уваги.

 

2.3. Взаємодія із солями.

У пробірку з розчином натрій карбонату Nа2СО3 додаємо оцтової кислоти СН3СООН . Що спостерігаємо? (Виділяється газ СО2)

Запишіть рівняння реакції:

2СН3-СООН  +  Nа2СО3      2СН3-СООNа  +  Н2O  +  СO2

    натрій ацетат

3. Взаємодія оцтової кислоти із спиртами.

Оцтова кислота за слабкого нагрівання та наявності концентрованої сульфатної кислоти як каталізатора і водопоглинаючої речовини вступає в реакцію зі спиртами:

СН3-СООН  +  С2Н5ОН                СН3-СООС2Н5  +  Н2О

Утворюється етиловий естер оцтової кислоти (етилацетат).

 

VI. Самостійне опрацювання в робочих зошитах

 Учні відкривають робочі зошити і заповнюють таблицю на основі спостережень та роблять висновки.

 

№ досліду і

назва

Послідовність дій

Спостереження

Висновки

  1. Дія оцтової кислоти …

Рівняння реакцій:

 

VІI. Заключний інструктаж

 Отже, ми з’ясували, що оцтова кислота діє на індикатори, змінюючи їх  забарвлення, при взаємодії оцтової кислоти з металами виділяється газ – водень, а з солями – вуглекислий газ. Реагуючи з лугами, попередньо додавши індикатор фенолфталеїн, кислота знебарвлює розчин, а при взаємодії оцтової кислоти зі спиртами утворюються естери.

 

VІIІ. Підсумки уроку

 Повторити §_____. Підготуватись до контрольної роботи.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку