Навчальний предмет: хімія
Клас: 8
Тема уроку: Практична робота «Властивості етанової (оцтової) кислоти.»
Мета уроку:
Навчальна: експериментально дослідити хімічні властивості карбонових кислот; спонукати учнів до самостійного вивчення.
Розвиваюча: розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оцтової кислоти; розвивати увагу, вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати та робити висновки.
Виховна: виховувати самостійність мислення, повагу до професії хіміка та формувати стійкий інтерес до предмета.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Навчальний предмет: хімія
Клас: 9
Тема уроку: Хімічні властивості оцтової кислоти.
Мета уроку:
Навчальна: експериментально дослідити хімічні властивості карбонових кислот; спонукати учнів до самостійного вивчення.
Розвиваюча: розвивати навички складання рівнянь хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оцтової кислоти; розвивати увагу, вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати та робити висновки.
Виховна: виховувати самостійність мислення, повагу до професії хіміка та формувати стійкий інтерес до предмета.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Методи навчання: словесні – бесіда, розповідь, інструктаж; наочні – демонстрування, самостійне спостереження; практичні – графічні роботи; частково-пошукові.
Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І.Менеделєєва; штатив з пробірками; розчини: оцтової кислоти СН3СООН, натрію гідроксиду NaOH, натрій карбонату Na2CO3; металічний магній; індикатори: лакмус, фенолфталеїн.
Структура уроку
І. Організаційний етап 2хв.
ІІ. Актуалізація опорних знань 3хв.
ІІІ. Мотивування навчальної діяльності 2хв.
ІV. Вступний інструктаж 3хв.
V. Виконання практичної роботи 22хв.
VI. Самостійне опрацювання в робочих зошитах 10хв.
VІI. Заключний інструктаж 2хв.
VІIІ. Підсумки уроку 1хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
1) привітання з учнями;
2) перевірка присутності учнів.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування
(карбонові кислоти)
(це органічні оксигеновмісні сполуки, що містять одну або кілька карбоксильних груп –COOH, сполучених з вуглеводневим радикалом)
( R ― COOH )
( CH3COOH молекулярна формула
О
CH3 ― C структурна формула)
ОН
(Оцтова кислота – безбарвна рідина, летка, має різкий специфічний запах, змішується з водою в будь-яких пропорціях, розчин кислий на смак)
ІІІ. Мотивування навчальної діяльності
В курсі неорганічної хімії, ми вивчали загальні властивості кислот. Давайте пригадаємо з якими речовинами реагують розчини кислот?
(Металами, оксидами металів, основами, солями)
На сьогоднішньому уроці, ми вияснимо чи оцтова кислота теж буде взаємодіяти з металами, лугами, солями, а також, які специфічні властивості характерні для неї.
ІV. Вступний інструктаж
Сьогодні ви практично побачите, як взаємодіє оцтова кислота з різними речовинами. Вам необхідно уважно спостерігати за моїми діями, запам’ятовувати, які речовини необхідні для дослідів і що відбувається в результаті взаємодії певних речовин? jскільки після завершення практичної роботи, ви повинні заповнити таблицю і зробити висновки з побаченого.
Давайте пригадаємо, як правильно поводитись з кислотами?
(Учні по черзі розказують техніку безпеки при роботі з кислотами)
V. Виконання практичної роботи
1. Дія оцтової кислоти на індикатори.
У дві пробірки наливаємо 1-2 мл розчину оцтової кислоти CH3COOH й додаємо декілька крапель розчинів лакмусу і фенолфталеїну. Що при цьому спостерігається? Чи доцільно для проведення цього досліду використовувати фенолфталеїн? Складіть рівняння дисоціації оцтової кислоти.
Зміна забарвлення індикаторів в кислому середовищі оцтової кислоти:
Індикатор Середовище |
Лакмус |
Фенолфталеїн |
Нейтральне |
фіолетовий |
безбарвний |
Кисле (Оцтова кислота) |
червоний |
безбарвний |
Рівняння дисоціації оцтової кислоти.
CH3COOH ↔ CH3COO- + H+
ацетат - йон
2. Взаємодія оцтової кислоти з металами, лугами, солями.
2.1. Взаємодія оцтової кислоти з металами.
У пробірку з розчином оцтової кислоти СН3СООН занурюємо шматочок магнію. Що спостерігаємо? (Виділення бульбашок газу) Що це за газ? (Водень)
Записуємо рівняння реакції:
2СН3-СООН + Мg → (СН3-СОО)2Мg + Н2 ↑
магній ацетат
2.2. Взаємодія з лугами.
До 1 мл розчину натрій гідроксиду NaОН додаємо 2-3 краплі фенолфталеїну. Потім в отриманий розчин додаємо оцтову кислоту СН3СООН до зникнення малинового забарвлення. Чому зникло малинове забарвлення? (Відбулася реакція нейтралізації). Складіть рівняння реакції у молекулярній, повній та скороченій іонній формах.
Записуємо рівняння реакції в молекулярній та йонній формах:
СН3-CООН + NaОН → СН3-СОONа + Н2O
СН3-СООН + Na+ + ОН- → СН3-СОOH + Nа+ + Н2O
СН3-СООН + ОН- → СН3-СОOH + Н2O
Оцтова кислота СН3СООН - слабкий електроліт, тому в йонних рівняннях дисоціація цієї кислоти не береться до уваги.
2.3. Взаємодія із солями.
У пробірку з розчином натрій карбонату Nа2СО3 додаємо оцтової кислоти СН3СООН . Що спостерігаємо? (Виділяється газ СО2)
Запишіть рівняння реакції:
2СН3-СООН + Nа2СО3 → 2СН3-СООNа + Н2O + СO2 ↑
натрій ацетат
3. Взаємодія оцтової кислоти із спиртами.
Оцтова кислота за слабкого нагрівання та наявності концентрованої сульфатної кислоти як каталізатора і водопоглинаючої речовини вступає в реакцію зі спиртами:
СН3-СООН + С2Н5ОН СН3-СООС2Н5 + Н2О
Утворюється етиловий естер оцтової кислоти (етилацетат).
VI. Самостійне опрацювання в робочих зошитах
Учні відкривають робочі зошити і заповнюють таблицю на основі спостережень та роблять висновки.
№ досліду і назва |
Послідовність дій |
Спостереження |
Висновки |
|
|||
… |
… |
… |
… |
Рівняння реакцій: |
VІI. Заключний інструктаж
Отже, ми з’ясували, що оцтова кислота діє на індикатори, змінюючи їх забарвлення, при взаємодії оцтової кислоти з металами виділяється газ – водень, а з солями – вуглекислий газ. Реагуючи з лугами, попередньо додавши індикатор фенолфталеїн, кислота знебарвлює розчин, а при взаємодії оцтової кислоти зі спиртами утворюються естери.
VІIІ. Підсумки уроку
Повторити §_____. Підготуватись до контрольної роботи.