Конспект уроку- гри з української мови "Повторення, узагальнення і систематизація знань з рідної мови".

Про матеріал

Урок- гра "Повторення, узагальнення і систематизація знань з рідної мови".Узагальнити й систематизувати мовні знання, розвивати увагу, мовленнєву діяльність, логічне мислення, творчі здібності; виховувати любов та повагу до вивчення рідної мови.

Перегляд файлу

Тема уроку. Повторення, узагальнення і систематизація знань з рідної мови

Мета: узагальнити й систематизувати мовні знання, розвивати увагу, мовленнєву діяльність, логічне мислення, творчі здібності; виховувати любов та повагу до вивчення рідної мови.

Тип уроку: урок- гра

 

Хід  уроку

 

 І. Організаційний момент

 Повідомлення про порядок та проведення мовознавчої гри

Учитель: Учні дорогі, будьте зараз готові

                  Полинути в країну рідного слова.

                  Якою цікавою є наша мова –

                  Запевнити вас я сьогодні готова.

                  Цікава мандрівка чекає на нас,

                  Чи кожен до неї готовий із вас?

                  Тільки сьогодні, і тільки до нас

                  Чарівна мова наша прийде у клас.

Учень: Велична, щедра і прекрасна мова,

              Прозора й чиста, як гірська вода.

              Це України мова барвінкова,

              Така багата й вічно молода.

              Вимовляю кожне слово,

              Кожне слово, наче спів.

              Найдорожча рідна мова,

              Мова діда і батьків.

 Пісня « Мій рідний край »

Учениця: Ну що б, здавалося, слова …

                   Слова та голос – більш нічого.

                   А серце б'ється, ожива,

                   Як їх почує!

                   Може чужі мови будем колись знати,

                   Та рідну найбільше будем шанувати.

                   Берегти її, плекати буду всюди повсякчас,

                   Бо ж єдина, так, як мати, мова в кожного із нас!

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, очікування навчальних результатів,

     мотивація діяльності учнів

ІІІ. Бліц - опитування

Семеро учнів, які першими дали правильну відповідь, переходять до II туру. 

  • Нема України без верби і …. ( калини )
  • Яке слово з 11 букв люди пишуть неправильно? (Неправильно)
  • Як правильно сказати: «Не бачу білий жовток», чи «Не бачу білого жовтка»? (Жовток не буває білим)
  • Сьомий відмінок нашої мови. ( Кличний )
  • Частина мови про кількість. ( Числівник )
  • Які букви в алфавіті завжди передають два звуки? ( Щ, ї )
  • Остання буква у слові ШІСТДЕСЯТ ( Т - )

 

  IV «Тема»

               Учні по черзі обирають тему і дають відповіді. Якщо дитина дала неправильну відповідь, то далі в цьому конкурсі вона участі не бере. За всі правильні відповіді їй дають бонус (10 балів). І тільки в темі «Сюрприз» учень дає відповіді на всі питання, але не має бонусу.

Синтаксис і пунктуація

  1. Речення з однією граматичною основою. ( Просте )
  2. Яке речення називається складним? (У якому дві або більше граматичних основ)
  3. Синтаксис – це розділ мовознавства, який вивчає … ( словосполучення і речення ).
  4. За метою висловлювання речення бувають? (Розповідні, питальні, спонукальні).
  5. Слова, які в реченні відповідають на одне і те ж питання і належать до одного і того самого слова називають? (Однорідними).
  6. Речення лише з підметом. (  Односкладні, називні ).
  7.  Як називаються речення, у яких є тільки головні члени речення? (Непоширені)

Лексика

  1. Слова, протилежні за значенням називаються... ( Антоніми ).
  2. Словник про значення слів. ( Тлумачний ).
  3. Як називається слово, що має одне значення? (Однозначним).
  4.  Слова можна вживати в прямому значенні, а можна... (в переносному).
  5.  Слова, однакові за звучанням, але різні лексичним значенням, називаються... (Омонімами)
  6.  Чи належать до омонімів однозвучні слова — різні частини мови? (Ні).
  7. Слово з багатьма значеннями. ( Багатозначне ).

Морфологія

  1. Частини мови бувають самостійними і... (службовими).
  2.  Ця частина мови дає назву всьому, що нас оточує. (Іменник).
  3. Цю частину мови зазвичай використовують у загадках, адже вона характеризує предмет, не називаючи його. Використання цієї частини мови у мовленні робить його образним, емоційним. (Прикметник).
  4.  Яка частина мови приводить у рух все, що нас оточує? (Дієслово).
  5. Яка частина мови з успіхом замінює іменники, прикметники, числівники? (Займенник).
  6.  Сполучник — це самостійна чи службова частина мови? (Службова).
  7. Розділ науки,що вивчає частини мови? ( Морфологія).

Орфографія

  1. Назвіть слова з префіксом прі. (Прірва, прірвистий, прізвище, прізвисько).
  2. У яких словах не відбувається спрощення? (Кістлявий, хвастливий, шістнадцять, зап’ястний, пестливий, Хворостняк).
  3.  У якому дієслові пишеться дві букви л? (Ллє).
  4.  Перед якими буквами пишеться префікс с? (К, п, т, ф, х).
  5.  Після яких букв не пишеться м’який знак? (Б, п, в, м, ф,ж, ч, ш, щ, р).
  6. Перед якими буквами пишеться апостроф? (Я, ю, є, ї).
  7. Які префікси пишуться з буквою з? (Роз-, без-).

Будова слова

  1. Як називається частина слова, що змінюється? (Закінчення).
  2. Для чого служить закінчення? (Для зв’язку слів у реченні).
  3.  Як називається спільна звукова частина споріднених слів? (Корінь).
  4.  За допомогою чого утворюються нові слова? (Суфіксів префіксів).
  5. Сонце, сонцю, сонця — це спільнокореневі слова, чи щось інше. Якщо інше, то що саме?
  6. Як називається частина слова без закінчення? (Основа).
  7. Що містить у собі основа? (Лексичне значення)

Фонетика й орфоепія

  1.  За чим розміщені слова в словниках і енциклопедіях? (За алфавітом).
  2. Скільки у слові складів? (Стільки, скільки голосних звуків).
  3.  Як називаються склади, що закінчуються на голосний? (Відкритими).
  4.  Посилення голосу на одному із складів слова називається... (наголосом).
  5.  Чи завжди буквосполучення дж, дз позначає один звук? Якщо ні, то коли два? (Ні. Д — закінчується префікс, з, ж — починається корінь).
  6.  Які два знаки, крім букв, вживаються в українській мові? (Апостроф і дефіс).
  7.  Яке буквосполучення не може стояти на початку слова або складу? (Ьо).

V. Конкурс «Сюрприз»

           Запитання-жарти.

  1.  Які ключі до неба добирають? (Журавлині).
  2. У якому слові сорок голосних? (Сорок-а).
  3. Список літер у встановленому порядку. ( Алфавіт ).
  4.  Який займенник складається з двох звуків, але однієї букви? (Я).
  5. Назвіть слово, у якому сім займенників. (Сім’я).
  6.  На яке запитання не можна відповісти «Так»? (Ти спиш?).
  7.  На яке запитання не можна відповісти «Ні»? (Ти мене чуєш?)

VI.  Конкурс « Словесний малюнок »

 

— Хто з вас гратиме в фіналі, як раз і вирішить це змагання. Ви разом зі своїми друзями повинні будете відгадати 10 картинок за 1 хв.

 

До фіналу виходять 2 учні, які набрали найбільшу кількість балів протягом цієї гри.

Додаткове завдання на випадок, якщо у кількох учасників однакова кількість балів: учитель показує портрет будь-якого письменника, хто перший відповість, той і виходить до фіналу.

 

«Поетична хвилинка» Хто найкраще прочитає вірш про мову.

 

 

II. Фінальна гра

 

— Коли хочеш ти читати,

То мене повинен знати.

А коли мене не знаєш,

То нічого не вгадаєш.

(Буква)

 

— Ми, звичайно, не хитруєм:

Нас і бачать, нас і чують —

Це зовсім не дивина.

Як же наші імена?

(Букви і звуки)

 

— Це усі повинні знати:

Нас не можна роз’єднати.

Відрізняємось ми чим?

Літер дві, а звук — один.

(Дж, дз)

 

— У вимові завжди чисті

Звуки ми ще й голосисті.

Небагато нас, а все ж

Без нас слова не складеш.

(Голосні звуки)

 

— Наче лицарі казкові,

Вірно служать рідній мові.

Так слова єднати вміють,

Що усі їх розуміють.

(Відмінки)

 

— Якщо в слові неодмінно

Є його частина змінна,

То є й та, що не зникає.

Як її ми називаєм?

(Основа слова)

 

— Нас слова міняють часто,

І, звичайно, це — на щастя,

Бо якби ми не мінялись,

То слова б не поєднались.

(Закінчення)

 

— Ми віддавна і віками

Чесно дружимо з майстрами,

Які вміють нас так вжити,

Щоб нові слова створити.

(Суфікси і префікси) 

 

Знак у кінці розповідного речення.

( Крапка )

 

 

 

— Злита з хвостиком ця крапка,

Невелика, власне, лапка.

Робить паузу, всім знайома.

Як же зветься вона?

(Кома)

 

 

II . Підбиття підсумків.

Вчитель: Дорогі діти, шановні присутні! Сьогодні ви ще раз впевнилися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня, невичерпна, але досі нами не опанована. Тому у нас ще попереду ще багато подорожей до країни Мовограй.

 

Визначення переможця, найкращого знавця рідної мови.

 

 

 

 

doc
Додано
22 липня 2018
Переглядів
957
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку