Пропонований вступний урок до вивчення частини мови побудований у формі лінгвістичного дослідження. Проблемні питання, колективне дослідження теми, інтерактивні вправи, проблемно – діалогічні форми роботи під час проведення таких занять дозволяють організувати взаємодію всіх учнів, навчити їх проводити спостереження за мовними явищами, обґрунтовувати свої висновки, вирішувати проблемні питання, удосконалювати культуру мовлення, відчувати необхідність у саморозвитку і самореалізації. Конспект уроку складений з використанням матеріалів на екологічну тематику, здебільшого текстів художньої літератури, що сприяють вихованню в учнів бережного ставлення до природи, а також виконують здоров'язбережувальну функцію навчання. Опрацювання теоретичного матеріалу і виконання вправ у посібнику проводиться за чинними підручниками з рідної мови для 6 класу.
Прикметник
Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: повторити й систематизувати здобуті учнями знання про прикметник як частину мови, його семантико – граматичні властивості, синтаксичну роль, формувати вміння розпізнавати прикметники, використовувати в усному і писемному мовленні;
розвивати культуру усного і писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять; виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
«Як не любити зими сніжно – синьої
На Україні моїй » (М. Рильський)
Перебіг уроку
1.Перевірка виконання учнями домашнього завдання практичного характеру.
Учні читають твір – мініатюру «Зимова казка».
Бесіда
Що надає твору привабливості?
Яка частина мови ?
Чому?
2.Перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, умінь, навичок.
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю» Що ви знаєте про прикметник?
3. Відтворення і корекція опорних знань.
Скласти речення, яке передає ваші враження від сьогоднішнього зимового ранку, використовуючи прикметники, визначити граматичні ознаки прикметників.
4. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та формування мотивації навчання.
Самостійно сформулювати , що ми маємо знати, вміти, цінувати.
5. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Зимова казка
Ти прийшла до мене, довгождана, вимріяна, срібляста… Ти завітала до заснулого межигірського гаю , і там, де ти пройшла цієї ночі, лягло на землю, на дерева, на почорнілі кущі пухнасте срібло.
Здрастуй, чарівна зимова казко!.. (І.Цюпа)
Робота з текстом.
Чи часто ви спостерігаєте за природою?
Як вона впливає на людей?
Як потрібно ставитись до навколишнього середовища?
Дослідження мовного матеріалу.
Підкреслити прикметники (застереження – прикметники означають лише ознаку).
Виписати із другого речення словосполучення із прикметниками.
Довести, що прикметник – змінна частина мови.
Визначити, на які ще питання відповідають прикметники, проаналізувавши речення.
З дідусевих розповідей знаю, що зими колись були сніжними.
Підкреслити прикметники у ролі членів речення.
Білі мухи налетіли, все подвір’я стало білим…(М. Рильський)
Висновок (роблять учні) про те, що прикметник означає, на які питання відповідає, за чим змінюється.
Робота з підручником (учні самостійно читають правила).
Що нового ви дізнались? Чи успішним було наше дослідження?
6. Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
Вибірково – розподільний диктант
Записати слова у дві колонки: у ліву – прикметники, у праву – решту слів.
Морозно, сніговий, лісовий, завіяна, далеко, вкритий, заячий, мовчазність, пташині, замріяний, одинокий, нерозгаданий, срібне, незрівнянна.
Дослідження – реконструювання
Замість крапок вставити прикметники.
Повівав…вітерець. З краю неба насувались…, наче…хмари. Разно бігли мишасті коненята. Дорога була …, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розселилось поле, вкрите снігом, мов … скатеркою. … синявий сніг грав на сонці самоцвітами. …вороння сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав.
Порівняти із авторським текстом
Повівав холодний вітерець. З краю неба насувались білі, наче молочні хмари. Разно бігли мишасті коненята. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розселилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. Чорне вороння сідало громадами на сніг і знов здіймалося з місця. Вітер дужчав.(М. Коцюбинський).
Проблемне питання.
Які стилі і типи мовлення особливо насичені прикметниками?
7.Підсумок уроку. Рефлексія.
- зрозумів
Я - зацікавився
- хотів би краще знати
Домашнє завдання (інструктаж). Параграф і вправа або міні – твір «Про що хоче розповісти шкільний зимовий сад»(за бажанням).