План-конспект уроку з української мови в 6 класі з теми «Узагальнення й систематизація знань, умінь, навичок із теми“ Іменник як частина мови”
Після цього уроку:
учні повинні знати:
-основні відомості про іменник як самостійну частину мови(загальне значення, основні морфологічні ознаки, синтаксичну роль);
-граматичні категорії іменників;
-відмінювання іменників.
учні повинні вміти:
- знаходити іменники серед інших слів у тексті;
- визначати граматичні категорії та синтаксичну роль іменників;
- правильно застосовувати відповідні правила;
- складати речення із вивченими пунктограмами;
- обґрунтовувати написання іменнників;
- правильно використовувати іменники в усному й писемному мовленні;
- працювати з додатковою літературою, підручником;
- учні повинні розуміти:
-різницю між іменниками та іншими частинами мови.
План-конспект уроку з української мови в 6 класі з теми
«Узагальнення й систематизація знань, умінь, навичок із теми“ Іменник як частина мови” Мета:
навчальна
O формувати предметні компетентності:
мовленнєва (комунікативна)
¡ Удосконалювати вміння орієнтуватися в умовах спілкування й уміти підтримувати його. Викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови; сприяти розвиткові аналітичного мислення;
мовна (лінгвістична)
¡ На основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів з теми “Іменник як частина мови”(морфологічні ознаки, синтаксична роль і правопис) з метою корекції;
¡ Формувати вміння відрізняти - знаходити іменники серед інших слів у тексті;
¡ Навчити учнів визначати іменники в мовленні (усному та писемному); лексична
¡ Через роботу над відновленням, доповненням текстового матеріалу розвивати уміння та навички використовувати мовний словниковий запас для побудови письмового висловлювання; орфографічна
¡ Шляхом опрацювання мовного матеріалу розвивати правописні вміння написання іменників відповідно до орфографічних норм і правил; орфоепічна
¡ Поглибити знання правил написання та вимови слів, інтонування речень з іменниками, застосовувати на практиці вміння озвучувати написане відповідно до орфоепічних вимог протягом роботи над темою; інтелектуальна
¡ Формувати інтелектуальну компетентність через роботу учнів з різноманітною інформацією, застосовувати здобуті знання в нестандартних ситуаціях. креативна (творча, новаторська)
¡ Сформувати інтерес до розв’язання будь-якої навчальної задачі творчо; бажання й уміння діяти не за зразком, а оригінально, передбачаючи новизну під час розв’язання навчальних завдань; розвивальна: розвивати
ü логічне та критичне мислення методом передбачення, уміння аргументувати свої думки; увагу, пам’ять, творчу уяву;
ü уміння й навички розпізнавати іменники в тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правильно вживати іменники в мовленні та знаходити вивчені орфограми й пояснювати їх;
ü творчі вміння використання іменників у власних висловлюваннях; уміння правильно висловлювати свої думки; розвивати комунікаційні компетенції;
ü поповнювати словниковий запас, культуру усного мовлення; удосконалювати й збагачувати усне й писемне мовлення учнів;
ü формувати в учнів навички співробітництва, культу спілкування, сприяти духовно – моральному розвитку школярів, прищеплювати бажання вдосконалювати себе; ü ключові компетентності:
- соціальну, самоосвіти та саморозвитку, інформаційно-пізнавальну, здоров’язберігаючу;
виховна: виховувати:
O за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу свідому потребу до знань, бережне ставлення до надбань свого народу, життєву компетенцію; почуття національної свідомості; уміння правильного спілкування між собою; повагу один до одного;
O формувати в учнів активну життєву позицію;
O почуття любові та пошани до рідної мови, до землі, на якій живеш, до народної культури й творчості, традицій, звичаїв; оберігати красу українського слова. Очікувані результати Після цього уроку: учні повинні знати:
- основні відомості про іменник як самостійну частину мови(загальне значення, основні морфологічні ознаки, синтаксичну роль);
- граматичні категорії іменників; - відмінювання іменників. учні повинні вміти:
- знаходити іменники серед інших слів у тексті;
- визначати граматичні категорії та синтаксичну роль іменників;
- правильно застосовувати відповідні правила;
- складати речення із вивченими пунктограмами;
- обґрунтовувати написання іменнників;
- правильно використовувати іменники в усному й писемному мовленні;
- працювати з додатковою літературою, підручником; - учні повинні розуміти:
- різницю між іменниками та іншими частинами мови.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: урок – ярмарок .
Наочність та обладнання: зошити, сигнальні картки, підручник, мультимедійний екран, сигнальні картки.
Джерела інформації: Підручник для 6 кл. загальноосв. навч. закл. з навчанням рос. мовою. Н.В. Бондаренко, А.В. Ярмолюк. К.: «Освіта», 2007.
Міжпредметні зв’язки: українська література, народознавство.
Методи, прийоми й форми роботи:
Методи: «мозкова атака», «незакінчене речення», бліц-опитування, «мікрофон».
Прийоми: психологічна настанова; епіграф, зв'язок із життям; формулювання очікуваних результатів, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку.
Форми: колективна, індивідуальна, робота в парах.
Хід уроку
І. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності).
Доброго дня, діти!
Продзвенів уже дзвінок – починаємо урок. У народі кажуть: «Добрий гість – дому радість». Сподіваюся, що ви, як і я, раді нашим гостям. Прошу повернутись, привітати гостей та подарувати свої усмішки.
Звучить музика «Квітка Весна» Ніни Матвієнко
Із слова починається людина, Із мови починається мій рід.
Моя ласкава, мамина, єдина – Щебече соловейком на весь світ.
- З давніх- давен у багатьох народів відбувається так, що після завершення серйозної та важливої справи люди влаштовують свято, або організовують виставку чи ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок “ Український ярмарок ”, тому що ми теж завершили важливу справу – вивчили тему «Іменник як частина мови».
- Сьогодні на уроці ми будемо виконувати цікаву роботу. Щоб досягти успіху, треба всім працювати дружно, з великим бажанням, використовуючи знання попередніх уроків.
Урок у нас сьогодні, як ви уже зрозуміли, незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиками. Спробуйте спрогнозувати свою роботу на уроці, уявивши себе одним із персонажів, зображених на екрані.
Рефлексія на основі асоціацій. Прогнозовані відповіді учнів:
-На уроці я буду – веселкою – мої відповіді будуть різноманітними.
-На уроці я буду – хмаркою – мої відповіді будуть швидкими.
-На уроці я буду – сонечком – я буду яскравим. - Що ж означає слово “ярмарок”?
- Слід звернутися до словника, а якого саме?
Воно прийшло до нас з німецької мови і означає щорічний базар. Це торг, що відбувається регулярно на певному місці та в певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати. На ярмару завжди цінувалось усе найкраще, тому мені б хотілося, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайтесь бути першими, а намагайтесь бути кращими».
- Отож, уявіть собі, що ми вирушаємо на український ярмарок. На ярмарку веселому, багатому є чим милуватися і є що придбати. А купити можна тільки знання. А за кожну правильну відповідь ви будете отримувати жетони, які наприкінці обміняємо на оцінки.
- Тож ласкаво просимо до українського ярмарку! ІІ. Цілепокладання.
1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку .
2. Мотивація навчальної діяльності.
3. Визначення очікуваних результатів. Ось ми й підійшли до першої лавки.
1. Лавка “ Тема уроку”
- Подивимось, що пропонує нам перша лавка.
„... Він узяв собі на плечі Велике діло - визначати речі, - ім’я, найменування і наймення...”
- Про яку частину мови говориться в загадці?
(Мова йде про самостійну частину мови - іменник.) - Молодці!
Сьогодні ми будемо узагальнювати знання про іменник; удосконалювати навички використання іменників у зв’язному мовленні.
- Запишіть число , місяць, класна робота.
На цьому уроці ми повинні закріпити наші знання з теми «Іменник як частина мови», які ми здобували протягом багатьох уроків. А що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? Поставимо завдання.
На сьогоднішньому уроці ми повторимо морфологічні ознаки іменника, його синтаксичну роль, підготуємося до контрольної роботи за темою «Іменник як частина мови». Подібне ми вже робили, тому ви з цим завданням легко впораєтесь. Спробуємо закріпити успіх. Отже, до роботи. ІІІ. Цілереалізація.
1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок .
2. Узагальнення й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.
3. Фізкультпауза.
4. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації знань.
- Друга лавка пропонує купити розповідь про іменник як частину мови за поданими питаннями.
Гра «Мозкова атака» - «Дивись – не помились». Відповідати слід швидко, коротко, не знаєш – відповідає інший.
1) Що вивчає морфологія?
2) До яких частин мови належить іменник?
3) Що називає іменник?
4) На які питання відповідає іменник?
5) Які іменники не мають роду?
6) Скільки відмінків має іменник?
7) Який відмінок називається прямим?
10) За якими числами змінюється іменник?
11) Яким членом речення виступає іменник?
12) Як називаються іменники, що означають сукупність предметів?
13) Скільки відмін мають іменники?
14) Які іменники поділяються на групи?
- Добрий товар купили в цій лавці, та ще й себе показали.
- У кожного народу є свої улюблені речі, дерева, рослини. Верба, калина, барвінок, рушник – споконвічні атрибути світогляду українського народу. Ось верба – символ краси, неперервності життя. Калина – уособлення кохання, краси, щастя. Барвінок – символ вічності. Рушники – це теж символ нашого народу. “ Дім без рушників, - говорилось у народі, - як сім’я без дітей”. Він старовинний оберіг дому.
Завдання: до дошки виходять 3 учнів і відміняють слова калина, барвінок, рушники. Ввести слова в речення, підкреслити граматичну основу.
Фізкультхвилинка
Руки вбоки всі поклали
І навшпиньки разом стали. Потягнулись догори Дивимось сюди, туди. Опустились, руки вниз І додолу подивись. Вліво, вправо до сусідів Обернись і посміхнись. М’язи трішки розім’яли – Знов за парти посідали.
- Працюємо далі.
- Пропонується цікава робота. Визначте відміну, запишіть слова без зайвого
- четвертого слова
Вишня, Микола, плем’я, сім’я.
Холод, кінь, море, мати.
Мідь, січ, радість, квітка.
Ім’я, насіння, каченя, коліща.
Творче спостереження з елементами аналізу. Виразно прочитати речення. Усно визначити синтаксичну роль іменників. Зробити висновки. Яка головна думка висловлювання?
Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови. Поняття рідної мови виступає поряд з поняттям рідного дому, батьківської хати, материнського тепла. Культура мовлення – це духовне обличчя людини. Мова єднає між собою представників певного народу в часі й у просторі.
7. Лавка « Розумники» (робота з карткою)
Поясніть написання не з іменниками та з’ясуйте зміст прислів’їв.
1. Слово (не) стріла, а глибше ранить.
2.Учення світ, а (не)вчення тьма. Повторення правил про написання не з іменниками.
8. Лавка «Лінгвістична задача»
Прочитати текст. Кого мав на увазі вчитель? Довести свою думку.
Учитель попросив одного з учнів:
- Поклич, будь ласка, Дмитренка.
Шестикласник вибіг на подвір’я і зупинився.
«Кого ж покликати, - міркував він, - Сергія чи Тетяну? Обоє мають однакове прізвище».
8. Лавка „Ерудит” (робота в парах)
Учасники гри повинні дописати потрібні закінчення.
У зоопарку ми бачили велик… шимпанзе.
Руд… дінго гра разом з листами та ведмежатами.
Ми приїхали у блакитн… таксі. Біл… какаду – різновид папуг.
- Наступного уроку - контрольна робота з теми « Іменник», купимо 6 питань, за допомогою яких дізнаємося, з якими знаннями ви підійшли до контрольних тестів. Перевірка знань за допомогою питань. Використання сигнальних карток.
Відповідь «так» - чероний колір, відповідь «ні» - жовтий.
1.Іменник – це самостійна частина мови(Так)
2. Іменники поділяються на 5 відмін? (Ні)
3. Іменники ведмежа, каченя, ягня належать до ІІІ відміни?(Ні)
4. Іменники І та ІІ відміни мають з групи: тверду, м’яку та мішану? (Так)
5. Іменник мати належить до І відміни?(Ні)
6. Незмінювані іменники шосе, таксі мають чоловічий рід?(Ні)
Рефлексивно-оцінюючий.
1. Підведення підсумків уроку.
- Закінчилася наша подорож «Українським ярмарком». Ви відповідали багато і купили все, що забажається. Хто спродався, хто скупився — усім час додому. Молодці! Придбали потрібні товари, показавши чудові знання. Ми повторили відомості про іменник.
- Чи сподобалося вам сьогодні на уроці?
- Чим корисні були завдання?
- Чи досягли ми поставленої мети на уроці, упоралися з усіма завданнями? Усе згадали про іменники чи може щось забули?
Бесіда.
(Користуючись навчальною моделлю, що демонструється через проектор, учні підсумовують усе, про що згадувалось з теми
«Іменник».)
Іменник. Граматичний предмет = хто? що?
2. Повідомлення домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь.
Домашнє завдання. (Диференційоване)
3. Рефлексія.
- Чи вдалося вам скупитися? З чим ви повернулися з ярмарку?
Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку
Метод „Мікрофон " - Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про...
- Я зумів …
- Я знав …
- Найбільші труднощі я відчув …
- Мені б хотілося ще …
4. Цінування, оцінювання.
Прийшов час оцінити ваші знання.
- Хто скільки купив товару? (порахуйте отримані жетони)
- Ви молодці, купили багато товару , показали чудові знання