Мета заходу: розширити знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство за допомогою поетичного слова, українського фольклору. Сприяти формуванню основних світоглядних ідей; забезпечити моральне виховання учнів, формувати такі риси характеру, як: патріотизм, гуманізм, милосердя. Розвивати збагачення і ускладнення словарного запасу.
Виховний захід до Дня рідної мови
Мандрівка Країною рідної мови.
Мета: виховувати любов до рідного слова, вчити бачити красу рідної
мови, познайомити з найголовнішими етапами розвитку рідної мови,
розвивати виразність декламування поезії, збагачувати й активізува-
ти словниковий запас учнів.
І. Вступне слово вчителя.
Першим до нас приходить слово. З колисковою материнською піснею, тихою казкою, доброю ласкою. “Мама, тато, баба, льоля, киця, жижа”, - лепече дитина. Які дивні перші двохскладові слова! А потім знання з словесності поширюються. Дитина спинається на ноги, пізнає за день десятки нових слів, звучних та красивих: сонечко, світка, казка, пісня, хліб, сіль... З кожним словом світ ширшає, розкриває свої принадні обрії. Світ – мов казка. І пізнаємо ми його за допомогою слова...
Учень. Рідна мово, зелена діброво!
Чую пісню твою запашну.
Ти квітуєш пелюстками слова
У морозних димах полину.
.
Рідна мово, росту я крізь тебе,
Крізь родовища дум і краси
Я курганом стою серед степу
На кордоні сльози і роси.
Я прошитий травою густою,
Я промитий Дніпром до кісток.
Рідна мово, без тебе ніхто я,
Мов відірваний вітром листок.
Звучить пісня “Мова барвиста...”.
Вчитель. Сьогодні ми з вами здійснимо невелику мандрівку Країною рідної мови. Звернемося до витоків нашої мови, ви побачите скільки перешкод було на шляху її розвитку і звичайно ж поговоримо про культуру спілкування.
Учень. Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечерова.
Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Вчитель. Звідки приходить наша мова? Чи однаковою вона була весь час? Це, напевно, кожного учня цікавить. То ж до вашої уваги історична довідка.
Українська мова походить від праслов’янської – спільної мови всіх слов’янських племен, що проіснувала до VІІ ст.
Учень. О слово рідне! Орле скутий!
Чужинцям кинуте на сміх!
Співочий грім батьків моїх,
Дітьми безпам’ятно забутий.
О слово рідне! Шум дерев!
Музика зір блакитнооких,
Шовковий спів степів широких,
Дніпра між ними левій рев...
О слово! Будь мечем моїм!
Ні, сонцем стань! Вгорі спинися,
Осяй мій край і розлетися
Дощами судними над ним.
Вчитель. Так, нелегкий шлях пройшла українська мова. Тож згадаймо календар скорботних дат нашої рідної мови.
1720 р. – Петро І заборонив книгодрукування українською мовою;
1729 р. – переписуються з української мови на російську всі державні постанови і розпорядження;
1763 р. – указ Катерини ІІ про заборону викладання українською мовою в Києво-Могилянській академії;
1769 р. – вилучаються українські букварі з усіх шкіл;
1775 р. – закрито українські школи при полкових козацьких канцеляріях;
1863 р. – Валуєвський циркуляр забороняє друкування книг українською мовою і український театр у Східній Україні;
1869 р. – закрито недільні й безплатні українські школи для дорослих;
1876 р. – Емський указ Олександра ІІ про заборону ввезення українських книг з-за кордону;
1888 р. – заборона вживати українську мову в офіційних установах і давати українські імена під час хрещення;
1895 р. – розпорядження про заборону друкувати українські книги для дітей.
Перелік дат можна ще продовжувати. Але наша мова вижила, збереглася багато в чому завдячуючи фольклору. Саме в казках, прислів’ях, легендах, думах жило слово, надихало людей до нових звитяг у боротьбі.
Учень. Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня, линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана материнська мово!
Несеш барвінь гарячу, яру
В небесну синь пташиним граєм
І, спивши там від сонця жару,
Зеленим дихаєш розмаєм.
Плекаймо в серці кожне гроно,
Прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
В сім’ї великій, вольній, новій.
Вчитель. Давайте торкнемося до багатства рідної мови, до краси рідного слова і хай душі наші стануть добрішими, а мовлення – яскравішим, влучнішим.
Учень. Наші предки стріляли з лука,
Вміли точно влучати в ціль.
Тож і образ іде звідсіль:
Влучне слово в оздобі звука.
Процвітай, українська мово,
Заохочуй красою нас:
Що багатший твій слів запас, -
Легше вибрати влучне слово.
Вчитель. Давайте пригадаємо приказки і прислів’я, у яких лаконічно узагальнюються народні погляди на культуру мовлення.
Вчитель. Знати мову – це не просто знати правила, а ще й бути уважним, дотепним, спостережливим.
Я пропоную вашій увазі мовні загадки-жарти.
Вчитель. А ще дуже важливо правильно вміти наголошувати слова. Послухайте загадки.
Слово – це старовинна будова
З гострячками мурованих веж
Щойно зміниш ти наголос слова –
Цим одразу будову замкнеш
(замок – замок)
Вгадайте словечко – ми будемо раді:
Два склади (подумайте, майте терпіння).
Як наголос зробиш на першому складі,
То буде синонім до слова насіння.
Умова не стане для вас на заваді,
Бо в значенні зміна можлива одна:
Як наголос зробиш на другому складі,
То буде синонім до слова родина.
(сім’я – сім’я)
Учень. Все в тобі з’єдналося, злилося –
Як і поміститися в одній! –
Шепіт зачарований колосся,
Поклик із катами на двобій.
Ти даєш поету дужі крила,
Що підносять правду в вишину,
Вченому ти лагідно відкрила
Мудрості людської глибину
І тобі рости й не в’януть зроду,
Квітувать в поемах і віршах,
Бо в тобі – великого народу
Ніжна і замріяна душа.
Вчитель. Зараз українська мова є державною, має всі можливості для свого розвитку на офіційному рівні. Про це записано в Конституції України (зачитати статтю).
Та ви знаєте, що мова живе в устах народу. А народ – це всі ми, українці. І від того, як ми знатимемо мову залежить її розвиток. Бо ж поки живе мова – поки живе народ, доки живе народ – доти й мова живе. Народ і мова невіддільні. І за кордоном українці, які постійно живуть в інших країнах теж послугуються українською мовою в усній і писемній формах. Нею спілкуються у США, Канаді, Великій Британії, Бразилії, Аргентині, Австрії, Австралії, Польщі, Литві, Латвії та багатьох інших країнах. То ж бачимо, що навіть за кордоном люди пам’ятають про свою національність, гордяться рідною мовою, вивчають її.
Учень. Буду я навчатись мови золотої...
У трави-веснянки, у гори крутої
В потічка веселого, що постане річкою,
В камінця зеленого, що зросте смерічкою
Буду я навчатись мови-блискавиці
В клекотінні гарячім кованої криці,
В кореневищі пружному ниви колоскової,
В леготі шовковому пісні колискової.
Щоб людському щастю дбанок свій надбати
Щоб раділа з мене Україна-мати.
От і закінчилася наша невелика мандрівка Країною рідної мови. У кожної мови, як і в кожного народу є минуле, сучасне і майбутнє. Минуле, як ви побачили, часто було сумним для української мови. А яким буде майбутнє залежить від кожного з вас. Тож будьте вдячними синами свого народу, любіть і вивчайте мову.
(Учні виконують пісню “Любіть рідну мову”).