Конспект уроку 10 укр. мова

Про матеріал
Конспект уроку з української мови допоможе вчителю повторити з учнями ск складні випадки правопису великої літери.
Перегляд файлу

 

 Українська мова 10 клас

Тема уроку. Уживання великої  літери у власних назвах

Мета:

 навчальна: повторити складні випадки правопису великої букви, формувати правописні вміння, удосконалювати вміння вживати велику букву в писемному мовленні, знаходити  й виправляти орфографічні помилки;
 

  розвивальна: розвивати пам'ять, мислення, мовлення, творчі здібності;

 виховна: виховувати любов до рідного слова, шану й повагу до культури, історії рідного міста.

Тип уроку: урок систематизації  й узагальнення знань, умінь, навичок.

Вид заняття: віртуальна екскурсія.

Обладнання: мультимедійний проєктор,  мультимедійна презентація ,

ноутбук, фотоілюстрації, таблиця,   картки з завданнями, картки самооцінки, підручник.

Перебіг уроку

І. Організаційний етап. Підготовка до спиймання навчального матеріалу

Добрий день! Який у  вас настрій? Спробуйте  висловити його за допомогою прикметників ( тривожний, веселий, радісний, сонячний, похмурий, зимовий...).Сьогодні сонячний день (похмурий), нашому місту пасує зима. І так хочеться, щоб усім на душі було приємно, радісно, затишно  й комфортно.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Сьогодні на уроці будемо  опрацьовуватимемо тему "Уживання великої літери у власних назвах" .  Матеріал не новий,  ви вивчали його  раніше й дома  ще раз  повторили правопис власних назв. На партах у вас опорна таблиця " Велика літера  у власних назвах", яку ви можете використовувати протягом уроку.

Сподіваюсь  на плідну співпрацю на уроці й на вашу активність.

Розгорніть зошититти. Запишіть  дату

Класна робота

Велика буква  у власних назвах

Епіграф

                            Ти мені небайдужий -

                           Я  люблю тебе дуже,

                          Конотопе мій рідний ,

                         Став ти містом моїм.

                                 О.Бездітько

Робота з епіграфом уроку (відповіді учнів)

Які почуття у вас викликали  ці  рядки?

Як ви їх  розумієте?

Яка власна назва вжита в епіграфі до нашого уроку?

- Чому, на вашу думку, ми розпочали заняття саме з цієї поезії?

-Дайте відповідь на запитання: " Навіщо мені знати  правила  вживання великої  літери і лапок у власних назвах?"

Імовірні відповіді:

-Щоб навчитися грамотно писати.

- Щоб добре підготуватися до ЗНО.

- Щоб грамотно написати заяву при вступі у  виш.

Учитель. Дякую! Отже, тема для вас дійсно важлива. Тож  які завдання нашого уроку. Продовжіть речення...

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку.                          Метод "Передбачення" Слайд

За допомогою прийому " Незакінчене речення" учні визначають завдання уроку.

- На уроці я хочу дізнатися  про... (складні випадки правопису  великої літери)

-Хочу навчитися... (правильно писати власні назви)

- Маю намір поліпшити  знання  ...( з історії рідного краю)

Хочу досягти успіхів...

Підсумок учителя ...( мета уроку:  повторити складні випадки правопису великої букви, формувати правописні вміння, удосконалювати вміння вживати велику букву в писемному мовленні, знаходити  й виправляти орфографічні, пунктуаційні, лексичні  помилки;  розвивати пам'ять, мислення, мовлення, творчі здібності;  виховувати любов до рідного слова, шану й повагу до культури, історії рідного міста).

ІІІ. Актуалізація опорних  занань. Слайд

Відеопрезентації учнів про складні випадки написання власних назв. Учні отримали випереджувальні завдання. Користуючись таблицею в підручнику на с. 138-139, обрали  два-три правила, , які, на їхню думку, є найскладнішими, на які варто звернути особливу увагу.

Записуємо

Вибірковий словниковий диктант

Учень І. Слайд

  1. У назвах найвищих державних українських і міжнародних установ і посад, назвах груп або союзів держав, найвищих міжнародних організацій усі слова пишуться з великої літери:

-        Верховна Рада України

-        Кабінет Міністрів України

-        Конституційний Суд України

-        Європейський Союз

-        Товариство Червоного Хреста (але Міжнародний комітет Червоного Хреста), бо родова назва пишеться з малої букви.

 Слайд

2. Тільки перше слово пишеться з великої літери у назвах державних, партійних, громадських установ і організацій, міністерств України та інших держав, а також найважливіших документів та свят:

-        Національна гвардія України

-        Міністерство культури й мистецтв України

-        Акт проголошення незалежності України

-   Великодні свята

 -  Свято рідної мови

Слайд

 3.   Це стосується і назв установ місцевого значення, а також назв навчальних закладів, науково-дослідних установ, театрів, музеїв, підприємств:

-        Конотопська  районна державна адміністрація

-        Конотопська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №10

-  Політехнічний технікум Конотопського інституту Сумського державного університету

-  Національний університет «Києво-Могилянська академія»

-        Національний університет «Львівська політехніка»

-        Академія наук України

-    Інститут української мови

          Учень ІІ Слайди

1.З великої літери пишуться  присвійні прикметники, утворені від власних особових назв за допомогою суфіксів

-        -ів- (-ова-, -ове-, -еве-)

-        -їв (-єва-, -єве-)

-        -ин- (-ина-, -ине-)

-        -їн (-їна-, -їне-)

-        Андрієві книжки

-        Грінченків словник

-        Маріїн лист

-        Лесине слово

-        Шевченкові поезії

2.З малої літери пишуться відносні прикметники, утворені від власних назв за допомогою суфіксів

-        -івськ- (-ївськ-)

-        -инськ- (-їнськ-)

-        франківські сонети,

-        шевченівський стиль, шевченківська земля

Але якщо прикметники із суфіксом -ськ- мають значення «імені когось», «пам’яті когось», то вони пишуться з великої літери:

-        Шевченківські дні, Шевченківська премія

-        Нобелівська премія  

Обов'язково виділіть суфікси.

Дякую за роботу. Молодці!

Запам'ятайте правила  та  правопис слів.  Завдання на знання цієї орфограми можуть бути на ЗНО.

Зачитає виписані слова..

Мандруємо далі

ІV. Опрацювання теми уроку.

            Робота з підручником с.137 (таблиця)

 Закріпимо  правопис власних і загальних назв    

  1. Орфографічний вибірковий  диктант із ключем

Національна гвардія України, книгарня , Андріївський узвіз, Києво-Могилянська академія, Музей магії, Шевченківська премія, озеро Синевир, видавництво «Дніпро», мис Доброї Надії, Кримський півострів,  Різдвяні свята, Аскольдова могила, Йосипове прохання, тернопільські фонтани. Виписати тільки ключові слова

Підкресліть першу літеру у тих власних назвах, у яких лише перше слово пишемо з великої літери. (НАШ КРАЙ).

Самоперевірка.  На екрані правильні відповіді. Звірте їх із записами в зошиті.

          Отже, окрім мовної теми, ми сьогодні перегорнемо декілька сторінок з історії нашого краю, поговоримо про те, чим пишається Конотопщина, здійснимо віртуальну екскурсію вулицями нашого рідного міста.

  1. Слово учителя

Наш Конотоп  – невеличке  затишне місто, у якому проживає  лише  85 тисяч жителів.  Привабливе своїм тихим і спокійним життям. Вулиці тонуть у зелені, де-не-де височіють дзвіниці церков та храмів. І сьогодні я пропоную вам здійснити віртуальну подорож вуличками нашого чудового міста.

Кожне місто, як і  людина, має своє ім'я. Пригадаймо історію  Конотопа.

Випереджувальне домашнє завдання  №3    із історіїї нашого міста. Починаємо нашу екскурсію. Слухаємо екскурсовода (учень 1)

Із історії міста Конотопа.

                Текст із сюрпризом

  1. Редагування тексту. Робота в групах. 
  •  І група – знайти та  виправити пунктуаційні помилки, обгрунтувати свій вибір.
  •   ІІ група – знайти й виправити орфографічні помилки, обгрунтувати їх написання відповідним правилом.
  •  ІІІ група – знайти  й виправити лексичні й граматичні помилки.

  1-й учень. І група .  Конотоп - місто в Сумській області України, адміністративний центр Конотопського району, розташований на березі річки Єзуч.  Перша згадка про місто  відноситься до 1635 року, коли поселенці з Правобережної України заснували тут поселення Новоселиця. 1640 року Річ Посполита побудувала на цьому місці фортецю, яка отримала назву Конотоп. 1648 року йому присвоєно статус міста.

2-й учень. ІІ група. 1659 року відбулася Конотопська битва, у якій  союзна армія українських козаків і кримських татар перемогла російські війська.  (Синтаксичний розбір) За правління гетьмана Кирила Розумовського Конотоп стає особистою власністю  Генерального обозного  Семена Васильовича Кочубея.  1781 року Конотоп увійшов до складу Новгород- Сіверського намісництва  Російської імперії, а пізніше - до Чернігівської губернії.

3-й учень

ІІІ група. За часів Української Народної Республіки Конотоп був  адміністративним центром Землі Посейм'є, а з 1939 року місто ввійшло до складу Сумської області. Сьогодні Конотоп - важливе промислове місто, великий транспортний вузол північно - східної частини України. Одним з найстаріших музеїв  Сумської області є Конотопський  краєзнавчий музей імені Олександра Лазаревського, фонди якого налічують  близько 30 тисяч експонатів.

Речення з пунктуаціцними  помилками

 І група  ( завдання для учнів)

  Конотоп  місто в Сумській області України  адміністративний центр Конотопського району розташований на березі річки Єзуч.  Перша згадка про місто  відноситься до 1635 року коли поселенці з Правобережної України заснували тут поселення Новоселиця. 1640 року Річ Посполита побудувала  на цьому місці фортецю яка отримала назву Конотоп, а 1648 року йому присвоєно статус міста.

Речення з орфографічними помилками

 ІІ група  ( завдання для учнів)

 1659 року відбулася  (Кк)онотопська   (Бб)итва, у якій союзна армія  (У у)країнських козаків і ( К к)римських татар перемогли  (Рр)осійські війська. За правління  (Г г) етьмана Кирила Розумовського   (К к)онотоп стає особистою власністю ( Гг)енерального обозного  Семена  Васильовича  Кочубея.  1781 року Конотоп ввійшов до складу  (Нн)овгород  ( С с)іверського намісництва  (Рр)осійської імперії, а пізніше -  до (Чч)ернігівської ( Г г)убернії.

Речення з лексичними та граматичними помилками

 ІІІ група ( завдання для учнів)

 За часів Української Народної  Республіки Конотоп був  адміністративним центром Землі Посейм'є, а з 1939 року Конотоп ввійшов  до складу Сумської області. Сьогодні Конотоп   важливе промислове місце, великий транспортний вузол північно - східної частини України.

Одним з найстаріших музеїв  Сумської області є Конотопський  краєзнавчий музей імені Олександра Лазаревського, фонди якого налічують  близько 30 тисяч експонатів.

Перевірити правильні відповіді на слайді. За кожне правильно написане слово, поставлений розділовий знак ви отримуєте  1 бал.

Внесіть свої результати до картки самооцінювання

Слайд

(Перевірка Конотоп, Сумська область, Україна, Конотопський район, Єзуч, Правобережна Україна, поселення Новоселиця, Річ Посполита, Конотопська битва, гетьман Кирило Розумовський, Генеральний обозний Семен Васильович Кочубей, Новгород-Сіверське намісництво  Російської імперії,  Чернігівська губернія 30 слів)

 Підсумок учителя:  1)молодці, гарно впоралися із завданням;

                   проаналізуйте помилки, сподіваюся, більше їх робити не будете.

Виконайте синтаксичний розбір речення (учень біля дошки)

1659 року відбулася Конотопська битва, у якій  союзна армія українських козаків і кримських татар перемогла російські війська

5. Диктант по пам'яті "Знавці свого міста" ( 3 хвилини)

   На  слайді надруковані назви вулиць, проспектів, площ Конотопа. 1 хвилину читаєте слова, а потім по пам'яті записуєте в зошити.

 Учитель. Проспект Миру – одна з головних магістралей нашого міста. Названі вулиці, провулки , проспекти та площі   Конотопа  вам відомі.

 Багато з них носять імена відомих людей. Поясніть їх правопис.

 Проспект Червоної Калини, проспект Миру,  площа Миру, площа Конотопських Дивізій ,  Європейська площа,  вулиця Героїв Крут,  вулиця Конотопських Партизан,  вулиця Братів Лузанів, вулиця Генерала Тхора, вулиця Січових Стрільців, 1- провулок вулиці  Григорія Сковороди, 3- провулок  вулиці Володимира Великого, вулиця Княгині Ольги, вулиця Ярослава Мудрого, вулиця Михайла Сусла, вулиця Анатолія Шульги, вулиця Івана Богуна, вулиця Григорія Гуляницького.

По пам'яті запишіть слова в зошити (2 хв.)

Учень читає записані назви, пояснює їх правопис.

Учитель.

 Герої не вмирають.У назвах вулиць, провулків, проспектів історія нашого міста, країни з далекої минувшини до наших днів. Сподіваюсь, що ви запам'ятали  правопис цих власних назв.

Наступне завдання

Творчий диктант

Орфографічна хвилинка . Скласти 2 речення з кожною парою (1 учень біля дошки) 2-3 хвилини

 1 група Конотопський- конотопський

 2 група Брати Лазаревські- брати Лазаревські

3 група  вулиця Конотопських партизан- конотопських партизан.

 ( але  конотопські партизани,  брати Лузани, генерал Тхор,  Січові Стрільці, Герої Крут, конотопська дивізія)

Учні читають речення, пояснюють правопис слів.

Учитель.Молодці із завданням справилися, запам'ятали правопис, сподіваюся, більше не робитимете помолок.

V.Закріплення

Тестові завдання. (6  хв.)  якна на ЗНО

  Оберіть  серед поданих один правильний варіант відповіді :

                                                                                                                                                             

ВАРІАНТ І

Оберіть серед поданих один правильний варіант

1. А. вінницька обласна державна адміністрація

    Б. інститут Української мови

    В. Київський національний університет внутрішніх справ

     Г. Місто суми

 2. А. День учителя

     Б. новий рік

     В. Площа Миру

      Г. свято перемоги

 3. А. Президент україни

      Б. баба Яга

      В. собака сірко

      Г. Чорне море

 

4.  А. генеральний прокурор України

       Б. Сузір’я «Велика ведмедиця»

       В. Софійський собор

        Г. європейський союз

5. А. цукерки Київ Вечірній

     Б. Азовське море

     В. успенський Собор

     Г. станція метро Ботанічний сад

6. А. журнал Свічадо

    Б. поема Мойсей

    В.  грінченків словник

    Г. Збройні сили України

 

ВАРІАНТ ІІ

Оберіть серед поданих один правильний варіант

 

1. А.харківський національний університет

    Б. генеральний прокурор

    В. Верховний суд США

    Г. біблія

2. А. Вулиця лісового

    Б. Безсмертний кобзар

    В. румунія

     Г.Шевченкова проза

3. А. Верховна рада України

    Б. Ярослав Мудрий

    В. андріївський узвіз

    Г. цукерки вечірній «Київ»

4. А. поема  Енеїда

    Б. будинок Актора

    В. вулиця Генерала Тхора

    Г. новий рік

5. А. Шевченківська премія

    Б. великдень

    В. київський вокзал

    Г.благовіщення

6. А. комета «Галлея»

    Б. Великий піст

    В. Леся українка

    Г. миколаївська церква

 

Самоперевірка Слайд

                                                                                  

ВАРІАНТ І

1.В

2.А

3.Г

4.В

5.Б

6.Г

ВАРІАНТ ІІ 

1.В

2.Г

3.Б

4.В.

5.А

6.Б.

 

VІ. Звернімося до епіграфа уроку.  Слайд

Прочитайте його ..

                            Ти мені небайдужий -

                             Я  люблю тебе дуже,

                            Конотопе мій рідний ,

                           Став ти містом моїм.

                                 О.Бездітько

Згодні зі словами Ольги Бездітько?

- Любите своє місто?

- Чи змогли б розповісти про Конотоп, не використовуючи власних назв?

- Поясніть, чому Конотопе мій рідний виділено комами? (Поширене звертання). Добре

 Слайд

VІІ. Рефлексія.

Прийом " Незакінчене речення"

- На уроці сьогодні я дізнався..

- На уроці я навчився...

- Потрібно ще попрацювати над...

- Урок дав мені для життя...

VІІІ. Домашнє завдаання: опрацювати параграф  32,

виконати вправу   271 (с. 139) - І група,

ІІ група- написати твір -мініатюру "Конотоп- рідне місто моє", використавши власні назви.

ІХ. Рефлексія настрою.

-Покращився настрій?

-Задоволені своєю роботою на уроці?

 Комплімент- похвала: "Дякую всім за урок. Ви були дуже активними й показали чудові результати".

 Х. Додаткове завдання

Пригадайте прислів'я, приказки, у яких є велика літера. Поясніть орфограму

Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить.

Пройшов і Крим, і Рим, і мідні труби.

У Києві не женись, а в Ромнах коней не міняй.

Чого Івась не навчиться, того  й Іван не буде знати.

Учитель

Ось і закінчилась екскурсія нашим прекрасним містом. Звісно, її можна було б ще продовжувати й продовжувати.  Конотоп - це наша домівка, наша гордість і нема такого куточку, де б не хотілося побувати знову.

 

 

 

 

docx
Додано
14 січня 2023
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку