Конспект уроку в 5 класі

Про матеріал
Конспект уроку за темою "Корінь слова" у 5 класі цікавий та може бути використаний учителями і для дітей з ООП
Перегляд файлу

 КОРІНЬ ЯК ЗНАЧУЩА ЧАСТИНА СЛОВА

Мета: повторити й поглибити знання учнів про основу й корінь слова, сприяти зміцненню вмінь добирати спільнокореневі слова та навичок їх виділення; формувати вміння знаходити корінь слова, визначати його роль у словах; розвивати творчі вміння використання кореня слова під час створення нових слів та добору спільнокореневих; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до навколишнього світу.

Тип уроку: урок повторення з елементами поглиблення.

                                                 ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІІІ.Актуалізація опорних знань

Яка значуща частина слова виражає його граматичне значення (вказує на рід,число,відмінок та ін..) сосна, сосни, сосною…

Що виражає закінчення слова?

Що виражає основа слова? (лексичне значення)

Форми слова розрізняються ЛЗ чи ГЗ?

Утворіть і запишіть різні форми слова людина.

        Утворіть і запишіть спільнокореневі слова до слова         людина.(людський,людяність,людство,люди).Виділіть основу та закінчення.

ІV. Виконання практичних завдань на повторення з елементами поглиблення

Розподільний диктант

Розподілити слова у три колонки:

а) із закінченням, вираженим звуком; б) з нульовим закінченням;

в) без закінчення.

Колгоспник, завод, оре, швидко, театр(у), подвір’я, восени, таксі, поле, веселий, трактор(а), високо, читаєш, в, на, олень, добро.

У словах виділити закінчення.

Робота над зв’язним висловлюванням

Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. Дібрати заголовок. Чому шкільну ділянку автор називає царством зелені?

Шкільна ділянка — царство зелені. Школі не потрібен великий двір, з якого вітер ніс би у вікна хмари пилу. У нас багато зелених лужків, затишних куточків, укритих травою.

На ділянці багато квітів, квіткових алей, гаїв.

Ось алея троянд — улюблене місце прогулянок. У саду, у персиковому гаю, у дубовому гаю не менше 30 затишних куточків, де пахнуть квіти і можна помріяти, поговорити.

Є кілька мальвових гаїв. Мальваквітка радості, до неї йдуть у хвилини роздумів і смутку. В одному з таких гаїв — великий кущ винограду, лоза в’ється по стовбуру вишні. У поєднанні з яскравими квітами мальви грона винограду створюють особливо життєствердну картину… (В. Сухомлинський).

Виписати з тексту спільнокореневі слова до іменника квітка. Доповнити цей ряд власними прикладами. Визначити корінь. 

Дослідження-пошук

Дібрати до поданих слів спільнокореневі. Визначити корінь. Ранок, вечір, вода, молоко, зима, осінь, писати, читати.

Ранок, ранковий, вранці, зранку;

вечір,вечірній, вечоріє,вечірка, вечоровий;

вода, водяний, водичка, водянистий.

Скласти речення з 3-4 новими словами.

Робота з підручником. Вправа 145, с.77

Навчальне аудіювання

Прослухати приказки. Пояснити їх зміст. У якій мовленнєвій ситуації можна їх використати?

1) Смачне, хоч на собак вилий.   2) Співає, як муха в глечику. 

Виписати виділені слова. Виділити корінь, добираючи спільнокореневі слова.

Коментар учителя. Корінь — незмінна значуща частина слова, що має спільне значення споріднених слів (калина, калинка, калинівка, калинник, калиновий, калинонька). Це основний елемент слова, в якому закріплене лексичне значення. Голосні і приголосні звуки в корені можуть чергуватися: ніс — носити, муха — мусі, подруга — подрузі — подружка.

Частковий розбір слів

Прочитати. Що ви помітили в кожній групі слів? З’ясувати лексичне значення кожного слова.

1. Перелітувати(літо провести), літак, літо, переліт, літній, літати.

2. Море, заморити, заморський, моряк, моріння, мор.

3. Хороший, хор, хорист, хорошенький, хоровий, хоровод.

4. Гора, горіти, загоряти, горці, загористий, підгорілий.

Згрупувати спільнокореневі слова і записати їх. Аргументувати свій вибір. 

Лінгвістична гра «Хто швидше?»

Учитель називає два слова з однозвучними, але різними за значенням коренями. Учні добирають по 3—4 спільнокореневих слова (2 варіанта). Виграє той, хто швидше добере потрібну кількість слів. Пісний — пісня, сільський — сіль, міський — місце, газета — газ, рушниця — рушник, сонце — сонний, ніг — ніж. 

IV. Систематизація й узагальнення знань

2. Чим відрізняється корінь від основи слова?

3. Як правильно визначити корінь?

5. Чим відрізняється формотворення від словотворення?

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

Вивчити правило на с.77, корінь;

виконати вправу 146( *147);

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Запиши слова, підкресли корінь.Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве :
а) гора, узгір’я, гірка, горе, гірський;
б) мішок, мішечок, мішати, мішковина, мішковий;


2. Добери спільнокореневі слова до слів
Ліс, будинок, чай.

 

1. Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Дорога, траса, подорожник, дорожня, шосе, доріжка, подорож, путь, доріженька, подорожувати, дорожня, шлях, подорожній.

 



1. Запиши слова, підкресли корінь. Серед споріднених спільнокореневих слів знайди зайве слово:
а) Нічний, нічка, нічого, вночі, ночувати, ніченька

б) Ніс, носик, носилки, носовий, перенісся.
 


2. Добери спільнокореневі слова до слів
Сад, квітка, мова.


1.Дані слова розподіли на дві групи:
а) спільнокореневі слова;
б) близькі за значенням (синоніми).
Брехня, обман, брехун, набрехати, наклеп, брехливий, видумка, забрехались, неправда, брешуть.
 

 

Прочитати. Що ви помітили в кожній групі слів? З’ясувати лексичне значення кожного слова.

1. Перелітувати, літак, літо, переліт, літній, літати.

2. Море, заморити, заморський, моряк, моріння, мор.

Згрупувати спільнокореневі слова і записати їх. Аргументувати свій вибір. 

 

Прочитати. Що ви помітили в кожній групі слів? З’ясувати лексичне значення кожного слова.

1. Хороший, хор, хорист, хорошенький, хоровий, хоровод.

2. Гора, горіти, загоряти, горці, загористий, підгорілий.

Згрупувати спільнокореневі слова і записати їх. Аргументувати свій вибір. 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
14 січня 2023
Переглядів
1167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку