Урок 2
Тема: Краса народного мистецтва. Сопілка, інструментальна музика СМ: Дж. Ласт. «Самотній пастух». Є. Козак — М. Корчинський. «Співуча
Сопілка»
Мета: 1) ознайомити з музичним матеріалом, що побудований на фольклорі, формувати образне мислення, здатність порівнювати, давати назву відповідно характеру;
2) розвивати фантазію, творчі навички, вокально-хорові вміння;
3) виховувати ціннісне ставлення до класичних творів
Тип уроку: комбінований
Форма організації пізнавальної діяльності учнів: колективна робота
Методи: аудіовізуальний, інтонаційно-стильове осягнення музики, художня драматургія, метод порівняння і зіставлення
Очікуваний результат: розвиток тембрового слуху на основі знайомства з пан-флейтою, аналізування прослуханої музики, емоційне виконання пісні
Хід уроку:
1.Організаційний етап
*Які помічники є у музики? *Чи потрібен для мелодії ритм? *З якими ладами ми знайомі?* Що таке темп?
2.Мотиваційний етап
Що таке інструментальна музика? Які музичні інструменти нам відомі?
Що ми називаємо програмною музикою?
Сьогодні ознайомимось з чарівними творами, які виконують загадкові музичні інструменти
3. Етап засвоєння нових знань
З давніх давен люди виражали свої думки й емоції за допомогою пісні та музичних інструментів. Пісня завдяки тексту розкриває зміст, інструментальна музика сприяє розвитку фантазії, збагачує емоційну сферу.
Є інструмент, який зветься флейта Пана або пан-флейта. Ось легенда про цей інструмент:
Бог лісів Пан, який від народження мав роги й ратиці, палко закохався у німфу Сірінгу. Сірінґа ж шукала порятунок від переслідувань Пана і просила своїх сестер врятувати її. Річка перетворити Сірінгу на очеретину, Пан же зробив з цієї очеретини флейту, яка стала його улюбленим інструментом. Складається пан-флейта з декількох трубочок різної довжини і має чарівно-ніжний тембр.
Сьогодні ми послухаємо твір у виконанні флейти Пана (інші назви інструмента: сірінга, свиріль). Завдання: розповісти про свої враження від музики або дати назву творові
Сприймання музики: Дж.Ласт «Самотній пастух»
-опитування учнів
Джеймс Ласт створив п’єсу, не підозрюючи, що народжується справжній шедевр. Ще більшої загадковості додає творові виконання саме на пан-флейті. Автор познайомився з румунським виконавцем Георге Замфіром, завдяки якому цей твір набув шаленої популярності. У наш час композиція звучить у телепередачах, кінофільмах.
В Україні відомим серед духових інструментів є сопілка. Перші сопілки виготовлялись з бузини або калини. Сучасні сопілки виготовляють з клена, бука, горіха, навіть пластмаси. У сопілки чималі технічні можливості. Троїсті музики не обходяться без сопілки.
Сприймання: Є. Козак — М. Корчинський. «Співуча Сопілка»
4. Етап закріплення нових знань
-Чи схожі за тембром флейта Пана і сопілка?
-Яка з композицій здалась вам цікавішою?
-Який з творів більш популярний?
Переглянемо мультфільм «Світ чекає на відкриття. Сопілка»
https://www.youtube.com/watch?v=smujdw7h7TA
-Який шлях пройшла сопілка аби стати музичним інструментом?
-Як грають на сопілці? -З якого матеріалу виготовляють сопілку?
5. Етап вокально-хорової роботи
-Розспівування
-Робота над піснею Н.Май «Шкільна пісня»
-Руханка https://www.youtube.com/watch?v=XVfnqL8QPiQ
6. Етап висновків
Коли авторам є багато чого сказати, вони пишуть або довгий змістовний твір, або декілька коротеньких історій. В нашому випадку програмна музика допомагає зрозуміти зміст. Авторам вдалося зацікавити слухачів незвичайною подачею матеріалу. Завдяки цьому музика набула популярності.
7. Рефлексія
*музичний твір, що має назву, називається…
*український духовий музичний інструмент з високим тембром, який супроводжує й весільні, й ліричні повільні пісні, а також звучить самостійно…
*П’єса Дж.Ласта під назвою «Самотній пастух» написана для музичного інструмента …