Урок 3
Тема: Вокальна та інструментальна музика. Іспанський народний танець «Хота». Гітара, кастаньєти. Ж. Бізе. Антракт до 4 дії опери «Кармен» («Хота»). Сучасний іспанський танець «Хота»
Мета: 1) формувати знання музичних жанрів на прикладі іспанського танцю, ознайомитись з музичними інструментами, що виконують хоту – гітарою, кастаньєтами;
2) розвивати тембровий слух, почуття ритму, вміння порівнювати класичний і сучасний варіант твору, вокальні навички;
3) виховувати ціннісне ставлення до народної, класичної музики
Тип уроку: комбінований
Методи й прийоми: мозковий штурм, аудіовізуальний, аналізування прослуханої музики, комплексний вплив мистецтв
Форми організації пізнавальної діяльності: колективна робота
Очікуваний результат: свідоме сприймання музичного твору, чистота інтонування, уважність у виконанні завдань
Хід уроку:
Актуалізація опорних знань
-Яку музику ми вивчали минулого уроку? Що являють собою сопілка, пан-флейта?
2. Мотиваційний етап
Сьогодні ми завітаємо до сонячної Іспанії, познайомимось з народним танцем хотою і почуємо, як звучать гітара, кастаньєти.
3.Етап засвоєння нових знань
Хо́та (ісп. і кат. jota «жо́та») — іспанський і каталонський народний танець з тридольним музичним розміром. Виконується у дуже швидкому темпі. Хореографічно танець насичений підстрибування і підскоками.
Виконання хоти супроджується грою на гітарі, мандоліні, кастаньєтах тощо.
Хота, імовірно, походить з Арагону. Її виконання відрізняється в залежності від регіону. Щодо назви, то вона походить зі староіспанського слова xota, яке імовірно є арабізованим salto «стрибок».
Сприймання музики: іспанський танець «Хота»
https://www.youtube.com/watch?v=iXomsrdMyQQ
Хто з нас не почув звучання гітари?! Це старовинний струнно-щипковий інструмент, який народився ще до нашої ери в Стародавній Греції. Гітара дуже поширена серед музикантів будь-якої країни. Окрім гітари хоту супроводжує ударний інструмент – кастаньєти.
Кастаньє́ти (ісп. castanetas від лат. castanea — каштан) — ударний музичний інструмент без визначеної висоти звуку.
Інструмент являє собою дві вігнуті пластинки-мушлі, в верхніх частинах зв'язані між собою шнурком. Пластини традиційно виготовлялися з твердої деревини, хоча останнім часом для цього все частіше використовується склопластик. Кастаньєти найпоширеніші в Іспанії, на півдні Італії та Латинській Америці. Подібний до кастаньєт інструмент можна зустріти і серед українських народних інструментів.
Схожі прості музичні інструменти, які можна використовувати для ритмічного супроводу танцю та співу, використовувались ще в Стародавньому Єгипті і Стародавній Греції.
В світовій культурі кастаньєти найчастіше асоціюються з образом іспанської музики, особливо з музикою іспанських циган, стилем фламенко тощо. Тому цей інструмент часто використовують і в класичній музиці для створення «іспанського колориту»
https://www.youtube.com/watch?v=mox35lBWhK8
4. Етап закріплення засвоєних знань
-Яка за характером музика? Вибрати запропоноване:
Сумна Тривожна Весела Легка Мужня Запальна Спокійна Врівноважена Гостра
-Ритмічна вправа: проплескати ритм «Арагонської хоти» М.Глінки (1 доля – *хлоп* в долоні, 2-3 долі - *клац* пальцями)
5. Етап вокально-хорової роботи
-розспівування
-робота над піснею Н.Май «Шкільна пісня»
-розучування: А.Олейникова «Заяча летка-єнька»
https://www.youtube.com/watch?v=fCgSzFRjaiw
6. Підсумково-рефлексійний етап
Гітара – музичний інструмент акомпануючої ролі. А чи можуть кастаньєти супроводжувати пісню? Чи може хота бути вокальним твором?
-Що в перекладі з іспанської означає «кастаньєти»?
Домашнє завдання в групах: зробити картки-візитівки для лепбука
(намалювати сопілку, пан-флейту, гітару, кастаньєти – на вибір)