Урок 5
Тема: Розмаїття кольорів і мелодій. Динаміка,тривалості нот. СМ: Л. Фучаджі. «Вальс осіннього листя». М.Дремлюга. «Лірична пісня» (фортепіано)
Мета: 1) формувати уявлення про тісний взаємозв’язок музики, літератури, живопису, закріпити поняття динаміки в музиці, тривалостей звуків;
2) розвивати вміння аналізу прослуханої музики, здатність порівнювати, навички співу хором;
3) виховувати ціннісне ставлення до різних видів мистецтва, пов’язаних загальними темами
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1.Організаційний етап. Вступна бесіда
Кожна пора року дарує нові відкриття і враження. Літо чекає на святкову польку, весна зачаровує казковими ритмами. Зима додає загадковості колисанками, а осінь запрошує кружляти у вальсі.
2.Мотивація навчання
Кружляє лист у мене на очах,
Неначе він танцює вальс останній,
То осені він признається у коханні,
Мов лист ожив в моїх думках.
Кружляє, крутиться, летить
І жовтим фраком він дивує око,
У душу залетів той лист глибоко
І залишився в ній він не на мить.
Він там накреслив жовтий слід,
Ту барву осені відому...
Я повернулася додому,
А лист продовжив свій політ...
Дивлюсь в вікно, ловлю проміння,
Що з листям теж в танок вплелось,
І наче так мені здалось,
Що та мелодія осіння
Лунає в темпі вальсу тихо
І листя їй кружляє в такт.
В осінню казку віриш так…
І забувається все лихо.
(Віра Дутчак)
*Яким ми уявляємо осінній вальс?
*Які рухи можна запропонувати рукам? (можна малювати руками коло, можна плавно диригувати)
*Що таке динаміка і яка гучність буде відповідати осінній темі?
3.Етап засвоєння нових знань
Динамікою звуть силу звуку. Іншими словами, гучність допомагає зрозуміти характер музики. F – голосне виконання, енергійний посил звуку. Р – виконання тихим звуком, лірика і мрійливість, сум і покій. Композитор може змінювати динамічні відтінки раптово, а може поступово. Це залежить від його авторського задуму.
Для передачі виразності в музиці є такі помічники: тривалості звуків. Згадайте, за допомогою яких тривалостей можна передати ходу прабабусі, дідуся, тата й мами, дітей?(ціла, половинна, чвертна, восьма). Проплескаймо ритм (гра «Луна»)
Прослухаймо і проаналізуймо 2 твори.
Сприймання музики:
Л.Фучаджи «Вальс осіннього листя»
https://www.youtube.com/watch?v=tpW_JKdvN8w&list=UUkrg-3KqhaBEgVBBtrnfU1w&index=22
М.Дремлюга «Лірична пісня»
https://www.youtube.com/watch?v=f270IUxuLBI
4. Етап перевірки засвоєних знань
Які за характером твори? Чи були вони схожими одне на одне чи відрізнялися?
Що таке ліричний, лірика? (з грецької: твір, виконаний під супровід ліри, літературний твір, емоційно забарвлений, хвилюючий, чутливий)
Який би ви запропонували смайлик для передачі почуттів у музиці цих творів?
5. Етап вокально-хорової роботи, фізкультпауза (на вибір вчителя)
А) розспівування
Б) розучування пісні Н.Май «Веселка»
В) виконання вивчених пісень
6. Підсумковий етап
Як пов’язуються музичні й літературні твори? Чи можна передавати емоції в музиці й живописі одними фарбами?
Д/з: намалювати осінній вальс, як ви його уявляєте
7. Рефлексія
Силу звуку називають…
Швидкість виконання музичного твору – це …
Для правильності ритму велику роль виконують…
Емоційність, схвильованість, чуттєвість можна назвати…