Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 1 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Про матеріал
Тема. Мистецтво звуків.
Мета. Ознайомити з особливостями музичного мистецтва, розглянути поняття «музика», «музичне мистецтво», дати знання про специфіку музичного мистецтва та шлях музичного твору від композитора до виконавця і слухача, розглянути зв'язки музики з іншими видами мистецтва (образотворчими мистецтвами, театральним та кіномистецтвом, цирком, хореографією).
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.
Виховна: прищеплювати інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
5 клас
Розділ I. «МУЗИКА ЯК ВИД МИСТЕЦТВА»
УРОК №1. Тема. Мистецтво звуків.
Мета. Ознайомити з особливостями музичного мистецтва, розглянути поняття «музика», «музичне мистецтво», дати знання про специфіку музичного мистецтва та шлях музичного твору від композитора до виконавця і слухача, розглянути зв’язки музики з іншими видами мистецтва (образотворчими мистецтвами, театральним та кіномистецтвом, цирком, хореографією).
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.
Виховна: прищеплювати інтерес до слухання класичної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок введення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора П.І. Чайковського.
Основні поняття для засвоєння: «музика», «музичне мистецтво», музика як вид мистецтва, зв’язок музики з іншими видами мистецтва.
Твори, що вивчаються на уроці:
• П.І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано.
• «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової — розучування.
Хід уроку
1. Вхід під марш або пісню про школу. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про Країну музичного мистецтва.
…Слово «музика» походить від грецького слова, що означає «мистецтво муз». У міфах Стародавньої Греції розповідається про дев’ять муз, кожна з яких представляла своє мистецтво або науку. Так із глибини віків, за грецькими міфами, мистецтво муз дало початок музичному мистецтву, яке супроводжує людину все життя. Щодня музика запрошує нас у дивовижний світ чарівних звуків, який «говорить» з нами неповторною мовою. Звуки сплітаються в мотиви, утворюють мелодії, а ми, слухачі, — уявляємо картини та образи, які музика «намалювала» за допомогою звуків.
Серед розмаїття музичних творів є інструментальні, які виконуються на музичних інструментах, та вокальні твори, які виконуються голосом.
Музичний словничок
Музичне мистецтво — це вид мистецтва, в якому зміст передається за допомогою впорядкованих музичних звуків.
Музика міцно пов’язана з іншими видами мистецтва, які оточують наше життя
Робота зі схемою.
ЗВ’ЯЗОК МУЗИКИ З ІНШИМИ ВИДАМИ МИСТЕЦТВА
Музика пов’язана із: словом (в пісні, опері); сценічною дією (в театрі, кіно, цирку); танцем і жестом (в балеті); візуальними образами, які мають свою «застиглу музику» (в образ. мистецтві).
3. Музичне сприймання. П .І. Чайковський. Мелодія для скрипки та фортепіано.
Повторення правил слухання музики.
Лунає музика. Що виникає в уяві людини, яка її слухає ?
Музика своїм звуковим потоком, пульсацією ритму, мелодією звертається до людини і викликає в неї почуття та емоції. Так слухач уявляє музичний образ, який створив композитор.
Робота зі схемою.
Шлях музики від творця до слухача
4. Аналіз музичного твору.
— Чи сподобалась вам прослухана мелодія? Чим саме?
— Про що розповідала музика?
— До якого жанру належить цей твір? У чому його особливість?
— Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
— З яким видом мистецтва можна пов’язати цю мелодію?
5. Виконання творчого завдання до слухання музики.
Мелодія твору неповторна. Розгляньте подані слова. Які з них найбільше відповідають характеру твору? Назвіть їх. (Мелодійна, співуча, ніжна, лірична, схвильована, сумна, енергійна, радісна, жартівлива, жалібна, святкова)
Складіть вірш до твору П. Чайковського, використовуючи такі слова: в гості, ніжну, скрипка, заспівала, завітала, пісню.
6. Фізкультхвилинка «Танцюємо з героями мультфільмів».
7. Вокально-хорова робота.
Розучування пісні. «Веселкова пісня». М уз. О. Янушкевич, сл. М . Ясакової.
Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.
8. Виконання творчого завдання з музикування.
Для виконання завдання треба обрати улюблений ударний інструмент і створити музичний супровід до пісні. Перший крок — прослухати уважно мелодію та відбити ритмічний малюнок мелодії пісні. Другий крок — заспівати і заграти одночасно. Визначення найкращих виконавців.
9. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
• Які види мистецтва ви знаєте? Чим вони споріднені між собою?
• Що поєднує музику з іншими видами мистецтва? Розкажіть.
• Дайте визначення музичному мистецтву.
• Твір якого композитора ви слухали? Які його твори ви пам’ятаєте?
• Розкажіть, як музика, створена композитором, доходить до слухачів. Хто бере участь у цьому процесі?
10. Домашнє завдання.
11. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Озвучуємо малюнки»
Мета: знаходити музичні твори до ілюстрацій.
Очікуваний результат: буклет.
План створення:
1. Знайдіть з друзями ілюстрації архітектурних споруд. Уявіть собі характер музики. Прослухайте збірник музичних шедеврів та підберіть музику до малюків.
2. Оформіть буклет. Під час демонстрації своєї роботи увімкніть
програвач з вибраними творами та озвучте малюнки.
13. Вихід з класу під марш.