Конспект уроку 5 клас 4 урок

Про матеріал

Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 4 урок до підручника Л.Г. Кондратова.

Про матеріал

Тема. Що «живе» в музиці?

Мета. Ознайомити учнів із засобами музичної виразності — поняттями «мелодія», «лад», «гармонія», їхньою роллю у створенні музичного образу, ознайомити з творчістю В.-А. Моцарта на прикладі інструментального твору для оркестру, ознайомити із жанром «дивертисмент».

Розвивати вміння учнів надавати характеристику засобам виразності музичного твору: мелодії, ладу та гармонії, розвивати вміння добирати ілюстрації до музичного твору, продовжувати розвивати вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.

Виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва та інтерес до класичної музики.

Перегляд файлу

5 клас

      «Музика як вид мистецтва»

Урок №4                                                      Тема. Що «живе» в музиці?

Мета. Ознайомити учнів із засобами музичної виразності — поняттями «мелодія», «лад», «гармонія», їхньою роллю у створенні музичного образу, ознайомити з творчістю В.-А. Моцарта на прикладі інструментального твору для оркестру, ознайомити із жанром «дивертисмент».

Розвивати вміння учнів надавати характеристику засобам виразності музичного твору: мелодії, ладу та гармонії, розвивати вміння добирати ілюстрації до музичного твору, продовжувати розвивати вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.

Виховувати ціннісне ставлення до музичного мистецтва та інтерес до класичної музики.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему, урок з елементами інтеграції.

 

Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація, портрет композитора В.-А. Моцарта.

 

Основні поняття для засвоєння: «мелодія», «лад», «гармонія» як засоби музичної виразності, їхня роль у створенні музичного’образу.

 

Твори, що вивчаються на уроці:

• В.-А. Моцарт. Алегро із дивертисменту для оркестру №11.

• «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича — виконання.

 

Хід уроку

1. Вхід під музику В.-А. Моцарта. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

 

2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування класу.

  • Розкажіть про значення музики у житті людини.
  • Назвіть джерела, з яких ми можемо слухати музику кожного дня.
  • Що таке шедевр?
  • Назвіть шедевр Й. Баха, який звучав на попередньому уроці.
  • Пригадайте визначення поняття «мелодія».

 

3. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда про засоби музичної виразності. «Скринька композитора».

   Подивіться уважно на чарівну скриньку композитора. В ній зберігаються всі засоби виразності, за допомогою яких композитор створює музику. Зазирнімо до скриньки та розгляньмо деякі з цих засобів.

  Головним виражальним засобом музики є звук. Саме музичний звук відрізняється від будь-якого іншого звучання чи шуму. Він є обробленим, тобто фіксованим за висотою та тривалістю. Звуки створюють мелодію музичного твору.

  Розгляньмо деякі засоби виразності, за допомогою яких композитор створює музику.

  Мелодія у творі є найголовнішою, саме вона визначає всі засоби виразності (лад, ритм, тембр, темп, динаміку та ін.).

  Мелодія зазвичай має супровід. Хоча в народних піснях, танцях вона буває без супроводу. Від характеру мелодії залежить музичний образ твору.

 

  Разом із мелодією «живе» лад, без нього вона не могла б існувати.

  Лад це система зв’язків між музичними звуками. Звуки, які входять до нього, називають ступенями ладу. Найпопулярніші лади мають сім звуків, серед них найбільш уживаними є мажорний та мінорний.

 

  Гармонія — одночасне звучання декількох звуків, це співзвуччя. Композитор об’єднує звуки у гармонію, яка супроводжує мелодію. Гармонія робить музику приємною на слух, милозвучною. До одного звука приєднуються інші, утворюючи цілі акорди (декілька звуків, які звучать одночасно).

 

Музичний словничок

Мелодія — одноголосне вираження музичної думки, основний елемент музики.

Гармонія — об’єднання звуків у співзвуччя, це акорди та їхнє послідовне звучання.

Лад — система висотних зв’язків між музичними звуками. Найпопулярніші лади: мажорний, мінорний.

 

4. Музичне сприймання. В. -А. Моцарт. Алегро з дивертисменту для оркестру № 11.

Знайомство з творчістю композитора:

В.- А. Моцарт — австрійський композитор, представник віденського класицизму. Творчий доробок Моцарта становить понад 600 творів: більш як 50 симфоній, понад 19 опер, велика кількість інструментальних концертів (зокрема 27 фортепіанних), 13 струнних квартетів, 35 сонат для скрипки, реквієм та багато інших

інструментальних та хорових творів. Музика Моцарта стала вершиною класичної епохи за чистотою мелодії та форми.

 

Музичний словничок

Дивертисментом називають музичний інструментальний твір, що складається з декількох частин (переважно 4—10) і призначається для різних інструментальних складів (від одного інструмента до ансамблю з декількох інструментів або оркестру).

 

5. Аналіз музичного твору.

  • Які інструменти виконували основну мелодію твору?
  • Чи вдалося вам почути гармонію, яка завжди супроводжувала мелодію?
  • В якому ладі прозвучала музика?
  • Чим, на вашу думку, особлива музика Моцарта?
  • Який характер музичного твору?

 

Доберіть до характеристики слова, що найбільше  відповідають цьому музичному твору: радісна, сумна; лірична, святкова, спокійна, схвильована, мелодійна, жвава, задумлива, енергійна, рухлива, трагічна, стримана.

  • Який настрій викликала у вас ця музика? Опишіть «картину», яку ви уявляєте, слухаючи твір.

 

6. Виконання творчого завдання.

Демонстрація малюнків перед початком завдання. Прослухайте ще раз уривок із дивертисменту В.-А. Моцарта. Оберіть той малюнок, який найбільше підходить до цього музичного твору. Розкажіть про нього. Що ви бачите? Які засоби виразності використано в ньому? Поясніть свій вибір. На малюнках зображено різні життєві ситуації: голуб у небі; дитина, яка нюхає квіти; річка та міст тощо.

 

7. Фізкультхвилинка «Хвилинка драйву».

 

8. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

Виконання пісні. «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича.

Розучування другого куплету пісні. Виконання окремих складних елементів мелодії пісні з ритмічним супроводом. Відпрацювання засобів виразності пісні: нюансів, відтінків, характеру тощо.

Виконання пісні під акомпанемент та фонограмний супровід.

 

10. Виконання творчого завдання.

  Зверніть увагу на ліричну мелодію пісні. Пам’ятайте, що звуки об’єднуються в музичні фрази, між якими беремо дихання. Пригадайте, як позначаються короткі звуки (П), довгі звуки (І) та довга з крапкою, а також пауза у звучанні Z . Виконайте приспів пісні ще раз із ритмічним супроводом — плесканням ритму пісні.

Спробуйте супроводжувати свій спів грою на музичному інструменті в приспіві.

 

11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

1) Одноголосне вираження музичної думки — це:

а) супровід;               б) мелодія;            в) фраза.

2) Об’єднання звуків у співзвуччя — це:

а) гармонія;               б) лад;                  в) інтервал.

3) До основних музичних засобів виразності належать (виберіть зайве):

а) шум;                 б) лад;           в) мелодія;         г) штрих ;          д) лінія;    е) гармонія;         є) об’єм.

4) Дивертисментом називають:

       а) музичний твір, що складається з трьох частин;          б) музичний твір для одного інструмента;

                                 в) музичний інструментальний твір, що складається з 4—10 частин.

 

12. Домашнє завдання.

 Послухайте музику, що лунає у вас удома. Чи є серед прослуханих вами композицій твори для оркестру? Розкажіть про засоби їхньої виразності. Послухайте музику з телеекрана. Розкажіть про мелодію, лад та гармонію прослуханих творів. Якщо маєте бажання, створіть рекламу або сюжет рекламного ролика твору В.А. Моцарта.

 

Для допитливих — виконання музичного проекту.

                                                                                                           Проект «Музична реклама»

Мета: створити рекламу до музики В.А. Моцарта.

Очікуваний результат: плакат реклами або сюжет телереклами.

План створення:

Послухайте музичний твір В.А. Моцарта, уявіть собі сюжет телевізійної реклами якогось товару або діючої фірми тощо.

— Запишіть придуманий вами сюжет.

— Візьміть олівці та намалюйте плакат цієї реклами.

— Найскладніше завдання для талановитих: під музику В.А. Моцарта проінсценуйте з друзями вигадану рекламу.

 

13. Вихід з класу під музику В.А. Моцарта.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
5847
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку