Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 3 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Про матеріал
Тема. Мистецтво відкриває світ.
Мета. Ознайомити учнів зі значенням музики в житті, побуті людини та сучасному медіа-просторі, ознайомити з творчістю Й. Баха, особливостями музичного жанру «арія», розглянути поняття «шедевр».
Продовжувати розвивати вміння давати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.
Виховувати інтерес до музичних світових шедеврів та творчості Й. Баха.
5 клас
«Музика як вид мистецтва»
Урок №3 Тема. Мистецтво відкриває світ.
Мета. Ознайомити учнів зі значенням музики в житті, побуті людини та сучасному медіа-просторі, ознайомити з творчістю Й. Баха, особливостями музичного жанру «арія», розглянути поняття «шедевр».
Продовжувати розвивати вміння давати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.
Виховувати інтерес до музичних світових шедеврів та творчості Й. Баха.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Й. Баха.
Основні поняття для засвоєння: «арія», «шедевр», музика в нашому житті.
Твори, що вивчаються на уроці:
• Й.С. Бах. Арія з оркестрової сюїти № 3.
• «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича — розучування.
Хід уроку
1. Вхід під музику Й. Баха. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Перевірка засвоєних знань. Опитування в групах, виконання завдань: перша група — намалювати схему видів мистецтва, які пов’язані з музикою, друга група — заповнити таблицю.
Композитор |
Назва твору, котрий слухали на уроці |
Інструменти, які виконували твір |
|
|
|
Поміркуємо!
Музика, як казка, музика — жива. І не треба серцю будь-які слова. В музиці — найвищі ніжні почуття.
В ній любов і туга, та саме життя. Музика, як море, то штормить, то ні. Там знаходить серце рятівні вогні.
Музика, як сонце, гріє нам серця, їй нема початку і нема кінця.
І чого не зможеш словом досягти, в музиці розкажеш щиру правду ти. (Н.Красоткіна)
3. Музичне сприймання. Й .С . Бах. Арія з оркестрової сюїти № 3.
Знайомство з творчістю композитора: Йоганн Себастьян Бах (нім. Johann Sebastian Bach) — німецький композитор, органіст і скрипаль, один із творців світової музичної класики.
Творча спадщина Й.-С. Баха надзвичайно велика, охоплює понад 1000 композицій, з них 320 світських і духов-них кантат, багато мес, «Різдвяна» й «Великодня» ораторії, численні хорали, мотети, інструментальні та ін. твори.
Музичний словничок
Арія (у перекладі з італ. означає «повітря») — невелика інструментальна п’єса наспівного характеру.
Арії нерідко входили до складу барокових сюїт, наприклад, французьких сюїт Й.С. Баха. Існують вокальні арії — це епізоди опер, оперет, ораторій або кантат, які виконують співаки-солісти у супроводі оркестру.
4. Аналіз музичного твору.
— Що таке арія? Дайте визначення.
— Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
— Який інструмент виконував головну партію «Арії»?
— Що ви можете сказати про характер прослуханого твору?
— Що ви можете сказати про мелодію твору? Оберіть з переліку слова, які характеризують мелодію твору: лірична, спокійна, схвильована, сумна, радісна, мелодійна, жвава, задумлива, святкова, енергійна, рухлива, трагічна, стримана.
— Який настрій викликала у вас ця музика?
— Що ви знаєте про її автора?
5. Бесіда з учнями про значення музики у житті людини.
…У сучасному світі людина не уявляє себе без музики, котра лунає всюди: з екранів телебачення, на радіохвилях, в мережі Інтернет, у плеєрах, приймачах, мобільних телефонах. Науковцями доведено, що звукові хвилі мають вплив на психіку, фізіологію, настрій та самопочуття людини. Більшість дітей та підлітків серед багатьох видів мистецтва віддають перевагу саме музиці. Але музику переважно слухають як фон, коли відпочивають або працюють, і тому не сприймають її повноцінно. Серед улюблених теперішніх мелодій — пісні, танцювальні ритми, мелодії творів композиторів, що звучать у сучасній обробці.
Музика дає насолоду і відпочинок, навчає справжніх почуттів та завжди поряд. Вона об’єднує людей різних країн, континентів, наче у дзеркалі відображаючи життя кожної людини. Чому її розуміють усі?
Музика зрозуміла нам, бо близька до людської мови. Найдавніший «музичний інструмент» — людський голос. Музика розповідає про те, що хвилює кожного: почуття, емоції, взаємини з іншими людьми, красу навколишнього світу тощо. Проте не всі музичні твори довговічні. Наприклад, більшість сучасних пісень мають коротке «життя», їхня популярність швидко минає, і тільки справжні музичні шедеври продовжують звучати впродовж сторіч. Довершені музичні твори спонукають замислитися, відчути і зрозуміти те, що прагнув донести до нас композитор. Арію Й.С. Баха із сюїти для оркестру № 3 теж вважають шедевром музичного мистецтва.
Музичний словничок
Шедевр (у перекл. з франц. означ. «головний твір») — це довершений у своєму жанрі твір, що отримав захоплені відгу-ки критики за надзвичайну майстерність. Шедеврами музики називають найкращі витвори музичного мистецтва.
Поміркуйте, де ви маєте змогу чути музику.
6. Виконання творчого завдання.
Прослухайте мелодію композитора К.В. Ґлюка та створіть на папері за допомогою пензлика та акварельних фарб той образ, який навіяла вам музика.
7. Фізкультхвилинка «Відпочивай».
8. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (завибором вчителя).
Повторення пісні. О. Янушкевич «Веселкова пісня». Виконання творчого завдання.
Виконайте пісню під фонограму як справжній шедевр виконавця. Спробуйте записати ваш спів та спів своїх друзів на диктофон. Чи є зауваження до виконання пісні? Розкажіть про це.
Виконання творчого завдання. Поставте оцінку: «дуже добре», «добре», «треба краще», «старайся», «послухай інших» та «заспівай іще».
Розучування пісні. «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича.
Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.
9. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
• Що нового ви дізналися про значення музики в житті людини?
• Які твори у музиці називають шедеврами?
• Як впливає музика на людей? Як вона впливає на вас?
• Яка музика є вашою улюбленою? Поясніть, чому.
• Як ви гадаєте, чим відрізняється сучасна естрадна пісня від світових шедеврів? Наведіть приклади.
10. Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка вас оточує. Чи є там шедеври? Відшукайте серед шедеврів світової класики твори, схожі на «Арію» Й.С. Баха, та приєднуйтеся до проекту — створення буклета «Музика в нашому житті».
11. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Музика в нашому житті»
Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення буклета, проводити опитування.
Очікуваний результат: буклет або газета.
План створення:
У цьому проекті вам допоможуть вчителі та друзі. Об’єднайтеся з друзями у чотири групи.
Перша група «Дослідники» — проведіть опитування класу за темою «Музика в твоєму житті» (Чи впливає музика на настрій? Як часто і коли ти стухаєш музику? Яка музика тобі подобається?).
Друга група «Музиканти» — складіть каталог найулюбленіших творів класу та доберіть запитання на шкільний вечір «Що? Де? Коли?» у номінації «Моя улюблена музика».
Третя група «Художники» — придумайте разом оформлення вашого буклета або газети за темою «Музика в нашому житті».
Четверта група «Сценаристи» — напишіть невеличкий сценарій шкільного вечора «Що? Де? Коли?», присвячений музиці в нашому житті.
12. Вихід з класу під музику Й. Баха.