Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 5 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Про матеріал
Тема. Як «рухається» музика?
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «темп» та «ритм» як засобами музичної виразності, ознайомитися з творчістю композиторів Й. Баха та Дж.Россіні на прикладах їхніх музичних шедеврів.
Розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні темпи та визначати їх у музичних творах, вміння учнів виконувати ритмічні завдання та записувати ритмічний малюнок пісні відповідними тривалостями нот.
Виховувати інтерес до музичних шедеврів зарубіжної музики.
5 клас
«Музика як вид мистецтва»
Урок №5 Тема. Як «рухається» музика?
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «темп» та «ритм» як засобами музичної виразності, ознайомитися з творчістю композиторів Й. Баха та Дж.Россіні на прикладах їхніх музичних шедеврів.
Розвивати вміння учнів розрізняти на слух музичні темпи та визначати їх у музичних творах, вміння учнів виконувати ритмічні завдання та записувати ритмічний малюнок пісні відповідними тривалостями нот. Виховувати інтерес до музичних шедеврів зарубіжної музики.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна презентація, портрети композиторів (Й. Баха, Дж. Россіні).
Основні поняття для засвоєння: «темп» та «ритм» як засоби музичної виразності.
Твори, що вивчаються на уроці:
• Й.С. Бах. Концерт № 5 для фортепіано з оркестром фа-мінор (Ларго).
• Дж. Россіні. «Тарантела».
• «Все це потрібно мені». Сл. та муз. А. Житкевича — виконання.
• «Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва —розучування.
Хід уроку
1. Вхід під музику Дж.Россіні. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування класу.
3. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда про засоби музичної виразності. «Скринька композитора».
Пригадайте, які засоби виразності ми розглядали на минулому уроці?
Зазирнімо в нашу чарівну скриньку! У ній містяться такі засоби виразності, яких ви ще не знаєте.
Музика може «рухатися» в різних темпах. Пригадайте, як рухаються різні види транспорту. Наприклад, машина, поїзд, літак, метро, велосипед, човен або корабель рухаються з різною швидкістю. Музика також має певну швидкість звучання.
Із початку вісімнадцятого століття встановилося п’ять основних позначень темпу:
дуже повільно — ларго (largo), Робота зі схемою:
повільно — адажіо (adagio),
ходою (помірно) — анданте (andante),
швидко — алегро (allegro),
дуже швидко — престо (presto).
У сучасному музичному мистецтві їх значно більше.
На мелодію твору завжди впливає ще один засіб виразності — ритм. Пригадайте музичні твори, які ви слухали в початковій школі. Ритмічний рисунок міг бути чітким та гострим, чеканним та маршовим, вальсовим та плавним.
Музичний словничок
Темп — це швидкість, з якою виконується музичний твір.
Темпи поділяються на повільні, помірні та швидкі.
Ритм — це послідовне чергування і співвідношення тривалостей-звуків і пауз у музиці. Засобом вимірювання ритму є метр.
4. Виконання творчого завдання.
Розгляньте малюнки. На них зображено рух води, який можна порівняти з темпом музики. Як ви гадаєте, до якого малюнка слід підібрати музику в швидкому темпі, до якого — в повільному, а до якого — в помірному? ( На малюнках можуть бути зображені різні картини, що пов’язані з водою: спокійне море, джерело, водоспад тощо).
5. Музичне сприймання. Й .С.Бах.Концерт №5 для ф-но з оркестром фа-мінор (Ларго); Дж. Россіні.«Тарантела».
Знайомство з творчістю композитора:
Джоаккіно Антоніо Россіні — італійський композитор XIX століття, віолончеліст автор духовної та камерної музики, 39 опер. Серед них були різні види опери — комічна «серйозна». Ім'я Россіні носить консерваторія в його рідному місті Пезаро, створена згідно з його заповітом.
Музичний словничок
Тарантела (італ. Tarantella) — один із найвідоміших італійських народних танців, поширений на півдні країни. Виконують його в парах, швидко і бадьоро.
Цікава історія виникнення назви танцю. За легендою, у XV-XVI століттях в Італії його вважали єдиним засобом порятунку від укусу отруйного павука тарантула. Танцювали швидко, підстрибуючи, виконуючи активні рухи.
6. Аналіз музичних творів.
7. Виконання творчого завдання «Утворіть ритм».
Розгляньте уважно графічне зображення ритмічного рисунка. Відтворіть його, плескаючи в долоні: спочатку повільно, тоді — помірно і нарешті — швидко та дуже швидко. І І П І П П П І
А тепер візьміть ударний інструмент (бубон, маракаси або барабан) і заграйте на ньому під мелодію тарантели.
8. Фізкультхвилинка «Хвилинка рок-н-ролу».
9. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Виконання пісні під фонограму. Конкурс на найкраще виконання пісні. Учні виконують її «ланцюжком».
Прослуховування пісні, усвідомлення її змісту та характеру. Розучування першого куплету, виконання пісні за фразами, робота над ритмічним рисунком твору. Проплескування ритмічного рисунку. Виконання першого куплету пісні та приспіву під акомпанемент інструмента. Виконання пісні з солістом (куплет) та хором (приспів).
10. Виконання творчого завдання на повторення музичних творів для слухання. Пропонуємо розглянути різні ілюстрації, які підходять до прослуханих на попередніх уроках творів. Завдання: пригадати музичні твори та обрати ілюстрації до них.
11. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
12. Домашнє завдання.
Знайдіть фотоілюстрації танців у різних темпах. Придумайте танець в улюбленому темпі, але з різними ритмічними рисунками. Заспівайте своїм батькам пісні, які вивчали на уроках.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Музика нашого настрою»
Мета: знаходити музичні твори різного темпу, які виражають різнобарвне коло настроїв людини.
Очікуваний результат: запис диска.
План створення:
Цей проект вам допоможуть створити старші учні або дорослі. Послухайте сучасну інструментальну музику різних «настроїв». Визначте темпи цих музичних творів. Серед музичних композицій знайдіть твори у повільному, помірному та швидкому темпах. Запишіть назви творів та їхніх авторів. Поміркуйте, який настрій створює вам кожна з обраних композицій. Старші учні чи дорослі можуть вам допомогти записати вибрану музику на диск. За допомогою кольорового паперу або фарб зробіть обкладинку. Цей буде ваш перший диск!
13. Вихід з класу під музику Дж. Россіні.
1