Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 2 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Тема. Історія музичного мистецтва.
Мета. Ознайомити учнів з історією музичного мистецтва та його специфікою, розглянути поняття «народна» та «професійна» музика, а також відмінності між ними; ознайомити з особливостями професійної музики на прикладі музичного твору К. Ґлюка, розглянути поняття «мелодія» як засіб виразності музики.
Розвивати вміння надавати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.
Виховувати інтерес до класичної музики та ціннісне ставлення до мистецтва.
5 клас
«Музика як вид мистецтва»
Урок №2 Тема. Історія музичного мистецтва.
Мета. Ознайомити учнів з історією музичного мистецтва та його специфікою, розглянути поняття «народна» та «професійна» музика, а також відмінності між ними; ознайомити з особливостями професійної музики на прикладі музичного твору К. Ґлюка, розглянути поняття «мелодія» як засіб виразності музики.
Розвивати вміння надавати характеристику мелодії музичного твору як засобу виразності музики, розповідати про уявлений музичний образ музичного твору, розвивати вміння виконувати пісню під супровід фонограми, розвивати навички вміння учнів уважно слухати музику та висловлювати власні музичні враження.
Виховувати інтерес до класичної музики та ціннісне ставлення до мистецтва.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора К. Ґлюка.
Основні поняття для засвоєння: «народна» та «професійна» музика, «мелодія» як засіб виразності музики.
Твори, що вивчаються на уроці:
• К.В. Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка»
• «Веселкова пісня». Муз. О. Янушкевич, сл. М. Ясакової — виконання.
Хід уроку
1. Вхід під музику К. Ґлюка «Мелодія». Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування класу.
3. Бесіда з учнями про історію музичного мистецтва.
…Музика виникла дуже давно. Існують різні погляди на її зародження. Деякі вчені вважають, що музика з’явилася з інтонації збудженого мовлення або співу птахів та голосових звуків тварин, від ритмів роботи первісних людей, їхніх звукових сигналів або магічних заклинань. У міфах багатьох народів музика — могутня сила, яка здатна керувати природою, приборкувати тварин та зцілювати людей. Ще Піфагор застосовував музику для лікування хворих, а Платон та Аристотель побудували цілу систему музичного виховання. Люди з давніх часів створювали різні музичні інструменти. В Африці, Південній Америці, Азії декілька сторіч тому корпусом для струнних інструментів був звичайний гарбуз, а в арабському інструменті ребабі — панцир черепахи. Стародавні рибалки виготовляли інструменти з мушель, а гончарі — з глиняних горщиків. Приблизно п’ять тисяч років тому ассирійці та вавилоняни створили чотириструнний інструмент із дерев’яним корпусом — перший зразок знаменитої багатострунної лютні...
Музичне мистецтво пройшло великий історичний шлях свого розвитку — від найдавніших часів до наших днів. Це цілі епохи, які мали свої напрями та стилі: від музики стародавнього світу, епох Середньовіччя та Відродження, бароко, класицизму, романтизму, модернізму до сучасної електронної та естрадної музики.
Музику поділяють на народну та професійну.
Народна музика — це традиційна музика різних народів та регіонів; часто передається з покоління в покоління усно. До народної музики належать народні пісні, інструментальні твори та музика до танців.
Професійна музика — це музика, створена композиторами; вона написана в певному жанрі, музичній формі, має свої засоби виразності та відображає музичний образ, який створив її автор.
4. Музичне сприймання. К .В . Ґлюк. Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка».
Знайомство з творчістю композитора:
Крістоф Вллібальд Ґлюк — німецький композитор, автор понад 100 опер. Він був різнобічно обдарованим музикантом — грав на багатьох інструментах, співав, добре знав особливості балетного мистецтва, був видатним оперним диригентом. Опера «Орфей та Еврідіка» написана на основі давньогрецького міфу про співака і поета, який знав особливу силу музики.
Про оперу К . Ґлюка:
Давньогрецький міф розповідає про Орфея — уславленого співця і поета, сина річкового бога — царя Еагра (за іншими рифами — син Аполлона) та музи Калліопи. Спів Орфея та його гра на золотій кіфарі зачаровували не тільки людей, а й звірів, дерева, скелі; його пісні вгамовували навіть розбурхане море. Своєю чудовою грою на кіфарі та співом він допомагав людям. Спів Орфея підкорив злих фурій, які пропустили його в царство тіней Аїда і допомогли побачити кохану Еврідіку. Орфей загинув, але його мистецтво живе й досі допомагає людям.
5. Аналіз музичного твору.
Музичний словничок:
Мелодія — це засіб виразності музики, що допомагає створити музичний образ. Це одноголосне вираження музичної думки; основний елемент музики. Музичний твір мелодійного, співучого характеру композитори іноді називають «мелодія».
6. Виконання творчого завдання.
Прослухайте мелодію композитора К.В. Ґлюка ще раз й створіть на папері за допомогою пензлика та акварельних фарб той образ, який навіяла вам музика.
7. Фізкультхвилинка «Подаруємо всім веселий настрій».
8. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Виконання пісні. «Веселкова пісня». М уз. О. Янушкевич, сл. М . Ясакової.
9. Виконання творчого завдання «Музичний супровід до пісні».
Розгляньте графічне зображення мелодії пісні. Тут є короткі та довгі звуки. Короткі проплескайте руками, а довгі «відбивайте» ногами.
10. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
11. Домашнє завдання.
12. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Історія музики»
Мета: знаходити необхідну інформацію з літературних джерел для оформлення власної книжечки.
Очікуваний результат: книжка-розгортка у малюнках.
План створення:
1. Із картону виготовте книжку-розгортку. Уважно прочитайте підручник або дитячу енциклопедію мистецтв, в яких розповідається про історію музики. За допомогою кольорових олівців або фломастерів створіть міні-енциклопедію або книжечку про історію музики в малюнках так, щоб вона була зрозуміла всім.
2. Оформіть книжечку-розгортку в малюнках для дітей, які не вміють читати.
13. Вихід з класу під музику К. Ґлюка «Мелодія».