Конспект уроку 5 клас 10 урок

Про матеріал

Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 10 урок до підручника Л.Г. Кондратова.

Про матеріал

Тема. Давні українські осінні обряди.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень, ознайомитися з жанром кантата та її жанровими особливостями, продовжувати знайомство з творчістю М. Лисенка.

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та музичного твору.

Виховувати інтерес до української класичної музики та любов до календарних народних пісень.


Перегляд файлу

5 клас

      «Народна музика»

Урок №10                                         Тема. Давні українські осінні обряди.

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «осінні народні обряди», розглянути особливості осінніх календарних пісень, ознайомитися з жанром кантата та її жанровими особливостями, продовжувати знайомство з творчістю М. Лисенка.

Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух особливості звучання народних пісень, вміння надавати характеристику засобам виразності календарних пісень, розрізняти на слух характер і настрій пісень та музичного твору.

Виховувати інтерес до української класичної музики та любов до календарних народних пісень.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

 

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет М. Лисенка.

 

Основні поняття для засвоєння: кантата, жниварські, зажинкові, обжинкові пісні.

 

 

Твори, що вивчаються на уроці:

• М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» на слова Т. Шевченка (5 ч. «Оживуть степи, озера»).

• Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — виконання.

 

         Хід уроку

1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

 

2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — про особливості історичних пісень і дум, український народний інструмент кобза.

 

3. Вивчення нового матеріалу. Бесіда про особливості календарних народних пісень осіннього циклу.

…Здавна слов’яни вірили в сили природи. Вони вважали, що обрядовими піснями можуть вплинути на природні явища, щоби виростити та зберегти щедрий урожай. Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народ. календарем. Яскравим свідченням цього є, зокрема, жниварські пісні.

  Жниварські пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. Їх співали серцем і душею, бо жнива — святкова мить у житті хлібороба. В піснях йому бажали здоров’я, гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю женців:

Ой ниво, наша ниво, верни нам нашу силу!

Ми на тобі жили, силоньку положили.

 

       – А чи знаєте ви, що жниварські пісні бувають трьох видів? Зажинкові, жнивні, обжинкові. 

  • У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.
  • У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх виконували, коли йшли в поле, поверталися з роботи чи перепочивали. В цих піснях висміювали лінивих косарів чи женців.
  • Обжинкові пісні — найчисленніші та найбагатші за формою і змістом, образами, тематикою. В них висловлювали радість від закінчення тривалої, виснажливої праці, прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню.              

… Закінчення жнив відзначали особливо урочисто. Женці залишали на ниві невеликий кущ жита, який називали «спасовою бородою», підв’язували його, прикрашали польовими квітами і стрічками. Потім висловлювали побажання доброго врожаю наступного року та залишали «спасову бороду» до початку оранки.

Також женці ходили по полю, збирали колоски, плели з них обрядовий вінок і співали:

Котився віночок по полю,

Просився у женчиків додому;

— Візьміть мене, женчики, з собою

Та занесіть мене до господаря в стодолу,

Бо я вже в чистім полі набувся,

Буйного вітрику начувся,

Од ясного сонечка нагрівся,

А дрібного дощику напився.

 

4. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

    Виконання пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть».

    Виконання пісні під фонограму. Робота над звуком, спів по фразах.

   5. Виконання творчого завдання.

       Пропоную вам разом з однокласниками розіграти пісню у ролях — зробити інсценізацію. Розподіліться на    

  дві групи: актори та музиканти.

 Актори будуть зображати козаків, імітуючи вершників, та співати.

 Музиканти виконуватимуть інструментальний супровід пісні, в цій групі обов’язково повинен бути диригент.

 А тепер поміняйтеся ролями. Кому вдалося найкраще виконати свою роль?

 

6. Фізкультхвилинка «Збираємо врожай».

Наші діти восени старшим помагали – урожай разом із ними старанно збирали.

Так червоні помідори зривали на грядках, так зелені огірочки зривали малята,

Так із гілки ароматні груші діставали, так картоплю на городах старанно копали,

Так ми яблучка румяні з гілочок трусили, так з городу гарбузи важкенькі носили.

 

7. Музичне сприймання. М. Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»), українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» у виконанні чоловічої капели.

  Два генії України — в одному творі. Микола Лисенко написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета. Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні «живуть» одразу дві теми: козацтво та жнива.

 

Музичний словничок

Кантата (італ. cantata, від латин. слова canto — співаю) — концертний твір урочистого або ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.

 

 

8. Аналіз музичного твору.

  • Про що розповідають ці твори? З якими народними обрядами вони пов’язані?
  • Опишіть мелодію кожного твору, добираючи відповідні слова.
  • Охарактеризуйте тембри голосів, які виконували кожен твір.Чим вони подібні та чим відрізняються?
  • Яку роль у кантаті, на вашу думку, виконували оркестр та хор?
  • Порівняйте обидва твори за ритмом та динамікою. Що в них спільного?

 

9. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Розкажіть про осінні обряди. Що уособлювала жнивна «спасова борода»?
  • На які групи поділяють жниварські пісні? Стисло охарактеризуйте кожну з них.
  • 3 яким твором двох геніальних українців — поета і композитора — ми ознайомилися на уроці?
  • Розкажіть, що вам відомо про цих митців.

 

10. Домашнє завдання.

Послухайте вдома альбом із народних пісень. Зверніть увагу, чи є в ньому жниварські пісні. Проілюструйте пісню про жнива, яку ви пам’ятаєте. Як «звучатиме» ваш малюнок?

 

Для допитливих — виконання музичного проекту.

                                                                                  Проект «Давні українські обряди»

                                             Мета: знаходити та добирати необхідну інформацію для оформлення  буклета.

                                                                                       Очікуваний результат: буклет.

                                                                                                    План створення:

Вам допоможуть його створити вчителі та друзі. Об’єднайтеся з друзями у три групи:

Перша група «Дослідники» — відшукайте інформацію у підручнику про українські давні осінні обряди.

Друга група «Музиканти» — проведіть опитування класу за темою «Мої улюблені осінні народні пісні» та складіть їхній каталог.

Третя група «Художники» — придумайте оформлення вашого буклета, намалюйте ілюстрації, виріжте їх та акуратно приклейте.

 

11. Вихід з класу під українську народну пісню «Ой на горі та женці жнуть».

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
1339
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку