Конспект уроку на тему "Народні інструменти" 5 клас (Кондратова)

Про матеріал

Мета: познайомити дітей з народними музичними інструментами, музикою троїстих музик. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, портрети Є. Адамцевича, Л. Колодуба, М. Скорика.

Основні поняття для засвоєння: українські народні інструменти та їхні різновиди, особливості звучання інструментів та прийоми гри на них, варіації.

Твори, що вивчаються на уроці: Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло —сопілка). М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура). Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів). Українська народна пісня «їхав козак за Дунай» — виконання.

Перегляд файлу

 

Конспект уроку на тему:

«Народні інструменти»

Музичне мистецтво в 5 класі (Кондратова Л. Г.)

Вчитель: Грабовецька М. М.

 

Мета: познайомити дітей з народними музичними інструментами, музикою троїстих музик. Розвивати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка,  мультимедійна презентація, портрети Є. Адамцевича, Л. Колодуба, М. Скорика.

Основні поняття для засвоєння: українські народні інструменти та їхні різновиди, особливості звучання інструментів та прийоми гри на них, варіації.

 Твори, що вивчаються на уроці: Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло —сопілка). М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура).  Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів). Українська народна пісня «їхав козак за Дунай» — виконання.

Хід уроку:

  1. Організаційна частин

Організаційний момент. момент. Музичне вітання.

Мотивація навчальної діяльності

Чи доводилось  вам бачити українські народні  музичні інструменти ?

   Сьогодні я вас запрошую в віртуальну  подорож до краєзнавчого музею, де ми ї познайомимося  з українськими народними інструментами та їхні різновидами, особливостями звучання інструментів та прийоми гри на них. Але спочатку пригадаємо , про що у нас ішла мова на попередньому уроці.

2. Основна частина

Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування.

  Особливості жанру варіацій, історія народної пісні «Їхав козак за Дунай»,творчість Л. ван Бетховена.

Розповідь

   Знайомство з народною музичною культурою важко уявити без опису самих музичних інструментів. У світі існує величезна кількість народних музичних інструментів. Вони різні за формою, створені з різних матеріалів, по-різному оздоблені.

Найвідомішими українськими народними інструментами є сопілка, скрипка, кобза, бандура,ліра, коза, цимбали, бубен.

Інструменти багатьох народів світу часто подібні. Так, стародавня кобза – улюблений інструмент кобзарів, була попередницею бандури. Подібний інструмент існує в різних країнах під такими назвами: «kopuz» у Туреччині, «kopus» у Хорватії, «koboz» в Угорщині, «cobza» в Румунії тощо.

Волинка – шотландський народний інструмент, а в Україні та Польщі її називають «козою», тому що вона зроблена у вигляді своєрідного мішка з козиної шкіри.

Королева струнних – скрипка, почала свій шлях із царини народних інструментів. Про скрипку створено багато легенд і казок. Здавна її голос можна почути під час весіль і селянських гулянь. Звичайно, що на той час скрипка звучала зовсім по-іншому. Струни поскрипували під смичком, і тому люди вважали її спочатку досить простим інструментом.

Важливу роль у побуті українського села відігравали троїсті музики. Це народний інструментальний ансамбль, який виступав на народних святах, весіллях, ярмарках.

Українські народні інструменти поділяються на три групи:

1) ударні: бубон, барабан, литаври, тарілки;

2) духові: сопілка, ріжок, сурма, трембіта, волинка;

3) струнні: бандура, кобза, басоля, гудок, цимбали.

Робота з підручником

Ст. 65 – аналіз малюнків та коментування (табличка)

Українська народна казка «Чарівна скрипка»

Жив колись на світі бідний русин. Кожної ночі йому снився син – красивий, високий юнак. Але то був лише сон. Не було у бідняка ані сина, ані багатства – одне лихо в хаті. Пішов бідняк найматися до графа.

- Підеш молотити, - сказав граф, - а за роботу візьмеш те, що в постоли нападає.

Русин погодився. Цілий місяць махав він ціпком і щодня приносив у постолах заробіток. Нарешті провіяв зароблене зерно, постелив на полотні, щоб просохло. Але горобці склювали усе до зернятка.

Побачив це русин, розгнівався.

- Не гнівайся, добрий чоловіче, - запищало щось в нього за спиною.

Нахилився русин і помітив золоте зернятко…

Русин посіяв золоте зернятко під вікном хати. Тричі на день носив воду з річки, щедро поливав, але нічого не сходило.

Та одного ранку русин почув за вікном гарну музику, що схвилювала його душу. Глянув – а на тому місці, де було посіяне зернятко, виросла дивна яблуня. На її гілках висіли не яблука, а скрипки з зеленими і жовтими смугами. Здивувався русин і вийшов у двір.

- Добридень, батьку! Я ваш син Петрик. – І з яблуні зіскочив сонний хлопчик зі скрипкою.

Ще більше здивувався чоловік.

- А що то за скрипка? – питає.

- А то така скрипка, що як погладжу на ній зелені лінії, то омолоджується добро, а як торкнуся жовтих – старіє зло.

…Одного разу в неділю узяв Петрик свою скрипку й пішов у село. Бачить – на вигоні танцюють люди, хоч не грають ні скрипка, ні цимбали. Всі такі потомлені, що ледь на ногах тримаються.

- Що ці люди роблять? – питає Петрик у селян.

- Весілля грають, - сказав один дід. – Та граф їх зовсім змучив роботою.

Погладив хлопчина зелені смужки скрипки й заграв так весело, що навіть листя на деревах зашелестіло. Люди пожвавішали й розвеселились. Усі пішли до запального танку.

А граф вийшов на балкон палацу і рота розкрив від подиву:

- Бачу, що музика надала вам сили. Завтра маєте пробити у горі великий прохід, щоб увесь Черемош міг туди текти!

Вранці узяли люди кирки, лопати й пішли до гори. Дні, тижні, місяці працювали, і пробили тунель.

Подивився граф і каже:

- Тепер побудуйте всередині гори високий палац з великими залами й просторими світлицями.

Але в бідних людей вже не було сил. Пішли вони до хати, де жив Петрик. Покликали хлопця:

- Ти дав нам силу видовбати тунель, а тепер полишив у біді?

…Петрик торкнувся зелених смужок скрипки, приклав смичок до струн й заграв коломийку. Люди помолодшали, стали сильними – і побудували великі зали й просторі світлиці.

Коли все було готово, граф покликав гостей до палацу. Пішов туди й Петрик. Граф помітив його й закричав:

- Як ти насмілився сюди прийти?!

І наказав граф слугам викинути зухвалого хлопця. Та Петрик погладив жовті смуги скрипки й заграв. У палаці все одразу затихло. Граф згорбився, зігнувся, руки його затремтіли.

Петрик вийшов за ворота і закрив їх назавжди. Пройшли роки. Про графа ніхто й не згадував. А про Петрика та його чарівну скрипку розповідають і зараз.

Музичне сприймання

1.  Мирослав Михайлович Скорик — композитор і музикознавець,народний артист України, художній керівник Київської опери(з 2011 р.). Автор кантат для хору, концертів, багатьох творів для симфонічного оркестру, фортепіано, музики до фільмів.

М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура

2. Євген Олександрович Адамцевич — сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор «Запорозького маршу».

 Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).

3. Лев Миколайович Колодуб — композитор, педагог, музичний громадський діяч, народний та заслужений артист України. Автор опер, оперет, 12 симфоній, концертів, камерних творів, хорів та інструментальних п’єс.

Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло —сопілка).

Аналіз музичних творів.

  • Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?
  • Охарактеризуйте тембр кожного інструмента та розкажіть про особливості його звучання.
  • Які засоби музичної виразності допомогли композиторам створити яскраві музичні образи?

Поспівка.

 Вправи для розвитку музичного слуху та голосу

Виконання пісні.

Українська народна пісня «їхав козак за Дунай».

Виконання пісні під фонограму з музичними інструментами. Музикування під музику.

  1. Підсумок уроку

Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • На які три групи поділяють українські народні інструменти?
  • Пригадайте назви інструментів, що належать до кожної з них..
  • Звучання яких інструментів вам найбільше подобається?
  • Які інструменти серед українських народних звучали сьогодні на уроці?
  • Порівняйте тембри звучання народних інструментів у прослуханих творах.

Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Які інструменти її виконують? Чи є серед них народні інструменти? Які?

Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам’ятали. За бажанням можете виготовити альбом або малу енциклопедію «Музичні інструменти України».

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
6658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку