Конспект уроку 5 клас 13 урок

Про матеріал

Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 13 урок до підручника Л.Г. Кондратова.

Про матеріал

Тема. Дитяча народна пісня.

Мета. Ознайомити учнів з дитячим фольклором, розглянути палітру дитячих народних пісень та особливості їхнього змісту й звучання, ознайомитися з творчістю М. Леонтовича на прикладах його вокальних творів.

Розвивати вміння учнів виконувати українські народні дитячі пісні, самостійно створювати власні нескладні пісні та текст українського фольклору, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, виконувати вокальну імпровізацію.

Виховувати інтерес до українських народних дитячих пісень, вокально-хорових творів українських композиторів.

Перегляд файлу

5 клас  Урок 13                                     Розділ  « Народна музика»

                                                               Тема. Дитяча народна пісня.

Мета. Ознайомити учнів з дитячим фольклором, розглянути палітру дитячих народних пісень та особливості їхнього змісту й звучання, ознайомитися з творчістю М. Леонтовича на прикладах його вокальних творів.

Розвивати вміння учнів виконувати українські народні дитячі пісні, самостійно створювати власні нескладні пісні та текст українського фольклору, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, виконувати вокальну імпровізацію.

Виховувати інтерес до українських народних дитячих пісень, вокально-хорових творів українських композиторів.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет М. Леонтовича.

Основні поняття для засвоєння: українські народні дитячі пісні та їхні різновиди, особливості виконання та тематика.

Твори, що вивчаються на уроці:

  • М.Леонтович. «Пісня про зайчика», «Женчичок-бренчичок», «Налетіли журавлі» у виконанні дит.хору.
  • «Пісенька джури». Сл. О. Кононенка, муз. О. Жилінського — розучування.

 

                                                                      Хід уроку

1. Вхід під музику М. Леонтовича. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

 

2.Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування (особливості народних українських інструментів, основні різновиди, особливості звучання, творчість композиторів М. Скорика, Є. Адамцевича, Л. Колодуба, поняття «оркестр народних інструментів».)

 

3.Вивчення нового матеріалу.

Бесіда про українські особливості дитячого українського пісенного фольклору.

  Дитячий пісенний фольклор охоплює надзвичайно широке коло пісень, що розрізняються за тематикою, образами, формою, призначенням, способом і часом виконання.

  •  Колискові пісні зачаровують ніжністю, мелодійністю, барвистими образами.
  • Ігрові пісні супроводжують хороводні та сюжетні ігри.
  • Лічилки — це здавна придуманий спосіб справедливого розподілу ролей у грі.
  • Заклички виражають звернення дитини до явищ та сил природи, що змальовуються як живі істоти.
  • Змістом небилиць є пустотливі та дивовижні відхилення від загальновизнаної норми, причому діти ні на хвилину не сумніваються, що й насправді так не буває.
  • Дражнилки дають можливість дітям висловити невдоволення, гнів, образу; висміяти кривдника, приписавши йому або нісенітні риси зовнішності, або безглузді в реальному житті вчинки.
  • Побутові дитячі пісні відображають почуття і переживання дитини, пов'язані з родинними взаєминами, стосунками з ровесниками, пізнання навколишнього світу. Часто дійовими особами цих пісень стають рослини, тварини, казкові персонажі або міфічні істоти.
  • Найбільший пласт дитячого пісенного фольклору становлять календарні пісні: колядки, щедрівки, веснянки, гаївки тощо.

 

Цікаво, що дитячі народні пісні мають різні джерела походження: одні були створені для дітей дорослими, інші перейшли у дитячий фольклор із загальної скарбниці народної творчості. А до третьої групи входять твори самих дітей.             

  

Музичний словничок

Українські народні дитячі пісні — це пісні, створені для дітей дорослими та самими дітьми; це дитячий пісенний фольклор. Розрізняють дитячі пісні: колискові, пісні-ігри, календарні, жартівливі, танцювальні, лічилки, дражнилки, пісні про казкових героїв, рідних, тварин, рослин та інші.

 

4. Музичне сприймання. М. Леонтович. «Пісня про зайчика», «Женчичок-бренчичок», «Налетіли журавлі» у виконанні дитячого хору.

 

5.Аналіз музичних творів

  • Які вокальні твори звучали? Хто їх виконував?
  • Які засоби виразності вам вдалося розпізнати в українських народних піснях? Розкажіть про них.
  • Чим відрізняються і що об'єднує ці народні пісні? Порівняйте.
  • Які народні дитячі пісні ви знаєте? Розкажіть про них. Чи подібні вони до тих, які щойно прозвучали?

 

6. Відомості про композитора.

Микола Дмитрович Леонтович — український композитор, хоровий диригент, громадський діяч, педагог. Автор широковідомих обробок українських народних пісень для хору «Щедрик»,

«Дударик», «Козака несуть» та інших.

 

7. Виконання творчого завдання.

Демонстрація ілюстрацій до дитячих пісень із мультфільмів, народних пісень. Завдання: роздивіться ілюстрації, на яких зображено героїв дитячих пісень, та доберіть відповідну назву жанру дитячої пісні до кожної з них.

 

8. Фізкультхвилинка «У гості до джури».

 

9. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

     Розучування пісні. «Пісенька джури». Сл. О. Кононенка, муз. О. Жилінського.

  • Ознайомлення зі змістом та характером звучання пісні.
  • Робота над вивченням особливостей ритмічного малюнку, мелодії пісні, розподіл на фрази.
  • Виконання пісні соло, парами, групами.

 

11. Виконання творчого завдання. «Створюємо власну пісню».

Прочитайте вірш:     Ходив полем пальчик —голо-голо.

                                  Другого став кликати: — Йди-но в коло.

                                  Третього припрошував танцювати.

                                  А четвертий? Той зірвався поскакати.

                                  П'ятий? Хлопець-молодець — гопакує,

                                  Сам навприсядки іде  ще й рахує:

                                 — Раз, два, три, чотири, п'ять, будем разом танцювать!

 

     Це... дитяча лічилка. У неї цікавий ритм. Відобразіть плесканням долонь ритмічний малюнок лічилки. Оберіть засоби виразності — лад, темп.

А тепер найскладніше завдання — придумайте мелодію до лічилки (спробуйте скласти власну дитячу пісню на поданий текст). Супроводжуйте свій спів грою на маракасах.

 

12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Які дитячі українські народні пісні були колись? Розкажіть про них.
  • Які колискові пісні ви пам'ятаєте? Назвіть колискові пісні, які вивчали раніше.
  • Серед українських дитячих пісень були твори, написані як дорослими, так і дітьми. Розкажіть про них.
  • Чи можна вважати «Пісеньку джури» дитячою піснею? Обґрунтуйте свою думку.

 

13. Домашнє завдання.

Послухайте пісні, які лунають із телеекранів та радіо. Чи є серед них народні дитячі пісні? Складіть власну лічилку або дражнилку, придумайте до неї просту мелодію. Заспівайте батькам свою улюблену українську народну дитячу пісню.

 

                                                            Для допитливих — виконання музичного проекту.

                                                                          Проект «Дитячі пісні нашого класу»

                                                                       Мета: ствррення власних дитячих пісень.

                                                           Очікуваний результат: конкурс дитячих пісень класу.

                                                                                           План створення:

      Цей проект вам допоможуть створити вчителі та друзі. Об'єднайтеся з друзями у чотири групи.

Перша група «Журналісти» — візьміть інтерв'ю в учнів класу та проведіть опитування за темою «Мої улюблені народні пісні», складіть схему, таблицю або каталог улюблених дитячих пісень класу.

Друга група «Музиканти-продюсери» — проведіть у класі кастинг та оберіть найкращих виконавців дитячих пісень.

Третя група «Виконавці-композитори» — напишіть власні дитячі пісні, серед яких можуть бути: жартівливі, лічилки, дражнилки, про рідних і родину, тварин і рослин тощо.

Четверта група «Сценаристи» — напишіть невеличкий сценарій шкільного вечора «Наш клас має талант», на якому виступлять солісти-композитори—виконавці власних дитячих пісень. На цьому конкурсі ви оберете найкращого композитора-виконавця класу. Хто ж посяде перше місце?

 

14.Вихід з класу під музику М. Леонтовича.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
3185
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку