Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 11 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Про матеріал
Тема. Пісня живе серед нас.
Мета. Ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Л.ван Бетховена.
Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутови
Виховувати інтерес до української народної пісні та класичних творів, що написані на основі народних пісень.
5 клас
«Народна музика»
Урок №11 Тема. Пісня живе серед нас.
Мета. Ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Л.ван Бетховена.
Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутови
Виховувати інтерес до української народної пісні та класичних творів, що написані на основі народних пісень.
Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет Л. ван Бетховена.
Основні поняття для засвоєння: побутові пісні та їхнє розмаїття, особливості виконання та тематика, варіації.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Вхід під музику укр.народ.пісні «Їхав козак за Дунай». Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2.Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування — особливості українських народних пісень осіннього циклу, жанр кантати, творчість М. Лисенка.
3. Вивчення нового матерілу. Бесіда про особливості побутових пісень.
Надзвичайним скарбом нашого народу завжди була пісня. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі та на чужині, виливали свою радість і тугу. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. Побутові пісні надзвичайно різноманітні за тематикою, сюжетами та мотивами:
У побутових піснях мелодія, як правило, нескладна, часто повторюються фрази або окремі слова, приспів іноді відсутній. Розповідь ведеться від головного героя або декількох осіб.
Музичний словничок
Побутові пісні — це пісні, в яких відображено почуття, переживання та думки людини, пов'язані з її особистим життям та життям усього народу. Виділяють пісні: козацькі, дитячі, колискові, ліричні, танцювальні, жартівливі, весільні, кріпацькі та інші.
Доля відомої української пісні «Їхав козак за Дунай» має цікаву, майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині XVIII століття, а невдовзі вона набула популярності й у Західній Європі.
Якось німецький композитор Л.ван Бетховен почув цей мотив у Відні. Так народився твір — варіації на тему пісні «Їхав козак за Дунай». Композитор кілька разів опрацьовував мелодію і створив обробки для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі й обробку для фортепіано і флейти, що увійшли в збірник «Варіації на російську тему». Згодом пісня долинула до Італії і залишилася там у творі італійського композитора Томмазо Траетта. Учень В. Моцарта — композитор Й. Гуммельта німецький композитор Й.Шнайдер теж написали обробки цієї пісні для інструментів і хору.
Слова популярного пісенного твору переклали французькою, чеською, англійською мовами; він навіть подолав відстань через океан і опинився в Америці.
Яким же чином ноти пісні «Їхав козак за Дунай» потрапили до рук європейських композиторів та хто насправді її автор?
Науковці з'ясували, що створив пісню Семен Климовський — козак Харківського полку. Отож авторська пісня, написана три століття тому, стала не тільки українською народною, а й підкорила увесь світ. Так народна пісня поєднала народну творчість і професійну музику.
Музичний словничок
Капела — великий висококваліфікований хоровий колектив, здатний виконувати музику для хору з інструментальним супроводом або без нього.
4. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибор. вчителя).
Розучування пісні. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай».
Знайомство зі змістом пісні. Усвідомлення змісту і характеру твору, виявлення характеру мелодії, руху мелодії та ритмічних особливостей. Розучування пісні по фразах.
5. Музичне сприймання. Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру.
Л. ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай». Обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі, обробка пісні для фортепіано і флейти в збірнику «Варіації на російську тему».
6.Аналіз твору мистецтва.
7.Відомості про композитора.
Людвіг ван Бетховен — видатний німец. композитор, творам якого властиві ясність і чіткість побудови, сила, неймовірне відчуття гармонії зі світом та утвердження життя. Він написав 9 симфоній, 11 увертюр, 5 концертів для фортепіано, сонати, балет, оперу «Фіделіо», чимало пісень та інші інструментальні й вокальні твори.
Про твори композитора. У творчості Л. ван Бетховена простежуються мотиви й інших українських пісень. Андрій Розумовський — син останнього українського гетьмана — навіть замовив композитору три квартети. У першому з них Бетховен використав мелодію української народної пісні «Ой надворі метелиця», в другому і третьому — варіації на тему пісні «Від Києва до Лубен». Зацікавився композитор і українським танцем «Козачок», мелодію якого використав одразу в двох сонатах. А в славетній Дев'ятій симфонії звучать мотиви козацьких пісень.
8.Виконання творчого завдання.
Спробуйте самостійно виконати ритмічний супровід до пісні «Їхав козак за Дунай». Оберіть для цього улюблений ударний музичний інструмент.Намагайтеся створити різні варіації до кожного куплету, імпровізуйте!
Згадаємо ж давайте у цю мить, що українці — це народ співучий
— Ніщо не може нашу пісню зупинить, наповним піснею наш край квітучий!
9.Виконання творчого завдання.
Доберіть до кожної запропонованої ілюстрації або репродукції картини побутову пісню, яка зможе озвучувати їх. Показ репродукцій картин, на яких зображено сюжет відомих українських побутових пісень.
10.Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
11. Домашнє завдання.
Поцікавтесь у своїх батьків, які пісні люблять співати у вашій родині? Виконайте одну з них разом з батьками та запишіть свій спів на диктофон. Підготуйте розповідь про те, які телепередачі або рекламні ролики з виконанням народних пісень вам особливо запам'яталися.
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Пісні моєї родини»
Мета: організація фольклорної експедиції, збір колекції народних українських пісень родини у сімейний музичний альбом.
Очікуваний результат: альбом пісень з ілюстраціями та фотографіями.
План створення:
Візьміть диктофон та запишіть найулюбленіші побутові пісні, які співають члени вашої сім'ї. Зробіть власноруч альбом та оформіть титульний аркуш з написом «Пісні моєї родини».
Запишіть з диктофона тексти пісень на окремому аркуші. Розташуйте на цій сторінці свої малюнки до пісні. Додайте фотографію виконавця.
Розфарбуйте свій альбом в одному стйлі. Зробіть орнамент кожного аркуша.
Корисна порада-деталь: за бажанням, кожну сторінку альбому можуть прикрасити цікаві деталі: бантики, тасьма або наклейки, календарики чи візитки — все, що допоможе розкрити таланти виконіївця пісні. їх найкраще прикріпити за допомогою клею ПВА. Або розмістіть на сторінках маленькі нотки чи музичні знаки, картинки, реклами із популярних місць відпочинку родини, які ви намалюєте або знайдете в журналах. Альбом повинен бути найкращим!
14. Вихід з класу під українську народну пісню «їхав козак за Дунай».