Конспект уроку 5 клас 12 урок

Про матеріал

Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 12 урок до підручника Л.Г. Кондратова.

Про матеріал

Тема. Народні інструменти.

Мета. Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та JI. Колодуба на прикладах їхніх творів.

Розвивати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, порівнювати народні та професійні твори.

Виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.

Перегляд файлу

5 клас  Урок 12                                                      Розділ « Народна музика»

                                                                     Тема. Народні інструменти.

Мета. Ознайомити учнів з українськими народними інструментами та особливостями їхнього звучання, розглянути різновиди струнних, духових та ударних інструментів та особливість їх звучання в оркестрі, ознайомитися з творчістю М. Скорика, Є. Адамцевича та JI. Колодуба на прикладах їхніх творів.

Розвивати вміння учнів виконувати українські народні побутові пісні, розрізняти на слух звучання окремих народних інструментів та звучання оркестру народних інструментів, продовжувати розвивати вміння надавати характеристику засобам виразності музичних творів, порівнювати народні та професійні твори.

Виховувати інтерес до українських народних музичних інструментів, народної пісні та класичних творів українських композиторів.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

 

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрети Є. Адамцевича, Л. Колодуба, М. Скорика.

 

Основні поняття для засвоєння: українські народні інструменти та їхні різновиди, особливості звучання інструментів та прийоми гри на них, варіації.

 

Твори, що вивчаються на уроці:

• Л. Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло — сопілка).

• М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура).

• Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру народних українських інструментів).

• Українська народна пісня «їхав козак за Дунай» — виконання.

 

                                                                                 Хід уроку

1. Вхід під музику «Старосвітські гуцульські награвання». Організаційний момент. Мотивація до навчання.

 

2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування. Особливості жанру варіацій, історія народної пісні «їхав козак за Дунай», творчість Л. ван Бетховена.

 

3. Вивченння нового матеріалу. Бесіда про українські народні інструменти.

   Муз. інструменти з’явилися у процесі трудової діяльності людини. Найдавнішими вважають ударні інструменти, звуки яких задавали певний ритм і допомагали організувати групову роботу. Перші духові музичні інструменти слугували для передачі звукових сигналів на досить велику відстань. Наші предки виготовляли їх із рогів та трубчастих кісток тварин, раковин молюсків, стебел очерету та інших рослин.

 

Струнні інструменти з’явилися значно пізніше — їх прообразом був лук із туго натягненою тятивою. Струнні інструменти люди не використовували у практичній діяльності як ударні та духові, а створювали їх для власного задоволення.

 

   У процесі економіч.  і культурн.  розвитку суспільства муз. інструменти вдосконалювали та створювали нові.

 

   У часи Київської Русі на теренах України були поширені гуслі, дерев’яні труби, роги, бубни й різні свирілі, пищалі та сопілки. На Запорозькій Січі популярними інструментами стали литаври, барабани, козацькі сурми і труби.

 

  У сучасній Україні народні інструменти входять до складу найрізноманітніших ансамблів та оркестрів.

                                                                           Музичний СЛОВНИЧОК

Українські народні інструменти поділяються на три групи:

1) ударні: бубон, барабан, литаври, тарілки;

2) духові: сопілка, ріжок, сурма, трембіта, волинка;

3) струнні: бандура, кобза, басоля, гудок, цимбали.

 

     Виконання творчого завдання: розгляньте малюнки на картках та спробуйте встановити відповідність між зобра-женими музичними інструментами та їхніми характерними ознаками. Для виконання завдання необхідні пари карток:

із зображенням інструментів: сопілка, бубон, басоля, бандура, цимбали, волинка.

із надписами:

а) дерев’яний духовий інструмент з високим тембром;

б) ударний інструмент;

в) струнно-смичковий інструмент з низьким тембром;

г) струнно-ударний інструмент;

д) струнно-щипковий інструмент;

е) духовий інструмент з міхуром та декількома трубками.

 

5. Розповідь про особливості українських народних інструментів.

Духові інструменти мають різні тембри, які легко розпізнати на слух: ніжний звук сопілки, закличний сигнал сурми або густий і надзвичайно сильний звук трембіти.

Багатоголосна волинка — колоритний народний інструмент, що складається з декількох трубок, які кріпляться до торби або міхура з повітрям. Побутував переважно серед пастухів і набув значного

поширення у середньовічній Європі. В Україні з’явився приблизно у XVI ст. та отримав багато синонімічних назв: «дуда», «коза», «баран», «міх». Цікаво, що волинка входила до полкового оркестру Війська Запорозького.

На струнних інструментах звук утворюється по-різному: бандура, кобза і домра потребують щипкового дотику, на басолі й гудку грають смичком, а на цимбалах звук видобувають ударами паличок по струнах.

 

    6. Музичне сприймання. Л . Колодуб. «Старосвітські гуцульські награвання» (соло сопілка); М. Скорик. Мелодія (скрипка і бандура); Є. Адамцевич. «Запорозький марш» (у виконанні оркестру нар. укр. інструментів).

 

    7. Відомості про композиторів.

Мирослав Михайлович Скорик — композитор і музикознавець, народний артист України, художній керівник Київської опери (з 2011 p.). Автор кантат для хору, концертів, багатьох творів для симфонічного оркестру, фортепіано, музики до фільмів.

Лев Миколайович Колодуб — композитор, педагог, музичний громадський діяч, народний та заслужений артист України. Автор опер, оперет, 12 симфоній, концертів, камерних творів, хорів та

інструментальних п’єс.

Євген Олександрович Адамцевич — сліпий бандурист, віртуозний виконавець українських народних історичних пісень, автор «Запорозького маршу».

 

     8. Аналіз музичних творів.

— Звучання яких музичних інструментів вам вдалося розпізнати?

— Охарактеризуйте тембр кожного інструмента та розкажіть про особливості його звучання.

— Які засоби музичної виразності допомогли композиторам створити яскраві музичні образи?

 

    9. Виконання пісні. «Їхав козак за Дунай».

Заспівайте з друзями пісню під фонограму. Уявіть себе в музичній студії та запишіть власне виконання та спів друзів на диктофон. Чиє виконання виявиться найкращим?

 

   10. Фізкультхвилинка «Хвилинка танцювальна».

 

   11. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

               Виконання пісні. Українська народна пісня «їхав козак за Дунай».

         Виконання пісні під фонограму з музичними інструментами. Музикування під музику.

 

   12. Виконання творчого завдання: уявіть себе в музичній студії та запишіть свій спів на диктофон. Спробуйте порівняти власне виконання пісні у запису з виконанням своїх однолітків. У кого вийшло найкраще?

 

   13. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

• На які три групи поділяють українські народні інструменти? Пригадайте назви інструментів, що належать до кожної з них.

• Звучання яких інструментів вам найбільше подобається?

• Які інструменти серед українських народних звучали сьогодні на уроці?

• Порівняйте тембри звучання народних інструментів у прослуханих творах.

 

   14. Домашнє завдання.

Послухайте улюблену музику. Які інструменти її виконують? Чи є серед них народні інструменти? Які? Намалюйте народні музичні інструменти, які ви запам’ятали. За бажанням можете виготовити альбом або малу енциклопедію «Музичні інструменти України».

 

                                                     Для допитливих — виконання музичного проекту.

                                                              Проект «Музичні інструменти України»

        Мета: знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення альбому чи малої музичної енциклопедії.

                                        Очікуваний результат: альбом або мала музична енциклопедія.

                                                                                    План створення:

   Зберіть з друзями відомості про українські народні музичні інструменти. Знайдіть у журналах ілюстрації — їхні зображення або намалюйте власноруч. Оформіть свій альбом або малу музичну енциклопедію. Кожному з інструментів присвятіть цілу сторінку. Приклейте ілюстрації-зображення. Додайте текст про цей інструмент.

Придумайте оформлення обкладинки та дизайну всіх сторінок.

 

    15. Вихід з класу під українську народну пісню «їхав козак за Дунай»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
1305
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку