1
Речення зі звертанням. Розділові знаки призвертаннях .
Ознайомлення з найуживанішими вставними словами . Виділення вставних слів на письмі комами.
Мета: дати учням поняття про звертання, вставні слова і сполучення слів, формувати вміння визначати їх у реченні, правильно ставити розділові знаки; розвивати усне та писемне молення
Очікувані результати: учні знаходять у реченні звертання і вставні слова, наводять приклади; інтонаційно правильно відтворюють речення зі звертаннями й вставними словами; будують речення зі звертаннями та вставними словами з урахуванням ставлення до адресата мовлення; оформляють пунктограмами інтонаційні особливості речень зі звертаннями та вставними словами; знаходять і виправляють пунктуаційні помилки на вивчені правила; дотримуються правильної інтонації в реченнях зі звертаннями та вставними словами; використовують у мовленні звертання та вставні слова як засіб характеристики мовця та передачі ставлення до адресата; використовують вставні слова як засіб зв’язку речень у тексті.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
1. Завдання учням.
Однією з ознак вихованості вважають уміння дотримуватися норм етикету. Прослухайте текст. Що в тексті вам видалося смішним чи недоречним? Про що забув один зі співрозмовників?
— Добрий день, Михайлику.
— Привіт, лікарю!
— Як самопочуття?
— Все класно!
— Температура не підвищується?
— Ні!
— Ну, бувай, не хворій. На все добре.
— Чао!
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота з картками.
3. Бесіда.
— Коли ви спілкуєтеся, як ви звертаєтеся до своїх співрозмовників: як до дорослих, як до однолітків, як до рідних? Чому?
III. Формування вмінь і навичок
1. План пояснення нового матеріалу
1) Що таке звертання?
2) Що таке вставні слова?
3) Групи вставних слів і словосполучень за значенням.
2. Робота з мовним матеріалом.
1) Прочитайте речення, визначте в них емоційне та стилістичне забарвлення.
Я пам’ятаю колискову, що мама співала мені. Я пам’ятаю, мамо, колискову, що ти співала мені.
2) Простежте, як змінюється відтінок запитання залежно від місця звертання в реченні. Опишіть ситуацію, у якій могло б звучати кожне з них.
— Сергію, що ти знайшов?
— Що ти, Сергію, знайшов?
— Що ти знайшов, Сергію?
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
4. Пунктуаційний практикум.
5. Дидактична гра «Перебудуй речення».
Перебудуйте речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань.
Яка прекрасна вечірня зоря! Наймиліша мені Батьківщина! Я хочу побачити рідні простори!
6. Опрацювання пам’ятки «Які слова і сполучення слів можуть бути вставними».
7. Пунктуаційний практикум.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
Творче завдання.
Складіть діалог «Моя улюблена книжка », уживаючи звертання, вставні слова та сполучення слів.V.
Домашнє завдання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи
1. Робота з дефектним реченням.
2. Виконання тестових завдань.