Конспект уроку 5 клас 7 урок

Про матеріал

Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 7 урок до підручника Л.Г. Кондратова.

Про матеріал

Тема. Як розповідає музика?

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «динаміка» музичного твору та основними позначеннями голосного та тихого звучання музики, а також творчим спадком російського композитора С. Рахманінова.

Розвивати вміння учнів розрізняти на слух динаміку музичного твору та надавати характеристику цього засобу музичної виразності, вміння прослідковувати зміну настрою та зміни динаміки музичного твору на прикладі прелюдії Рахманінова, розвивати вміння фіксувати за допомогою знаків та визначати зміну динаміки твору, вміння учнів виконувати мелодію пісні ланцюжком.

Виховувати інтерес до музичних шедеврів російської музики, ціннісне ставлення до шедеврів музичного мистецтва.

Перегляд файлу

 5 клас

      «Музика як вид мистецтва»

Урок №7                                                    Тема. Як розповідає музика?

Мета. Ознайомити учнів з поняттям «динаміка» музичного твору та основними позначеннями голосного та тихого звучання музики, а також творчим спадком російського композитора С. Рахманінова.

Розвивати вміння учнів розрізняти на слух динаміку музичного твору та надавати характеристику цього засобу музичної виразності, вміння прослідковувати зміну настрою та зміни динаміки музичного твору на прикладі прелюдії Рахманінова, розвивати вміння фіксувати за допомогою знаків та визначати зміну динаміки твору, вміння учнів виконувати мелодію пісні ланцюжком.

Виховувати інтерес до музичних шедеврів російської музики, ціннісне ставлення до шедеврів музичного мистецтва.

 

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

 

Обладнання: музичний інструмент, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, портрет С. Рахманінова.

 

Основні поняття для засвоєння: «динаміка» як засіб музичної виразності, її роль у створенні музичного образу, динамічні

відтінки: F (форте), Р (піано).

 

Твори, що вивчаються на уроці:

• С. Рахманінов. Прелюдія № 5 для фортепіано (соль-мінор).

• «Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва — виконання.

• «Пісня про чарівників». Муз. Г. Гладкова, сл. В. Лугового — розучування.

 

Хід уроку

1. Вхід під музику С. Рахманінова. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Актуалізація опорних знань: фронтальне опитування.

  • Які музичні інструменти ви знаєте?
  • Розкажіть про засоби виразності: тембр, діапазон, регістр.
  • Які музичні твори ми слухали на попередньому уроці?
  • Розкажіть про балет П. Чайковського.

 

3. Вивчення нового матеріалу.

Бесіда про динаміку та динамічні відтінки.

  Заглянемо до чарівної «Скриньки композитора». Пригадайте, які засоби виразності ви вже знаєте?

  У музиці є ще один засіб виразності, який допомагає композитору передати настрій і характер свого твору. Якщо той самий твір зіграти спочатку тихо, а потім гучно, то зміниться характер музики. Автор музичного твору завжди відчуває, де і коли слід змінити силу звучання.

  Зміна сили звучання — це динаміка.

             Гучність звука (динаміка) — це ще один засіб виразності, який,допомагає композитору передати настрій і характер музики. Мелодія може звучати тихо, тобто — піано (Р), або гучно, тобто — форте (F). Якщо ці слова вимовити разом — вийде знайома вам назва «фортепіано». Гучність звука завжди залежить від сили звучання. Виконавець музики може змінити гучність звучання за допомогою техніки гри.

 

Музичний словничок

Зміну сили гучності у музиці називають динамікою.

Головні динамічні відтінки музики — F (форте) — голосно, Р (піано) — тихо.

 

4. Музичне сприймання. С. Рахманінов. Прелюдія № 5 для фортепіано (соль-мінор).

 

5. Аналіз музичного твору.

  • Визначте характер мелодії. Чи вдалося вам відчути зміну темпу, настрою твору?
  • Чи повторювалась мелодія? Як ви гадаєте, зі скількох частин складається цей твір?
  • Порівняйте гучність звучання на початку, в середині та в кінці музичного твору.
  • Розкажіть про засоби виразності прелюдії (лад, гармонію, темп, тембр, регістр).
  • Яка картина постає у вашій уяві під музику С. Рахманінова?

 

6. Виконання творчого завдання.

  • Прослухайте прелюдію ще раз, візьміть олівець і запишіть динаміку цього твору, використовуючи знаки F та P.
  • За допомогою пензлика і фарб спробуйте намалювати музику С. Рахманінова. Доберіть той колір, з яким у вас асоціюється  прелюдія, а динамічні відтінки зобразіть різними відтінками цього кольору. Музика, як і живопис, має свої відтінки. Вийде кольорове зображення музики.

 

7. Бесіда про композитора.

Знайомство з творчістю композитора:

Серг. Васил. Рахманінов — російський композитор, піаніст і диригент, один із яскравих представників фортепіанного мистецтва. Серед його творів багато прелюдій, етюдів, варіацій, концертів для ф-но з оркестром.

 

Музичний словничок

Прелюдія (від латин. слів ргае — «перед» та ludus — «гра») — невелика інструментальна п’єса, яка може передувати іншій п’єсі.

 

8. Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку».

 

9. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голову (за вибором вчителя).

   Виконання пісні. «Наша шкільна країна». Муз. Ю. Чичкова, сл. К. Ібряєва. Учні співають під фонограмний супровід, або відеокараоке (відеокараоке можна скачати на сайті «Учитель мистецтва»). Конкурс «Найкращий співак класу».

    Розучування пісні. «Пісня про чарівників». Муз. Г. Гладкова,сл. В. Лугового.

Вивчення особливостей мелодії та ритму твору. Виконання пісні за фразами та спів із показом рукою руху мелодії.

 

10. Виконання творчого завдання.

  Пропоную вам пограти з друзями в гру «Веселий ланцюжок». Заспівайте перший куплет «Пісні про чарівників» ланцюжком: кожен з ваших друзів по черзі виконуватиме тільки один звук (склад) пісні. З цих звуків має утворитися мелодія куплету. Приспів виконуємо разом. Хто пропустить свій звук (склад) — увесь куплет танцює власну імпровізацію.

 

11. Творче завдання на виявлення темпу музики.

  Пригадайте музичні твори, які ми слухали на попередніх уроках. Всі вони виконувались у різних темпах. Розгляньте таблицю та пригадайте звучання цих творів. Визначте темп кожного твору й оберіть один варіант відповіді. Порівняйте свої відповіді з відповідями однокласників.

                   Композитор                                    Назва твору                                       Темп музики у творі

П.І.Чайковський                             Мелодія для скрипки і фортепіано                Швидкий, помірний, повільний

К.-В. Ґлюк                                       Мелодія з опери «Орфей та Еврідіка»          Швидкий, помірний, повільний

Й.С. Бах                                                Арія з оркестрової сюїти № 3                   Швидкий, помірний, повільний

В.-А. Моцарт                           Алегро з дивертисментудля оркестру № 11             Швидкий, помірний,повільний

 

12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Пригадайте, що таке гучність звуку в музиці. Як називають голосне і тихе звучання мелодії?
  • Охарактеризуйте динаміку музики у прелюдії С. Рахманінова.
  • Як динаміка пов’язана з кольором? Що спільного між музикою і живописом?
  • Який твір називається прелюдією?
  • Який настрій у вас викликала музика композитора?
  • Розкажіть про засоби виразності прелюдії С. Рахманінова і «Пісні про чарівників» Г. Гладкова.

 

13. Домашнє завдання.

Послухайте музику, котра лунає у вас удома. Чи різної вона динаміки? Розкажіть про неї, пригадавши всі засоби виразності. Намалюйте динаміку свого улюбленого музичного твору. Спробуйте підібрати до нього відтінки кольорів.

 

Для допитливих — виконання музичного проекту.

                                                                                  Проект «Малюємо музику»

Мета: створити книжечку малюнків до музичних творів, які звучали на уроках.

Очікуваний результат: книжечка з малюнками.

План створення:

Пригадайте музичні твори, які звучали на уроках. Виготовте з паперу маленьку книжечку. За допомогою пензлика й фарб зробіть малюнок до своїх найулюбленіших музичних творів. Добирайте до сюжету малюнків відповідні відтінки кольорів.

Підказка: за допомогою фарб можна зобразити темп музики — рух героїв ваших художніх творів (швидкий, помірний, повільний), динаміку музики (основні кольори — (f) відтінки кольорів — (р)), характер музики, який передає настрій, що виникає під час слухання музики — сюжет картини тощо.

 

14. Вихід з класу під музику С. Рахманінова.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Балко Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
4903
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку