Конспект до уроку з музичного мистецтва 5 клас 9 урок до підручника Л.Г. Кондратова.
Про матеріал
Тема. Історія народу в пісні.
Мета. Ознайом. учнів з поняттям історичні пісні, думи, надати знання про жанр інтродукції до опери, ознайом.з творчістю М.Лисенка.
Розвивати вміння учнів розрізняти характер народних українських історичних пісень, давати характеристику засобам виразності дум та історичних пісень, розрізняти на слух звучання кобзи.
Виховувати інтерес до музичної української класичної музики та любов до народних пісень.
5 клас
Розділ ІI. НАРОДНА МУЗИКА
УРОК №9. Тема. Історія народу в пісні.
Мета. Ознайом. учнів з поняттям історичні пісні, думи, надати знання про жанр інтродукції до опери, ознайом.з творчістю М.Лисенка.
Розвивати вміння учнів розрізняти характер народних українських історичних пісень, давати характеристику засобам виразності дум та історичних пісень, розрізняти на слух звучання кобзи.
Виховувати інтерес до музичної української класичної музики та любов до народних пісень.
Тип уроку: комбінований, введення в тему.
Обладнання: муз. інструмент, мультимед. дошка, ілюстрації до муз. твору та пісні або мультимед. презентація, портрет М. Лисенка.
Основні поняття для засвоєння: історичні пісні, думи, інтродукція, кобза.
Твори, що вивчаються на уроці:
• Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки».
• М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба».
• Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть» — розучування.
Хід уроку
1. Вхід під музику М. Лисенка. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Актуалізація опорних знань: бліц-опитування — укр. народ. пісня у моєму житті, народні твори в класичній музиці.
3. Вивчення нового матеріалу.
Бесіда про українські народні пісні та думи.
Українська музична культура має багату історію. Національну спадщину української народної музики становлять народні пісенні традиції та обряди, неповторні мелодії народних танців, шедеври інструментальної музики. Найбільшим скарбом є народна пісня, яка за своїм значенням у житті народу, тематикою, сюжетом і музичними особливостями поділяється на багато різноманітних жанрів. Своєрідним символом національної історії та культури є думи та історичні пісні.
Творцями і виконавцями дум були мандрівні співці — кобзарі, які супроводжували свій спів грою на кобзі (рідше — на бандурі чи лірі). Дума має таку будову: заспів, власне дума з ліричними відступами і кінцівка (славослів’я).
Музичний словничок
Думи — твори україн. усної творчості, які виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники.
Історичні пісні — твори, присвячені історичним подіям або героям української історії.
А капела (а cappella) — виконання пісні без музичного супроводу, голосом.
Кобза — український струнний щипковий музичний інструмент.
Кобзарі — українські народні співці, які супроводжували свій спів грою на кобзі або бандурі.
4. Музичне сприймання. Українська народна пісня «Засвіт встали козаченьки»; М. Лисенко. Інтродукція з опери «Тарас Бульба».
5. Аналіз музичного твору.
6. Виконання творчого завдання. Розгляньте картину невідомого художника «Козак Мамай», на якій зображено ідеалізований образ козака. Це захисник українського народу, степовик, мандрівник, воїн, мудрець, казкар в одній особі. Його «портрет» можна було побачити в українських оселях поряд з іконами.
7. Бесіда про композитора. Знайомство з творчістю: М. В. Лисенко — засновник української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору. Автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», творів для оркестру і фортепіано. Зробив багато обробок народної музики для голосу й фортепіано, хору.
«Тарас Бульба» — опера Миколи Лисенка за сюжетом однойменної повісті Миколи Гоголя. У ній розповідається про історичні події в житті України, мужність та героїзм козацтва.
Музичний словничок
Інтродукція — невеликий оркестровий розділ на початку опери, вступ до прологу або першої дії.
Увертюра – вступ до опери.
8. Виконання творчого завдання.
Образ козаків у літературних творах, казках. Пригадайте твори усної народної творчості та порівняйте з прослуханим музичним твором.
9. Фізкультхвилинка «Хвилинка відпочинку».
10. Вокально-хорова робота. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Розучування пісні. Українська народна пісня «Ой на горі та женці жнуть».
…Автором пісні «Ой на горі та женці жнуть» є відома співачка, виконавиця власних та народних пісень Маруся Чурай. Ця пісня була дуже популярною й зазнала багатьох змін, тому й утворилося декілька її варіантів.
11. Виконання творчого завдання. Виконайте пісню з однокласниками, супроводжуючи спів грою на ударних інструментах. Для цього об’єднайтеся з друзями у дві групи. 1-ша група виконує музичний супровід на ударних інструментах. 2-га група виконує пісню. А тепер поміняйтесь ролями і виконайте пісню ще раз.
12. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
13. Домашнє завдання.
Послухайте, чи звучать у вашій родині народні пісні. Які? Чи є серед них подібні до історичних пісень?
Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Наша казка про українську пісню»
Мета: вигадувати сюжет невеликої казки, яка розповідає про українську народну пісню.
Очікуваний результат: казка з ілюстраціями.
План створення:
Цей проект пропонуємо виконати в парі з найкращим другом. Пригадайте ваші улюблені українські народні казки. Уявіть себе народними казкарями. Ваша казка розкаже про українську пісню.
Виготовте з паперу книжечку, зробіть обкладинку, запишіть прізвища авторів. А далі — найпростіше! Вигадайте казку, запишіть її та додайте власні ілюстрації до неї.
Підказка: зверніть увагу на стиль розповіді в народних казках. Розпочніть свою оповідь словами: «Жили собі...». У кожній казці є цікавий захоплюючий сюжет. Не забудьте про щасливий кінець розповіді. Хто ж буде головними героями вашої казки?
15. Вихід з класу під музику М. Лисенка.
1