На дошці епіграф:«Все в природі повинно бути виміряно, все може бути пораховано».
М. Лобачевский
Тема. Відрізок. Вимірювання відрізків
Мета: навчальна: засвоєння учнями змісту понять «відрізок», «внутрішня точка відрізка», «кінці відрізка», «перетин відрізків», «довжина відрізка» та змісту властивості вимірювання відрізків. виробити в учнів уміння розпізнавати на готовому рисунку відрізки і за описом ситуації робити рисунки і пояснювати особливості розміщення точок із використанням вивчених понять, відповідно до умови задачі записувати властивість вимірювання відрізків і використовувати цей запис для розв'язування задач.
- розвивати логічне мислення, активність, вміння чітко і точно висловлювати свої думки, спостережливість, прийоми аналізу та синтезу.
- виховувати дисциплінованість, акуратність , відповідальність, почуття єдності команди.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір креслярського приладдя, картки .
Хід уроку
I. Організаційно - психологічний етап. Настрій уроку.(2хв.)
II. Перевірка домашнього завдання. (4хв.)
I11. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів. (7 хв.)
Чи правильні ці твердження? Відповідь поясніть.
1Яка б не була пряма, існують точки, що належать цій прямій. 2.Через дві точки можна провести дві різні прямі. 3.З трьох точок одна лежить між двома іншими.
4.Існує тільки одна точка, що лежить між двома даними точками на даній прямій 5.Два промені із спільним початком називаються доповняльними 6.Промінь – це частина прямої 7.Точка - найпростіша геометрична фігура. 8.Які питання потрібно поставити ,дивлячись на цей малюнок?
Питання можуть бути:
1.Які прямі зображені на рисунку? 2.Які точки належать прямій А?3.Які точки не належать жодній прямій? 4.Скільки променів виходить з точки О? 5.Чи є промені DЕ і ОD доповняльними? 6.Чи є промені ОD і ОЕ доповняльними? 7.Назвіть доповняльні промені.8.На скільки частин поділили площину прямі а і в? 9.Через які точки проходить пряма а? Пряма в? 10.Яка з трьох точок лежить між двома іншими?
1V. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.(2хв.)
Отже, ми продовжуємо мандрувати по саду Геометрії .На попередньому уроці ми зібрали геометричний букет з точок і прямих, а сьогодні ми будемо продовжувати збирати букет, тільки додамо до нього нові квіти.
Запитання до учнів (слайд 6)
Позначте на даній прямій а точку А.
1 На які частини поділяє точка А пряму а?
2.Позначте на прямій а ще одну точку В.
3.На скільки частин поділяють ці точки дану пряму а?
4.Які з цих частин є променями?
5.Чи є названі промені доповняльними?
7.Чи є третя з утворених частин променем?
8. Як називається третя частина , пригадайте?
V. Формування знань учнів. (15хв.)
Евристична бесіда. Отже третю частину, яка утворилась в результаті поділу її точками А і В на частини ми назвали відрізком. Що ж таке відрізок? Наведіть приклади відрізків з якими ви
зустрічаєтесь у житті.(відрізок дроту, палиці, труби, тощо). Вони мають два кінці.
Позначте кілька точок, що лежать на прямій АВ.
- Які з них лежать між точками А і В
- Скільки таких точок?
Отже , відрізок – це:(учні самі формулюють означення відрізка)
Які з точок належать відрізку АВ?
Будь - яка точка, що лежить між точками А і В - внутрішня точка відрізка АВ.(слайд 6)
Слайд 6
Чи належить точка О відрізку АВ?
Чи належить точка О відрізку СD?
Скільки спільних точок мають відрізки АВ і ВD?
В цьому випадку кажуть, що відрізки АВ і СD перетинаються.
Які відрізки перетинаються на слайді 8?
слайд8
Робота з підручником.
Чи кожний відрізок можна виміряти?
Очевидно, що кожний відрізок має певну довжину. Ми сформулювали першу властивість вимірювання відрізків. Два відрізки називаються рівними, якщо рівні їх довжини. З двох відрізків більший той, довжина якого більша. Нагадайте:(учні самостійно пригадують)
1км =? 1000м 1м = ?дм(10 дм),1м = см? (100см),1м =?мм( 1000мм).
Довжину відрізка також називають відстанню між його кінцями. Накресліть відрізок ХУ, довжина якого 5см.Чому дорівнює відстань між його кінцями? Як знайти відстань між будь-якими двома точками?
Технологія: дослідження1. (слайд 10)Накресліть довільний відрізок АВ і позначте на ньому точку С. На скільки частин поділила ця точка відрізок АВ? Виміряйте довжини відрізків АВ,АС,ВС і результати запишіть в табличку (картка 1)
АС |
СВ |
АС + СВ |
АВ |
5 |
2 |
7 |
7 |
Який висновок зробите з вашого дослідження. (АВ = АВ + СВ)
Робота з підручником. Накресліть відрізок СDВиміряйте його. Позначте на ньому внутрішню точку А таким чином, щоб вона поділила його на дві рівні частини. Ця точка називається серединою відрізка СD. Отже, що називається серединою відрізка? Що означає, що точка А середина відрізка СD?(СА = АD).
Технологія: дослідження 2.Накресліть відрізок АВ і позначте точку С , що не належить цьому відрізку. Виміряйте відстані АС,СВ ,АВ та результати запишіт. Який висновок ви зробите?
Об‘єднаємо результати обох досліджень. Оскільки відрізки вибрані довільно, то справедливо:
Якщо точка С належить відрізку АВ , то: АС +СВ = АВ;
Якщо точка С не належить відрізку АВ, то АС + СВ > АВ.
Тобто для будь - яких трьох точок А,В,С завжди АВ + ВС
Вимірювати довжини відрізків доводиться багатьом фахівцям: кравцям-стрічка, столярам –маштабна лінійка, креслярам- складометр, будівельникам-будівельна рулетка..
V1.Фізкультхвилинка.(1хв.)
Руку праву догори,
Ліву також підніми,
Та присядь швиденько вниз,
Потім знову піднімись!
Головою покрути,
Раз у раз туди й сюди!
Руки в боки, плечі вниз,
Як потрібно розімнись!
Очі кинь ще раз до неба!
Ось і вже усе як треба!
V11. Закріплення вивченого.(12хв.)
Фронтальна робота. Усні вправи № Письмові завдання: №
Колективне розв’язання №
V111. Підсумок уроку. (1хв)
1Х. Домашнє завдання (0,5 хв.)
Розв’язати: