Дата
Клас: 7-А
Урок № 41
В темі № 4
Тема: Не з дієприслівниками
Мета:навчити учнів правильно писати не з дієприслівниками; застосовуючи відповідні правила, аргументовано доводити свій вибір та самостійно оволодівати певними знаннями; формувати орфографічну грамотність – навички правильного написання не з дієприслівниками;
– формувати компетентності:
розвивати пам’ять, логічне мислення, спостережливість, уміння застосовувати набуті знання, синтезувати та аналізувати; пізнавальну активність, самостійність та логічність мислення, уміння узагальнювати;
виховувати почуття любові й поваги до народної культури й творчості.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: традиційний
Обладнання: підручник, картки із завданнями, пелюстки з варіантами відповідей, ватман з малюнком для дослідницької роботи, кубики Рорі, технічні засоби.
Хід уроку:
ТЕХНІКА БЕЗПЕКИ
- Привітання вчителя. Оголошення теми уроку.
Доброго дня. На сьогоднішньому уроці ми з вами будемо вивчати тему:
Не- з дієприслівниками.
-Формулювання мети уроку.
Як і на більшості наших уроках, пропоную разом сформулювати мету уроку.
Якщо тема: Не з дієприслівниками, то в першу чергу ми повинні:
-повторити, що таке дієприслівник;
-навчатися правильно писати не з дієприслівниками;
- пояснювати(обґрунтовувати) написання дієприслівників з не;
-знаходити дієприслівники серед інших частин мови.
(Мета записана на дошці. У кінці уроку обговорити ще раз, чи досягли поставленої мети…- технологія «Мікрофон»)
Розгорнули зошити, записали число, тему уроку.
2. Етап мотивації.
Епіграфом до уроку я взяла слова «Вивчай усе не заради марнославства,а заради практичної користі». Георг крістоф .Ліхтенберг
Це дійсно так. Бо замало лише оволодівати мудрістю інших людей, але ще треба вчитися користуватися досвідом та надбанням. І ми сьогодні з вами на уроці використовуватимемо матеріал із літератури – прислів’я та приказки, які є носіями народної мудрості.
3. Етап актуалізації опорних знань учнів.
1) Повторення теоретичного матеріалу, вивченого на попередніх уроках, використання прийому «Ромашка Блума».
Пригадаємо, що ви знаєте про дієприслівник? Кожен отримує пелюстки із запропонованими варіантами відповідей, які я буду зачитувати, але необхідно швидко обрати лише правильні. На дошці ви бачите серцевину нашої квітки, але без пелюсток. Подивіться, яка вона нежива, викликає сум. А зараз ви зробите її яскравою, різнобарвною, живою за допомогою яскравих пелюсток.
ОТЖЕ:
Молодці. Ви довели, що є справжніми знавцями дієприслівника. Подивіться, яку гарну квітку ми отримали спільними зусиллями.
2) Перевірка знань отриманих на попередніх уроках за допомогою методу тестування на комп’ютері «Відшукай дієприслівник».
4. Етап засвоєння нових знань.
А тепер, повторивши вивчений матеріал, ми переходимо до теми нашого уроку й будемо навчатися правильно писати не з дієприслівниками. Але для цього проведемо невеличке дослідження.
ФІШБОРН.
Робота з підручником.
Тепер перевіримо, чи правильно ви сформулювали правила написання НЕ з дієприслівниками. Працюємо з підручником ( сторінка ).
ОТЖЕ, підсумуємо. Правила правопису частки НЕ з дієприслівниками схожий з правилами правопису не з дієсловами.
Етап застосування знань. (Метод вправ)
Робота з підручником (вступна вправа).
Вправа сторінка (усно). Читаємо речення і пояснюємо правопис.
5. Релаксація
Створення історії за допомогою кубиків Рорі.
«Одного разу….»
. Робота з текстом.
А тепер, спираючись на отримані знання, я пропоную вам текст: «Скарбничка мудрих думок» ( у кожного на парті
Завдання. Прочитати( хтось з учнів), дати відповідь на питання:
Чому приказки та прислів’я називають перлинами мудрості нашого народу?
(Після прочитання) Виписати у зошити прислів’я, розкриваючи дужки, обґрунтуйте написання не з дієприслівниками, пояснити розділові знаки в 2 та 4 реченнях.
Скарбничка мудрих думок
Мудрість і досвід багатьох поколінь укладено в приказки та прислів’я.
У них відображено світобачення, характер, звичаї, мораль народу, спостереження за діяльністю людини та явищами природи. А скільки мудрого в прислів’ях: 1. «(Не) спитавши броду, (не) лізь у воду», 2. « (Не) дооцінивши супротивника, програєш бій», 3. «(Не) нахилившись, з криниці води (не) нап’єшся», 4. «(Не) порадившись із головою, (не) бери руками».
У приказках блищать вогники народної мудрості, немов на плесі сонячні зблиски. Це скарбниця народного досвіду, окраса й багатство мови.
5.3. Вправа за зразком «Спостережливе око – допитливий розум – влучне слово».
А зараз пропоную перевірити на скільки ви спостережливі, допитливі та чи зможете влучно підібрати слова і скласти речення. Кожний отримає картку із завданням:
Завдання. Необхідно перебудувати речення, замінивши дієслова дієприслівниками з не. Зразок на картці ( на слайді).
Зразок. Якщо ти не знаєш броду, то не лізь у воду – Не знаючи броду, не лізь у воду.
6. Етап контрольно-оцінювальний. Рефлексія.
«Мікрофон».
А тепер давайте спробуємо підсумувати вивчений на уроці матеріал. Пригадаємо ту мету, яку ставили перед собою на початку уроку, чи досягли ми її ( відкрити запис на дошці).
-Мети ми досягли, а чи були труднощі, які саме?
-Чого ви навчилися на цьому уроці?
-Яка форма роботи на уроці сподобалася, а яка викликала труднощі? Чому?
7. Домашнє завдання.
II група. Виписати 8-10 прислів’їв та приказок з орфограмою «Не дієприслівниками».
III група Вправа № с.
8. Оцінювання.
Резервна вправа
Знявши риску, запишіть подані дієприслівники з не окремо — у І стовпчик; разом — II стовпчик.
Не/лінуючись, не/хтуючи, не/здужаючи, не/існуючи, не/допомігши, не/навидячи, не/розріджуючи, не/стямившись, не/покоячись, не/осмисливши, не/запитавши, не/вгаваючи, не/мислячи, не/зчувшись, не/електрифікуючи, не/руйнуючи, не/знаючи, не/аплодуючи, не/дочуваючи, не/єднаючись.
Ключ. За першими літерами дієприслівників першого стовпчика можна прочитати кінець прислів'я Від теплого слова і...
Відповідь. ..лід розмерзає.