МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА
“ЗАТВЕРДЖУЮ”
Груповий методист: Калініченко Н.А ____________
Вчитель біології: Лядський С.В _______________
" " 2022р.
КОНСПЕКТ УРОКУ
З біології у8класі
з теми: ««Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи».».
студента-практиканта 4 курсу
природничо-географічного факультету
спеціальність: 014.05. Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)
Холодович Анастасії Миколаївни
Дата проведення: “ ” 2022 року Оцінка вчителя:
(підпис вчителя)
КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ 8 КЛАС
Тема: «Вегетативна нервова система. Профілактика захворювань нервової системи».
Мета: ознайомити учнів з будовою й функціями головного мозку. Розкрити роль відділів головного мозку в здійсненні рефлексів і виявити їх значення. розвивати вміння логічно мислити та знаходити зв'язки між особливостями будови й функціями біологічних структур ; виховувати ціннісне ставлення до себе та до свого організму.
Тип уроку: комбінований.
Методи і засоби навчання: вербальні (словесні (фронт/індивідуальна бесіда, розповідь, пояснення, тлумачення). Наочні (ілюстрації, демонстрації). Засоби СІТ (мультимедійна дошка, проектори), традиційні засоби (підручники, посібники, додаткова література).
Основні терміни і поняття: вегетативна нервова система, симпатичний і парасимпатичний відділ, гіпоталамус.
Обладнання: мультимедія, підручники, роздатковий матеріал для учнів, схема «вегетативна нервова система».
ХІД УРОКУ
1.Організаційний етап.
Привітання з учнями, емоційне налаштування на навчання. Перевірка відсутніх на уроці. Наявність підручників і зошита. Оголошення теми урока.
2. Актуалізація опорних знань.
Перед тим як перейти до вивчення вегетативної нервової системи, пригадайте, які функції виконує нервова система людини. З яких відділів вона складається? Що входить до складу периферичної нервової системи?
Головною функцією нервової системи є впровадження впливу на організм ззовні, що супроводжується пристосувальною реакцією людського організму.
Нервова система забезпечує зв'язок всіх частин організму в єдине ціле. Вона здійснює координування кровообігу, лімфотоку, метаболічних процесів, які, у свою чергу, впливають на стан і діяльність нервової системи. Нервова система сприймає вплив зовнішнього або зміни внутрішнього середовищ, аналізує цю інформацію і відповідно змінює діяльність певних органів або систем органів. Ці зміни спрямовані на нормалізацію діяльності організму.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, давайте розглянемо іншу ситуацію. Уявіть собі прогулянку по горбистій місцевості. Поки дорога проходить по її рівнинній частині, і ви йдете не поспішаючи, дихання рівно і серце б’ється спокійно. Потім дорога пішла в гору і, як тільки це сталося, ваше тіло стало виконувати додаткову роботу, що приводить до комплексу змін: почастішання дихання і скорочень серця, прискорення розпаду білків, жирів і вуглеводів і так далі.
Яка система регулює відповідні зміни у нашому організмі? (Вегетативна нервова система).
4. Вивчення нового матеріалу.
Вегетативна (автономна) нервова система — це частина периферичної нервової системи, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, судин, гладеньких та деяких посмугованих м’язів, а також керує процесами обміну речовин. Вегетативна нервова система складається з двох відділів, що чинять взаємодоповнюючу дію на органи і тканини організму — симпатичного й парасимпатичного (мал. 35.1).
Одним із вищих центрів контролю вегетативної нервової системи є гіпоталамус — ділянка проміжного мозку, що контролює також роботу ендокринної системи. Діяльність вегетативної нервової системи не підпорядковується волі людини: ми не можемо свідомо керувати роботою своїх внутрішніх органів, як, скажімо, керуємо своїми м’язами. Саме тому ця частина нервової системи ще називається автономною.
Вплив вегетативної нервової системи на діяльність організму
Органи або функції |
Відділ вегетативної нервової системи |
|
Симпатичний |
Парасимпатичний |
|
Серце |
Прискорює і підсилює скорочення |
Уповільнює і послаблює скорочення |
Кровоносні судини черевних органів |
Звужує |
Не впливає або розширює (у певних органах) |
Кровоносні судини серця і головного мозку |
Розширює |
Звужує |
Кров’яний тиск |
Підвищує |
Знижує |
Легені, бронхи |
Розширює бронхи, легені, збільшує частоту дихальних рухів |
Звужує бронхи, легені, зменшує частоту дихальних рухів |
Залози: слинні, травні, шлунку та кишечнику |
Зменшує виділення слини й травного соку |
Збільшує виділення слини й травного соку |
Рухова активність шлунку та кишечнику |
Зменшує |
Збільшує |
Печінка |
Викликає розщеплення глікогену до глюкози |
Викликає синтез глікогену з глюкози |
Жовчний міхур |
Викликає розслаблення |
Викликає скорочення |
Обмін речовин |
Підсилює |
Зменшує |
Зіниці ока |
Розширює |
Звужує |
Шкіра |
Посилює потовиділення, спричинює виникнення «гусячої шкіри» |
Не діє |
Симпатична нервова система.
Нервові волокна цієї системи виходять із головного та спинного мозку. Ганглії (нервові вузли) симпатичної системи розташовані поряд зі спинним мозком. Як нейромедіатор клітини використовують норадреналін, який справляє на організм збудливий ефект, підвищує інтенсивність обміну речовин, посилює ритмічні форми активності, знижує пороги чутливості. Симпатична нервова система прискорює роботу серця, звужує просвіт судин, підвищує кров’яний тиск, стимулює обмін речовин у клітинах і тканинах організму тощо. Вона стає активною, коли ми відчуваємо різні емоції (страх, гнів) або стикаємося зі значними напруженнями (тяжка фізична праця, спортивні змагання). Таким чином, симпатична система сприяє інтенсивній діяльності організму, особливо в екстремальних умовах, коли потрібне напруження всіх його сил.
Парасимпатична нервова система.
Нервові волокна цієї системи, як і симпатичної, виходять із головного та спинного мозку. Ганглії розташовані поряд з органом, діяльність якого вони регулюють.
Як нейромедіатор клітини використовують ацетилхолін, що справляє на організм гальмувальний ефект, знижує інтенсивність обміну й ритмічні форми активності, відновлює пороги чутливості. Парасимпатична нервова система спричиняє сповільнення роботи серця, розширення просвіту судин, зниження кров’яного тиску, а також впливає на процеси, що пов’язані з відновленням використаних речовин у клітинах і тканинах. Вона активно працює в ситуаціях, коли організм перебуває у стані спокою.
5. Узагальнення і систематизація.
Тестовий контроль з подальшою усною аргументацією
А) забезпечує роботу скелетних м’язів
Б) керує роботу внутрішніх органів
В) регулює діяльність органів чуття
2. Вищим центром контролю вегетативної нервової системи є:
А) гіпоталамус
Б) епіфіз
В) довгастий мозок
3. Зі скількох відділів складається вегетативна нервова система:
А) 5
Б) 2
В) 3
4. Діяльність вегетативної нервової системи підпорядковується волі людини:
А) в залежності від ситуації
Б) так
В) ні
5. Як нейромедіатор симпатична нервова система використовує:
А) норадреналін
Б) ацетилхолін
В) допамін
6. Як нейромедіатор парасимпатична нервова система використовує:
А) норадреналін
Б) ацетилхолін
В) допамін
7. Яку функцію виконує симпатична нервова система:
А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості
Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів
В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності
8. Яку функцію виконує парасимпатична нервова система:
А) справляє на організм гальму вальний ефект, знижує інтенсивність обміну, відновлює пороги чутливості
Б) керує руховою діяльністю, забезпечує скорочення окремих м’язів
В) справляє на організм збудливий ефект, посилює ритмічні форми активності
Відповіді: 1-Б) ; 2-А); 3-Б): 4-В); 5-А); 6-Б); 7-В); 8-А)
Узагальнення:
На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянули частину периферичної системи, а саме - вегетативну нервову систему. Вегетативна нервова система - частина нервової системи людини, що регулює діяльність внутрішніх органів, залоз, кровоносних і лімфатичних судин, обмін речовин. Складається вона на двох відділів: симпатичного та парасимпатичного, які мають переважно протилежну дію на певний орган.
6. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника, підготуватися до тематичної контрольної роботи по вивченій темі «Нервова система».