ТЕМА МАЙСТЕР-КЛАСУ:
«Я ЦЕ РОБЛЮ ТАК…»
«Впровадження інноваційних уроків біології з використанням ІКТ»
Інформаційно-комунікативна технологія навчання – це сукупність методів, прийомів, способів, засобів створення педагогічних умов на основі комп’ютерної техніки, засобів телекомунікаційного зв’язку та інтерактивного програмного продукту, що моделюють частину функцій педагога за поданням, передачі і збору інформації, організації контролю та управління пізнавальною діяльністю учнів.
«Впровадження інноваційних уроків біології
з використанням ІКТ»
Актуальність • Національна доктрина розвитку освіти «Україна ХХІ століття»
• один із пріоритетних напрямків розвитку у сучасній освіті
Новизна • запорука конкурентноспроможності майбутнього фахівця
• вимога сучасного інформаційного суспільства
• висвітлити важливість ІКТ у доступі учнів до сучасних інформаційних ресурсів та розвитку їх навичок роботи з інформацією;
• розкрити роль застосування ІКТ для розвитку пізнавальної активності учнів, формування їх логічного і критичного мислення; • показати значення ІКТ, як засобу формування вмінь і навичок
Мета дослідницькоїресурсах та підвищенняі пошуковоїефективностіроботи, всамостійноїсучасних роботиінформаційнихучнів на
уроці й у позаурочний час;
• довести необхідність застосування ІКТ для якісної адаптації учнів ЗНЗ до комп’ютерної епохи ХХІ століття, поєднуючи біологічні знання з життєвим досвідом та майбутньою професійною діяльністю.
ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ
КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
• Розвиток в учнів уміння працювати з підручником, з текстом, виділяти головне, висловлювати свою думку, складати конспекти, плани, схеми, тези, робити рецензії та висновки;
• Стимулювання роботи з різними джерелами інформації та формування в учнів вмінь і навичок дослідницької і пошукової роботи в мережі Інтернет;
• Використання завдань, пов’язаних з порівнянням, аналізом, узагальненням (малюнки, таблиці, схеми, діаграми, графіки тощо);
• Консультування учнів, своєчасне надання чітких інструкцій;
• Забезпечення спільного обговорення в групі (уміння слухати, і говорити не переходити на особистості);
• Використання комп’ютерних програм як джерела інформації;
• Залучення учнів до використання новітніх інформаційних технологій;
• Використання можливостей Глобальної мережі Інтернет у процесі опрацювання питань сучасного розвитку біологічної науки і технології.
ЗАСТОСУВАННЯ ІКТ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ
Етап уроку |
Прийоми та методи |
Можливі варіанти застосування ІКТ |
|
Мотивація |
«неймовірний факт», «притча, легенда, вірш», «асоціації» |
показ відео фрагменту про цікаве явище, підбірка ілюстрацій, проблемне питання з малюнком |
створення атмосфери зацікавленості, бажання дізнатися нове, знайти розв’язок. |
Актуалізація опорних знань та перевірка домашнього завдання |
«вірю – не вірю», «закінчи думку», «знайди помилку», «рецензія», «біодиктант» |
слайди з цитатами, ілюстраційний матеріал, схеми, текст з пропущеними словами, текст з помилками, різні види тестів |
пригадування, повторення, оптимізація процесу, перевірка домашньої роботи, створення умов для самовираження учнів. |
Вивчення нового матеріалу |
«проблемне питання», «тезаурус» «опорні схеми», «діаграми», «асоціативний кущ», «міні- лекція», «зірка знань» |
озвучені презентації, електронні відеоролики, аматорське відео, навчальні фільми, флешанімації, інтерактивні моделі та схеми |
чіткість, логічність і послідовність, якісна ілюстративність, використання електронних моделей для пояснення складних явищ, процесів, які у реальному світі тривають довгий час, розгляд будови на молекулярному рівні, полегшення сприйняття і засвоєння навчального матеріалу. |
Рефлексія |
«складання вірша до теми у стилі сенкану» «діаграма Вена», «мікрофон», «Що? де? Коли? Чому?», «ДРІД» |
робота з ілюстративним матеріалом, виконання ЛПР за інструкцією, формування висновків, тестування, виконання завдань за зразком |
відсутність проблеми недостатньої матеріальної бази, можливість проведення ігрових конкурсів, реалізація завдань, визначених учителем та диференціація навчання, захист учнівських мініпроектів |
Застосування ІКТ у поєднанні з іншими інноваційними
педтехнологіями на уроках біології забезпечує:
• розширення індивідуальної активності учнів, самоорганізації праці та самонавчання;
• включення учнів в активний процес мислення;
• покращення уваги та розвиток різних видів пам’яті: зорової, слухової, образної, змістової;
• джерело додаткової інформації з предмету;
• формування вміння упорядковувати систематизувати та структурувати інформацію згідно заданої теми;
• розвиток вміння презентувати інформацію згідно теми уроку або програмового матеріалу;
педтехнологіями на уроках біології забезпечує:
• розвиток вміння презентувати інформацію згідно теми уроку або програмового матеріалу;
• вміння встановлювати асоціативні зв’язки між наявними знаннями та інформаційними повідомленнями нової теми;
• покращення темпу проведення уроку;
• створення і використання нових методик контролю й оцінювання рівня навчальних досягнень учнів;
• покращення рівня навчальних досягнень частини учнів у порівнянні з базовою школою.
Відмінні ознаки великого й малого кіл кровообігу
ВІДМІННІ ОЗНАКИ |
МАЛЕ КОЛО КРОВООБІГУ |
ВЕЛИКЕ КОЛО КРОВООБІГУ |
|
Початок |
|
|
|
Закінчення |
|
|
|
Кров, що рухається по артеріях |
|
|
|
Кров, що рухається по венах |
|
||
Фактор руху крові |
|
|
|
Головні судини |
|
|
|
Час руху крові |
|
|
|
Обєм крові |
|
|
|
Функції |
|
|
УЧАСТЬ У ОБЛАСНИХ, МІСЬКИХ І ШКІЛЬНИХ
ФОРМАХ РОБОТИ ЗА АТЕСТАЦІЙНИЙ ПЕРІОД
Навчальний Теми форм роботи Результативність
рік
Навчальні досягнення учнів
з біології
2021-2022 навчальний рік