Ліцей «Крила України»
Знам’янської міської ради Кіровоградської області
Конспект уроку
«А в саду пахнуть яблука...»
(за оповіданням Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками»)
Розробила Полежай
Наталія Анатоліївна, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії
2022/2023 навчальний рік
Урок читання в 4 класі
Розробила Полежай Наталія Анатоліївна, вчитель початкових класів ліцею «Крила України» Знам’янської міської ради (З використаням матеріалів з Інтернет-джерел (http://xn--e1ajbkehnl.xn--j1amh/vasil-suhomlinskiy-voseni-pahne-yablukami-literaturne-chitannya-4-klas/))
Тема. «А в саду пахнуть яблука...» (за оповіданням Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками»)
Мета. Вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати свої почуття; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення; виховувати любов до прекрасного.
Перебіг уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Послухайте загадки.
Там доорює, там сіє,
Трусить яблука в садах.
І малює, як уміє,
На листочках і листках.
-Ну й завзята у роботі!
-Так за те все в позолоті. (Осінь)
Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум’яне і хрустке.
Ану, скажіть, же, діти,
То що воно таке? (Яблуко)
Отже, про що сьогодні буде йти мова на уроці ? (Про яблука восени). Так, сьогодні вивчатимемо оповідання Василя Сухомлинського «Восени пахне яблуками».
Які ваші очікування від уроку? (Учні висловлюються).
Очікую від вас читацьку зрілість випускників початкової школи.
Вправа «Мікрофон».
Згадайте, що ви знаєте про Василя Олександровича Сухомлинського?
Як в нашому регіоні шанують пам’ять про Василя Сухомлинського?
(У місті є вулиця Василя Сухомлинського, у місті Олександрії - педагогічний коледж імені Василя Сухомлинського, у Кропивницькому інститут для вчителів носить ім’я Василя Сухомлинського, і, звичайно, НВК "Павлиська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей імені В.О.Сухомлинського")
Які оповідання та казки Василя Сухомлинського ви вже вивчали?
(«Кінь утік», «Важко бути людиною», «Дуб під вікном», «Покинуте кошеня», «Найгарніша мама», «Співуча пір’їнка», «Як дзвенять сніжинки»)
(Учитель демонструє друковані видання)
Інструктаж щодо користування карткою……
ІІІ. Сприймання і усвідомлення матеріалу.
ВОСЕНИ ПАХНЕ ЯБЛУКАМИ
Тихий осінній день. У яблуневому саду літають джмелі. Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі. Зайшло сонце. А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем. Десь заспівав цвіркун. Коли це з яблуні на землю впало яблуко — гуп... Цвіркун замовк. Пролетів сполоханий птах. Десь за лісом у нічному небі спалахнула зірка. Знову заспівав цвіркун.
Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.
(Василь Сухомлинський)
2. Бесіда за прочитаним.
Які ваші враження?
Чи сподобалось вам оповідання? Що саме сподобалось? (Відповіді учнів).
Що виникло у вашій уяві, коли ви слухали текст?
Який настрій створив цей твір?
Які почуття викликало оповідання?
Обліпили (перен.) - Насідаючи великою масою, покривати собою поверхню чого-небудь.
Сполоханий - якого сполохали, зігнали з місця.
Спалахнула - починати світити, світитися, сяяти, випромінюючи світло.
Які ще слова вам здалися незрозумілими?
4. Підготовка до виразного читання.
(Робота в парах).
5. Виразне читання оповідання учнями.
6. Бесіда за прочитаним.
Де відбуваються події? («У яблуневому саду»).
Про яких мешканців розповідається в оповіданні? (Джмелів, цвіркуна, птаха).
Що злякало цвіркуна? (Падіння яблука).
Чому джмелі «обліпили яблуко»? (Це суспільні комахи). Вони живляться нектаром. А так як восени мало квітучих рослин, джмелі злетілися на яблучний сік. Одні з найбільш холодостійких комах. (Вікіпедія)
Чому птах був сполоханим? Що його сполохало?
Хто ласував солодким яблуком? (Джмелі).
Знайдіть слова, які означають дії джмелів.
(Літали – помітили – обліпили).
Отже, осінній день (за текстом) тихий, але….. ми відчуваємо, що життя вирує. Відчуваємо рух.
Які слова ще означають рух? Знайдіть у тексті.
Рухи в живій природі: «літають джмелі», «вони помітили яблуко», «Обліпили яблуко джмелі», «Десь заспівав цвіркун», «Цвіркун замовк», «Пролетів сполоханий птах», «Знову заспівав цвіркун».
|
Рухи в неживій природі: «З яблука тече солодкий сік», «Зайшло сонце», «у нічному небі спалахнула зірка», «Місяць виплив на небо»).
|
Які звуки наповнювали яблуневий сад? (Спів цвіркуна, гупання від падіння яблук).
Довідка. Цвiрчати цвіркуни починають з 15 години дня, як пiд спекотним сонцем, так i в похмуру погоду, аби не було дощу. З настанням темряви звуки стають ще голоснiшими, й особливо сильно лунають уночi (тривають до 3 - 4 години ранку).
Які запахи можна відчути?
(Запах яблук - вони пахнуть «гарячим сонцем», або: солодкий яблуневий аромат). Прочитаймо останній абзац: «Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем». Стемніло, а яблука не втратили свій аромат…….
Чим, на вашу думку, може ще пахнути осінній сад? (міркування учнів).
Який проміжок часу описується в оповіданні? (які слова з тексту на це вказують?
«Тихий осінній день..» Де́нь — проміжок часу доби від сходу до заходу сонця.
«Зайшло сонце»
«…у нічному небі»
«Уже й місяць виплив на небо»
То що ж найбільше привернуло вашу увагу у цьому оповіданні?
Фізкультхвилинка
7. Робота за підручником
Розгляньте репродукцію картини Катерини Білокур (Входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України[1]). «Богданівські яблука».
(Можна спроектувати на екран, використовуючи мультимедійний проектор або інші ТЗН).
“Богданівські яблука” (опис картини)
На картині “Богданівські яблука” Катерини Білокур поєднано два жанри – натюрморт і пейзаж. На передньому плані зображений натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука. Яблука, мов маленькі сонечка, освітлюють картину. Хустка схожа на крило голубого птаха. Милуючись картиною, відчуваєш духмяні пахощі достиглих соковитих яблук. Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі гілки.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/katerina-bilokur-bogdanivski-yabluka-opis/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
Виконання завдань за підручником. Відповіді на питання.
8. Робота з прислів’ями, поданими у підручнику:
Вересень пахне яблуками, а жовтень – капустою.
Який сад, такі і яблука.
Як ви розумієте ці прислів’я?
Які знаєте фразеологізми зі словом яблуко? (Учні називають).
Якщо виникають утруднення, учитель пропонує:
Яблуку ніде впасти (надзвичайно тісно);
Недалеко відкотиться яблуко від яблуньки (Так говорять про того, хто подібний характером, поведінкою на своїх батьків).
Яблуко розбрату (причина сварки, причина ворожнечі).
В яблуко вцілити
ІV. Підсумок уроку.
Ви помітили, що за розміром це невелике оповідання, але ми, вдумливі читачі, обговорювали його цілий урок.
Чи збулись Ваші очікування від уроку?
V. Домашнє завдання.
Прочитати оповідання Василя Сухомлинського «Яблуко в осінньому саду», дати (усно) відповіді на питання. (Завдання для високого рівня роздруковано на картках);
Прочитати оповідання за підручником «Восени пахне яблуками». Скласти до нього 1-2 запитання. (Завдання для достатнього рівня).
Намалювати ілюстрацію до оповідання (За бажанням).
Додаток до уроку
Яблуко в осінньому саду
Василь Сухомлинський
(Із збірки «Гаряча квітка»)
Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко. Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч з жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко. Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
– Як воно тут збереглося? – з подивом запитала Оля.
– Зараз ми його зірвемо, – сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках. Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
– Хай тобі буде яблуко, Ніно…Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
– Хай тобі буде яблуко, Олю… Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані. Віддали їй яблуко. В маминих очах сяяла радість. Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
Питання до оповідання:
Прізвище_______________________ ім’я____________________ клас____
Активність на уроці___________________________________________________________
ВОСЕНИ ПАХНЕ ЯБЛУКАМИ
Тихий осінній день. У яблуневому саду літають джмелі. Ось вони помітили яблуко, що впало з дерева і лежить на землі. З яблука тече солодкий сік. Обліпили яблуко джмелі. Зайшло сонце. А в саду пахнуть яблука, нагріті сонцем. Десь заспівав цвіркун. Коли це з яблуні на землю впало яблуко — гуп... Цвіркун замовк. Пролетів сполоханий птах. Десь за лісом у нічному небі спалахнула зірка. Знову заспівав цвіркун.
Уже й місяць виплив на небо, а яблука пахнуть гарячим сонцем.
(Василь Сухомлинський)
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Самооцінювання: В, Д, С, П (Обведіть букву рівня, на який ви працювали на уроці).