Урок української мови в 6 класі
ТЕМА. Відмінювання іменників ІІІ відміни.
МЕТА навчальна: навчити учнів змінювати іменники ІІІ відміни;
розвивальна: розвивати мислення, увагу;
виховна: виховувати любов до матері.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу
ОБЛАДНАННЯ: роздатковий матеріал, наочність.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Орг.частина (перевірка готовності класу до уроку, побажання успіху).
Епіграф уроку: «Роби добро, - мені казала мати,-
Обговорення епіграфа
Завдання 1. МІНІ-ТЕСТ
САМОПЕРЕВІРКА
Правильні відповіді:
Оцінювання - 2 бали
Бесіда
Дай відповіді на питання, наводячи приклади (усно).
ПИТАННЯ
Оцінювання - 1 бал
Завдання 2. Розподіліть іменники за відмінами Вітер, сестра, рушник, пісня, кілограм, груша, цукор, подорож
І відміна |
ІІ відміна |
сестра |
Вітер |
пісня |
рушник |
груша |
кілограм |
|
цукор |
подорож
САМОПЕРЕВІРКА
Оцінювання - 2 бали
Проблемна ситуація: слово «подорож»
Визначення теми і мети уроку
Тему повідомляє вчитель; мету визначають учні (письмово)
Мотивація
(Щоб уміти правильно вживати й писати іменники, щоб наше мовлення – усне й писемне – було грамотним і багатим)
Учитель. Сьогодні, як і завжди кожен із вас зможе отримати 12 балів. Для цього вам треба добре попрацювати на кожному етапі уроку.
Робота з підручником. Прочитай у підручнику, які іменники належать до ІІІ відміни (с.142)
Провідміняйте в зошиті за зразком слова: зустріч, розповідь, визначте закінчення, що спільного у змінюванні слів?
Відмінювання іменників третьої відміни
Н. подорож __ зустріч розповідь
Р. подорожі
Д. подорожі
Зн. подорож __
Ор. подорожжю
М. (у) подорожі
Кл. подороже
САМОПЕРЕВІРКА
Оцінювання - 2 бали
Завдання. Прочитайте, подані в дужках іменники ставлячи в потрібній формі. Визначте їхні відмінки (усно).
1. Пильнуй, мій сину, заповіді батька свого, не відкидай навчання (мати) твоєї. (З Біблії). 2. Маю я святе синівське право з (мати) побуть на самоті. (В. Симоненко). 3. На сонці тепло, а біля (мати) добре. 4. Як на ті чорнобривці погляну, бачу (мати) стареньку. (М. Сингаївський). 5. У (мати) немає вихідних, шершавіють, немов коріння, руки. (М. Малахута).
Завдання 4. Усно провідміняйте іменник мати
Оцінювання - 3 бали
Виховна бесіда
Складіть речення із словом мати (усно).
Спостереження над мовою – виведення правил
Орудний відмінок іменників ІІІ відміни
Сіль – сіллю
Молодь - молоддю
Правило-схема:
Н. в. |
Ор. в. |
Приголосний |
Приголосний+ Приголосний ю |
Повість – повістю
Честь - честю
Правило-схема:
Н. в. |
Ор. в. |
Приголосний+ Приголосний |
Приголосний+ Приголосний ю |
Любов – любов’ю
Верф - верф’ю
Правило-схема:
Н. в. |
Ор. в. |
м, в, п, б, ф |
м, в, п, б, ф’ ю |
Завдання . Поставте іменники у формі орудного відмінка однини. Запишіть їх правильно (з подвоєнням, без подвоєння та з апострофом). Звіртеся з таблицями
Зразок: Сіль – сіллю
Тінь, суміш, північ, кількість, область, пам'ять, любов, Білорусь, кіновар, мати.
Словникова робота:
кіновар (тлумачний словник)
САМОПЕРЕВІРКА
Оцінювання - 2 бали
Підсумок уроку
Рефлексія
Підготовка до дом.завдання
Домашнє завдання
Картки 1-4
1. Змінювання іменників І і ІІ відміни (повторення вивченого).
Користуючись теорією та схемою «Родовий відмінок іменників ІІ відміни», виконай завдання.
Завдання. Визначте групу кожного іменника; провідміняйте їх за відмінками. Сажа, сторона, праця.
Завдання 2. Поставте іменники у родовому відмінку однини.
Сад, портфель, плач, вівторок, зал, льон, бензин, град, грім, дощ, колосок, Байкал, сантиметр, квадрат, присудок.
Завдання. Провідміняйте іменники за відмінками.
Височінь, блакить, фальш,кров, Об.
Користуючись теорією (правила-схеми), виконай завдання.
Завдання. Запишіть іменники в орудному відмінку однини.
Педаль, жовч, ненависть, скритість, мораль, путь, діагональ, мазь, вуаль, подорорж, мідь, віддаль, область, користь, тінь, заполоч, каламуть, синь, даль, чернь, зелень, сухість, спадковість, неповторність, сіль, тінь, ніжність.
Користуючись зразком змінювання іменника ІІІ відміни мати, виконайте вправу й завдання.
Н. мати
Р. матері
Д. матері
Зн. матір
Ор. матір’ю
М. (у) матері
Кл. мати (матір)
Завдання. Скласти 3 речення з іменником ІІІ відміни мати так, щоб це слово було вжито в різних відмінках.
1