Урок- дослідження " Спільнокореневі слова. Корінь слова"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для учнів 3 класу. Урок побудований у формі дослідження. Також додається презентація до уроку та тестові завдання для перевірки знань з даної теми.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок – дослідження у 3 класіСпільнокореневіслова. Корінь слова. Підготувала вчитель початкових класів Богданівського НВК: ЗОШ І-ІІІ ст.- ЗДО Шосткинської міської ради Сумської області Махлаєва Тетяна Володимирівна

Номер слайду 2

Привітання. Ось і все – дзвенить дзвінок!В гості йде до нас урок. Стали , дітки, підтягнулись. Одне одному всміхнулись. На урок старання не забудьте взяти,Сіли всі рівненько, починаєм працювати!

Номер слайду 3

Вправа “ Домалюй настрій ”

Номер слайду 4

Девіз уроку. Працюйнаполегливо,швидко, старанно, щобкожнахвилинаневтратиласьмарно .

Номер слайду 5

Передбачення.- Яким би ви хотіли бачити наш урок?

Номер слайду 6

На уроці оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність, каліграфію.

Номер слайду 7

Перевірка домашнього завдання (впр. 5, с.65)1. Назвіть у слові дуб, жолуді закінчення і основу.2. Прочитайте речення з цими словами. Гра “ Ланцюжок ”

Номер слайду 8

4. Вправа “ Кубування ” Завітав сьогодні у клас,Знову на урок до нас. Кубик, діти, непростий,Кубик, діти, чарівний. Він доріжку прокладає,Знання ваші перевіряє.

Номер слайду 9

Запитання від кубика. Над яким розділом почали працювати?Як називається змінна частина слова?Для чого служить закінчення?Що називають основою слова?З яких частин складається основа?Без якої частини не буває слова?

Номер слайду 10

Тема уроку. Корінь слова. Спільнокореневі слова. Мета уроку: Вчитися визначати корінь в ряді спільнокореневих слів. Добирати спільнокореневі слова. Розрізняти слова, у яких корінь звучить однаково, але вони мають різне значення.

Номер слайду 11

Каліграфічна хвилинка Дд Ді До Ду ду ід од директор депутат дециметр Дерево міцне корінням, а людина – знанням. Поясніть прислів’я.

Номер слайду 12

Асоціативний кущг. Корінь Орган рослинирозв’язок рівняння Початок чого-небудь, джерело чого-небудь частина слова. Л і с и частина зуба

Номер слайду 13

Казка “Родичі” Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а назустріч їм поважна гусінь. Ви хто такі? – запитала гусінь. Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, - ввічливо відповів гусак. А ти хто?А я Ваша тітка – похвалилася гусінь. Гуси ображено заґелґотіли…

Номер слайду 14

Гуска, гусак, гусенята, гусінь. Гуска, гусак, гусенята.

Номер слайду 15

Запам’ятайте!л. Слова, які мають спільну частину, однакову за звучанням і значенням , називають спорідненими. Спільна частина споріднених слів називається коренем. Споріднені слова також називають спільнокореневими.

Номер слайду 16

Проблемна ситуація - Чи можна від одного і того самого слова утворити кілька інших? - Поміркуймо разом.

Номер слайду 17

Які слова можна дібрати до слова дуб ? ДУБ дубокдубочокдубовийдубовадубнякдубина. Назвіть спільну частину в цих словах? Чи є щось спільне в значеннях цих слів? Як називається спільна частина цих слів? Як можна назвати ці слова?

Номер слайду 18

Алгоритм визначення кореня. Прочитай слово. Добери спільнокореневі слова. Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь. Виділи корінь умовною позначкою.

Номер слайду 19

Самостійна робота - Запишіть слова. Позначте у них спільну частину – корінь. Подумайте, чи всі слова споріднені? Сад, садочок, садити. Зелений, зелень, зеленіє. Вода, підводний, водій.

Номер слайду 20

Самоперевірка Сад, садочок, садити. Зелений, зелень, зеленіє. Вода, підводний, водій. Чи всі слова споріднені?Доведіть свою думку?

Номер слайду 21

Робота за підручником С. 66, вправа 1 Прочитайте слова і скажіть, що в них спільного. Зазначте у цих словах спільну частину. Як вона називається?

Номер слайду 22

Фізкультхвилинка

Номер слайду 23

Робота в парах Прочитайте текст. Підкресліть спільнокореневі слова. Позначте корінь.

Номер слайду 24

Мовні ігри Гра «Добери слівце». - Як назвати сніг пестливо? - Як назвати снігову зірочку? - Як назвати дуже сильний сніг? - Як називається героїня казки, дівчина, зліплена із снігу? - Як називається пташка, яка прилітає до нас із холодами, морозами, снігами?

Номер слайду 25

Гра “ Спільнокореневі ланцюжки ”До поданих слів доберіть споріднені за зразкомІменник Прикметник Дієслово Що? Який? Що робити?Зима - зимовий - зимувати. Шум - … - … . Радість - … - … . Черга - … - … .

Номер слайду 26

Гра “ Знайди зайве слово ” водаводичкаводянийводійводогінпідводний

Номер слайду 27

Гра “ Знайди зайве слово ” питаннярозпитатипитипитатизапитатиспитає

Номер слайду 28

Гра “ Знайди зайве слово ” гускагусіньгусочкагусеняткогусакгусенята

Номер слайду 29

Робота в групах. Вправа “Вулик” Доберіть спільнокореневі слова до слова сад.

Номер слайду 30

Тестування

Номер слайду 31

Інтерактивна гра “ Хто швидше?”

Номер слайду 32

Підсумок уроку. - Тепер я знаю…Що корінь – це …Споріднені слова ще називають - …Щоб правильно виділити корінь треба підібрати …

Номер слайду 33

Домашнє завдання. Вправа 4, с. 67. Прочитати корені слів. Поміркувати, що вони можуть означати. Дібрати і записати слова з такими коренями. Позначити корінь у словах.

Номер слайду 34

Ви, діти, молодці! Із кожного ряду вибери тільки ті букви, які не повторюються і склади з них побажання. МКБМУДКМЬКТМЕ УОЩШАСУЛИОВШІ

Перегляд файлу

Тема уроку. Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Навчальна мета:

  • Формувати в учнів поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів;
  • Учити визначати корінь у ряді спільнокореневих слів;
  • Вчити добирати спільнокореневі слова;
  • Показати багатозначність слова « корінь»;
  • Збагачувати словниковий запас слів;
  • Спонукати дітей до міркувань, порівнянь.

Розвивальна:

  • Розвивати навички грамотного і каліграфічного письма;
  • Розвивати зв’язне мовлення, мислення , пам’ять, увагу;
  • Розвивати вміння аналізувати, зіставляти.;
  • Розвивати пізнавальний інтерес школярів.

Виховна:

  • виховувати любов до рідної мови;
  • виховувати спостережливість, уважність на уроці,
  • виховувати самооцінку учнів.

Обладнання:мультимедійна презентація, атрибути до дидактичних ігор, навчальні таблички, кольорові олівці, Кубик Блума, фото дітей.

Тип уроку: комбінований урок

Форма уроку : урок – дослідження

Освітні галузі : мовно-літературна, соціальна

Клас : 3

Хід уроку.

І. Організаційна частина.

1. Привітання (слайд 2)

Ось і все – дзвенить дзвінок!
В гості йде до нас урок.
Стали , дітки, підтягнулись.
Одне одному всміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти,
Сіли всі рівненько, починаєм працювати!

2. Вправа « Домалюй настрій» ( слайд 3)

У дітей на парті – аркуш білого паперу і кольоровий олівець. Кожен за декілька секунд на своєму аркуші малює те, що відповідає його настрою, і передає аркуш сусідові . І так малюнки рухаються по колу, поки не повернуться до свого власника.

  • Чи впізнали ви свій малюнок?
  • Чи сподобався він вам?
  • Який настрій виникає у вас, коли ви розглядаєте закінчений варіант вашого малюнка?
  • А у мене виник ось такий настрій, коли я переглядала ваші малюнки.
  • Бажаю і вам всім гарного 111111

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

  1. Визначення девізу уроку.( Слайд  4 )

 Для того , щоб дізнатися, під яким девізом ми будемо працювати, потрібно роз’єднати слова.( Слайд  )

Працюйнаполегливо, швидко, старанно, щобкожнахвилинаневтратиласьмарно!

 

  1. Технологія «Мікрофон» (Слайд 5  )
  • Яким би ви хотіли бачити наш урок ?
  • А якими ви будете на уроці?
  • На уроці оцінюємо активність, творчість, точність, правильність, уважність, каліграфію. (Слайд  6 )

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.(Слайд  7) (впр. 5, с.65)

1.Назвіть у слові дуб, жолудь  закінчення і основу.

2.Прочитайте речення з цими словами.

 

ІV. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань

  1. Вправа « Кубування » (Слайд 8  )

Завітав сьогодні у клас,

Знову на урок до нас

Кубик, діти, непростий,

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає,

Знання ваші перевіряє.

Запитання від кубика ( слайд 9)

  1. Над яким розділом почали працювати?
  2. Як називається змінна частина слова?
  3. Для чого служить закінчення?
  4. Що називають основою слова?
  5. З яких частин складається основа?
  6. Без якої частини не буває слова?

 

  1. Повідомлення  теми, мети уроку (Слайд 10  )

Мета уроку:

  1. Вчитися визначати корінь в ряді спільнокореневих слів.
  2. Добирати спільнокореневі слова.

3. Розрізняти слова, у яких корінь звучить однаково, але вони мають різне значення

V. Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу .

1. Хвилинка каліграфії. ( слайд 11)

Кожна людина починає свій новий день із чистої водички. І ми почнемо писати із джерельця чистоти – каліграфічної хвилинки.

Дд  Ді  До  Ду  ду  ід  од

Дідусь директор дятел

Дерево міцне корінням, а людина – знанням.

  • Поясніть прислів’я.
  •  У дерева є коріння, якими воно міцно тримається на землі. Чим сильніше коріння у дерева, тим міцніше воно стоїть на землі. І не страшні ніякі вітри та бурі. А людина міцна своїм розумом, бо тоді кожна справа до ладу буде. Знання людина отримує, щоб скористатися ними у своєму житті. Лікар ,щоб допомагати іншим, хлібороб, щоб хліб ростити. Кожен з нас повинен чомусь навчитися, щоб потім корисним бути своєю працею.

 

2.Дослідження слова « корінь» (Слайд 12 )

  •  У прислів’ї зустрілося слово « корінь» .
  • Що може означати слово « корінь» ?
  • Давайте дослідимо це слово. Це багатозначне слово, бо має багато значень.

1.Якщо будемо говорити про рослини, то слово «корінь» буде вживатися, як орган цієї рослини.

2. Якщо будемо вирішувати приклад на математиці, то «корінь» буде  розв’язок рівняння.

3. Також « корінь» може бути початком чого-небудь або частиною зуба

І, нарешті, частина слова.

 

  1. Казка «Родичі» (Слайд 13 -14  )
  • Зараз ви прослухаєте казку. Ваше завдання - виписати слова – родичі.
  • Перевіримо.
  • На уроці разом з вами виконували завдання Сашко і Петрик.
  • Ви помітили, що у Сашка на одне слово більше.
  • Визначимо спільну частину. І в першому , і в другому рядочку спільна частина гус-. Але, якщо ми візьмемо до уваги слово «гусінь», у якому також спільна частина гус-, то значення частини гус- у слові гусінь відрізняється від значення частини гус- у словах гуска, гусак, гусенята. Тому ми повинні запам’ятати, що (Слайд 15 )
  • Слова,  які мають спільну частину, однакову за звучанням і значенням , називають спорідненими. Спільна частина споріднених слів називається коренем. Споріднені слова також називають спільнокореневими.
  • Тож із завданням справився Петрик.
  1. Проблемна ситуація.
  • Чи правильне моє твердження: від одного і того ж самого слова можна утворити кілька інших? Поміркуймо разом. (Слайд 16 )
  • Які спільнокореневі слова можна дібрати до слова дуб ? (Слайд17  )
  • Назвіть спільну частину в цих словах?
  • Чи є щось спільне в значеннях цих слів?
  • Як називається спільна частина цих слів?
  • Як можна назвати ці слова?

 

  1. Алгоритм визначення кореня у словах ( слайд 18)

Прочитай слово.

Добери спільнокореневі  слова.

Порівняй їх. Визнач спільну частину. Це – корінь.

Виділи корінь умовною позначкою

 

  1. Самостійна робота.(Слайд19  )

 

  1. Самоперевірка (Слайд 20 )

 

 

VІ. Узагальнення і систематизація та закріплення вивченого матеріалу.

 

  1. Робота за підручником. Вправа 1. (Слайд 21  )
  • Прочитайте слова і скажіть, що в них спільного.
  • Зазначте у цих словах спільну частину.
  • Як вона називається?

 

2. Робота в парах.( слайд 23)

 Підкресліть спільнокореневі слова (1 учень). Позначте корінь (2 учень).  Не забувайте допомагати один одному!

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

3. Мовні ігри

Гра «Добери слівце».( слайд 24)

      - Як назвати сніг пестливо?

      - Як назвати снігову зірочку?

      - Як назвати дуже сильний сніг?

      - Як називається героїня казки, дівчина, зліплена із снігу?

      - Як називається пташка,  яка прилітає до нас із  холодами, морозами, снігами?

 

Гра «Спільнокореневі ланцюжки»  ( слайд 25)              

До поданих слів доберіть споріднені за зразком

Іменник   Прикметник  Дієслово

Зима         -   зимовий       -  зимувати

Шум         -                -   

Радість  -        -   

Черга  -         -   

Гра з цеглинками «Знайди зайве слово».( слайди 26-28)

Гуска, гусочка, гусенята, гусінь, гусенятко, гусак

Вода, підводний, водяний, водичка, водій, водогін

Питання, розпитати, пити, запитати, питати, спитає.

 

Гра  « Я тобі , а ти мені» (Кубик Блума »)

Вчитель називає слово, а діти – споріднене слово.

 

5.  Робота в групах. Вправа “Вулик” ( слайд 29)

1 група – Доберіть спільнокореневі слова до слова сад.

    2 група – Доберіть спільнокореневі слова до слова ліс.

6.Тестування  «Спільнокореневі слова» ( слайд 30)

7. Робота з планшетами. Інтерактивна гра «Спільнокореневі слова (слайд 31)

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія «Мішень»(слайд 32)

- Тепер я знаю…

Що корінь – це …

Споріднені слова ще називають - …

Щоб правильно виділити корінь треба підібрати …

- Чи сподобались вам ваші успіхи на уроці? Чи задоволені ви своєю роботою, своїми знаннями, своїми стараннями?

- Пропоную вам своє фото на магніті розташувати в центрі мішені, якщо ви повністю задоволені своєю роботою на уроці. Якщо є сумніви – розташуйте фото на одне коло далі від центру. Якщо добре попрацювати не вдалося – розташуйте фото на зовнішньому колі мішені. 

D:\Розробки відкритих уроків\Мова 26.11.2019 3 клас\Рефлексія - МІШЕНЬ.jpg

Поаплодуйте собі за гарну роботу на уроці. Поверніться і поділіться своїм гарним настроєм з присутніми.

 Із кожного ряду вибери тільки ті букви , які не повторюються і склади з них побажання

МКБМУДКМЬКТМЕ

УОЩШАСУЛИОВШІ

 

VІІ. Домашнє завдання (слайд 33)

Вправа 4,  с. 67.

  1. Прочитати корені слів.
  2. Поміркувати, що вони можуть означати.
  3. Дібрати  і записати слова з такими коренями.
  4. Позначити корінь у словах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

 

 

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

 

 

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

 

 

Тато мій — рибалка. Я теж люблю рибалити. Одного ясного сонячного дня ми пішли на риболовлю. У воді на мілині плавало безліч маленьких рибенят. Це був справжній рибний дитячий садок. Тільки от великі риби, почувши нас, повтікали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тестування Споріднені слова

Номер слайду 2

а) префіксб) коріньв) суфіксг) закінчення1. Спільна частина споріднених (спільнокореневих ) слів -

Номер слайду 3

а)б)в)2. Якпозначається корінь?

Номер слайду 4

3. Підбери споріднені (спільнокореневі) слова до слова зимаа) зимиб)взимкув) зимовий

Номер слайду 5

4. Обери рядок, в якому всі слова споріднені (спільнокореневі)а) Мир, мирний, миритися.б) Ліс, лісок, лісник.в) Літо, літечко, літак.

Номер слайду 6

5. Визнач корінь у слові зимуватиа) зимув-б) зим-в) зиму-

Номер слайду 7

Молодці!

zip
Додав(-ла)
Makhlaieva Тetiana
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
5 січня 2023
Переглядів
1006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку