Урок-конференція "Материки Землі: очевидне й неймовірне"

Про матеріал

Урок-конференція направлений на збагачення знань учнів новими відомостями про материки Землі,тваринний і рослинний світ материків.

Вчить самостійно здобувати знання, усвідомити очевидне і зацікавитись неймовірним.

Розвиває активність, пошукові здібності, вміння розкривати суть певної проблеми, стисло і коротко висвітлювати її, конкретно відповідати на поставлені питання.

Виховує в учнів бажання пізнавати нове.

Перегляд файлу

Управління освіти Шосткинської міської ради

Шосткинський міський методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

Урок- конференція

з природознавства

4 клас

«Материки Землі: очевидне і неймовірне»

Картинки по запросу Материки

 

 

 

 

 

 

 

 

(Конкурсний урок на міський фестиваль інноваційних уроків. Інновації: проектна технологія, навчальна гра, інтерактивні вправи)

 

 

 

 

Мелькунова Олена Дмитрівна,

вчитель початкових класів,

вчитель вищої категорії, старший учитель комунальної організації (установи, закладу)

«Шосткинська спеціалізована

школа І ступеня № 13

Шосткинської міської ради Сумської області»

 

 

Шостка, 2017

 

Клас: 4-В

Дата проведення: 20.02.2017 р.

Тема:. Цікавий світ материків.  Захист проекту «Материки: очевидне  і неймовірне».

(Розділ «Природа материків і океанів», (Т.Г. Гільберт, Т.В. Сак,  Природознавство: підруч. для 4 кл. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2015. – с.55-100)

Обєкт пізнання: материки Землі

Мета.

  • Актуалізувати та збагатити знання учнів новими відомостями про материки Землі,тваринний і рослинний світ материків.
  • Вчити самостійно здобувати знання.
  • Розвивати активність, пошукові здібності, вміння розкривати суть певної  проблеми, стисло і коротко висвітлювати її, конкретно відповідати на поставлені питання.
  • Усвідомити очевидне і зацікавитись неймовірним.
  • Виховувати в учнів бажання пізнавати нове.

Очікувані результати: глибоке засвоєння матеріалу з теми; удосконалення навичок роботи в групах, роботи з додатковими джерелами інформації; залучення батьків та учнів до оволодіння новітніми інформаційними технологіями, створення презентації, буклета, саморобної карти світу.

Тип проекту: груповий (із залученням батьків).

Обладнання: мультимедійний супровід, інтернет-ресурси.

Тривалість проекту: три тижні.

Форма проведення захисту: конференція за результатами віртуальної подорожі.

Підготовча робота:

  1. анкетування батьків учнів, щодо  допомоги в роботі над проектом;
  2. створення груп для роботи над проектом;
  3. налагодження зв’язку з батьками через електронну пошту для роботи над проектом.

Кількість учнів в класі – 23

Кількість груп: 4, індивідуальна робота «оператора».

Завдання для груп:

«Мандрівники - експерти» (Доповідачі)

  • Узагальнити відомості про материки.
  • Підготувати доповідь з презентацією «Світ материків»(Очевидне.)
  • Карта світу своїми руками
  • «Дослідники фауни» (Співдоповідачі)
  • Дізнатися про неймовірне у світі тварин.
  • Буклет-фотоколлаж «Най-най-най у світі тварин»

 «Флористи»  (Співдоповідачі)

  • Дізнатися про неймовірне у світі рослин.
  • Малюнки-зарисовки «Незвичайне у світі рослин»

 «Шукачі пригод»

  • Дізнатися про багатства надр Землі.
  • Підготувати виставку сувенірів «Спогади про подорож»
  • Підготувати виставку наукової літератури по темі: «Материки Землі»

 «Оператор»

  • Фільм «Очевидне - неймовірне» (Нарізка  відеоматеріалів по темі «Материки Землі»)

Ключове питання проекту:

  • Світ якого з материків  найцікавішій і найрізноманітніший?

 

План уроку – конференції

 

  1. Організація класу
  1.  Створення ситуації успіху.

І учень.

Яке то щастя, коли поруч річка, зелений луг, а в парку — птахів спів.

Від промінців виблискує водичка. Так щиро й щедро світ мене зустрів!

ІІ учень.

І я біжу в цей світ — дитя природи! Усе для мене: радість і краса.

В’юнкі стежки, прозорі чисті води, барвисті квіти і дзвінка роса.

ІІІ учень. 

Джмелі пухнасті і хмарки чарівні, танок метеликів і пташечок пісні.

Чарівні ночі і світанки дивні, мир на землі і небеса ясні.

Весь світ — для мене!

Вчитель.

Останні слова цього прекрасного вірша і стануть епіграфом нашого  уроку-конференції ,на якому ми  і будемо пізнавати світ.

ІІ. Актуалізація знань.

Вчитель.

      Учені вважають, що багато мільйонів років тому Земля мала єдину сушу, становила собою один великий материк Пангея.

      Сучасні материки, якщо їх зсунути всі разом, дуже легко пристануть краями, один до одного як частини пазла. Саме це і дає підставу вченим стверджувати, що давній єдиний материк колись тріснув і розійшовся окремими частинами по всьому Світовому  океану.

Фронтальне опитування.

  • Що таке материк?
  • Скільки їх на планеті?
  • Як вони називаються?
  •  Які материки знаходяться в Західній півкулі ? Які в Східній?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель.

Дякую за відповіді. Це тільки маленька  частинка знань, якими володіємо. І ми сьогодні це доведемо.

ІY. Робота над темою уроку.

Вчитель.

      На землі  багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови - все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту, цікаві книжки,  бажання більше знати і трішечки фантазії.

Отже конференцію «Материки: очевидне й неймовірне» дозвольте розпочати.

  1. План роботи конференції:
  • Доповідь «Світ материків» - до 6 хв. («Мандрівники - експерти» )
  • Виступи співдоповідачів – до 6 хв. («Дослідники фауни», «Флористи», «Шукачі пригод»)
  • Звіт «оператора»  -  до 3 хв.
  • Ведення тезісних нотаток – на протязі конференції. (Кожен учасник конференції уважно слухає , коротко записує  отриману інформацію на окремих аркушах для індивідуальної роботи. )
  • Огляд виставок «Спогади про подорожі» та «Материки Землі» по закінченню конференції.
  • Хто за даний план та регламент конференції, прошу підняти руку.
  1. Презентації підготовлених матеріалів від груп.
  • Слово для доповіді «Цікавий світ материків» надається «Мандрівникам – експертам».

Євразія

Назва материка походить від двох назв частин світу  « Європа» та « Азія» . Це найбільший материк на Землі. Він знаходиться у Північній півкулі й омивається всіма океанами  . На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. На території материка є три теплові  пояси. Тому рослинний  і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. Ростуть сосни, ялини, дуби, ягідні чагарники, кипариси, маслинові дерева. У тундрі , тайзі, степах живуть олені, ведмеді, вовки.  А на півдні континенту – слони, тигри, крокодили.

У Євразії знаходиться найглибше озеро світу – Байкал

 

Африка

Африка - материк , поділений  екватором навпіл. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче , ніж у нас в Україні у найжаркіші дні липня або серпня.

По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхового будинку.

На півночі Африки розкинулася найбільша пустеля Землі - Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.

У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. У річках Нілі, Конго , Лімпопо живуть величезні крокодили, бегемоти, а по берегах – безліч птахів.

 

 

Північна Америка

Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. У північних морях плавають айсберги , а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ тропічних тварин і рослин.

На заході простяглися високу гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби.

По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі з притокою Міссурі.

 

Південна Америка

Трикутником простяглася  Південна Америка від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.

На заході височать гори Анди( Мідні гори) з них видобувають мідь , вони часто вивергаються. У центрі та на сході – величезні рівнини, найбільша з яких - Амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка.

Дерева в лісах південної Америки досягають висоти майже чотирьох 16-поверхових будинків, поставлених один на одний.

На материку ростуть дивовижні рослини: гевея - дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан. У річках водяться крокодили, водяні змії - анаконди.

 

Австралія

Австралія – найменший і найвіддаленіший  від інших населених материків  куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини - сумчастий ведмідь коала, кенгуру.

Антарктида

Як тільки не називають цей материк – « королева холоду», « безлюдний континент», « краї Землі», « заповідник науки»… Це велетенська льодова пустеля, на якій  можна побачити тільки  один схід і один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин.

На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни - птахи, які літати не вміють. Зате добре плавають. У морях навколо багато риби. Є також тюлені, кити.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщені дослідні станції.

(Створюється модель  карти материків)

 

- Що спільного і відмінного між материками?

( СПІЛЬНЕ: материки – це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою. РІЗНЯТЬСЯ материки розмірами, конфігурацією, формами земної поверхні , природою)

 

  1. Фізпауза.

Гра «Вірю- не вірю» (Плескаємо в долоні, тупаємо ніжками)

Чи вірите ви в те, що?..

  • Африка – материк, на якому ми живемо. (Ні)
  • Євразія — найбільший за площею материк планети. (Так)
  • У Євразії представлені всі теплові пояси й природні зони Землі. (Так)
  • У Північній Америці не вирощують пшеницю, кукурудзу. (Ні, вирощують)
  • У Північній Америці є дерево-гігант секвойя. (Так)
  • Північна Америка — четвертий за розміром материк на Землі.(Ні. Третій)
  • Південна Америка — найменший материк.(Ні. Четвертий)
  • Амазонка — найповноводніша річка у світі. (Так)
  • Південна Америка — не найсухіший материк Землі.(Ні)
  • Береги Південної Америки омиває Північний Льодовитий океан.(Ні)
  • У Південній Америці найбільша в світі рівнина — Амазонська. (Так)
  • Австралія — найменший материк. (Так)
  • Австралія — найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі.(Так)
  • Австралія — не найсухіший материк Землі.(Ні)
  • Символ Антарктиди — пінгвін. (Так)
  • Антарктиду називають «заповідник науки». (Так)

 

  • Слово співдоповідачам. «  Най-най-най у світі тварин»

«Дослідники фауни» підготували буклети.

Знайдіть серед фото тварину, про яку буде йти мова.

І. Найменші серед тварин

На материку Північна Америка  живе пташка -  колібрі-бджола. Довжина маленької пташки – 5,7 см, а вага – 2 г. Колібрі – рекордсмен не лише за габаритами.  Під час польоту пташка за секунду робить приблизно 90 махів крилами, а її пульс – 1260 ударів на хвилину. Гнізда пташок також надзвичайно мініатюрні: діаметр – до 2 см, а глибина – до 3,1 см. У ньому можуть поміститись яйця, менші за кавові зернятка.

 

ІІ. Найбільші серед тварин

 

Найбільша  наземна тварина в світі африканський слон Вченим вдалося зустріти екземпляр висотою 3,8 м; довжина слона від кінця хобота до кінчика хвоста становила 10 м, а вага – 10,8 тонн.

 

ІІІ. Найспритніші серед тварин

Найшвидше з усіх живих істот пересувається, а точніше, летить сапсан. Цей хижий птах родини соколових, поширений на всіх континентах, окрім Антарктиди, розміром з сіру ворону, здатен розвинути швидкість понад 320 км/год!

Загалом природа наділила хижаків дуже щедро, якщо йдеться про швидкість.

Найшвидший наземний ссавець – африканський гепард, наздоганяючи жертву, здатен  розганятися до 110 км/год всього за 3 секунди!

 

 

ІV.  Найповільніші серед тварин

Найповільніший ссавець – трипалий лінивець, який живе тільки в Південній Америці.

Швидкість руху равлика(4 м/год)  нас так не дивує, як швидкість лінивця. І це зрозуміло, адже равлик маленька істота, а лінивець - тварина середніх розмірів(52 см в довжину), але не дивлячись на це він рухається теж дуже повільно. Його середня швидкість руху по землі - всього 150 м / год.

 

V. Найрідкісні тварини планети

 

Найбільш таємничий зі всіх видів носорогів.- яванський носоріг мешкає лише в Індонезії, а також на острові Ява. (Євразія) В дикій природі сьогодні налічується всього 25-30 цих однорогих носорогів.

 

  1. Найрозумніші серед тварин

 

Першість у рейтингу найрозумніших  належить шимпанзе. У питанні кмітливості вони набагато кмітливіші людських дітей. Мавпочки ці вміють вибудовувати складні фігури, здатні контролювати своє оточення і спілкуватися з тваринами свого виду певними "мовними конструкціями".  Шимпанзе користуються інструментами в дикій природі і здатні розпізнавати себе в дзеркальному відображенні.

Зробили позначки на карті.. (Записали в тези)

 

  • Що є неймовірного у світі рослин дізнавалися «Флористи» Їм слово. (Створюють виставку малюнків)
  1. Дуже незвичайною рослиною на нашій планеті є баобаб, що росте в північній Австралії. Його стовбур, як правило, досить порожнистий. Траплялися випадки, коли стовбур баобаба використовували в якості міської в'язниці або автобусної зупинки. Окружність його стовбура може становити 10 метрів, а в деяких стовбурах баобабів можуть вміститися 40 осіб.

 

  1. Рослина «лялькові очі» (або «білий воронець») отримала таку назву завдяки своїй незвичайній зовнішності. Дійсно, при погляді на неї здається, що це  прибулець з інших планет оселився на Землі. Батьківщиною білого воронця є гористі райони Північної Америки.     «Очі»  - це плоди рослини, які в жодному разі не потрібно пробувати. До смертельного результату справа не дійде, але сильне отруєння гарантоване.

 

  1. Найбільший кактус у світі, сагуаро, росте в Мексиці.(Північна Америка) Він легко досягає висоти в 15 метрів, а важить від 6 до 10 тонн. У квітці сагуаро - 3500 тичинок, які настільки великі, що дрібні птахи  в'ють іноді там гнізда.

 

 

  1.  Найбільше дерево на Землі - гігантська секвойя, вона росте в Каліфорнії, США. (Північна Америка) Висота 83 метри, окружність стовбура - 24,1 м. Її деревини вистачило б на 40 одноповерхових будиночків або на 5 мільярдів сірників.

 

  1. Лотос – рослина, яка росте в стоячих і повільно текучих водах . Зустрічається в Африці, Азії. Служить символом чистоти. Лотос народжується у брудній воді, однак з’являється на світ чистим і незабрудненим.

 

  1. Титан Арум. Цвіте максимум 2 рази на 10 років. Суцвіття часто має дуже неприємний  запах.  Але її по праву називають найбільшою квіткою у світі. За зовнішнім виглядом рослина схожа на кукурудзяний качан гігантських розмірів. Росте в тропічних лісах Африки, Південної Америки.

 

Зробили позначки. (Записали в тези)

 

Наскільки багаті надра Землі дізнавалися «Шукачі пригод».

Їм слово. (З позначками корисних копалин)

  • Найбільшими прогнозними ресурсами вугілля володіє Євразія – 14,4 трлн т.
  • Понад 50% світових початкових ресурсів природного газу припадає на Євразію, від 10 до 17% — на Північну Америку. Більша частина нафтових родовищ  зосереджена в Африці та Євразії.

 

  • Родовища і прояви золота встановлені в 117 країнах світу. Світові ресурси золота оцінюються в 200–270 тис. т. Майже половина їх знаходиться в Африці та Південній Америці.

 

  • Найчисельніше алмазоносних провінцій у Канаді і Намібії. (Північна Америка та Африка). Австралійське родовища Аргайл - найбільше в світі.

(Зробили позначки на карті)

Зробіть висновки, який материк найбагатший на корисні копали?

 

Фільм «Очевидне –неймовірне» дасть можливість ще раз насолодитися красотами світу.

 

 

Y.  Перевірка сприйняття учнями інформації:

а) Робота в групах.

Онлайн –вікторина «Дивовижний світ материків» (Google Форми)

 

б) Здати картки індивідуальної роботи «Що знаю про материк» (Складання асоціативного куща під час роботи конференції)

(Дивитися в додатках)

 

YІ. Підсумок уроку.

 Рішення конференції.

  1. За нашими дослідженнями найнеймовірнішим з материків вважати материк…..

Вчитель.

В світі  настільки багато цікавого, що цілого життя не вистачає дослідникам, щоб розкрити всі  таємниці природи. Бажаю вам,діти,  щоб мрії здійснювалися, а подорожі по улюблених куточках землі були не уявними, а справжніми.

Сьогодні ми ще раз довели, який різноманітний, цікавий й неймовірний світ материків. Але спільне у них  те, що на кожному континенті живуть люди, які хочуть жити мирно і щасливо.

І учень.

Наш дивний світ такий, як казка:

Он в небі хмаронька пливе.

Тож збережем його, будь ласка,

Все в ньому гарне і живе.

ІІ учень.

Он квітки полумям палають

І ясне сонечко блищить.

Чарівні пташечки співають,

Все в дивосвіт прийшло, щоб жить.

ІІІ учень.

Людина є господарем природи, але вона повинна бути бережливим господарем. Пам’ятаймо про це!

 

YІ. Домашнє завдання.

Закріпити знання у грі. Пограти навчаючись.

Онлайн –гра «Материки»  (LearningApps.org) на блозі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу Лялькові очі рослинаКартинки по запросу баобаб фотоКартинки по запросу сагуаро фотоКартинки по запросу гігантська секвойя

 

 

 

 

 

 

http://tsikaviy-svit.com.ua/upload/images/%D0%BA%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BA%D0%B06.jpghttp://pihtahvoya.ru/images/lotos-zvetok.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учасник конференції

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Камардіна Віта Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 лютого 2018
Переглядів
3165
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку