Конспект уроку природознавства для 4 класу на тему "Материки Землі". (Тручок І.Г.)

Про матеріал

Розробка уроку природознавства на тему "Материки Землі". Мета якого - закріпити знання про карту півкуль; ознайомити учнів з поняттями: «материк», «острів», «півострів»; ознайомити з природними зонами материка Євразії; його кліматичними умовами, рослинним і тваринним світом та іншими материкам планети Земля; розвивати аналітико-синтетичні вміння, критичне мислення, кмітливість; формувати самоосвітню та екологічну компетентність учнів.


Перегляд файлу

 

 

 

Урок-подорож з

природознавства 4 клас.

 

 

Тема : Материки Землі.

 

 

Вчитель: Тручок І. Г.

 

 

 

 

 

Урок-подорож

Тема :

Материки Землі

 Мета:

закріпити знання про карту півкуль; ознайомити учнів з поняттями: «материк», «острів», «півострів»; ознайомити з природними зонами материка Євразії; його кліматичними умовами, рослинним і тваринним світом та іншими материкам планети Земля; розвивати аналітико-синтетичні вміння, критичне мислення, кмітливість; формувати самоосвітню  та екологічну компетентність учнів.

Обладнання:

карта півкуль; предметні картинки: кораблик, валянки, парасолька, літак, пляшка води, панама, прапорець Канади; карта різних материків та їх візитки для роботи в групах; атласи, контурні карти; мультимедійна дошка, музичний центр.

Тип уроку:

засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація початку уроку

Учитель:

- Я рада вітати вас на уроці природознавства.

 Щоб робота в нас кипіла,

 Працюватимемо  швидко, дружно, вміло!

- Але спочатку я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли  на урок. Зверніть увагу на дошку. Підніміть картку такого кольору, який відповідає вашому настрою.

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

  • А зараз я вам відкрию   таємницю. Сьогодні ми будемо подорожувати по нашій планеті. Як вона називається?
  • Ми побуваємо у різних куточках планети,  познайомимося з її природою. А подорож здійснимо ось на такому кораблі. ( Фонозапис «Шум моря»).

Вітер весело вітрила надуває,

Корабель  наш швидкість набирає.

Попереду земля …

  • Як же називаються ділянки суходолу, ви дізнаєтесь, коли розгадаєте  ребуси.

( Ребуси на мультимедійній дошці. Слайди № 2 - материк, 3 - острів, 4- півострів)

 

IV.  Набуття нових знань, умінь і навичок.

  1. Проблемна ситуація  (постановка проблеми)
  • Ви чули ці слова  раніше?
  • Як ви вважаєте, що таке материк? Острів? Півострів?
  1. Розв’язання проблемної ситуації. Побудова кругів Ейлера-Венна.
  • Ми спробуємо дати наукове визначення цим поняттям, коли проведемо невеличке  наукове дослідження, використовуючи карту та круги Венна.  Перший круг позначатиме материк,  другий  - острів, третій – півострів.
  • Зверніть увагу на карту. Ось материк Африка, острів Мадагаскар, півострів – Аравійський. Що між ним спільного?
  • Що спільного між материком і островом? Чи з усіх сторін вони оточені водою? Який висновок  робимо?
  • Чи з усіх сторін півострів оточений водою?
  • Чим же півострів відрізняється від материка і острова? Що властиве лише йому?
  • Що спільного між островом і півостровом порівняно з материком? Які за величиною острів та півострів?
  • Прочитайте всі записи, які належать кругу материків.
  • Так що ж таке материки?
  • Прочитайте всі записи, що належать кругу островів.
  • Що ж таке  острів?
  • Прочитайте всі записи, що належать кругу півостровів.
  • Що ж таке півострів?
  1. Робота з підручником
  • Відкрийте  підручники на с. 95, прочитайте статтю і скажіть, чи правильно ми дали визначення цим трьом поняттям.
  • Зачитайте, що ж таке материк.
  • … острів.
  • … півострів.
  • Сьогодні ми побуваємо на всіх материках Землі.
  1. Картографічний практикум (2 хв.).
  • Щоб подорож була вдалою, щоб ми ніде не заблукали, треба вміти визначити місцезнаходження материків на карті. Тому зараз  попрацюємо з контурними картами та атласами.
  • Відкрийте атласи на с. 10-11 та контурні карти. Візьміть у руки олівці (вчитель показує материки на карті півкуль біля дошки, учні знаходять їх в атласах та підписують на контурних картах).
  • На Землі є шість материків. Найбільший – Євразія. Відшукайте його в атласах та підпишіть на контурних картах. Не забувайте, що підписуємо олівцем та друкованими літерами.
  • Другий за величиною материк – Африка. Він є найжаркішим.
  • Батьківщиною клена є материк Північна Америка. Відшукайте його в атласах та контурних картах.
  • Найвологіший материк – Південна Америка. Тут протікає найповноводніша річка світу – Амазонка.
  • Найменшим та найсухішим є материк Австралія.
  • Найхолодніший материк, покритий 2-х кілометровим шаром льоду – Антарктида. Відшукайте його в атласах та позначте на контурних картах. Молодці! По карті добре орієнтуєтесь!
  1. Слово вчителя з мультимедійним супроводом.  

Нарешті наш корабель прибув до найбільшого материка Землі – Євразії. Він складається з двох частин:  Європи та Азії.  На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться  наша країна Україна. Материк майже повністю знаходиться в північній  півкулі і омивається всіма океанами Землі. На його території є три теплові пояси: холодний, помірний  і жаркий. Це є причиною виникнення різних природних умов, до яких пристосований  рослинний і тваринний світ.

На півночі материка пролягає зона арктичних пустель.  Тут вічна мерзлота. Природні умови суворі, низька температура навіть улітку. Рослинний світ – бідний: у зоні арктичних пустель переважають мохи, лишайники, водорості. Тут водяться білі ведмеді, полярний заєць, у морі – тюлені, моржі, північні кити. Чимало видів тварин перебувають під загрозою винищення. Так цілковито зникла морська корова Стеллера. Заради збереження   заборонено полювання на білих ведмедів.

Зона арктичних пустель переходить у тундру. Зима тут триває 8-9 місяців. Морози бувають до - 50°С. Грунт  мерзлий. З рослин поширені мохи. Лише місцями ростуть маленькі деревця: карликова береза і полярна верба. З тварин водяться північний олень, песець, сова полярна, куріпка біла. Влітку прилітають дикі качки, гуси, лебеді.

За тундрою величезні простори займає тайга – хвойні ліси. У тайзі ростуть кедр сибірський,  модрина, ялина, ялиця, живуть білки, вовки, соболі, бурі ведмеді.

За тайгою розкинулися мішані й листяні ліси. За лісами великі площі займають степи.

В Євразії є пустелі. Це місця, де випадає дуже мало опадів. Температура сягає +50°С. Рослинність бідна. Тут росте саксаул – безлисте дерево з дуже довгим корінням, верблюжа колючка, осока. Найвідоміша тварина пустелі – верблюд. Водяться також джейрани, віслюки-кулани, варани, змії, черепахи, коні Пржевальського.

Найбагатший рослинний і тваринний світ на тих територіях Євразії, що ближче до екватора.

У вологих тропічних лісах водяться індійські слони, носороги, крокодили, змії-удави, кобри, папуги, павичі, райські пташки…

Цей материк - найбільший, тому ми з вами тут затрималися найдовше, але нам треба продовжувати мандрівку.

  1. Творча лабораторія (робота в групах)

  А)  Інструктаж щодо виконання роботи

  • Досліджувати материки будемо в групах. У подорож люди беруть із собою багаж знань. Кожна команда отримала   валізи з цікавою інформацією про материк. Ви повинні створити візитку материка за планом:
  1. Назва_____________________________________________________
  2. Клімат ____________________________________________________
  3. Рослини ___________________________________________________
  4. Тварини ___________________________________________________
  • Потім капітани ознайомлять нас із результатами роботи. Працюючи в групах, необхідно звертатись до пам’ятки роботи в групах (пам’ятки на партах).

Б)  Самостійна робота в групах

В)  Презентація результатів роботи

  • Ой, діти, до нашого берега прибило пляшку. Та тут завдання! Відгадайте, звідки це послання. (Загадки на контурах материків)

А) Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюбленець сонця,

Де бував чудовий лікар Айболить.  (Африка)

  • Ми вирушаємо до Африки. Прошу капітана команди, яка працювала над візиткою цього материка, ознайомити нас з результатами роботи.
  • … (Звіт капітана)
  1. Фізкультхвилинка
  • Що ж, стомились? Тож хвилинку
    Відведем для відпочинку.
    (Учні виконують танцювальні рухи під супровід пісні Червоної Шапочки)
  • Посміхніться один одному і тихенько сідайте.
  • Наступне завдання з пляшки. Відгадайте, що за материк.

Б) Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече
широченна, як море. (Південна Америка)

  • Презентуйте свою роботу.
  • … (Звіт капітана)
  • Дякуємо за цікаве повідомлення.
  • Які ще загадки на нас чекають з пляшки?

В) Який материк є батьківщиною клена? (Північна Америка)

  • Презентуйте свою роботу.
  • … (Звіт капітана)

Г) Батьківщина кенгуру.

Материк, де все навпаки:

Дерево скидає не листя, а кору,

А ссавці несуть яйця.

Все, як диво, тут сприймаю я.

Незвичайна ця … (Австралія)

  • Презентуйте візитку Австралії.

Д)  А ось і останній лист. Де це може бути?

У будь-як погоду

Все навкруги із льоду.

  • Ми запрошуємо капітана представити результати роботи.

Підсумок. Отже, ми відвідали всі материки. Чим вони відрізняються? (Розмірами, формами земної поверхні, кліматом, рослинним і тваринним світом)

  • Який серед них нам найрідніший?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Відеопрактикум «Природні зони Євразії ».

- Про які природні зони Євразії йдеться?

2. Інтелектуальний тренінг «Збери валізу для подорожі»

- На який із материків нам потрібно взяти такі речі: (предметні картинки названих речей чіпляю на материки на карті  півкуль)

 

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

Валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

Парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

Літак

Євразія

Найбільший материк

Панама, брилик

Африка

Найжаркіший материк

Пляшка води

Австралія

Найсухіший материк

Прапорець Канади

Північна Америка

Кленовий листок - символ Канади

 

Мандрували ми успішно, знаєм всі материки. Немов у казці за один урок

побували на всіх континентах.

VI. Підсумок уроку

  • Якщо поглянути на Землю із Космосу, то можна побачити, якою маленькою, тендітною є наша планета. Це піщинка в космічному просторі. Тому людство повинно оберігати свій рідний дім – планету Земля.

Метод «Прес»

  • Чи вважаєте ви, що від кожного із нас залежить майбутнє планети? Користуючись підказками, спробуйте довести свою думку.
    • Я думаю, що …
    • Тому, що …
    • Наприклад, …
    • Отже, …
  • Дякую вам за змістовну відповідь. Тож давайте ще раз згадаємо нашу мандрівку і підведемо підсумки.

Рефлексія

  • Що ви для себе відкрили нового на уроці?
  • Яка особисто ваша роль на уроці?
  • Як ви вважаєте, чи досягли ми на уроці успіху?

Інструктаж до виконання домашнього завдання

  • Опрацюйте статтю підручника на с.  95-99, виконайте творче завдання: скласти кросворд про материки.

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ ДО УРОКУ

ПІВДЕННА АМЕРИКА  - четвертий за величиною материк. Він простягнувся від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.

На заході  височать гори Анди (мідні гори), з них видобувають мідь, вони часто вивергаються. У центрі та на сході  величезні рівнини, найбільша з них - Амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка.

Дерева в лісах Південної Америки сягають висоти чотирьох 16-поверхових будинків, поставлених один на один. На материку ростуть дивовижні рослини: гевея-дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, ананасу.

 Тут водяться мурахоїди, лінивці, птахи кондори. У річках живуть крокодил і найбільша змія – анаконда.

 

АВСТРАЛІЯ – найменший континент. Тут спекотний клімат. Це материк, де все «навпаки»:  у липні тут зима, а у січні  -  літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, як вилуплюються з яєць, – качкодзьоб, єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися  рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини – сумчастий ведмідь коала, кенгуру, страус ему, хвилясті папуги.

 

АНТАРКТИДА – найхолодніше місце на Землі. Як тільки не називають цей материк – «королева льоду», «безлюдний континент», «заповідник науки». Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки один схід сонця і його захід на рік. Уся поверхня Антарктиди покрита двохкілометровим шаром льоду. На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни. У морях навколо багато риби. Є також тюлені та кити.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщено багато науково-дослідних станцій. Є серед них і Українська.  Вчені з усього світу спостерігають за погодними умовами, вимірюють  товщину криги та вивчають дику природу.

 

АФРИКА – другий за розмірами материк Землі. Він весь лежить у жаркому поясі.

 По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них сягає 16-поверхового будинку. На півночі Африки розвинулася найбільша пустеля Землі – Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів.

  У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему – найвищий птах і найкращий бігун, найменший птах Землі – нектарниця. У річках живуть величезні крокодили, бегемоти.

 Восени до Африки прилітає багато птахів з країв, де взимку холодно. З України туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки …

 

ПІВНІЧНА АМЕРИКА – третій за величиною материк. На півночі тут холодно. У північних морях плавають айсберги. На материку багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси. А в середній частині знаходяться рівнинні степи. Тут вирощують пшеницю, кукурудзу. Більшість рослин і тварин Північної Америки такі як в Євразії. Рослиною, яка зустрічається  тільки в Північній Америці, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон. Величезні скелясті гори оточують материк на заході. Тут протікає одна з найбільших річок світу Міссісіпі.

                                                 Додатки
 

 

Назва материка __________________________

Клімат __________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

 

 

 

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

 

 

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

 

 

 

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

 

 

 

Назва материка ____________________________

Клімат ____________________________________

Рослини ___________________________________________

Тварини___________________________________________

 

 

 

doc
Додано
4 лютого 2018
Переглядів
6061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку