УРОК №40
Тема програми: Нітрогеновмісні органічні сполуки.
Тема уроку: Ароматичні аміни: склад і будова молекули, назва найпростішої за складом сполуки. Хімічні властивості аніліну. Одержання аніліну. Навчальний проект «Анілін – основа для виробництва барвників».
Мета уроку: розширити знання учнів про різноманіття органічних сполук на прикладі нітрогеновмісних сполук; ознайомити учнів з аніліном як представником нітрогеновмісних органічних сполук, його будовою, фізичними і хімічними властивостями, одержанням та застосуванням; розвивати хімічну мову, інтерес до вивчення хімії; формувати науковий світогляд.
Тип уроку: комбінований урок.
Форма проведення: стандартний урок.
Методи та методичні прийоми: гра «Хімічний куб», розгадування кросворда, пояснення викладача з елементами обговорення, презентація навчального проекту, перегляд відео демонстраційних дослідів, складання опорного конспекту, виконання тренувальних вправ, робота біля дошки, прийом «Ланцюжок», здійснення перетворень, формулювання висновків.
Базові поняття: аміни, аміногрупа, анілін.
Засоби навчання: малюнки, відеоматеріал, картки із завданнями.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитись впродовж життя, естетична компетентність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
(Привітання. Вчитель перевіряє готовність робочого місця учнів до уроку та відмічає присутніх).
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хімічний куб»
Умова полягає в тому, що Вам пропонується завдання («Аміни»). Бажаючий повинен підкинути куб. Залежно від того, на яку цифру Ви натрапите, таку відповідь Ви повинні дати.
– визначення «аміни»
– класифікація амінів
– фізичні властивості амінів
– хімічні властивості амінів
– пояснення вислову «аміни – органічні основи»
– порівняння властивостей амінів і амоніаку
Очікувана відповідь учнів:
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Розгадування кросворда
Раніше ми вивчали сполуки, що складалися із Карбону, Гідрогену і Оксигену. На минулому уроці ми дізналися, що до складу органічних речовин може входити і Нітроген. Такими сполуками є аміни.
Сьогодні ми продовжимо вивчення нітрогеновмісних сполук, що за складом, будовою і властивостями відрізняються від раніше вивчених речовин. Які це речовини? Відповідь ми одержимо, розв’язавши кросворд.
|
|
|
|
1 |
А |
м |
і |
н |
и |
|
|
|
2 |
а |
м |
о |
Н |
і |
а |
к |
|
|
|
|
|
|
3 |
н |
І |
т |
р |
о |
г |
е |
н |
4 |
м |
е |
т |
и |
Л |
а |
м |
і |
н |
|
|
|
|
5 |
а |
м |
І |
н |
|
|
|
|
|
|
6 |
а |
м |
і |
Н |
о |
г |
р |
у |
п |
а |
Питання і очікувана відповідь учнів.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
На минулому уроці ми вивчали насичені аліфатичні аміни. Розгадавши кросворд, ми визначили, що сьогодні познайомимося із аніліном або феніламіном (за систематичною номенклатурою). Це – найважливіший представник із ароматичних амінів.
Назва «анілін» пов’язана з барвниками: його вперше одержали з індиго – синього барвника рослинного походження (від ісп. añil – індиго, синій). Перші синтетичні барвники добуті з аніліну шляхом хімічних перетворень. Поступово він став основною сировиною для синтезу інших барвників, що дістали назву анілінових.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пояснення викладача з елементами обговорення, презентація навчального проекту, перегляд відео демонстраційних дослідів, складання опорного конспекту
1. Склад і будова молекули аніліну.
NН2 аміногрпупа
або С6Н5 – NН2
бензенове кільце
Бензенове кільце притягує до себе електронну густину від Нітрогену. Зменшення негативного заряду на атомі Нітрогену призводить до послаблення основних властивостей аніліну порівняно з метиламіном та іншими аліфатичними амінами, а також амоніаком. Анілін, на відміну від аліфатичних амінів, не змінює колір індикаторів, не реагує з водою.
Аміногрупа впливає на бензинове кільце, спричиняючи збільшення рухливості атомів Н порівняно з бензином. Атоми Н в положеннях 2,4,6 легко заміщуються на атоми галогенів.
2.Фізичні властивості аніліну.
3. Хімічні властивості аніліну.
1. Анілін – слабка основа. Він не взаємодіє з водою, його водні розчини не змінюють колір індикаторів.
2. Реакції за участю аміногрупи
а) Взаємодія із сильними кислотами (утворює солі):
С6Н5NН2 + HCl → [С6Н5NН3]Cl
анілін або феніламін феніламоній хлорид
Перегляд відео Демонстраційний дослід 11. Взаємодія аніліну з хлоридною кислотою.mp4
Під час дії лугу сіль розкладається:
[С6Н5NН3]Cl + NaOH → С6Н5NН2 + NaCl+ Н2О
3. Реакції за участю бензенового кільця
а) Взаємодія з галогенами (реакція з бромною водою – якісна реакція на анілін):
NH2 NH2
Br Br
+3Br2 водний розчин + 3HBr
Br
2,4,6 – триброманілін
(білий осад)
Перегляд відео Демонстраційний дослід 12. Взаємодія аніліну з бромом.mp4
б) Взаємодія з хлорним вапном (якісна реакція на анілін, виявляє навіть незначні кількості аніліну):
Анілін + хлорне вапно (CaОCl2) → фіолетове забарвлення
Перегляд відео Окиснення аніліну розчином хлорного вапна.mp4
4. Одержання аніліну.
Анілін добувають у промисловості відновленням нітробензену – реакція Зініна
NО2 NH2
+ 6[H] t, p, кат (Fe, HCl) + 2 H2O
При взаємодії кислоти з металом – Fe, Zn, Al в перший момент утворюється атомарний Гідроген, який виконує роль відновника.
5. Застосування аніліну.
Анілін широко використовується та відіграє важливу роль у виробництві барвників. Перші барвники були рослинного походження. Згодом добули синтетичні барвники шляхом хімічних перетворень з аніліну. Поступово він став основною сировиною для синтезу інших барвників, що отримали назву анілінових.
Про розвиток анілінофарбової промисловості нам розкажуть учні, які підготували навчальний проект №20.
Широкого застосування анілін набув не лише в промисловості барвників, а й у фармацевтичній промисловості. Анілін здійснює жарознижувальну та знеболювальну дію, але як лікарський засіб не використовується через високу токсичність. Проте серед похідних ініліну є багато ліків – так званих сульфамідних препаратів (панадол, бісептол, білий стрептоцид та інші).
Анілін також використовується у виробництві полімерів, штучних каучуків, гербіцидів та вибухових речовин.
6. Дія аніліну на організм людини.
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
Виконання тренувальних вправ
Завдання. Серед наведених формул обрати формулу аніліну:
С2Н5NН2, С5Н11Сl, С2Н5ОН, С6Н5NН2, С4Н9NН2.
Очікувана відповідь учнів. С6Н5NН2.
Робота біля дошки, прийом «Ланцюжок» (учні виконують завдання біля дошки ланцюжком)
Завдання:
Очікувана відповідь учнів.
|
C6H15N |
C7H17N |
1 |
СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – NН2 гексан-1-амін СН3 – СН – СН2 – СН2 – СН2 – NН2 │ СН3 4-метилпентан-1-амін СН3 – СН2 – СН – СН2 – СН2 – NН2 │ СН3 3-метилпентан-1-амін СН3 – СН – СН – СН2 – NН2 │ │ СН3 СН3 2,3-диметилбутан-1-амін СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН – СН3 │ NН2 гептан-2-амін СН3 – СН2 – СН2 – СН – СН2 – СН3 │ NН2 гептан-3-амін |
СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – NН2 гептан-1-амін СН3 – СН – СН2 – СН2 – СН2 – СН2 – NН2 │ СН3 5-метилгексан-1-амін СН3 – СН2 – СН2 – СН – СН2 – СН2 – NН2 │ СН3 3-метилгексан-1-амін СН3 – СН – СН – СН2 – СН2 – NН2 │ │ СН3 СН3 3,4-диметилпентан-1-амін СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН – СН2 – СН3 │ NН2 гексан-3-амін СН3 – СН2 – СН2 – СН – СН2 – СН2 – СН3 │ NН2 гексан-4-амін |
2 |
СН3 – СН – СН2 – СН – СН3 + 39О2 → │ │ СН3 NН2 4-метилпентан-2-амін → 24СО2 + 30Н2О + 2N2 або 4C6H13NН2 +39О2→24СО2 +30Н2О + 2N2 |
СН3 – СН – СН2 – СН2 – СН – СН3 + 45О2 → │ │ СН3 NН2 5-метилгексан-2-амін → 28СО2 + 34Н2О + 2N2 або 4C7H15NН2 + 45О2→ 28СО2 + 34Н2О + 2N2 |
3 |
C6H13NН2 + НCl → [С6Н13NН3]Cl гексанамін гексанамоній хлорид |
C7H15NН2 + НCl → [С6Н13NН3]Cl гептанамін гептанамоній хлорид |
Здійснення перетворень (учні виконують завдання біля дошки ланцюжком)
Завдання. Записати рівняння реакції для здійснення перетворень.
С6Н2Br3NН2
↑
СН4 → С2Н2 → С6Н6 → С6Н5NO2 → С6Н5NН2 → [С6Н5NН3]Cl
↓
[С6Н5NН3]2SO4
Очікувана відповідь учнів.
2СН4 → С2Н2 + 3Н2
3С2Н2 → С6Н6
С6Н6 + HNO3 С6Н5NO2 + H2O
С6Н5NO2 + 6[H] t, p, кат (Fe, HCl) С6Н5NН2
С6Н5NН2 +3Br2 водний розчин С6Н2Br3NН2 + 3HBr
С6Н5NН2 + HCl → [С6Н5NН3]Cl
С6Н5NН2 + H2SO4 → [С6Н5NН3]2SO4
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Формулювання висновків
Анілін – олієподібна рідина, малорозчинна у воді та добре розчинна в етанолі і бензені. Чистий анілін не має забарвлення, але на повітрі поступово окислюється, набуваючи забарвлення від світло-жовтого до майже чорного.
Анілін – слабка основа; характерні реакції взаємодії із сильними кислотами та галогенами. Якісними реакціями є взаємодія з бромною водою та з хлорним вапном.
Відіграє важливу роль у виробництві барвників та сульфамідних лікувальних препаратів. Анілін дуже токсичний.
VІI. ВИСТАВЛЕННЯ ОЦІНОК ТА ЇХ МОТИВАЦІЯ
VIІІ. ІНСТРУКТАЖ З ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Усім: опрацювати конспект.
6-9.: записати рівняння реакцій для здійснення перетворень, розшифрувати речовини А і Б:
СН2 = СН2 А СН3 – СН3 – NO2 Б [С6Н5NН3]Cl
Творче завдання: з курсу біології пригадати про біологічну роль амінів, їх поширення в природі й застосування та підготувати відповідний матеріал у вигляді повідомлення (буклету, презентації, проекту) (за бажанням).