Конспект уроку: "Біблія як пам’ятка світової літератури" (8 клас)

Про матеріал

На уроці учні ознайомляться з історією Святого письма; навчаться працювати з текстом Біблії. Даний урок допоможе школярам осмислити зміст євангельських притч та використовуючи їх зміст, розкрити сенс головних цінностей християнської моралі.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

зщхщшх

 

Тема. Біблія як пам’ятка світової літератури

Мета: поглибити знання учнів про Біблію, історію її виникнення, композицію, тематику, переклади;               розвивати вміння самостійно     опрацьовувати  узагальнювати її та аргументувати свою думку; виховувати толерантність до     релігійних поглядів різних народів, загальнолюдські цінності.

 Тип уроку: урок сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 Обладнання: Н. Півнюк, О. Чепурко «Зарубіжна література 8 клас», Біблія, репродукції картин (Рембрант «Мойсей та Десять заповідей», Якоб Йорданс «Чотири євангелісти»), друковані заповіді Божі, мультимедійна презентація, книжкова виставка «Джерело духовності».

 Епіграф до уроку:             «У всій світовій літературі немає

                                                        найціннішого скарбу, ніж Біблія» Дж. Мільтон             

Хід уроку

 І.Організаційний момент (слайд 1)

Привітання з класом, з’ясування відсутніх.

 ІІ. Актуалізація знань.

 1. Усне опитування.

- Що ви знаєте про Біблію?

- З яких частин вона складається?

- Дайте визначення притчі.

- Що таке афоризм?

- Які крилаті вислови біблійного походження ви знаєте?

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 1. Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми познайомимося зі священною книгою християн та іудеїв – Біблією. Звернемо увагу на окремі біблійні образи, які знайшли художню інтерпретацію у творах українських письменників (І.Франко «Мойсей»). Інформація, яку ви отримаєте на сьогоднішньому уроці, може бути використана вами на уроках української літератури, а також під час складання ДПА у 9 класі.

 2. Оголошення теми, мети й епіграфа до уроку.

 - Як ви розумієте слова Дж. Мільтона , які ми обрали епіграфом до сьогоднішнього уроку?

«У всій світовій літературі немає найціннішого скарбу, ніж Біблія» Дж. Мільтон (слайд 2)

 3. План уроку

 - Що означає слово «Біблія»?

 - Історія виникнення книги.

 - Композиція Біблії.

 - Біблійні історії.

 - Біблія в перекладах.

 IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

 1. Слово вчителя.

 Напевно, ви замислювалися над такими питаннями: звідки взялася наша Земля? Чому такий різноманітний тваринний і рослинний світ? Навіщо ми є у цьому світі? Чому існує так багато зла: голод, війни, злочини? Чому люди хворіють і вмирають? Якщо про походження Всесвіту існує кілька наукових теорій, то однозначної відповіді про сенс людського буття не існує. Кожний знаходить її через власний досвід і роздуми. Деякі люди захотіли зберегти знайдену істину. Так виникли Веди, Коран, Біблія. Ці книги визнаються різними релігіями, проте ми маємо цінувати їх як втілення багатовікової культури.

 2. Випереджальні завдання.

 Повідомлення учня про історію виникнення Біблії.

 Біблія (грецьк. – «Книга») – священна книга іудаїзму та християнства. Це збірка релігійних, історичних та літературних пам’яток, вмістилище мудрості усіх часів і народів. Складається Біблія з двох частин: Старого Завіту, у якому розповідається про створення світу, перших людей, всесвітній потоп і т. д. до народження Ісуса Христа, та Нового Завіту, головний герой якого – Ісус Христос.

 Біблія створюється в країнах Середземномор’я протягом п’ятнадцяти століть – з ХІІ ст.. до н. е. до ІІ ст.. н. е. – десятками і навіть сотнями відомих і невідомих авторів, редакторів, переписувачів і перекладачів. Їх праця тривала аж до IV ст. н. е., коли остаточно й склалося Святе Письмо.

 Біблійні тексти були написані різними мовами: давньоєврейською, грецькою, арамейською.

 3.  Самостійна робота з Біблією:

 а) визначити композицію Старого Заповіту;

 б) перевірити свою роботу (слайд 3):

 - П’ятикнижжя Мойсеєве або Тора

 - Книги історичні

 - Книги навчальні поетичні

 - Книги Пророків

 в) визначити  композицію Нового Заповіту;

 г) перевірити свою роботу (слайд 4):

 - чотири Євангелія

 - Діяння апостолів

 - Послання апостолів (14 з них Послання апостола Павла)

 - Одкровення Іоанна Богослова (Апокаліпсис)

 4. Словникова робота.

 Євангелія (лат. «радісна, блага вість»).

 Псалми – жанр релігійної лірики, богохвалебні пісні, пісне співи, які виконують у супроводі музичного інструмента.

 150 стародавніх псалмів об’єднує одна з книг Старого Завіту – Псалтир (від «псалтеріону» - струнного інструмента, схожого на гуслі).

 Пророк – людина, яка має здатність від Бога передбачати майбутні події і сповіщати про них іншим людям.

 5. Робота з текстами Старого Заповіту.

  Переказ учнями біблійної історії «Створення світу». (Слайд 5)

 Проблемне запитання:

 Бог створив світ ідеальним, досконалим, гармонійним. Але світ, в якому живемо ми, далекий від досконалості. Як ви думаєте, чому? (Відповіді учнів).             

 Давайте підтвердимо свої відповіді уривками з Біблії!  Зверніть увагу, що Біблія поділена на розділи, які позначені великими цифрами, а розділи складаються з віршів, які також пронумеровані. Якщо ви зустріли скорочення 1 М. 1. 26, це означає, що вам треба прочитати у першій книзі Мойсеєвій розділ 1, вірш 26:  «І сказав Бог: «Створімо людину за образом Нашим…».

 Коментоване читання біблійних історій «Прабатьківський гріх»

(1 М. 2. 23; 1 М 3. 6; 1 М 3. 19; 1 М  3. 24);  «Каїн і Авель» (1 М. 4. 2; 1 М 4. 8; 1 М 4. 15); «Потоп на землі» (1 М. 7. 1; 1 М 7. 2; 1 М 7. 4; 1 М  7. 23).

 6. Пояснення афористичних висловів, які зустрічаються в українській мові.

 «Кость від кості», «плоть від плоті» - кровна або духовна близькість.  «У поті чола» - здобувати щось тяжкою працею, з великими труднощами.

 «Втрачений рай» - безповоротна втрата чогось дорогого для людини. (Слайд 6)

 Каїнова печать – тавро злочину.

 «Брат піднявся на брата» - сімейна або соціальна ворожнеча. (Слайд 7)

 «Після нас хоч потоп…» - байдуже ставлення до майбутнього.

 (Слайд 8)

 7. Гра «Заборонений плід». На яблуках учні пишуть слово, яке на їхню думку втілює гріх (зрада, брехня, неповага старших тощо). Ці яблука складають у кошик або ємкість, на якій наклеєне намальоване яскраве яблуко.

 Слово вчителя. Гріх, шановні, як намальоване яблуко: такий же красивий, апетитний, звабливий. Зверніть увагу на його начиння: брехня, братовбивство, непослух … Чи варто із-за миттєвої насолоди і забаганки втрачати власну гідність і довіру до себе?

 8. Практична робота. 

 - Знайдіть у Біблії вірші: 3 М. 19. 1; 3 М 19. 4; 3 М 19. 11; 3 М 19. 15. Що це за накази? (Це десять заповідей Божих, переданих через Мойсея «до всієї громади Ізраїлевих синів…»).

 - Робота з репродукцією картини Рембранта.

 Який момент відобразив Рембрант на свій картині «Мойсей та Десять заповідей»?

 - Усі заповіді перед вами. Які з них є актуальними сьогодні? (Відповіді учнів)

 - За якими заповідями живете особисто ви? 

 - Прочитайте вірш 3 М. 19. 28. Як ви розумієте цей Божий заповіт: «І не зробите на тілі своїм нарізу за душу померлого, і не зробите на собі наколеного напису. Я – Господь!»               ( Цей наказ застерігає від нанесення собі тілесних пошкоджень під час жалоби за померлими, а також забороняє робити тату).               

 - Що ви знаєте про Соломона з уроків етики? (Соломон був мудрим царем. Коли між людьми виникали спірні питання, то йшли до нього, бо знали, що він розсудить справедливо. Існує навіть крилатий вислів суд Соломона).

 - Згадайте з уроків етики один з епізодів Соломонового суду. (Слайд 9)

 (Розповідь учнів про те, як дві жінки не могли поділити дитину).

 Приповістки Соломонові – повчальні настанови молодому поколінню.

 - Знайдіть у Біблії вірш Пр. 4. 26 («…Стежку ніг своїх вирівняй, і стануть міцні всі дороги твої…»). Як ви розумієте цю настанову Соломона?

 - Знайдіть у Біблії вірш:  Пісн. 4. 1, 4. 2, 4, 3, 4, 4 («Краса молодої»). Визначте художні засоби, які використані у цьому уривку.                             

 9. Робота з уривками Нового Заповіту.

 Слово вчителя. Новий Заповіт містить відомості про народження, діяння, вчення та смерть Ісуса Христа. Євангелія від Матвія, Марка, Луки та Іоанна містять притчі, які ви вже знаєте з уроків етики.

 - Робота з репродукцією картини Якоба Йорданса.

 Перед вами репродукція картини Якоба Йорданса «Чотири євангелісти». Що ви можете сказати про людей, зображених на картині?

 - Знайдіть у Біблії, що сказано про народження Ісуса: Мт. 1. 18.

(Слайд 10)

 - Знайдіть на карті, яка вміщена на форзаці Біблії, місто, у якому народився Ісус Христос.

 - Як відбулось хрещення Ісуса? (Мт. 3. 13, Мт. 3. 16). (Слайд 11)

 - Яке призначення Ісуса Христа?

 - Що ви знаєте про Його  смерть та воскресіння? 

 10. Повідомлення учнів про переклади Біблії.

 1 учень. На територію України Біблія потрапила в Х столітті одночасно з прийняттям християнства. Перший переклад Біблії на тодішню письмову староукраїнську мову здійснив у 1561 році архімандрит монастиря у м. Пересопниця Григорій. Ця книга дістала назву Пересопницького Євангелія і вважається українською Першокнигою. Під час інаугурації на ній присягає Президент України. (Слайд 12)

 2 учень. Перші переклади текстів Біблії сучасною українською мовою з’явилися наприкінці ХІХ століття і належать П. Кулішу. Окремі книги Біблії перекладені ним спільно з І. Пулюєм та І. Нечуєм-Левицьким. Їм же належить і повний переклад тексту Біблії, який побачив світ у Відні в 1903 році. У тридцятих роках переклад Святого Письма українською мовою був зроблений митрополитом Іларіоном (світське ім’я – Іван Огієнко).

 (Слайд 13)

 11. Виставка книг «Джерело духовності».

 На виставці представлені книги, з якими ви можете ознайомитися особисто, оскільки вони наявні в шкільній бібліотеці. Я пропоную вам переглянути Біблію українською та російською мовами, Старий Заповіт старослов’янською мовою та англійською, Закон Божій, «Життя Ісуса Христа» О. Ренуара.

 V. Підбиття підсумків уроку.

 1. Метод «Мікрофон».

 Що нового ви дізналися про Біблію? (Кожен учень говорить одне речення).

 2. Сенкан

          Біблія

 давня, повчальна

 інформує, навчає, застерігає

 Вона – визначна пам’ятка культури.

 Книга книг

 VI. Виставлення та мотивація оцінок за урок.

 VII. Домашнє завдання. С. 27-28 (підручник), прочитати й проаналізувати Псалом.

 *Підібрати матеріал на тему: «Біблійні образи в європейському мистецтві»

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. підіпригора олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гончарук Алла
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 травня 2018
Переглядів
20507
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку