Урок - тріада інтегрованого курсу "Зарубіжна література та культура" містить презентацію вчителя та матеріал для уроку розвитку комунікативних навичок учнів, а також додаток для рефлексії особистості дитини
Скородистицька загальноосвітня школа І – ІІ ступенів-
«Школа життєтворчості»
Чорнобаївська районна рада Черкаська область
«Права в житті людини.
Хто забезпечує права людини.
Джерела влади та її межі.
Диспут: «Поняття про честь і
гідність у середньовічному епосі
«Пісня про Роланда».
Тріада інтегрованого курсу
світової літератури та культури в 8 класі
Вчитель: Світлана Олексіївна Сєдих –
заступник директора з
навчально – виховної роботи,
вчитель зарубіжної літератури
СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА ТА КУЛЬТУРА, 8 КЛАС
ТРІАДА № 24
Тема: «Розвиток зв’язного мовлення. Права в житті людини. Хто забезпечує права людини. Джерела влади та її межі. Диспут: «Поняття про честь і
гідність у середньовічному епосі «Пісня про Роланда».
Мета: розвивати в учнів уміння узагальнювати вивчене, аргументувати
свою думку, працювати над розвитком зв’язного мовлення,
логічного мислення; формувати життєтворчі та комунікативні
компетенції учнів; сприяти вихованню ораторських здібностей, вихо
Обладнання: тексти «Пісні про Роланда», роздатковий матеріал, картки,
герб, презентації.
Тип тріади : компетентнісна тріада
Хід тріади:
І мініада
1. Оголошення теми та мети тріади.
2. Актуалізація знань учнів.
3. «Прийняття правил»
Мета – організувати учнів і створити можливості для успішної ефективності роботи, подолати побоювання окремих учнів щодо активної участі в занятті.
Обладнання - дошка, крейда, великий аркуш паперу.
Бесіда з учнями:
- Навіщо потрібні правила в житті?
- Давайте установимо власні правила спілкування і роботи на уроці
За допомогою мозкового штурму учні пропонують перелік правил, які вони вважають необхідними.
Вчитель занотовує кожне правило, запитує як розуміють його учні, чи погоджується аудиторія. Коли думки вичерпуються, ще раз звертаємо увагу на перелік, запитуємо, чи всі згідні працювати за цими правилами.
Правила нумеруються. Вчитель ще раз перепитує, чи є доповнення до переліку, наголошує, що правила мають бути здійсненними.
Демократична процедура прийняття правил (голосування).
Вчитель домовляється про жест (наприклад, відкриті долоні на рівні обличчя) та слово (наприклад, «правила»), які ви застосовуватимите у випадку порушення правил.
Аркуш з правилами вивішується в класі, до нього звертаються за потребою.
Рекомендовані правила для включення до переліку:
* говорити по черзі, не перебиваючи інших;
* говорити чітко, коротко;
*говорити тільки від себе;
* бути позитивним;
* бути активним і добровільним;
* май мужність визнати свою поразку у словесному двобої;
*пам‘ятай, що диспут – літературний, зважай на автора твору та епоху.
4.Слово вчителя про права людини.
Хто в суспільстві забезпечує права людини. Джерела влади та її межі.
Право людини. Протягом сторіч виробилось поняття природного права, що має глибокий грунтовний, вихідний для життя людини норматив поведінки, що коріниться в самій природі людини. Джерело прав людини – вона сама, її потреби, інтереси, її спосіб існування і розвитку. Водночас людина виступа їх носієм. З цього погляду природне право – продукт нормальної життєдіяльності людини, а не держави, і є основою невід´ємних прав людини незалежно від того закріплені вони де-небудь чи ні. Позитивнее право походить від держави, закріплене в законодавчих актах. Позитивне і природне право розглядаються разом, немислимі одне від одного, бо природне право справедливее, але не реалізується саме собою (реалізація залежить від держави), тоді як позитивнее право реалізується державою, але не завжди є справедливим.
5. Презентація вчителя про Права людини, джерела влади та її межі. Хто в суспільстві забезпечує права людини.
ІІ мініада
6. Слово вчителя
Середньовічний епос «Пісня про Роланда» по-своєму відображає лицарський кодекс честі. Ми з вами створили навчальний проект, результатом якого є презентація «Лицарський кодекс честі в середньовічному епосі «Пісня про Роланда»
7. Презентація учнівського проекту
«Лицарський кодекс честі в середньовічному епосі «Пісня про Роланда».
8. Складання таблиці
ТАБЛИЦЯ - ПОРІВНЯННЯ ЛИЦАРСЬКИХ ЯКОСТЕЙ ПЕРСОНАЖІВ
СЕРЕДНЬОВІЧНОГО ЕПОСУ «Пісня про Роланда»
Лицарські якості
|
Король Карл
|
Роланд
|
Ганелон |
Благородне походження |
|
|
|
Участь в військових та хрестових походах |
|
|
|
Захист вдів, скривджених |
|
|
|
Участь в турнірах |
|
|
|
Щедрість |
|
|
|
Любов до Прекрасної Дами |
|
|
|
Вірність сюзерену |
|
|
|
Благородство, ставлення до лицарської честі |
|
|
|
9.Висновок: - Що ж є рисою зразкового лицаря в «пісні про Роланда»? (зразковою якістю лицаря в епосі є вірність сюзерену та участь в військових та хрестових походах).
10. Проблемне питання:
- Яка мета написання героїчного епосу з прославленням Карла і Роланда?
ІІІ мініада
11.Диспут «Круглий стіл»
Питання для диспуту:
- Чи є Ганелон зрадником? Що таке зрада?
- Чому не всі франки так вважали?
- Порівняйте еталон епічного героя античних поем і героя
середньовічного епосу. Чи змінилось щось в цьому еталоні? Чим , на вашу думку, викликана поява в епічного героя нових рис?
Матеріал для диспуту
«Зрадники зраджують перш за все самих себе» . Плутарх.
Найвідоміші зрадники: Іуда, Брут, Кассій.
Навіщо в твір введено образ зрадника Ганелона? (Щоб показати, що добрі справи цінуються людьми, а зло люди зневажають, воно має бути покаране. Таким чином формується мотив боротьби за єджність держави і помсти ворогові, яким би він не був.
«Для того щоб бути хорошим керівником держави, достатньо мати справедливий розум і залізну волю». Адольф Тьєр.
12.Висновок.
В епосі показано перемогу справедливості. Зло покарано, зраду викорінено. Король чинить справедливий суд з метою утвердження своєї влади і збереження міцності держави. Та так в житті не завжди буває. За законом, встановленим самим Богом - зло рано чи пізно карається. Земля не може терпіти зрадників
13. Скласти власний герб за поданною заготовкою.
1. Дві речі, які я роблю найкраще.
2.Я - очима батьків і вчителів.
3. Я – очима друзів.
4.Моя найбільша мрія.
5. Три слова, які я хотів би почути на свою адресу.
6. Мій життєвий девіз.
14.Рефлективна бесіда.
- З якою метою робили ми цю вправу?
- Які думки вона в вас викликала? Які почуття?
- Чому особисто ви навчилися?
- Чого б хотіли навчитись надалі?
15.Бліц – дискусія
- Спробуйте знайти в своєму житті приклади чесних вчинків, зради,
героїчного.
- Які думки, почуття у вас це викликало колись?
- Як ви будете реагувати на зраду, порушення ваших прав зараз?
- Яке значення мав для вас урок?
16.Підведення підсумків, оцінювання роботи учнів на уроці.
17. Домашнє завдання.
Підготовка до позакласного читання.
«Пісня про Нібелунгів».
Прочитати, представити власну презентацію скандинавського епосу.
Додаток № 1.