Тема : Тип Членистоногі. Узагальнення.
Мета: Навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників типу Членистоногих, узагальнити і закріпити знання учнів про вищий рівень організації типу Членистоногі у порівнянні з іншими відомими типами безхребетних тварин.
Розвиваюча – продовжити формувати у учнів вміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосувати одержані теоретичні знання на практиці, розвивати навички самостійної дослідницької роботи.
Виховна – продовжити формувати вміння працювати в колективі, приймати спільні рішення, оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до певної галузі знань, розвивати інтуїцію, творчі здібності, тренування швидкості реакції , кмітливості.
Обладнання: таблиці, малюнки представників класів членистоногих, біологічні словники.
Форма проведення: урок – змагання
Хід уроку
І Організаційний момент
- привітання;
- перевірка готовності до уроку;
- оголошення теми , мети уроку;
- поділ учнів на команди, вибір капітанів команд.
- обрати назву команди , відповідно до теми.
ІІ Узагальнення знань з теми Членистоногі
( Відбувається в ігровій формі).
І тур « Склади кросворд».
Умови: з кожної команди завдання виконують 2 учні. Складають кросворд на 10 запитань, використовуючи терміни та матеріали уроку. враховується естетичне оформлення робіт. Можуть використовувати біологічні словники. Час для роботи – 15 хвилин. Оцінюється 5 балами
ІІ тур « Рекламна пауза». 2 учні від кожної команди складають рекламу, в якій відображають значення Членистоногих в природі та житті людини. Час роботи – 10 хвилин. Оцінюється 5 балами.
ІІІ тур « Бліц – ринг».
З кожної команди по 5 представників, гра триває до 3 очок. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Запитання:
1 Які особливості перетравлення їжі павуків? Як це впливає на травну систему?
2 Як з допомогою мурашника визначають сторони горизонту?
3 Як павук – хрестовик, який сидить у засідці, одержить сигнал про те, що до нього у павутину потрапила здобич?
4 Як , спостерігаючи за мурашником, можна дізнатися про наближення дощу?
5 Чому більшість метеликів, відпочиваючи, складають крила?
6 Чому очі у Членистоногих називаються складними ? Як по – іншому можна назвати такий зір?
Ⅳтур « Відгадай »
Відповідають всі учасники команди. Кожна розгадана загадка оцінюється 2 балами.
1 Якщо укусить, сама помирає. ( бджола)
2 У тісній хатинці плете бабусі хустинку( павук)
3 Не звір, не птиця, а ніс – як спиця.( комар)
4 Хто мене вб'є, той свою кров проллє. ( комар)
5 Що над нами вверх ногами ( муха)
6 Хто животом пре, ногами тре, а руками нитки кладе ( павук)
7 Удень спить , а як ніч прийде – на вогонь летить ( метелик)
8 Летить ,а не птиця, виє , а не звір (жук)
9 Сам чорний та не ворон, є роги та не бик, 6 ніг без копит (жук)
10 Уночі літає, вогнем миготить, а диму не має( світлячок)
11 Іде в горщик чорне, а з горщика червоне (рак)
12 Хто після смерті червоніє ( рак)
13 Кого горе красить (рак)
14 Не коваль, а з кліщами( рак)
15 Не яйце, а в шкаралупі, не кіт, а вусатий. Погане на вроду, завжди любить воду (рак)
Ⅴ тур « Розумний капітан»
Відповідають капітани команд. Кожна правильна відповідь – 5 балів.
Запитання:
1 Збудник небезпечних захворювань, зокрема піроплазмозу, тифу, енцефаліту?
( Кліщ)
2 Про кого йдеться: Царство – тварини, підцарство – багатоклітинні , тип – Членистоногі , клас – Комахи , ряд – Твердокрилі. (Жук)
3 Хто полює на дрібних павуків, мокриць, жаб, ящірок, птахів? ( Павук – птахоїд з Південної Америки, з них він висмоктує кров).
4 Тільки цей представник міняє свої покриви ( рак).
Ⅵ тур « Щасливчики»
Відповідають всі учні . Кожна правильна відповідь - 1 бал. Перемагають учасники тієї команди, котрі за одну хвилину дадуть найбільше правильних відповідей.
1Як називається порожнина тіла Членистоногих? ( міксоцель)
2 Скільки разів на рік линяє рак ( 1-2)
3 Де розміщене серце у павука? (черевце)
4 Перша пара кінцівок головогрудих у павука ( хеліцери)
5 Друга пара кінцівок у павука називається? ( ногощупальці)
6 Тарантул та каракурт належать до ряду( павуки)
7 Розділ зоології, що вивчає комах ? ( ентомологія)
8 Як називаються отвори, за допомогою яких комахи дихають? ( дихальця)
9 Чи розрізняють комахи кольори( розрізняють)
10 Якого типу ротові органи у тарганів? ( гризучі)
11 Скільки рухів крилами робить муха за одну секунду ( 330 рухів)
12 Яка з комах найсильніша відносно власної ваги? ( жук – носоріг)
13 Самка чи самець комарів сосуть кров людини ( самка)
14 Скільки пар ніг у павука (4 пари)
15 Що стає з бджолою, коли вона вжалить людину ( гине)
16 Де зимують річкові раки( в норах)
17 Чи довго живуть одноденки? ( 2- 3 години)
18 Скільки живуть річкові раки ( 20 -30 років)
19 Чим покрите тіло Членистоногих ( хітин)
20 Скільки пар ходильних ніг у рака( 5)
21 В якій частині тіла у рака розміщені протоки видільних залоз? ( на голові)
22 Де знаходиться ядовитий кіготь у павука ( хеліцер)
23 Якого кольору кров у павука( безбарвна)
24 Який тип кровоносної системи у павука( незамкнута)
25Скільки пар очей у павука? (4)
26 Скільки пар ходильних ніг у комара? ( 3)
27Яка будова серця у комах? ( багатокамерна трубка)
28 Як передається кисень до клітин тіла комах( прямий контакт)
29Де закінчуються мальпігієві судини у комах( кишка)
30 На якій частині тіла розміщені крила і ноги у комара? ( груди)
Підведення підсумків.
Виставлення оцінок.
. Узагальнення.
Тема : Тип Членистоногі. Узагальнення.
Мета:
Навчальна – розширити знання учнів про різноманітність представників типу Членистоногих, узагальнити і закріпити знання учнів про вищий рівень організації типу Членистоногі у порівнянні з іншими відомими типами безхребетних тварин.
Розвиваюча – продовжити формувати у учнів вміння аналізувати отримані знання, користуватися додатковою літературою, застосувати одержані теоретичні знання на практиці, розвивати навички самостійної дослідницької роботи.
Виховна – продовжити формувати вміння працювати в колективі, приймати спільні рішення, оцінювати роботу товаришів, стимулювати інтерес до певної галузі знань, розвивати інтуїцію, творчі здібності, тренування швидкості реакції , кмітливості.
Обладнання: таблиці, малюнки представників класів членистоногих, біологічні словники.
Форма проведення: урок – змагання
Хід уроку
І Організаційний момент
- привітання;
- перевірка готовності до уроку;
- оголошення теми , мети уроку;
- поділ учнів на команди, вибір капітанів команд.
- обрати назву команди , відповідно до теми.
ІІ Узагальнення знань з теми Членистоногі
( Відбувається в ігровій формі).
І тур « Склади кросворд».
Умови: з кожної команди завдання виконують 2 учні. Складають кросворд на 10 запитань, використовуючи терміни та матеріали уроку. враховується естетичне оформлення робіт. Можуть використовувати біологічні словники. Час для роботи – 15 хвилин. Оцінюється 5 балами
ІІ тур « Рекламна пауза». 2 учні від кожної команди складають рекламу, в якій відображають значення Членистоногих в природі та житті людини. Час роботи – 10 хвилин. Оцінюється 5 балами.
ІІІ тур « Бліц – ринг».
З кожної команди по 5 представників, гра триває до 3 очок. За кожну правильну відповідь 1 бал.
Запитання:
1 Які особливості перетравлення їжі павуків? Як це впливає на травну систему?
2 Як з допомогою мурашника визначають сторони горизонту?
3 Як павук – хрестовик, який сидить у засідці, одержить сигнал про те, що до нього у павутину потрапила здобич?
4 Як , спостерігаючи за мурашником, можна дізнатися про наближення дощу?
5 Чому більшість метеликів, відпочиваючи, складають крила?
6 Чому очі у Членистоногих називаються складними ? Як по – іншому можна назвати такий зір?
Ⅳ тур « Відгадай »
Відповідають всі учасники команди. Кожна розгадана загадка оцінюється 2 балами.
1 Якщо укусить, сама помирає. ( бджола)
2 У тісній хатинці плете бабусі хустинку( павук)
3 Не звір, не птиця, а ніс – як спиця.( комар)
4 Хто мене вб’є, той свою кров проллє. ( комар)
5 Що над нами вверх ногами ( муха)
6 Хто животом пре, ногами тре, а руками нитки кладе ( павук)
7 Удень спить , а як ніч прийде – на вогонь летить ( метелик)
8 Летить ,а не птиця, виє , а не звір (жук)
9 Сам чорний та не ворон, є роги та не бик, 6 ніг без копит (жук)
10 Уночі літає, вогнем миготить, а диму не має( світлячок)
11 Іде в горщик чорне, а з горщика червоне (рак)
12 Хто після смерті червоніє ( рак)
13 Кого горе красить (рак)
14 Не коваль, а з кліщами( рак)
15 Не яйце, а в шкаралупі, не кіт, а вусатий. Погане на вроду, завжди любить воду (рак)
Ⅴ тур « Розумний капітан»
Відповідають капітани команд. Кожна правильна відповідь – 5 балів.
Запитання:
1 Збудник небезпечних захворювань, зокрема піроплазмозу, тифу, енцефаліту?
( Кліщ)
2 Про кого йдеться: Царство – тварини, підцарство – багатоклітинні , тип – Членистоногі , клас – Комахи , ряд – Твердокрилі. (Жук)
3 Хто полює на дрібних павуків, мокриць, жаб, ящірок, птахів? ( Павук – птахоїд з Південної Америки, з них він висмоктує кров).
4 Тільки цей представник міняє свої покриви ( рак).
Ⅵ тур « Щасливчики»
Відповідають всі учні . Кожна правильна відповідь - 1 бал. Перемагають учасники тієї команди, котрі за одну хвилину дадуть найбільше правильних відповідей.
1Як називається порожнина тіла Членистоногих? ( міксоцель)
2 Скільки разів на рік линяє рак ( 1-2)
3 Де розміщене серце у павука? (черевце)
4 Перша пара кінцівок головогрудих у павука ( хеліцери)
5 Друга пара кінцівок у павука називається? ( ногощупальці)
6 Тарантул та каракурт належать до ряду( павуки)
7 Розділ зоології, що вивчає комах ? ( ентомологія)
8 Як називаються отвори, за допомогою яких комахи дихають? ( дихальця)
9 Чи розрізняють комахи кольори( розрізняють)
10 Якого типу ротові органи у тарганів? ( гризучі)
11 Скільки рухів крилами робить муха за одну секунду ( 330 рухів)
12 Яка з комах найсильніша відносно власної ваги? ( жук – носоріг)
13 Самка чи самець комарів сосуть кров людини ( самка)
14 Скільки пар ніг у павука (4 пари)
15 Що стає з бджолою, коли вона вжалить людину ( гине)
16 Де зимують річкові раки( в норах)
17 Чи довго живуть одноденки? ( 2- 3 години)
18 Скільки живуть річкові раки ( 20 -30 років)
19 Чим покрите тіло Членистоногих ( хітин)
20 Скільки пар ходильних ніг у рака( 5)
21 В якій частині тіла у рака розміщені протоки видільних залоз? ( на голові)
22 Де знаходиться ядовитий кіготь у павука ( хеліцер)
23 Якого кольору кров у павука( безбарвна)
24 Який тип кровоносної системи у павука( незамкнута)
25Скільки пар очей у павука? (4)
26 Скільки пар ходильних ніг у комара? ( 3)
27Яка будова серця у комах? ( багатокамерна трубка)
28 Як передається кисень до клітин тіла комах( прямий контакт)
29Де закінчуються мальпігієві судини у комах( кишка)
30 На якій частині тіла розміщені крила і ноги у комара? ( груди)
Підведення підсумків.
Виставлення оцінок.