Конспект уроку біології у 8 класі на тему: "Сон. Біоритми"

Про матеріал
Конспект уроку біології 8 класу з елементами медіаграмотності на тему: "Сон. Біоритми". В матеріалах до уроку додана розробка детальної презентації з використанням інтерактивної дошки Padlet та інтелект-карти MindMeister. Автор конспекту уроку брав участь у Всеукраїнському конкурсі на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018-2019 н.р. Автора нагороджено Дипломом І ступеня
Перегляд файлу

Всеукраїнський конкурс на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіа грамотності для 1-11 класів 2018-2019 н.р.

Автор: Дядюшкіна Ірина Олександрівна,

учитель біології Комунального закладу освіти

« Гімназія №3» Дніпровської міської ради,

вчитель вищої кваліфікаційної категорії

Тема уроку: «Сон. Біоритми ».

Мета: дати поняття про сон як функціональний стан організму, види сну та його біологічне значення; продовжити формування здоров’язберігаючої компетентності учнів на прикладі гігієнічної необхідності здорового сну; продовжити профорієнтаційну просвіту учнів; розвивати навички роботи з додатковими джерелами інформації, творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння порівнювати та аналізувати, логічне мислення учнів на основі встановлення причинно-наслідкових зв’язків; закріплювати інтерес до предмета біології і самостійного пошуку нових знань; розвивати вміння застосовувати отримані знання у повсякденному житті.

Компетенції учнів на уроці: критичне мислення, медіа грамотність, креативність, дизайн-мислення, вміння самоорганізації робочого процесу, командна робота, комунікативна компетенція, вміння знаходити нестандартні інноваційні рішення, соціально-трудова компетенція, навчання протягом життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: мультимедійний комплекс, мережа Internet, тематичні зображення та фото, карточки для вправи «знайди втрачену інформацію» з глосарієм термінів та таблицею «Біоритми людини»

Дидактичні та методичні матеріали: інтерактивні вправи, медіа супровід, відео, скрайбінг, анімація, Padlet(інтерактивна дошка), інтелект-карта.

План та хронометраж уроку:

Організація класу

2 хв

Вступне слово вчителя

Вправа на активізацію

Виклик,

або вступна частина уроку

2 хв

3 хв

Вступне слово вчителя

Виконання біологічного диктанту

Осмислення, або основна частина уроку

4 хв

 

 

13хв

 

2 хв

 

 

 

10хв

Робота в групах над створенням глосарію асоціацій

Виконання завдань індивідуально, в парах та гетерогенних групах

Динамічна пауза (виконання кінезіологічних вправ)

Обговорення, доповнення, коригування та формулювання висновків

Рефлексія, або підбиття підсумків

7хв

Розв’язування завдань на розвиток критичного мислення

Домашнє завдання

2хв

Пояснення, формування завдання з урахуванням результатів рефлексії

 

Хід уроку:

І. Організація класу. Створення емоційного настрою.

Вірш Івана Франка «Чому являєшся мені у сні» у виконанні ОNUKA( перегляд відео за посиланням https://youtu.be/G1I0B8GhASA ). Обговорення власних та учнівських очікувань від уроку, налаштування на плідну співпрацю.

ІІ. Виклик.

Виклик є вступною частиною уроку з розвитку критичного мислення. За час «виклику» відбувається актуалізація опорних знань, уявлень, умінь, пов’язаних з темою уроку, виявляються прогалини, формується контекст для сприйняття нових ідей; зацікавленість у процесі навчання.

На минулому уроці учні вивчали тему: «Мислення та свідомість». Для перевірки якості засвоєння матеріалу теми, актуалізації знань, уявлень, умінь, пов’язаних з темою уроку учні виконують завдання біодиктанту.

На виконання завдань біодиктанту( «доповни речення») пропонується 2 хв. Для економії часу учням видається роздатковий матеріал – картки з глосарієм термінів та речення зі «втраченою інформацією». Відповіді вони не записують повністю, а шифрують буквами з глосарію. Після чого правильні відповіді оприлюднюються та перевіряються учнями.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_03.png

ІІІ. Осмислення

Осмислення є основною частиною уроку, під час якої учні самостійно здобувають знання та навички, формують власне ставлення до проблемних питань, що розглядають. Досвід неодмінно має випереджати обмін думками для формування дизайн-мислення у учнів - представників покоління Z.

Пропоную подивитись скрайбінг Севериної Катерини: «Цікаві факти про сон», за посиланням https://youtu.be/ZX3dIoaIXUY на біологічному YouTube каналі «BioSTREAM» КЗО»Гімназії №3»ДМР https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw

Повідомлення учням теми уроку: «Сон. Біоритми ». У світі царює ритм. Сьогодні ж ми розглянемо сон - найважливіший добовий біоритм людини.

Обговорення найяскравіших сновидінь однокласників за допомогою віртуальної інтерактивної дошки Padlet: «Сновидіння», доступ до якої учні отримують через Google Class (учні мали змогу до уроку додати опис своїх сновидінь, ознайомитись з іншими, прокоментувати та оцінити найцікавіші сновидіння).

Темі сну присвячували свої твори художники, музиканти, поети.

Ознайомтесь з найвідомішими картинами «Сон» Пабло Пікасо та Сальвадора Далі. Якщо вас зацікавила творчість Сальвадора Далі, ви зможете скориставшись QR-кодом в правому нижньому кутку слайда детальніше ознайомитись з мистецтвом художника(за QR-кодом пропоную переглянути відео презентацію «The amazing art of Salvatore Dali»).

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_05.png

Проживаючи третину життя уві сні, ми знаємо, що таке сон. Які ж асоціації викликає у вас це поняття? Складіть асоціативну хмаринку «СОН»(опрацюйте в групах і від 4-х учнів напишіть на SMART- дошці одне слово – асоціацію зі словом сон,яку ще не записали попередні групи. Якщо ви погоджуєтесь з цією асоціацією, додайте її в свій опорний конспект).

Після обговорення асоціативної хмаринки пропоную учням наступний план співпраці:

  • Визначити поняття: сон,сновидіння, біоритми
  • Навчитись розрізняти стадії сну
  • Ознайомитись з видами cну: нормальним, патологічним, лікувальним
  • Класифікувати біоритми за тривалістю
  • Навіщо нам це знати? (Встановити біологічне значення сну. Еволюція зберігла процес сну, хоча людина є дуже вразливою під час сну)

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_06.png

 Визначаємо ключові слова уроку:

Сон - це фізіологічний стан, що періодично настає у людини й характеризується майже повною відсутністю реакцій на зовнішні подразнення, зменшенням активності ряду фізіологічних процесів.

Сновидіння - це особливий період, стан сну, коли людина сприймає певну спроектовану реальність, що може включати в себе всі типи відчуттів.

Біоритми - ритми фізіологічних процесів, властиві всім живим організмам.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_07.png

 У 50-х роках минулого століття була досліджена електрична активність головного мозку людини під час сну та неспання. Записи електричних струмів мозку (електроенцефалограми) виявили, що сон – це складний періодичний процес. Повноцінний сон складається з 5 циклів, що закономірно чергуються. Кожен з цих циклів триває від 1 до 1,5 години і починається фазою повільного сну, яку змінює фаза швидкого сну. Вчимось розрізняти наступні стадії сну за графіком:

  • Чотири стадії синхронного або спокійного сну (ПРО - сон - сон з повільними рухами очей). Перша стадія - неспання або засинання;
  • Друга стадія - поверхневого сну;
  • Третя й четверта стадії - фази глибокого сну;
  • П'ята стадія - швидка фаза (десинхронізованого сну, ШРО - сон - сон зі швидкими рухами очей).

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_08.png

 Визначаємо види сну:

  • Нормальний;
  • Патологічний: безсоння ; сомнамбулізм; летаргія;
  • Лікувальний: наркотичний; гіпноз; електросон.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_09.png

Учні впізнають на слайді фото М.В.Гоголя. Деяким учням з різних медіа джерел вже відома інформація про летаргічний сон відомого письменника. Завдання на розвиток критичного мислення: підтвердити чи спростувати цю інформацію з відповідною аргументацією своєї точки зору.

 Пригадаємо класифікацію біоритмів (залежно від тривалості) та перевіримо за слайдом презентації:

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_10.png

Складаємо схему «Біоритми людини» (учні використовують роздатковий матеріал(картки) - таблицю «Біоритми людини», робота в парах) та перевіряємо.

Пропоную збалансувати функціональну асиметрію півкуль головного мозку кінезіологічними вправами (динамічна рухавка виконується за допомогою відео за посиланням  https://youtu.be/0ug_JfVYNg8 на YouTube каналі «BioSTREAM» https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw, три учениці, які знімались у даному відео показують рухи учням синхронно з відео на екрані).

 Всі виконували рухавку синхронно, але для одних це було просто,а для інших -важче. Це пов’язано з тим, що ми належимо до різних хронотипів.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_13.png

Учні ознайомлюються з хронотипами людини ( за характером добових біоритмів) та найвідомішими представниками відповідних хронотипів:

  • Сови (Лев Толстой, Антон Павлович Чехов, Чарльз Дарвін, Вінстон Черчилль)
  • Жайворонки (Оноре де Бальзак, Дмитро Іванович Мендєлєєв, Маргарет Тетчер, Джордж Буш, Наполеон Бонапарт, Ернест Хемінгуей, Анна Вінтур)

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_14.png

За допомогою QR-коду на слайді презентації учні вдома пройдуть тест на визначення власного хронотипу та залишать інформацію на створеній віртуальній інтерактивній дошці Padlet: «Хронотипи моїх улюблених учнів», доступ до якої учні отримують через Google Class.

C:\Users\Sergey\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (700).png

 Для усвідомлення значення сну (нічний сон – основа піраміди) пропоную опрацювати «Піраміду відпочинку».

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_15.png

Учні виконують вправу: «Ланцюжок думок» (передають одне одному саше з лавандою та трояндою, пропонуючи своє правило гігієни сну). Результат перевіряємо за матеріалом слайду презентації.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_16.png

Учні записують в конспект основні правила гігієни сну:

  • Режим: сну, прийому їжі, фізичної активності, провітрювання;
  • Положення тіла;
  • Відсутність подразників(вимкнути світло, прибрати шум).

ІV. Рефлексія, або підбиття підсумків.

 Вправа «Недостовірна інформація». З медіа джерел стало відомо про наукові відкриття під час сну, але під час підготовки журналістами матеріалу до ефіру переплутались дані. Допоможіть журналістам та встановіть правильну відповідність (науковець – відкриття). Правильний результат на слайді

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_17.png

За бажанням, на наступний урок пропоную учням підготувати відео повідомлення «Дослідники сну» про найвідоміших вчених в цій галузі:

  • Івана Павловича Павлова;
  • Івана Михайловича Сєченова;
  • Зігмунда Фрейда;
  • Натана Клейтмана;
  • Юджина Асеринського.

 Раджу та бажаю вам відвідати унікальний музей сновидінь Зігмунда Фрейда (хоча б віртуально).

Підсумок уроку:

  • Визначили поняття: сон,сновидіння, біоритми;
  • Навчились розрізняти стадії сну;
  • Ознайомились з видами cну: нормальним, патологічним, лікувальним;
  • Класифікуємо біоритми за тривалістю;
  • Знаємо еволюційне значення сну.

C:\Users\Sergey\Desktop\СОН.png\Microsoft PowerPoint - СОН.pptx [только чтение].pdf_page_20.png

V. Домашнє завдання:

  • Опрацювати матеріал параграфу 48 та малюнок 48.2 на сторінці 167;
  • Обговорити з батьками важливість дотримання гігієни сну та встановити можливі причини порушень сну;
  • Завдання 10* на сторінці 169 (письмово);
  • Опрацювати відео та інтелект-карту через посилання в Telegram каналі; опрацювати тест за QR-кодом та показати результат на Padlet в Google Class;
  • Пропоную подивитись анімацію Пономаренко Поліни  за посиланням https://youtu.be/j_sC5B1kNmA та відео Москаленка Лева за посиланням https://youtu.be/grO2ylXTV9M на тему: «Сон. Біоритми»

на You Tube каналі «BioSTREAM» https://www.youtube.com/channel/UCYnekvnd8beQJTkIYq9y8kw

Додаток 1. Картка ( роздатковий матеріал).

Тема уроку: «Сон. Біоритми».

1) Завдання «знайди втрачену інформацію». Тема: «Мислення та свідомість».

1. Психічна діяльність, що опускається нижче від порога свідомості - це…

2. Вкажіть основні функції свідомості людини…

3. Назвіть види мислення…

4. Оперування знаковою інформацією є функцією…..півкулі

5. Оперування образною інформацією є функцією….півкулі

6. Манера ходи є прикладом…

7. Автоматичне вміння шити голкою є прикладом…

8. Перед виходом з дому людина мимохідь кидає погляд у дзеркало, це є прикладом…

9. Психічний процес самостійного пошуку й відкриття суттєво нового, це …

10. Вищими формами розумової діяльності людини є…

11. Певна спеціалізація правої та лівої півкулі людини - це…

12. Перший етап у виробленні навички - це …

Глосарій термінів для завдання «знайди втрачену інформацію»:

 А) Самоконтроль;  Б) Теоретичне; В) Прогноз; Г) Мислення; Д) Свідомість;

Е) Моделювання; Є) Словесно-логічне; Ж) Навички; З) Динамічний стереотип;

І) Права; Й) Звички; К) Наочно-дійове; Л) Наочно-образне; М) Ліва;

Н) Підсвідоме; О) Накопичення; П) Функціональна асиметрія мозку; Р) Вміння.

Таблиця №1. Періодичність біоритмів

 

Назва процесу

Тривалість

Нервовий імпульс

0,001 с

Серцевий цикл

0,8 с

Вдих-видих

8 с

Голодна перистальтика шлунка

30 хв

Зміна дня і ночі

1 доба

Менструальний цикл у жінок 

28 діб

Народження потомства

1 рік

Зміна пір року

сезон (3 місяці)

Циклічність сонячної активності

(11,2роки),багато років(орієнтовно -80)

Додаток 2. Скріншот частини інтелект-карти: «Біоритми», створеної мною для узагальнення та закріплення матеріалу теми уроку: «Сон. Біоритми» в програмі MindMeister.

C:\Users\Sergey\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (689).png

docx
Додано
3 липня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку