Конспект уроку біології в 9 класі "Вуглеводи"

Про матеріал
Тема: Вуглеводи Мета: формування ключових компетентностей: ознайомити учнів з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахарид», «полісахарид»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини; формувати знання про необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання в необхідності раціонального харчування, науковий світогляд. Очікуванні результати: учні знають особливості будови, властивостей та значення вуглеводів; називають представників моносахаридів і полісахаридів; відрізняють за формулами представників вуглеводів; пояснюють значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини Реалізація НЛ: громадська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров’я і безпека. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема: Вуглеводи

Мета: формування ключових компетентностей: ознайомити учнів з особливостями будови та властивостями вуглеводів; сформувати поняття «моносахарид», «полісахарид»; розкрити біологічну роль вуглеводів, значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини; формувати знання про необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, мову, уміння систематизувати інформацію, виокремлювати головне в тексті; виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я, формувати переконання в необхідності раціонального харчування, науковий світогляд.

Очікуванні результати: учні знають особливості будови, властивостей та значення вуглеводів; називають представників моносахаридів і полісахаридів; відрізняють за формулами представників вуглеводів; пояснюють значення необхідності різних продуктів харчування у раціоні людини

Реалізація НЛ: громадська відповідальність, екологічна безпека і сталий розвиток, підприємливість і фінансова грамотність, здоров’я і безпека.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1. Організаційний етап

Привітання, налаштування на робочий лад.

2. Самостійна робота за варіантами

І Варіант

1.На якому рівні організації живого розглядають міоцити:
а) молекулярному         б) організмовому            в) тканинно-органному                    г) клітинному

2.Високомолекулярні компоненти клітини, що складаються з амінокислот:
а)вуглеводи                  б) білки                   в) нуклеїнові кислоти                           г) жирні кислоти

3.Білок, що забезпечує транспортну функцію:
а) гемоглобін                                        в) актин
б) альбумін                                           г) міозин

4.У складі волосся, рогів, копит, є білок:

а) гемоглобін                в) міоглобін

б) альбумін                   г) кератин

5.Процес, внаслідок якого втрачаються або змінюються властивості білкової молекули, називається:

а) ренатурація                в) денатурація

б) конденсація                г) седиментація

6. Незамінні амінокислоти – це:

а) 20 різних амінокислот, які входять до складу природних білків

б) такі, що не синтезуються в організмі тварини

в) такі, що не синтезуються в організмі рослини

г) 10 різних амінокислот, які мають основні властивості

7.Захисну функцію виконують білки:

а) колаген, осеїн, кератин   в)імуноглобулін, протромбін, інтерферон

б) актин, міозин, тубулін    г) альбумін, казеїн

8. Як називається структура білка, на якій відбувається спосіб спільного упакування декількох поліпептидних ланцюгів:

а) первинна                              в) вторинна

б) третинна                               г) четвертинна

9. Захисна функція білків полягає:

а) у захисті внутрішніх органів від механічних пошкоджень;

б) в утворенні антитіл під час імунної відповіді;

в) у забезпеченні вибіркової проникності клітинних мембран;

г) у захисті клітини від проникнення води, різних хімічних речовин.

10. Наведіть приклади (не менше 4-5) незамінних аміноксилот.

11. Обчисліть кількість амінокислотних залишків, якщо молекулярна маса фрагмента білка становить 1500Да. Зазначте кількість пептидних груп між залишками амінокислот.

  1. Варіант

1. На якому рівні організації живого розглядають ДНК:
а) молекулярному                              в) організмовому
б) тканинно-органному                    г) клітинному

2. Білок, що забезпечує каталітичну функцію:
а) гемоглобін           б) амілаза                          в) альбумін                                 г) міозин

3. Незмінними частинами амінокислоти є:

а) аміно-група та радикал;                               б) радикал та карбоксильна група;

в) карбоксильна та аміно-групи;                     г) тільки радикал.

4. Процес, внаслідок якого відновлюються  властивості білкової молекули, називається:

а) ренатурація                б) денатурація       в) конденсація                г) седиментація

5. У складі яєчного білка, є білок:

а) гемоглобін                 б) міоглобін          в) альбумін                   г) кератин

6.Замінні амінокислоти – це:

а) 20 різних амінокислот, які входять до складу природних білків

б) такі, що  синтезуються в організмі тварини

в) такі, що синтезуються в організмі рослини

г) 10 різних амінокислот, які мають основні властивості

7. Як називається структура білка, в утворенні якої беруть участь дисульфідні звязки:

а) первинна                              б) вторинна           в) третинна                               г) четвертинна

8. Структурну функцію виконують білки:

а) колаген, осеїн, кератин                     в)імуноглобулін, протромбін, інтерферон

б) актин, міозин, тубулін                      г) альбумін, казеїн

9. Білки, що забезпечують велику швидкість проходження колосальної кількості хімічних реакцій:

а) транспортні          б) скоротливі        в) ферменти                г) рецепторні

10. Наведіть приклади (не менше 4-5) замінних аміноксилот.

11. Обчисліть кількість амінокислотних залишків, якщо молекулярна маса фрагмента білка становить 1300Да. Зазначте кількість пептидних груп між залишками амінокислот.

3.Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемних питань:

- Чому нестача глюкози в крові спричиняє порушення діяльності ЦНС?

- Чому у тваринних клітинах вміст вуглеводів становить 1-2% від маси сухої речовини, тоді як у рослинних – 70-80%?

- Вуглеводи – дуже важливі хімічні компоненти клітини, без яких неможлива життєдіяльність організму. Чому?

4. Вивчення нового матеріалу

1. Характеристика вуглеводів

Розповідь вчителя+частково-пошукова робота з підручником с.24-26.

Елементний склад : С,Н,О, рідше інші елементи.

Вуглеводи — це органічні сполуки зі змішаними функціями, що складаються з атомів Карбону, Оксигену і Гідрогену і до складу молекул яких входять кілька груп: гідроксильна (–OH), карбоксильна (–COOH) або карбонільна (–COH). Більшість вуглеводів мають загальну формулу Cn(H2O)m, звідки і походить їхня назва («вуглець» + «вода»).

У різних організмах вміст вуглеводів різний. Так, у рослин і грибів вони становлять близько 80% від сухої маси речовини, а у тварин тільки 1-2%. Але вміст вуглеводів у клітинах коливається залежно від типу тканини. Наприклад, у клітинах листків рослин – до 70%, а у бульбах картоплі – 90%, у клітинах печінки і мязів – 5%.

Класифікація вуглеводів за кількістю мономерів

                 (один мономер)                  (2–20 мономерів)               (більше 20 мономерів)

              (глюкоза, фруктоза)          (сахароза, лактоза)           (целюлоза, глікоген, хітин)

 

 

 

 

Моносахариди та олігосахариди добре розчинні у воді, а полісахариди переважно нерозчинні (за винятком деяких, наприклад крохмалю та інуліну, які розчиняються в гарячій воді).

 

Класифікація моносахаридів за кількістю атомів Карбону

(3 атоми)

(4 атоми)

(5 атомів)

(6 атомів)

(7 атомів)

(8 атомів)

(9 атомів)

(10 атомів)

У природі найчастіше трапляються пентози та гексози. Найбільш поширені пентози — рибоза та дезоксирибоза, найбільш поширені гексози — глюкоза та фруктоза.

Рівняння утворення глюкози:

6СО2 + 6Н2О = С6Н12О6 + 6О

 2. Значення вуглеводів

Біологічна роль вуглеводів

Значення

Приклад

Структурна

Целюлоза у клітинних стінках рослин, хітин у клітинних стінках грибів, хітиновий покрив у членистоногих, муреїн у клітинних стінках бактерій

Захисна

Резервна

Крохмаль у рослин, глікоген у м’язах і печінці тварин, у клітинах грибів, лактоза у молоці ссавців, інулін у коренях і бульбах деяких рослин

Енергетична

Глюкоза — джерело енергії під час клітинного дихання, мальтоза дає енергію під час проростання насіння

Сигнальна

Глікопротеїди у мембранах клітин специфічно реагують на різні речовини, які підходять до мембрани

Транспортна

Сахароза в низхідному потоці речовин у рослин

Пластична

Рибоза та дезоксирибоза беруть участь в утворенні РНК, ДНК, АТФ

5.Закріплення вивченого матеріалу

Гра «У продуктовому магазині» - учні називають продукти, що містять багато вуглеводів.

Робота з підручником: відповісти на питання 3-5 після §6.

6. Домашнє завдання

Опрацювати §6., вивчити будову і функції вуглеводів

Підготувати повідомлення на одну із тем «Різноманіття ліпідів», «Значення ліпідів».

7. Підбиття підсумків уроку

«Мікрофон» Що нового ви дізнались на уроці?

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пономаренко Лина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
4 жовтня 2020
Переглядів
5055
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку