Конспект уроку "Числівник як частина мови"

Про матеріал

Конспект уроку розроблено за підручником Заболотного О.В. для шкіл з російською мовою навчання. Містить різноманітні методи та прийоми навчання : робота біля дошки, лінгвістична гра, вибірковий диктант.

Перегляд файлу

Тема:                                 Числівник як частина мови.

                                         

Мета: дати уявлення про числівник як частину мови, зокрема його  загальне значення, морфологічні ознаки,  синтаксичну роль, формувати в учнів загально пізнавальні вміння, розпізнавати  числівники в тексті, формувати вміння розпізнавати  кількісні та  порядкові числівники,розвивати логічне мислення, виховувати любов до рідної мови, до творчості Т.Г.Шевченка

Обладнання: підручник, таблиця (блок-схема) «Числівник як частина мови», дидактичний матеріал, індивідуальні картки, таблиця.

Перебіг уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

На нашому уроці мова йтиме про цікаву частину мови. Яку? Відгадаймо загадку.

Число і кількість означає,

 А ще - порядок при лічбі.

    Усе на світі дозволяє

     Порахувати він тобі.

Правильно, діти. Ми з вами починаємо вивчати числівник. Будь ласка, розгорніть зошити і запишіть з дошки число, класна робота, тему нашого уроку.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.         Слово вчителя.

Сьогодні ми починаємо вивчати нову частину мови — числівник. Числівники за своїм походженням тісно зв’язані з іменниками і прикметниками. Але в процесі історичного розвитку мови вони втратили граматичні ознаки, властиві іменникам і прикметникам, і перетворилися на абстрактні найменування числових понять.

2.         Робота з підручником (Заболотний О.В.)

1. Пояснення правил § 33 стр.104

Вправа 283 (усно).

Бесіда з класом.

        Зверніть увагу на слова, що означають кількість.

        До якої частини мови вони належать?

        Чи можна цифри записати словами?

3. Робота біля дошки

Вправа 284. Пояснити фразеологізми. Записати числівники у дві колонки. У першу – кількісні, у другу – порядкові.

Бути на сьомому небі; пяте колесо до воза; між двох вогнів; як дві краплі води; діло десяте; на всі чотири сторони; у двох словах; памятати до сьомих віників.

4. Лінгвістична гра. Пригадайте і запишіть українські народні казки, до назви яких входять числівники.

Довідка: «Вовк і семеро козенят», «Девять братів і сестриця Галя», «Про лиху матір і двох синів», «Про трьох братів і трьох сестер», «Півник і двоє мишенят».

5. «Ланцюжок»

Впр. 285. Утворіть від кількісних числівників порядкові й запишіть.

Зразок. Двадцять один – двадцять перший.

 Два, одинадцять, шістнадцять, вісімдесят, сорок, сто, тисяча, мільйон, п’ятдесят шість, шістдесят дев’ять, тридцять, дев’ятнадцять, триста сімдесят сім.

IV. Закріплення матеріалу

Вибірковий диктант. Відгадайте загадки і випишіть числівники.

  • Щорічно приходять до нас в гості: один сивий, інший молодий, третій скаче, а четвертий плаче (пори року).
  • Чотири крила, а не птах; крилами махає, а ні з місця (млин).
  • Якщо на голову встане, рівно на три більше стане (цифра шість).
  • Є 7 братів: роками рівні, іменами різні (дні тижня).
  • На десять верст — різнокольоровий міст. Шкода тільки, що по ньому крокувати нікому (веселка).

V. Підсумок уроку

Бесіда з учнями

  • Яку частину мови ми почали вивчати?
  • На які питання відповідає числівник?

VI. Домашнє завдання

§ 33, вивчити правила, впр. 286, 289

 

docx
Додано
10 січня 2018
Переглядів
5448
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку