До розіграшу
залишилось:
21 день
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Урок "Конспект уроку із української мови для 6 класу на тему "Іменник"

Про матеріал

Конспект уроку з мови побудований за технологією розвитку критичного мислення. В учнів середньої ланки критичне мислення перебуває на початковому рівні, оскільки несформовані читацькі компетентності. Тож на своїх уроках формую вміння працювати з текстом, вести діалог, працювати в команді, приймати рішення, а все це стає підґрунтям розвитку критичного мислення. Це останній урок із вивченої теми, мета якого удосконалювати вміння розпізнавати іменники в реченнях, визначати рід, число, відмінок, розрізняти відміни; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, навички використання іменників у зв'язному мовленні; виховувати любов до України, її звичаїв і традицій.

Перегляд файлу

Тема:Іменник. Повторення та узагальнення вивченого

Мета:  повторити та узагальнити вивчене про іменник,

          удосконалювати вміння розпізнавати іменники в реченнях, визначати рід, число, відмінок, розрізняти відміни; розвивати увагу, пам'ять, критичне мислення, навички використання іменників у зв’язному мовленні; виховувати любов до України, її звичаїв і традицій.

                                                                                     Люби і знай свій рідний край

                                                                                                 (Народна мудрість)

Хід уроку

І. Мотивація навчально-виховної діяльності.

1. Створення позитивного психологічного настрою

Добрий день, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож давайте зробимо ще крок,

Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.

  • Дорогі діти! Подивіться одне на одного, посміхніться, подаруйте усмішку гостям, які завітали до нас сьогодні. І ми продовжимо мандрувати чарівною країною Морфологією. Визначити шлях, яким прямуватимемо, допоможе ключове слово у кросворді, який ми з вами розгадаємо. (СЛАЙД 1)

.

2. Розгадування  кросворда

Кросворд

Завдання Впишіть у клітинки слова. У виділеному вертикальному рядку ви побачите назву частини мови, над якою ми будемо працюємо.

1.Дванадцять календарних місяців становлять … (рік).

2. Синонім до слова віхола (заметіль).

3. Це тонкий шар льоду на земній поверхні, що утворюється після дощу  при зниженні температури (ожеледиця).

4. На них узимку полюбляють кататися діти. Що це? (ковзани).

5.Вони є родичами ковзанів, засобом для пересування (санчата).

6.Третій місяць зими (лютий).

7.Вічнозелене дерево, красуня на Новий рік (ялинка).

.

Учитель. Яке слово в нас вийшло? (Іменник) (СЛАЙД 2)

 Сьогодні останній урок із теми «Іменник», ми готуємося до написання контрольної роботи, тож давайте спрогнозуємо мету уроку. Що ви очікуєте від уроку, тема якого (СЛАЙД  3)?  (СЛАЙД 4)

  • Сьогодні ми будемо узагальнювати знання про іменник, одержані на

попередніх уроках; удосконалюватимемо вміння розпізнавати іменники в реченнях, визначати рід, число, відмінок, розрізняти відміни; розвиватимемо увагу, пам'ять, навички використання іменників у зв’язному мовленні; вчитимемося критично мислити. Отже, тільки від нас залежить, чи справдяться наші очікування.

  • Що цікавого ви вже довідалися про іменник як частину мови?
  1. Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
  2. Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
  3. Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на
    3 роди : чоловічий,жіночий,та речовий. Пізніше Арістотель запропонувати замінити останній термін – „середній рід”.
  4. Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесса вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

 

(Запис числа і теми у зошитах).

 

II. Актуалізація

1.Повторення  теоретичного матеріалу (СЛАЙД 5)

«Лінгвістичний двобій»

  • Яка частина мови називається іменником та які  морфологічні ознаки їй  властиві ? 
  • Назвіть відмінки і запитання, на які вони відповідають.
  • Скільки відмін іменників є в українській мові  та за якою ознакою вони поділяються на відміни ?
  • До якої відміни належать іменники середнього роду із закінченням –а,-я?

 

      2. Каліграфічна хвилинка.

  • Запишіть каліграфічно сполучення літер ба ків ть на щи

Складіть із них слово.

 

  • Які іменники віднесемо до назв істот і неістот?

 

  1. Розподільний диктант : істоти – неістоти. (СЛАЙД 6)

(Ключ: Різдво ,  Водохреща)      

Вогонь, Роман, олівець, ішак, змія, дитина, дим, осінь, хрест, рюкзак, вовк, олень, екскаватор, щока, альбом.

Істоти                                                неістоти      (СЛАЙД 7)

Роман                                                Вогонь

ішак                                                   олівець     

змія                                                   дим

дитина                                              осінь

вовк                                                 хрест

олень                                               рюкзак

                                                         екскаватор

                                                         щока

                                                         альбом     

 

.4.  «Корисні поради»  Диктант з коментуванням (Пис.)  (СЛАЙД 8)

Завдання: дати пораду товаришеві щодо правильного написання іменників.

 

Ярослав Мудрий, Дніпро, Тарас Шевченко, місто , козак, Батьківщина.

  • лексико-орфографічна хвилинка з приводу наголошення та тлумачення слова «Батьківщина».  (СЛАЙД 9)
  • Скільки родів виділяють в українській мові?
  1. «Зайве слово» (робота на карточках у групах )    (СЛАЙД 10)

Завдання: знайти зайве слово, обґрунтувати свій вибір.

1 гр. Степ, мороз, ведмідь, місяць, ковдра.

        Плакса, нероба, листоноша, сирота, тигреня.

.

 

2гр. Сонце, море, вікно, поле, костюм.

        Школа, лінійка, свічка, сторож, річка.

 

  1. Відгадайте та визначте рід незмінюваних іменників (У.)

Австралійський сумчастий ссавець, що пересувається стрибками – кенгуру;

Підземний вид транспорту – метро;

 

- Які числові форми має іменник?

7.Пограймо у гру «Зіпсований телефон». Один учень називає іменник в однині, а другий має назвати цей іменник у множині. Потім наступний учень називає свій іменник в однині. Гра триває.

 

  1. Комунікативний практикум 

(Учні отримали випереджувальне домашнє завдання: розіграти
діалог з твору А. Чайковського «Запорожці». Діалог в учнів знаходиться на партах.)

Завдання:

  1.     знайдіть у поданому тексту звертання, поясніть
    розділові знаки при звертанні;
  2.     вкажіть у формі якого відмінка вжиті іменники в
    звертанні.

 

- Добридень, пане отамане.

  •    Здорові були, люди добрі! А чого вам треба?
  • Та, батько кошовий присилає сюди оцього чоловіка, щоб його у курінь прийняли.
  • У мойому курені я сам кошовий, і ніхто не має права мені приказувати.
  •    Ей, батьку, не сердьтеся та прийміть, де ж бідному козакові
    подітися, коли не приймете.

 

  1. Визначити відміни, записати тільки код: І в - 1;ІІ в - 2; III в - 3; IV в - 4. (СЛАЙД 11)

 

Булава, честь, історія, мужність, літопис, патріот, слава, лоша, сорочка, отаман, дитя .

(СЛАЙД 12) (13132214124)

 

  1.  Творча робота    ( дібрати іменники до певного кольору – по відміні , визначити відміну) (СЛАЙД 13)

Конспект уроку української мови у 6 класі

- небо( ІІ), море ( ІІ) , озеро(ІІ) , волошка ( І) , дзвіночок (ІІ), кит ( ІІ), виноград (ІІ),

терен ( ІІ)

Конспект уроку української мови у 6 класі

- трава ( І), дерево ( ІІ), жабеня ( ІУ), кущ (ІІ), листя (ІІ), ялинка (І), барвінок ( ІІ),

крокодил ( ІІ) , лайм ( ІІ), огірок ( ІІ)

Конспект уроку української мови у 6 класі

- зоря ( І), зірка ( І), прапор ( ІІ), кров ( ІІ), мак ( ІІ), малина (І), полуниця ( І),

калина ( І)

Конспект уроку української мови у 6 класі - пісок ( ІІ), сонце ( ІІ), зірка ( І), Місяць ( ІІ), сир (ІІ), пшениця ( І), соняшник (ІІ)

свічка ( І), листя ( ІІ), золото ( ІІ), кульбаба (І)

 

 

  1.  Лінгвістична задача   (СЛАЙД 14)

Прочитати текст.  Кого мав на увазі вчитель? Довести свою думку.

Учитель попросив одного з учнів:

-  Поклич, будь ласка,  Дмитренка.

Шестикласник вибіг на подвір’я і зупинився.

«Кого ж покликати, - міркував він, - Сергія чи Тетяну? Обоє мають

однакове прізвище».

 

  1. . Робота біля дошки

Завдання:  визначити в іменниках рід, число, відмінок, синтаксичну роль.

Гадяччина – маленький клаптик отчої землі.

 

. 

III. Консолідація

 

Тести (СЛАЙД 15)

 
1.Іменник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх,
б) означає ознаки предмета або його приналежність,
в) означає назви предметів,
г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.


2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а) стіл б) будинок,
в) дорога г) кошеня.

3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки:

а) місто Київ,               

б) журнал Пізнайко,

б) озеро Світязь,         

г) село Яблунівка

 

4.Знайдіть іменник спільного роду:
а) сирота б) тополя
в) адреса г) дріт.


5.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині:
а) вулиця б) тиша
в) дівчина г) спідниця

6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:
а) зустрічі б) сумки
в) меблі г) зошити.

7.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку однини має суфікс -ен- :
а) курча б) плем'я
в) теля г) кошеня.

8.Скільки іменників у наведеному реченні?
Весна днем красна, а на хліб пісна.
а) один

б) два
в) три

г)  жодного 

 

9.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом :
а) любов
б) височінь
в) повість

г)  кошеня

 

10. Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники.
Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо.
а) Н.в.
б) М.в.
в) З.в
в) О. в.

11.Укажіть правильно утворене ім'я по батькові :
а) Вікторовна
б)Олексієвич
в) Сергіївна

г) Віталійовна

 

12.Познач рядок іменників, написаних з помилками.
а) вдячніст'ю, радістью, матірью
б) ніччю, сталлю, вірністю, матір'ю
в) міддю, пам'яттю, честю, піччю

   Перевірка тести (СЛАЙД 16)
Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Підведення підсумків уроку

  •                  Діти, мої очікування від вашої роботи справдилися: ви працювали дружно, злагоджено, впевнено відповідали на запитання.
  •                  Які ваші враження від уроку? (СЛАЙД 17)

Я знаю…

Я навчився…

Я вмію…

Я запам'ятав…

  •                  Чи став вам у нагоді наш девіз?
  •                  Дуже ви були старанні.

          Отже, всі ви учні гарні.

         І за працю на уроці

         Вам подякувати хочу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.Голубенко М. Проектна діяльність у школі. – К.: Шкільний світ, 2007.

2.Качкіс В.Т. Активні форми навчання // Завуч. – 2001. - №2. – с. 43-44.

3.Короткий тлумачний словник української мови / Уклад.: Д.Г. Гринчишин, Л.Л. Гумецька, В.Л. Каарпова та інші. – К.: Рад. школа, 1998.

4.Крамаренко С.Г. Інтерактивні техніки навчання як засіб розвитку творчого потенціалу учнів // Відкритий урок. – 2002. - №5-66. – с. 7-10.

5.Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова; Українська література, 5-9 класи – К.: Видавничий дім «Освіта»,2013.-160с.

6.Освітні технології: Навч.-метод. посібн. /О.М. Пєхота .- К.: А.С.К., 2001.-256с.

7.Пастушенко Н.  Нетрадиційне навчання і викладання української літератури. Київ. //"Дивослово" №2, 1998 р.

8.Пензлик М. Особливості технології уроку мови. - Київ. // "Дивослово" №4, 1998 р.

9.Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод.посібн./ О.І. Пометун, Л.В. Пироженко. За ред. О.І. Пометун. -К.: А.С.К., 2003.-192с.

10.Українська мова: підруч. для 6кл.загальноосвіт.навч.закл./ К.: Видавничий дім «Освіта»,2014.-240с:іл./.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести

 
1.Іменник – це частина мови, яка:
а) вказує на предмет, ознаку, кількість, але не називає їх,
б) означає ознаки предмета або його приналежність,
в) означає назви предметів,
г) означає кількість предметів, а також порядок предметів при лічбі.


2.Знайдіть іменник, який означає назву істоти:
а) стіл б) будинок,
в) дорога г) кошеня.

3.Знайдіть власну назву, яка береться в лапки:

а) місто Київ,               

б) журнал Пізнайко,

б) озеро Світязь,         

г) село Яблунівка

 

4.Знайдіть іменник спільного роду:
а) сирота б) тополя
в) адреса г) дріт.


5.Знайдіть іменник, який вживається тільки в однині:
а) вулиця б) тиша
в) дівчина г) спідниця

6.Знайдіть іменник, який вживається тільки в множині:
а) зустрічі б) сумки
в) меблі г) зошити.

7.Знайдіть іменник, який у родовому відмінку однини має суфікс -ен- :
а) курча б) плем'я
в) теля г) кошеня.

8.Скільки іменників у наведеному реченні?
Весна днем красна, а на хліб пісна.
а) один

б) два
в) три

г)  жодного 

 

9.Який іменник в О.в. пишеться з апострофом :
а) любов
б) височінь
в) повість

г)  кошеня

 

10. Познач, у якому відмінку стоять виділені іменники.
Наші предки сіяли в полі пшеницю, ячмінь, просо.
а) Н.в.
б) М.в.
в) З.в
в) О. в.

11.Укажіть правильно утворене ім'я по батькові :
а) Вікторовна
б)Олексієвич
в) Сергіївна

г) Віталійовна

 

12.Познач рядок іменників, написаних з помилками.
а) вдячніст'ю, радістью, матірью
б) ніччю, сталлю, вірністю, матір'ю
в) міддю, пам'яттю, честю, піччю


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДІАЛОГ

- Добридень, пане отамане.

  •    Здорові були, люди добрі! А чого вам треба?
  • Та, батько кошовий присилає сюди оцього чоловіка, щоб його у курінь прийняли.
  • У мойому курені я сам кошовий, і ніхто не має права мені приказувати.
  •    Ей, батьку, не сердьтеся та прийміть, де ж бідному козакові
    подітися, коли не приймете.

 

 

ДІАЛОГ

- Добридень, пане отамане.

  •    Здорові були, люди добрі! А чого вам треба?
  • Та, батько кошовий присилає сюди оцього чоловіка, щоб його у курінь прийняли.
  • У мойому курені я сам кошовий, і ніхто не має права мені приказувати.
  •    Ей, батьку, не сердьтеся та прийміть, де ж бідному козакові
    подітися, коли не приймете.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
10 січня
Переглядів
1109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку