Матеріали доуроку української мови для 6 класу на тему "Узагальнення та систематизація вивченого про іменник"

Про матеріал

Шановні колеги! Пропоную вашій увазі конспект уроку української мови для 6 класу на тему "Узагальнення та систематизація вивченого про іменник", що проводиться у формі ділової гри , та мультимедійний супровід до нього.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Запрошуємо до бізнес-клубу. ДОШКА ОГОЛОШЕНЬЗапрошуємо на засідання бізнес-клубу «ГРАНОСЛОВ», яке відбудеться 16 листопада о 10.00.

Номер слайду 2

Словникова робота. Аудитор – 1.заст. У семінаріях — учень, призначений учителем перевіряти, як вивчили урок його товариші. Ревізор, співробітник аудиторської фірми, який контролює фінансову діяльність підприємств.

Номер слайду 3

Шістнадцяте грудня. Класна робота. Узагальнення й систематизація вивченого про іменник

Номер слайду 4

Бізнес - план ( програма діяльності підприємства )систематизувати відомості про іменник як частину мови, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;учитися правильно вживати іменники в мовленні;розвивати комунікативні, орфографічні навички.

Номер слайду 5

Вибіркова робота Найбільше й найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування. Панас Мирний

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Вправа з ключем. Молодь, дерево, нероба, ім’я, осінь, учень, аудиторія, радіостанція, шелест, вдячність, акварель, ожеледиця, теля, дорога, акваріум, курча.

Номер слайду 8

Лінгвістична лотерея

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Мовознавче доміно

Номер слайду 11

Хвилинка ерудита. Продовжити прислів’я, однорідні члени речення підкреслити. Розум не хитрий, а …Розум приходить не тільки с роками, а й з …Розум розуму не завада, а …Довідка: відрада, мудрий, шипами.

Номер слайду 12

Самостійна творча робота учнів Скласти власні прислів’я та приказки за схемами, зробити повний синтаксичний розбір останнього речення.,, але. Ні, ні. Або, або.

Номер слайду 13

„Точка зору”Чому вчать нас малі жанри усної народної творчості?

Номер слайду 14

1. Опрацювати матеріал підручника, §20.2. Виконати вправу 209.3. Скласти мініатюру-роздум за прислів’ям або приказкою. Домашнє завдання

Перегляд файлу

Мета.

  • Закріпити, узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, зокрема його загальне значення, морфологічні ознаки (рід, число, відмінок, відміни), синтаксичну роль; учити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнанні іменника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати іменники у мовленні, знаходити й пояснювати вивчені орфограми.
  • Розвивати логічні, комунікативні, орфографічні навички, творчі нахили, уміння аналізувати, робити висновки.
  • Виховувати шану й любов до рідної мови, культуру спілкування.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Форма проведення уроку: ділова гра .

Обладнання: підручник, тлумачні словники, сигнальні картки, картки з текстовим матеріалом, реквізити гри, мультимедійне обладнання.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

  • Вступне слово вчителя

Доброго дня. Я рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів на  засіданні бізнес – клубу «Гранослов», яке я оголошую відкритим.

На нашому засіданні  присутні представники трьох АТ, які упродовж листопада-грудня працювали над вивченням мовознавчої теми «Іменник».

 

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

  • Мотивація навчальної діяльності.
  • Сьогоднішнє засідання присвятимо узагальненню й систематизації знань про морфологічні ознаки іменника і з’ясуємо, акціонери якого товариства найкраще вивчили свою справу, а отже, зможуть отримати найбільші прибутки.
  • До речі, здійснювати перевірку вашої роботи  будуть фахівці в галузі морфології , представники аудиторського бюро,…
  • Шановні, а чи знаєте ви , хто такий аудитор?
  • А що допоможе нам з’ясувати лексичне значення слова?
  • Словникова робота.

Аудитор –

  1. заст. У  семінаріях — учень, призначений учителем перевіряти, як вивчили урок його товариші.
  2. Ревізор, співробітник аудиторської фірми, який контролює фінансову діяльність підприємств.
  • Отож учасники засідання відрекомендовані, прошу всіх приготувати робочі блокноти, щоб робити відповідні записи. Зазначимо дату й тему уроку- засідання.
  • Як належить діловим людям, давайте складемо бізнес-план. Які завдання ставите перед собою?
  •  У ході засідання ми повторимо морфологічні ознаки іменника. Будемо практично розпізнавати іменники, учитися правильно й доречно використовувати їх в мовленні.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  •                    Експрес-опитування.

 Зараз наші аудитори  з’ясують, які заощадження є в кожного АТ, наскільки ви платоспроможні.

Для цього проведемо експрес – опитування . Якщо ви згодні з почутим твердженням, піднімаєте сигнальну картку „Так”, не згодні – „Ні”. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Кількість балів підраховують фінансові директори. Роботу контролюють закріплені за вашими АТ аудитори.

  1. Морфологія – це розділ мовознавства, який вивчає частини мови. (+)
  2. В українській мові всього 6 частин мови. (-)
  3. Іменник означає число, кількість предметів, порядок їх при лічбі. (-)
  4. Іменник відповідає на питання хто? що? (+)
  5. Іменники бувають власні й загальні. (+)
  6. Власні іменники завжди пишуться з великої букви і в лапках. (-)
  7. Іменники змінюються за родами. (-)
  8. Іменники змінюються за 6-ма відмінками. (-)
  9. Іменники поділяються на 4 відміни. (+)
  10. У реченні іменник може бути будь – яким членом речення. (+)

Підведемо підсумки. Найбільшу кількість балів набрало АТ ..., тож ви маєте чудові шанси отримати максимальні прибутки, тобто найвищі бали з теми.

V. Закріплення знань, умінь і навичок.

  • Вибіркова робота

- Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті знання на практиці. Від фірми «Словолюб» отримано термінове замовлення.

Треба опрацювати запропоноване висловлювання відомого українського письменника Панаса Мирного, визначити в якому стилі його складено й свою думку довести. Виписати з нього іменники , вказати рід, число, відмінок. Правильна відповідь – це поповнення ваших рахунків на 100 балів. Працювати будуть представники кожного АТ по черзі.

Найбільше й найдорожче добро кожного народу – це його мова, ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування.

 

Давайте пояснимо орфограми в записаних словах.

Із цим завданням найкраще справилися представники АТ ..., ваш прибуток на цьому етапі складає …  балів

 

  • Вправа з ключем.

Перед вами ряд слів – іменників. Кожне АТ отримує завдання: „ … ” виписують іменники І відміни, „ …” – ІІ відміни, „ …” – ІІІ відміни. Аудитори відберуть іменники ІV відміни.

Але спочатку давайте  пригадаємо, як визначити відміну.

Якщо команда правильно виконає завдання, із перших букв записаних слів ви зможете скласти слово, а усі разом ми складемо українське прислів’я. Ціна завдання – 5 балів, час – не більше 3 хвилин.

Молодь, дерево, нероба, ім’я, осінь, учень, аудиторія, радіостанція, шелест, вдячність, акварель, ожеледиця, теля, дорога, акваріум, курча.

Які іменники вибрали наші аудитори? Поясніть свій вибір.

А зараз давайте пояснимо орфограми в словах.

Тож спільними зусиллями нам вдалося скласти прислів’я „ Мова – душа народу”

За результатами цього завдання наші юні бізнесмени мають наступні здобутки.

 

  • Лінгвістична лотерея.

Зараз ми проведемо мовознавчу лотерею і розіграємо наступні завдання для АТ. Представники кожного АТ підійдіть і виберіть жетончик.

  1. Записати речення, пояснити розділові знаки, вказати, якою частиною мови є кожне слово.
  2. Підкреслити головні та другорядні члени , охарактеризувати речення.
  3. Виконати морфологічний розбір іменника «народ»

ім.             ім.               ім.

Мова – душа народу. (Розп., неокл., просте, двоскладне, поширене, неускладнене)

Народу – ім., п.ф. – народ, загальна н.,істота, конкр., ч. р., одн., Р.в.,ІІ в., тв.гр., додаток.

 

  • Мовознавче доміно
  • А зараз я пропоную вам відпочити й пограти в доміно. Кожне АТ отримує картки для гри, складає  прислів’я і пояснює його зміст.

Здобудеш освіту – побачиш більше світу.

Краще не обіцяти, як слово не здержати.

Живе слово дорожче мертвої літери.

  • АТ, яке перше справиться із завданням отримують 5 балів, другим – 4 бали, останнім – 3 бали.

 

  •  Перевірка випереджаючого домашнього завдання.
  • Шановні бізнесмени та бізнеследі, кожне товариство напередодні отримало цікаву пропозицію: розпочати власну справу.  Кожній групі треба було скласти рекламу свого підприємства, використовуючи незмінні іменники. Зараз  ми почуємо,  у якій галузі ви бачите себе в майбутньому. А ваше завдання , дорогі конкуренти, виписати із тексту  реклами незмінювані іменники. А ви, шановні аудитори , слідкуйте за правильністю вживання цих іменників.
  • Слово надаємо рекламним агентам.

 

VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Ось і закінчується засідання нашого бізнес-клубу. Нашим фінансистам залишається лише підрахувати зароблені бали , а аудиторам перевірити рахунки. Я ж тим часом хочу підсумувати нашу з вами роботу і запитати, що ви знаєте і що вмієте в результаті нашої співпраці.

Кожен учень відповідає, починаючи речення словами „я знаю” або „я вмію”.

Я впевнена, що ці знання і вміння обов’язково допоможуть вам бути успішними в будь-якій справі, адже людина, яка не шанує материнське слово й нехтує батьківські звичаї, не гідна поваги.

- Чи готові аудитори оголосити результати перевірки ?

Я вітаю переможців . Ваш здобуток – безцінний. Це знання. А тим ,кому сьогодні пощастило менше, хочу нагади, що найкращі результати має  той, хто докладає  максимум зусиль і не зупиняється на досягнутому.

 

VІІ. Домашнє завдання.

VІІІ. Заключне слово вчителя.

 

 

zip
Додано
11 січня 2018
Переглядів
1350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку