Числові послідовності.
Історія школи
Підготували Гладченко Л.І
вчитель математики Сорокіна Т.І.
вчитель історії
Тема: «Числові послідовності. Історія школи» Мета:
навчальна: узагальнити і систематизувати знання з теми «Арифметична і геометрична прогресії», удосконалювати вміння та навички розв’язувати вправи з використанням властивостей прогресій;
розвивальна: розвивати зацікавленість учнів, логічне мислення; розширити знання учнів про рідну школу;
виховна: виховувати любов до математики, кмітливість, почуття любові та поваги до рідного краю, гордості за рідну школу, державу.
Тип уроку: урок застосування знань.
Обладнання: презентація, комп’ютери, інтерактивна дошка, проектор, магнітна дошка.
Девіз: Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього.
Максим Рильський
І. Організація уроку
Вчитель математики.
Ми завершуємо вивчення теми «Числові послідовності. Історія школи». Сьогодні ми з вами удосконалимо вміння та навички розв’язувати вправи з даної теми. Особливість уроку полягає в тому, що результати всіх математичних завдань певною мірою міститимуть відомості про історію нашої школи.
Вчитель історії. Кожна людина має своє родовідне дерево, історичну пам'ять. Так і наша школа має свою історію, своє історичне минуле. Шкiльництвo на Заліщанщині сягає своїм корінням у XIX ст. Як за часів Австрійської монархії, так i пілсудської Польщі, в Заліщиках відкривалися різні навчальні заклади. Це були початкові, семирічні, середні школи з українською та польською мовою викладання. Початкова чотирикласна школа з українською мовою навчання знаходилася на місці сучасної пекарні в районі автовокзалу. Середню освіту можна було отримати в учительській семінарії, де директором був Осип Маковей.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель математики.
1. Вправа «Закінчи речення»
1) Арифметичною прогресією називають послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, ...
2) Різницею арифметичної прогресії називають число, яке є різницею між …..
3) Кожний член арифметичної прогресії, починаючи з другого, є середнім ….
4) Геометричною прогресією називають послідовність, кожний член якої, починаючи з другого, ...
5) Знаменником геометричної прогресії називають число, на яке …
6) Квадрат довільного члена геометричної прогресії, починаючи з другого дорівнює добутку…
2. Інтерактивна вправа «Знайди пару» Встановити відповідність між назвою та формулою https://learningapps.org/display?v=p73j5rw2c19
ІІІ. Повторення, систематизація та узагальнення знань.
Вчитель математики. Щоб дізнатися, у якому році почалося будівництво нашої школи, потрібно розв’язати таке завдання.
Колективна робота Завдання 1.
Знайти 322 член арифметичної прогресії 4; 10; 16; 22; …
Розв’язання
У даній прогресії а1 = 4, d = 10 - 4 = 6. Запишемо формулу n-го члена an = a1 + d (n - 1). а322 = 4 + 6( 322 - 1) = 1930.
Відповідь. 1930.
Вчитель історії. Факт будівництва нашої школи підтверджує у своєму «Спомині»
(Частина перша. Рукопис, 1969 рік, с.120) житель села Зелений Гай Дмитро Монич: «Теперішню школу вибудували від 1930 до 1933 року (4 роки).»
Мешканка міста 3aлiщикiв Гембатюк (Михайлів) Варвара Іванівна, яка в 1933 році прийшла в цю школу в 4-й клас, поділилась своїми спогадами про роки навчання.
Тоді це була семирічна загальноосвітня школа для дівчат з польською мовою навчання, директрисою якої стала полька Софія Гогоєвіч. Варвара Іванівна пригадує, що вона була запеклою шовіністкою. Учениці мали говорити польською мовою не тільки на уроках, але й на перервах, у приватних розмовах. За вживання української мови в стінах школи суворо карали. В класі, де навчалася Варвара Іванівна, було 3 українки, 3 польки i 26 єврейок. Дівчата вивчали різні предмети, опановували математику за допомогою рахівниці i арифмометра. 3агалом їх навчали всьому, що могло пригодитися в житті: вишивати, шити, готувати їжу тощо. Школа мала три поверхи: перших два відводилися для навчання, а на третьому знаходились велика їдальня, кухня i зал для занять хореографією. Школа була на державному утриманні. Учениці мали певні обов'язки: напалити грубки дровами, приготувати обід для себе i вчителів. Хлопці ж навчалися в загальноосвітній школі фундації барона Гірша, у приміщенні якої за часів радянської влади був Будинок культури.
3 приходом на 3аліщанщину радянської влади у вересні 1939 року відбувається реформування навчальних закладів міста, i наша школа стає середньою коедукацїйною школою з українською мовою навчання.
Ще до початку вiйни, 12 червня 1941 року, Заліщицька середня школа вітала своїх перших випускників. Всього тоді закінчило середню школу 16 учнів.
5 липня 1941 року м. Заліщики i весь район окупували німецько-фашистські війська. Звичайний режим роботи школи був порушений, бо в приміщенні розташувалася комендатура.
24 березня 1944 року Заліщики звільнено від окупації.
Вчитель математики. Розв’язавши наступні завдання, дізнаєтеся коли почала роботу школа в після воєнні роки. Робота у великих групах( по рядах) Завдання 2.
Дано арифметичну прогресію ( аn). Знайти а1, якщо d = 3, а25= 73.
Розв’язання
За формулою an = a1 + d (n - 1), а25= а1 + 3(25- 1)
73 = а1+ 72, а1 = 73 – 72 = 1
Відповідь. а1 = 1.
Завдання 3.
У геометричній прогресії (bn): b1 =8, q = 3. Знайдіть b6.
Розв’язання.
За формулою bn = b1q n-1 маємо b6= b1 ∙ q5 = 8 ∙ 35= 8 ∙ 243 = 1944
Відповідь. b6=1944 Завдання 4. Знайдіть знаменник геометричної прогресії, у якій b1 =1, b4 = 243.
3
Розв’язання За формулою bn = b1q n-1 маємо 243 = q3, тоді q 3 = 729, звідси q = 9.
Відповідь. q = 9.
Учитель історії. Отже, середня школа почала працювати 1-го вересня 1944 року, 517 учнів сіли за шкільні парти. Найстаршими були семикласники. Своїми спогадами про тi шкільні роки поділилася випускниця 1947 року Мамалига Розалія Федорівна. У 7-й клас школи прийшло 32 учні. 3 ник - 26 дівчат, 6 хлопців. Усі - різного віку. Навчалися тi, якi в час окупації втратили таку можливість. 3аліщан було мало, решта - приїжджі. 3 місцевих були Ганна (Нуся) Капчак, Тося (Антоніна) Юрійчук, Ганна Доміна, Розалія Мамалига, Олег Романко.
Вчитель математики. Розв’язавши наступне завдання ви дізнаєтесь ще одну подію, присвячену нашій школі.
Робота у малих групах.
Завдання 5.
В арифметичній прогресії: аn= 142, a1= -12, d = 11. Знайдіть n.
Розв’язання
У формулу an = a1 + d (n – 1) підставимо відомі значення і обчислимо n.
142 = -12 + 11(n – 1)
142 = -12 + 11n – 11
142 = -23 + 11n 11n = 165 n = 165:11 n = 15
Відповідь: n = 15.
Учитель історії. 15 липня 1968 року Рада Міністрів УРСР прийняла постанову за № 349, у якій ішлося «… про присвоєння імені українського письменникакритика, публіциста і громадсько-культурного діяча Маковея Осипа Степановича Заліщицькій середній школі Заліщицького району і надалі іменувати її – Заліщицька середня загальноосвітня трудова політехнічна школа імені О.С. Маковея».
Учитель математики. Перейдемо до наступного завдання.
Колективна робота Завдання 6.
Сума перших n членів геометричної прогресії (bn) дорівнює 7650 . bn= 3840, q = 2.
1) Визначте перший член цієї прогресії.
2) Знайдіть n.
Розв’язання. Підставимо у формули bn = b1q n-1, Sn = 𝑏1(𝑞𝑛−1) відомі дані, отримаємо: 𝑞−1
b12 n -1= 3840
𝑏1(2𝑛−1) = 7650
2−1 b1(2𝑛 - 1) = 7650 b12𝑛= 7680
b1= 76802𝑛
76802𝑛(2𝑛 - 1) = 7650
7680 ∙ 2𝑛- 7680 = 7650 ∙ 2𝑛7680 ∙ 2𝑛- 7650 ∙ 2𝑛= 7680
30 ∙ 2𝑛= 7680
2𝑛 = 256
2𝑛 = 28 n = 8 b1= 7680𝑛= = = 30
2
Відповідь: b1= 30, n = 8.
Учитель історії. За ці довгі роки у школі працювало багато директорів: Чижов Макар Панасович, Овчарук Ганна Іллівна, Палагнюк Володимир Дмитрович, Осадчук Костянтин Прокопович, Прогодюк Олексій Васильович, Зима Ярослав Васильович, Паньків Василь Іванович. З 30 серпня 1995 року по 2000 рік був на посаді директора школи Бенев’ят Володимир Станіславович, і з 2016 року по даний час є директором нашої школи.
Учитель математики. Розв’язавши тести ( тести складенні у Google форми, учні проходять на телефонах), ви отримаєте слово, яке допоможе нам дізнатися цікаві факти із життя школи.
Робота у парах
Тести
1. Яка з даних послідовностей є арифметичною прогресією? А. 16; 8; 4; 2. Т. 3; 4; 6; 9. С. 1 ; 1 ; 1 ; 1 М. 18; 14; 10; 6.
4 3 2
2. Яка з даних послідовностей є геометричною прогресією? А. 2; 4; 12; 16. Е. -1; 1; -1; 0.
Д. 3; 6; 18; 36. Т. 0,6; 3; 15; 75.
3. Шостий член прогресії ( аn ): 3; 5; 7; …. є
А. 102. Е. 13.
Т. 15. Л. 54.
4. Чому дорівнює знаменник геометричної прогресії ( bn), якщо b4 = - 3, b5 = 1?
8 4
А. - . І. .
Д. . С. - .
5. Чому дорівнює різниця арифметичної прогресії ( аn ), якщо a1 = 4, a2 = 16?
A. -12. Д. 12.
С. 4. Е.
6. Перший член арифметичної прогресії a1 = -4, а різниця d = 2. Чому дорівнює сума десяти перших членів прогресії?
С. 50. Л. 40.
А. 60. Е. 30.
7. Знайти четвертий член геометричної прогресії ( bn), якщо b1 = 1 , q = -3.
81
Е. . Т. -9.
Л. - . С. 27.
8. Знайти суму десяти членів геометричної прогресії, якщо b1 = - 4, q = -1.
А. -4. Д. 4.
І. 0. Е. 8.
Відповідь. 1. М; 2.Т; 3. Е; 4.А; 5.Д; 6. С; 7. Л; 8. І.
Учитель математики. Яке слово можна скласти з даних букв? МЕДАЛІСТ Учитель історії. Цього року наша школа відзначатиме своє 90-річчя. За цей час не одне покоління випускників виплекала вона під своїми крильми, дала необхідні знання для великого життя. Особливо школа пишається своїми золотими медалістами. З 1954 по 2022 рік їх є 329.
Випускники школи, які досягли вагомих здобутків
Юрій Куц, колишній учень нашої школи, розвиває мувінговий бізнес у США. Допомагає армії у KUU Fund. Створив футбольну академію Дністер у місті Заліщики Людина яка сама зробила себе!
Олег Дрозд, кандидат медичних наук, судинний хірург. Дійсний член Польського товариства судинних хірургів. Проживає і працює у м. Варшава (Польща).
Олена Шостак, закінчила школу із золотою медаллю, університет Пенсільванія, факультет стоматологічної медицини у Філадельфії, де живе і працює.
Галина Хом’як працює у Bayada Home Health Care - міжнародна некомерційна організація, що надає медичні послуги вдома. Проживає і працює у Блумфілд. штат Нью-Джерсі,
Анастасія Лістовська закінчила школу із золотою медаллю, Одеську юридичну академію.Працювала: Національна академія правових наук України; Юридична компанія Arzinger. Зараз працює юристом у Люксембурзі.
Христина Запарова закінчила школу із золотою медаллю, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича економічний факультет. Живе і працює в Празі.
Інтерактивна вправа «Знайди пару». Встановити відповідність між датою та подію https://learningapps.org/display?v=pdio4h81323
ІV. Рефлексія
Учитель математики. Ось і завершився наш урок. Ми з вами повторили формули і означення арифметичної та геометричної прогресй, розв’язували вправи на використання даних формул. Плідно попрацювавши над математичними завданнями, ми сплетемо український вінок миру із квітів:
Урок цікавий, мені сподобався
Мені сподобався урок, але я не з усіма завданнями впорався.
Я з усім справився, але урок був не дуже цікавий.
Було нудно, і я нічого не виконував
Учитель історії. Водночас ми згадали про історія нашої школи, але ще багато цікавих фактів залишилися поза нашою увагою. Тож хочу запитати:
«Чи хотілося б вам після закінчення уроку продовжити обговорення теми пов’язаної з історією школи?» V. Домашнє завдання.
Історія
Написати есе «Я частинка історії школи»
Математика
Повторити п. 16-20, розв’язати ст. 276 № 1- 7.