Читання 2 клас
Тема. Не роби іншому того, чого сам не любиш. Українська народна казка «Лисичка і Журавель»
Матеріал до уроку: Українська народна казка «Лисичка і Журавель»
Мета: познайомити дітей з українською народною казкою «Лисичка та Журавель»; вчити аналізувати зміст твору, давати характеристику героям; розвивати техніку читання, зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, пізнавальний інтерес, збагачувати словниковий запас; виховувати гостинність, почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей, інтерес до читання казок, оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.
Обладнання: комп’ютер, презентація до уроку, таблиця слів, картки з словами, зображення лисички і журавля, зображення мудрої Сови, ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель», маски лисички і журавля, вітальні листівки, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація класу
Створення позитивного психологічного клімату класу
Учитель: Усі сідаймо тихо, діти.
Домовляймось - не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко,в лад відповідати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщй хапати.
Тож гаразд часу не гаймо
І урок вже починаймо.
Психологічна вправа «Спіймай настрій»
ІІ. Мовно – лексична розминка.
- Сьогодні на уроці у нас є гостя – мудра Сова. Вона хоче побачити ,як учні нашого класу вміють читати і відповідати на запитання. Декілька завдань вона приготувала для вас сама.
І – И – Е – У - О – А
А – Е – О – І – У – И
БІ – БИ – БЕ – БУ – БО
ВА – ВІ –ВИ – ВЕ – ВУ
Б –П, В – Ф, Д – Т, Ж – Ш,З – С, Г – К, ДЖ – Ч, ДЗ – Ц.
4. Робота над скоромовкою
Їв лелека кашу з глека,
Хоч дістать її нелегко,
Та в лелеки довга шия –
Він із глека їсти вміє.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
1. Відгадування загадки.
Це дивна країна, Подумайте друзі,
Довкола - чудеса. Промовте , будь ласка,
І все там чарівне, Яка це країна?
Скрізь – диво -краса. Згадали? Це ж ….( казка ).
- Сьогодні до нас на урок завітала казка.
2 . Інтерактивна вправа «Асоціативне гроно»
- Які поняття та асоціації виникають у вас зі словом казка? Чому?
(Бабуся, мама, герої, диво, добро, зло, фантастика.)
III. Мотивація навчальної діяльності.
1.Розповідь з елементами бесіди.
- Казок чимало є на світі – і веселих, і сумних. А чи зможемо прожити ми без них?
- Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви дивитеся їх по телевізору.
- Діти, давайте спробуємо згадати все, що ми знаємо про казку ?
Раніше ми вже з вами читали і переказували народні казки.
– Які казки називаються народними? ( Відповіді дітей).
-Так. У них немає певного автора, їх складає народ.
- Казки народилися в сиву давнину. Вони виникли значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім’я автора забувалося. Казка ставала народною. На прикладі цієї казки,ми з вами вчитимемось порядності, дружби. Спробуємо помирити Лисичку з Журавлем.
Із назви казки ви вже здогадалися, що дійовими особами казки є … (Лисичка і Журавель)
- Як ви гадаєте, чи може Лисичка дружити з будь-яким птахом? Чому?
- От ми зараз і дізнаємось, чому ж Лисичка не дружить із Журавлями.
IV. Сприймання і засвоєння матеріалу уроку. Опрацювання української народної казки « Лисичка і Журавель»
- Ви так гарно працювали ,що не помітили, як підійшли до Казкової країни . Перш ніж увійти у казку прочитайте слова , які для вас приготували Лисичка і Журавель
1. Словникова робота
а) вправи «Упіймай слова» (с.51 О.Вашуленко «Українська мова та читання», 2 частина)
- Упізнай кожну літеру і прочитай слова
-А тепер, давайте разом прочитаємо слова, які зустрічатимуться вам у казці
б) читання і пояснення значення слів:
2.Первинне ознайомлення з казкою
Читання казки вчителем. (с.51–52, О.Вашуленко «Українська мова та читання», 2 частина)
- Хто дійові особи у цій казці?
- Хто автор казки?
3.Читання казки учнями «ланцюжком»
-Подумайте,на що сподівався кожен із гостей, прийшовши до приятеля?
4.Читання казки « дощиком».
-На скільки частин можна поділити казку?
- Доберіть до них заголовки.
V Фізкультхвилинка
Хто вже ,хто вже так стомився
І ліворуч нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Ми по вулиці ідем,
Гарно всі себе ведем.
Ось і « зебра», зупинись.
Вліво, вправо подивись.
Вільно скрізь, машин нема.
Йдем по «зебрі» прямо ми.
До театру всі прийшли,
Тихо в зал усі зайшли,
Зайняли свої місця.
Почалась вистава ця. ( Н.А.Хомич).
-Яку виставу ми будемо дивитись?
_А в який театр ми прийшли?
VІ. Продовження роботи над казкою.
Перед тим, як виступати, артисти обов’язково проводять репетиції, щоб знати, коли, хто і як говорить.
-Подумайте , яким голосом говорить Лисичка? А яким – Журавель?
2 Інсцегнізація казки « Лисичка і Журавель»
- Чи правильно поводили себе Лисичка і Журавель?
-А тепер ми продемонструємо Лисичці і Журавлю , як вони повинні були поводити себе, щоб залишитися друзями.
3.Діалог « В гостях». (Інсценізація)
- Привіт, Марічко.
- Привт, Олю, заходь, будь ласка. Я дуже рада , що ти прийшла до мене в гості.
- Мені теж прємно.
- Сідай до столу. Ось чай, печиво, цукерки. Пригощайся.
- Дуже дякую. Яке смачнее печиво. Хто його спік?
- Пекла мама, а їй допомагала.
- Мені було дуже приємно побувати у тебе в гостях, але мені вже час іти додому. Я чекаю тебе до себе в гості.
- Дякую, я прийду неодмінно.
- До побачення, подруго!
- До побачення.
3. Гра «Інтерв’ю».
- А зараз , діти, уявіть собі , що ви вийшли з театру і вас зустрів репортер. Він хоче дізнатись вашу думку про прочитане і побачене. Дайте відповіді на його запитання.
- Як пригощала Лисичка Журавля?
- Чи подумала вона про нього?
- Як пригощав Журавель Лисичку?
- Чому він так вчинив?
- Чи були Лисичка і Журавель справжніми друзями?
4. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання
- Зачитайте, як Лисичка запрошувала Журавля до себе в гості?
- Як припрошувала?
- Яку посудину вибрала Лисичка для частування гостя? Як ви думаєте, чому?
- Уявіть себе на місці Журавлика, як він почувався в гостях у Лисички?
- Як відреагував Журавлик на Лисиччине частування?
- Прочитайте, яку посудину обрав Журавлик? Чому?
- Як відреагувала Лисичка на Журавлине частування?
- Чи приятелюють від того часу Лисичка з Журавлем? Чому?
- Від чого застерігає народ у цій казці?
5. Характеристика дійових осіб
Учні зачитують слова з карток: нещирість, підступність. хитрість, винахідливість, доброта, улесливість, довірливість, щирість, чемність,ввічливість.
- Які слова характеризують Лисичку?
- Які риси характеризують Журавля?
6. Відповіді на запитання підручника.
- Прочитайте запитання підручника. Дайте відповіді на них.
VІІ. Підсумок уроку.
2 вчить
4 на
1 казка
6 жить
3 як
5 світі
VІІІ. Домашнє завдання.
1