Тема уроку. Чому жовтіє й опадає листя?
Мета. Формувати знання про осінні зміни, а саме: жовтіння та опадання листя; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять, логіку, критичне мислення, вміння формулювати власні думки; розвивати уміння узагальнювати і систематизувати знання; виховувати організованість, дисципліну, толерантність, любов до природи.
Очікувані результати навчання:
ПРО: називає пори року та відповідні їм місяці, явища в живій природі у різні пори року, застосовує знання про природу в навчальних і життєвих ситуаціях.
МОВ: з увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників й доречно реагує на усну інформацію в діалозі; уживає різні форми привітання, прощання; уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби; висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіа-текстів.
СЗО: організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов у школі (вдома).
МИО: вправляється над інтонацією мовлення, чіткістю дикції, виразністю міміки і жестів.
Тип уроку. Інтегрований урок.
Форми організації роботи: фронтальна.
Методи та види роботи: Метод голосування руками, розповідь, дидактична гра, бесіда, робота в парах,
Обладнання: презентація, кольорові олівці, аркуші паперу.
Демонстраційний матеріал: мультимедійна презентація, відео, фізкультхвилинка, онлайн гра.
Література:
1. Я досліджую світ. Підручник для 2 класу закладів загальної середньої освіти (у 2 частинах) : Частина 1 // І. В. Грущинська, З. М. Хитра. - К : УОВЦ "Оріон", 2019. - 144 с. : іл.
2. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ початкової освіти
3. Типова освітня програма
Перебіг уроку:
Добрий день, діти!
Давайте зараз щось побажаємо один одному. Перейдіть, будь ласка, за посиланням, яке я надіслала у чат. Кожному потрібно знайти свій кружечок та написати на ньому побажання на сьогоднішній день своїм однокласникам.
Сідайте всі рівнесенько та будьте уважними.
Перевіримо чи всі готові до уроку. У вас на столі повинні бути: підручник, аркуш паперу, а також пенал.
1.4.Фенологічні спостереження
Спочатку давайте проведемо спостереження щодо сьогоднішнього дня та відмітимо їх.
– Яка зараз пора року? (осінь)
– Який місяць? (листопад)
– Який день тижня? (п’ятниця)
– Яка частина доби? (ранок)
– Яке число? (4)
– Який стан неба?
– Чи є зараз опади?
– Чи присутні якісь явища природи?
– Чи є на вулиці зараз вітер?
– Яка температура повітря? Який прилад нам допомагає визначити температуру повітря? Зазвичай блакитним кольором позначається температура, яка нижче 0 градусів, а червоним, яка вище.
Які зміни відбуваються восени в живій природі? (листя змінює свій колір, опадає листя)
3.1 Робота з малюнком
Погляньте на малюнок та оберіть осіннє дерево. Чому саме це дерево є осіннім? За якими ознаками ви визначили?
Сьогодні на уроці ми дізнаємося чому ж жовтіє і опадає листя.
5.1 Перегляд відео
Подивімося відео і треба буде відповіти: який пігмент міститься в кожному листочку навесні і влітку?
(відео)
Тож, який пігмент міститься у кожному листочку рослини? (хлорофіл)
На що перетворює хлорофіл вуглекислий газ і воду? (на поживні речовини)
Що відбувається з хлорофілом восени? (він руйнується)
Чому?(через нестачу води в листі та зменшення сонячного світла)
5.2 Робота з малюнком
Розгляньмо як жовтіє листя клену.
Спочатку кленовий листочок має зелене забарвлення, а потім поступово зелене змінюється на жовте. Чому ж це відбувається? (тому що хлорофіл поступово починає руйнуватися)
5.3 Гра «З’єднай літній та осінній листочок»
Діти, зараз вам потрібно до кожного літнього листочка дібрати відповідний осінній листочок та з’єднати їх.
5.4 Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=Jkwb9Q8NlvA
5.5 Розповідь
То ж чому жовтіє листя ми вже дізналися. А тепер дізнаймося чому воно опадає.
Листопад необхідний для життя дерев та кущів. Листя випаровує велику кількість води. Скинувши листя, дерева зменшують кількість випаровування вологи, захищають себе від механічних походжень під час великих снігопадів. Листопад сприяє видаленню мінеральних солей, які збираються у листі. До листопаду дерева готуються ще влітку. В місці, де черешок листка з’єднується з деревом , зароджується нова брунька. Прийде весна і завдяки цим запасам виросте новий листочок.
Чи потрібний листопад для життя дерев та кущів? (так, бо, скинувши листя, дерева зменшують кількість випаровування вологи, а також захищають себе під час великих снігопадів)
5.6. Проблемне запитання
А що ж таке листопад?
5.7 Розповідь
У природі все взаємопов’язано. Так, опале листя за зиму перегниває. З нього на весні утворюється цілісне добриво – перегній, пожива для рослин.
5.8 Малювання дерева.
Діти, зараз візьміть, будь ласка, аркуш та олівці, подумайте та намалюйте дерево, яке не змінює свій колір та не скидає листя восени. На це завдання у вас є три хвилини.
Покажіть свої малюнки. Яке дерево ви намалювали? (ялинка)
А до якого виду дерев відноситься ялинка? До хвойних чи листяних? (хвойних)
Восени всі дерева скидають своє листя, але хвойні дерева, до яких належить ялина продовжують красуватися в зеленому вбранні. Насправді зелені хвоїнки-голки - це видозмінені листки. Вони такі маленькі і на ялинці їх так багато, що коли ялинка скине свій колючий одяг, їй не вистачить весни, щоб знову одягнутися в густу хвою. Однак ялинка, як і всі дерева, змінює свій зелений наряд, але робить це дуже повільно. Для того щоби змінилися всі старі голки, повинно минути близько 9 років.
До речі, цікаво знати, що модрина – це дерево, яке також відноситься до хвойних дерев, але вона до осені починає жовтіти і опадати повністю. До весняного періоду гілки заново обростають зеленими голочками в процесі активізації зростання. Ця властивість розвинулася у рослини внаслідок пристосування рослини до холодного клімату. Таким чином модрина зводить до мінімуму витрати енергії в зимовий період.
6.1 Створення хмари відповідей.
Давайте разом зараз створимо хмару відповідей. По середині у нас є таке питальне речення: чому жовтіє й опадає листя? Ви будете казати свої думки стосовно цього речення, а я буду записувати їх на екрані.
(руйнується хлорофіл, дерева себе захищають, відбувається листопад, дерева зменшують випаровування води, тому що починається осінь, менше надходить сонячного світла, у листочки починає мало надходити води)
6.2 Гра «Продовжи речення».
У кожному листочку навесні і влітку живе пігмент, який має назву ... (хлорофіл)
Хлорофіл восени … (руйнується)
Хлорофіл руйнується через …. (нестачу води в листі та зменшення сонячного світла)
Листопад – це … (природне явище, опадання листя з дерев та кущів)
Листопад необхідний для життя дерев та кущів тому, що ... (бо, скинувши листя, дерева зменшують кількість випаровування вологи, а також захищають себе під час великих снігопадів)
Дерево, яке восени не змінює свій колір та не скидає листя - це ... (ялинка, сосна)
7.1 Рефлексія настрою та емоційного стану.
Оберіть відповідну реакцію.
7.2 Домашнє завдання
https://www.youtube.com/watch?v=ugT3ocwgKEo
Домашнє завдання: переглянути відео, посилання на нього я відправлю в чат нашого класу. У цьому відео ви побачите дослід стосовно того, як за допомогою природніх барвників можна отримати фарби. За бажанням, проведіть такий дослід вдома.
7.3 Підсумок уроку
На цьому урок завершено. Дякую вам за плідну працю. Ви бути дуже активними та добре працювали на сьогоднішньому уроці. Цей букет квітів, який ви бачите на екрані для вас! До побачення!