Конспект уроку "Давньогрецьке суспільство. Спарта"

Про матеріал
Конспект уроку з всесвітньої історії для 6-го класу з використанням різних форм та методів роботи. Матеріал дає можливість проаналізувати причини виникнення Спартанської держави, ознайомитися з її державним устроєм, переосмислити закони Лікурга за якими проживало населення Спарти
Перегляд файлу

                      Тема: Давньогрецьке суспільство. Спарта

Мета: сформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити  причини  виникнення  Спартанської  держави  та  державного  устрою. ознайомити учнів з  суспільним та державним ладом Спарти, показати, що основа могутності Спарти базувалася на її армії; розглянути закони Лікурга;

розвивати вміння користуватися різними джерелами історичних знань, оперувати поняттями;

виховувати почуття любові до історії, засудження жорстокості.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнення:  карта, атласи, ілюстративний матеріал, документи.

Хід уроку:

I.Організізація навчальної діяльності.

Привітання, перевірка присутніх.

 Давайте послухаємо притчу:  Одного разу раджі Індії у подарунок прислали три однакових золотих фігурки, а у листі було написано, що вони мають різну цінність. Раджа доручив своїм мудрецям пояснити, в чому їхня цінність. І тільки один Бірбал розповів раджі, що у них є дірочки у вусі. Коли мудрець протягнув проволоку в дірочку, в першої фігурки проволока вийшла в другому вусі, в другій – з рота, в третій – через серце. Загадка вирішена.                                                                        Перша фігурка символізує людину, у якої в одне вухо влітає, а в інше вилітає, друга – нагадує людину, яка, не дослухавши, відразу все розповідає іншим не до кінця вірне судження, третя – схожа з тою людиною, яка запам’ятовує почуте та намагається пропустити через своє серце. Третя фігурка є найбільш цінною з усіх. Я вам бажаю бути схожими на тих людей, які схожі на третю фігурку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історичний диктант:

1. Стародавня Греція знаходиться на … (Балканському п-ві)

2. Давні Греки називали свою країну …(Елладою)

3. Невеликі міста-держави в Давній Греції називали … (поліси).

4. Найбільше з-поміж таких місто виокремилося місто …(Афіни)

5. Суспільство афінян поділялося на: … (аристократія, демос, метеки, раби).

6. Ім’я правителя, який у 594р. до н.е. провів перші реформи . (Солон)

7. І м’я архонта, що продовжив у 509 р. до н.е. реформи для зміцнення афінської демократії. (Клісфен)

8. Суд з глиняних черепків дістав назву …(Остракізм)

9. Область середньої Греції, де виникло місто Афіни. (Аттика)

10. Устрій,  за якого влада в державі належить народу наивається  … (демократія)

11. Одноосібна влада, яка спирається на підтримку армії і передається у спадок (тиранія)

(взаємоперевірка)

IIІ.Представлення теми уроку та очікуваних результатів.

  1. Мотивація. Як відомо греки подарували людству багато чудових зразків архітектури, мистецтва, але серед грецьких міст-держав була така, яка прославилась своїми уявленнями про місце людини в державі, поєднуючи патріотизм з жорстокістю не тільки до чужих, але і своїх громадян. Цією державою була стародавня Спарта.
  2. Оголошення теми і мети уроку

Девіз нашого уроку:

Допитливим, цікавим будь,

Не споглядай байдуже,

В країну Спарту велику путь

Долай уперто, друже!

Учні записують у зошити тему і план уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Виникнення спартанської держави

У Південній Греції на півострові Пелопоннес, на його південному сході, розташована область Лаконіка. Морські береги незручні для мореплавства. Це не сприяло розвитку торгівлі, проте забезпечувало природний захист від зовнішніх ворогів.

 Дорійці володіючи більш досконалою залізною зброєю, остаточно підкорили місцеві ахейські племена, а у VII ст. до н. е. приєднали до своїх володінь сусідню область Мессенію. У межах захоплених територій, У Південній Греції, дорійці утворили державу Спарту, або Лакедемон.

Практичне завдання на контурній карті:
с.9 (позначення території держави Спарти)

 

2.Суспільство держави Спарти.

Робота з підручником:
Опрацюйте с. 107 і визначте, з яких груп складалося суспільство у Спарті

Словникова робота:

Спартіати - це повноправні громадяни, нащадки завойовників-дорійців.

  • Лише вони були повноправними громадянами Спарти і займали панівне становище . Спартіати не займалися ні господарством, ні торгівлею. Їхнім основним заняттям була війна.

Робота з відеоматеріалами:

  • Перегляньте відео і виконайте завдання:

1. Підтвердіть фактами, що основним заняттям спартанців була війна.

2. Опишіть зовнішній вигляд спартанця.

3. Якого кольору був одяг у воїнів Спарти? Як ви гадаєте, чому?

Учитель: Під час воєн спартанці носили одяг червоного кольору: по-перше, вони вважали цей колір більш мужнім, а по-друге, їм здавалося, що криваво-червоний колір повинен наганяти жах на супротивників. Крім того, якщо хтось із спартанців буде поранений, ворогам це буде непомітно, так як подібність кольорів дозволить приховати кров.

 

ПЕРІЕКИ- (ті, що живуть навколо)жителі малородючих земель, особисто вільні, але без громадянських прав.

Тих, хто добровільно визнав владу дорійців, називали періеками. Вони були вільними, їм дозволялося займатися ремеслом, торгівлею, землеробством.  Періеки сплачували данину своїм володарям-спартанцям, а дехто з них служив у війську. Проте ніяких політичних прав вони не мали.

 

ІЛОТИ- це значна частина місцевого населення, яка чинила запеклий опір дорійцям, була поневолена та перетворена на рабів.

Ілотів було набагато більше, ніж спартіатів. Щоб утримувати рабів

у покорі, найсильніших щороку вбивали.

Щоб запобігти повстанню ілотів, кожної весни влаштовувалися криптії – «полювання» за ілотами. Спартанські юнаки вистежували найбільш сильних і мужніх серед ілотів, які могли б очолити повстання, і вбивали їх. Для юнаків це був «іспит на мужність», а для суспільства – запобіжний захід проти можливого повстання.

3.Як була влаштована Спартанська держава.

Спартанський законодавець Лікург вважав, що спартанці мають бути згуртованими, дисциплінованими та добре навченими у військовій справі. Тому він провів реформи , які сприяли встановленню рівності між спартіатами та вивільненю часу для занять військовою справою. Усі спартанці жили в однакових умовах, носили простий одяг, їли однакову їжу за загальним столом під час спільних обідів.

 Фронтальне опитування.

  • Чим   було  викликане   запровадження  таких   суворих   законів у Спарті?

У своїх відповідях учні повинні зазначити, що основним завданням спартанської держави стало утримання в покорі поневолених народів, які годували спартанців. Кожен спартіат із дитинства готувався стати воїном.

Лікург установив спільні обіди для спартанців, щоб усі почувалися рівними. Їжу він дозволив споживати громадянам у такій кількості, щоб вони надто вже не наїдалися, але й не терпіли від голоду. Улюбленою стравою спартанців була юшка з бичачої крові із сочевицею. Крім спартанців, її ніхто не міг їсти. Одного разу перський цар змусив полоненого спартанця приготувати йому таку юшку. Коли правитель спробував її, то не міг утриматися від жарту: «Тепер я розумію, чому спартанці так мужньо ідуть на смерть: для них краще загинути, аніж таке споживати». 

Відсутність занять не вважалося чимось негожим. Спартанцям заборонялося займатися ремеслом, торгівлею, єдиним їхнім заняттям була військова справа. Зброю і ремісничі вироби виготовляли для них періеки. Земельний наділ спартанця обробляли ілоти. Спартанці не могли продати, звільнити чи вбити ілота – сім’ї ілотів, як і земля, належали державі.

Лікург зробив володіння багатством ганебним і безславним. Він заборонив золоті й срібні гроші. Адже через гроші люди часто скоюють злочини й припускаються несправедливості. Замість них він запровадив залізні гроші, великі й незручні, щоб їх нікому не кортіло вкрасти. Вони мали таку величезну масу і розмір, що для збереження десяти з них потрібен був великий склад, а для перевезення – парний візок.

Не треба дбати про багатство й одяг, тому що в Спарті прикрасою служить не розкішне убрання, а здоров’я тіла. Розкіш вважалася злочином. Коли якось юнак у Спарті прикрасив свій одяг кольоровою стрічкою, його стратили.

Робота з підручником:

с.108

Питання:

1. Як ви думаєте, чому у схемі назви органів управління розташовані сходинками, а не горизонтально?

 

2. Розгляньте схему й визначте, чим організація влади в Спарті схожа на афінську (див. схему на с. 104), а чим відрізняється?

 

  1. Як ви вважаєте, яка система управління була демократичнішою, тобто ширше залучала населення до управління полісом?

 

 Громадяни Спарти жили за законами, які запровадив мудрець Лікург, який нібито діставав поради від самого бога Аполлона через Дельфійського оракула.

 Народні збори – приймали усі найважливіші рішення. Затверджували закони, оголошували війну, укладали мир, обирали старійшин, затверджували рішення герусії. У зборах брали участь чоловіки-спартіати, які досягли 30 років.

 Герусія – рада старійшин – складала закони і визначала політику держави. Кожен із членів якої був не молодшим за 60 років. Вона фактично керувала державою, розглядала судові справи, могла відмінити будь-яке рішення народних зборів чи розпустити їх. До складу ради входили також двоє царів віком понад 30 років.

 Обирали двох царів, які в мирний час були верховними жерцями, а у воєнний – головнокомандуючими. Їхня влада була спадковою.

Лікург заборонив золоті і срібні гроші. Замість них він запровадив залізні гроші, великі й незручні, щоб їх нікому не кортіло вкрасти.

 Спартіат завжди ходить, тримаючи в руках списа, щоб бути сильнішим від ілота, коли той збунтується.

 Спартанські сім'ї одержували у володіння однакові земельні ділянки. Їх не можна було продати чи дарувати, позаяк уся земля в Спарті вважалася власністю держави. Разом із землею поділили й ілотів.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Розв’ язування кросворду

1. Хто займає панівне становище у Спарті?

2. Вільне населення Спарти, яке не мало громадянських прав.

3. Область на півдні Греції, де утворилася Спарта.

4. Рада старійшин у Спарті.

5. Як називають рабів у Спарті?

6. Режим, за якого влада в державі належить невеликому замкненому колу осіб.

 

2. Перегляд скрайбінг-презентації «Давня Спарта»

 

3. Рефлексія.

Ми дізнались про…                             Ми навчились…

Ми зрозуміли, що…

Складіть розповідь за поданими

 

4.Оцінювання учнів.

 

VІ. Домашнє завдання

 Опрацювати § 27. Завдання с.107

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
24 січня 2023
Переглядів
3502
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку