Ознайомити учнів з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання найширших мас народу; розвивати уважність, допитливість, акторські здібності учнів; виховувати повагу до театрального мистецтва та античної культури.
Урок
зарубіжної літератури
на тему «Давньогрецький театр та його особливості»
Підготувала та провела
вчитель зарубіжної літератури і російської мови
Маджар Валентина Дмитрівна
Мета: ознайомити з особливостями виникнення, облаштування та функціонування давньогрецького театру; сприяти усвідомленню того, що давньогрецький театр був важливим засобом виховання найширших мас народу; розвивати уважність, допитливість, акторські здібності учнів; виховувати повагу до театрального мистецтва та античної культури.
Обладнання: план облаштування давньогрецького театру; зображення театру в Приєні, руїн Діоніса в Афінах;фотографії скульптур та картин, на яких зображені музи Діоніса; картки; кросворд.
Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Чи пам ятаєте ви, як назвав Платон поетесу Сапфо? Так, десятою музою. А чи знаєте ви, які були 9 муз, що існували у давньогрецькій міфології?
(Від Зевса і Мнемосіни , богині пам яті, народилося 9 муз, покровительок різноманітних видів мистецтва та науки:
Мельпомена- муза трагедії,
Кліо- муза історії.
Талія- муза комедії,
Евтерпа- муза ліричної поезії,
Ерато- муза любовної лірики.
Терпсіхора- муза танців.
Полігімнія- муза гімнів,
Калліопа- муза епічної поезії,
Уранія- муза астрономії.)
Музы, молю - из толпы многогрешного града людского
Вечно влеките к священному свету скиталицу-душу!
Пусть тяжелит ее мед ваших сот, укрепляющий разум,
Душу, чья слава в одном -- в чарующем ум благоречье.
Прокл
У сучасній мові у переносному значенні муза – натхнення, творчість.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
Драма
Драма Комедія Трагедія
Драма- це один із видів драматичних жанрів, що зображує складний і серйозний конфлікт, напружену боротьбу між дійовими особами.
Трагедія- драматичний жанр, в основу якого покладений дуже гострий та непримиренний суспільний конфлікт, який часто завершується смертю героя або героїні.
Комедія- драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища. Людські вади.
У Давній Греції зародилися й отримали повний розвиток комедія і трагедія. Драма сатирів не відігравала значної ролі у розвитку давньогрецького театру.
2.Інсценування.
Виступ Мельпомени і Талії з розповіддю про давньогрецький театр. Учениці, що виконують ці ролі, заздалегідь підготовлені і можуть мати костюми, характерні для давньогрецької трагедії.
Мельпомену зображували високою жінкою на котурнах, у вінку з виноградного листя, в театральній мантії, з трагічною маскою в одній руці і з мечем або палицею в іншій.
Талія виглядала як дівчина у легкому вбранні із скіпетром або пастушою палицею у правій руці, з плющовим вінком на голові.
Мельпомена. Вітаємо вас, юні друзі, шанувальники театру!
Талія. Добридень, юні, веселі, нерозважливі хлопці та дівчатака1
Мельпомена. Сьогодні ми завітали до вас не випадково. А от чи здогадалися ви, хто ми такі?
(Відповіді учнів)
Талія. А чи знаєте ви, чому ми так виглядаємо?
(Припущення учнів, щодо вбрання та атрибутів муз)
Мельпомена. Отже, якщо учні 2 школи так добре знають про нас, муз, мабуть, можна розповісти їм і про серйозніші речі.
Талія. І про цікавіші! І про веселіші!
Мельпомена. Ми розповімо вам про виникнення давньогрецького театру, про облаштування про те, як відбувалися вистави.
Талія. А все починалося зі свята! Улюблений бог давніх греків Діоніс
постійно потребував свят, розваг, веселощів. А давні греки вміли веселитися. Тричі на рік вони влаштовували свята на честь бога Діоніса: у грудні («Малі Діонісії»), у січні-лютому («Ленеї») та у березні-квітні («Великі Діонісії»). Але драми ставилися лише під час «Великих Діонісій» та «Леней». Перша постанова відбулася 534 року до н.е.
Мельпомена. Театр у житті давніх греків відігравав значну роль. Під час постановок вистав припинялося життя міста, і усі громадяни не тільки із великим задоволенням йшли до театру, а й вважали це своїм обов язком. Якщо у бідних не вистачало грошей на білети, вони отримували спеціальну допомогу – субсидію.
Талія. Як же організовувалось свято? Керівником дійства , до якого готувалися заздалегідь, був хорег – забезпечений громадянин міста, від щедрості якого залежала пишність постановки та її успіх. Вибір хору й акторів теж був його обов язком.
Мельпомена. Постановки п єс відбувалися у межах змагання між трьома поетами, які спочатку виступали також у ролі музиканта і балетмейстера. В Афінах, наприклад. Журі складалося з 10 громадян, по одному представникові з кожного афінського округа. Саме журі визначало переможця, ім я якого увінчувалося на мармурових табличках. Інші учасники теж отримували нагороди, але переможцем вважався лише один із трьох поетів.
Талія. Як виглядав театр давніх греків?
Одна з найважливіших відмінностей давньогрецького театру від сучасного полягає в тому, що гра відбувалася просто неба, при денному світлі. Відсутність даху і використання природного освітлення пов язані були також і з величезними розмірами грецьких театрів, які значно перевищували розміри навіть найбільших сучасних театрів. Наприклад, афінський театр міг умістити 17 тисяч людей. А театр Мегалополя в Аркадії – 44 тисячі глядачів.
В Афінах вистави спочатку відбувалися на одному з міських майданів, де для глядачів були споруджені дерев яні помости. Після того, як вони одного разу розвалилися під час гри, з цією метою почав використовуватися південний скелястий схил Акрополя, до якого прикріплювалися дерев яні сидіння.
Мельпомена. Зверніть увагу на план театру.Основна частина театру- орхестра (майданчик перед сценою де грали актори), де розміщувався хор і жертвенник богу Діонісу; театр (місце для глядачів), де у першому ряду було розташоване місце для жреця бога Діоніса; скена (споруда, розташована позаду оркестри, де перевдягалися актори).
На початку V ст.. до н.е. дерев яні лави були кам яними. Орхестра, на якій розташовувалися хор і актори, набула форми підкови. В елінські часи актори вже грали на високій кам яній естраді- проскенії.
Талія. Якими були актори давнього театру? Спочатку головною фігурою дійства був хор. Що складався з 12-15 чоловіків. У піснях хору засуджувалися або вихвалялися діяння героїв. Приблизно з VIст. до н. е. з хору виділився драматичний актор, за часів Есхіла стала уже двоє. А Софокл увів ще й третього артиста.
Мельпомена. Усі ролі виконували лише чоловіки. Актори повинні були не тільки добре промовляти слова п єси, а й співати і танцювати. Актори носили на обличчі маски, які змінювалися не тільки під час зміни ролі, а навіть під час виконання однієї ролі, якщо герой знаходився під впливом різних почуттів. Необхідність збереження маски була зумовлена величезними розмірами грецького театру, адже міміку актора було б погано видно глядачеві. Щоб збільшити свій зріст, актори носили взуття на високій підошві - котурни. Одяг трагічних акторів був надзвичайно пишним, прикрашеним різнокольоровими вишивками. Актори комедії були вдягнені звичайно.
Завдання: опрацювати поданий матеріал, підготувати виступ за ним.
Картка №1.
Запозичення класицизму з античного театру.
Антрактів (у сучасному розумінні цього слова) у давньогрецькому театрі не було. Гра відбувалася без перерви, і хор майже ніколи не залишав місця гри під час дії. За цих умов зміна дії у середині п єси або розтягування її на тривалий час зумовлювали б порушення сценічної дії. Тому стало звичним, що дія трагедії відбувається в одному місці і не перевищує тривалістю одного дня. Ці особливості побудови грецької трагедії отримали у ХVI ст.. назву «ЄДНОСТІ МІСЦЯ» та «ЄДНОСТІ ЧАСУ». Поетика французького класицизму надавала великого значення «ЄДНОСТЯМ» та вважала їх основним драматургічним принципом.
Картка №2.
Провідні жанри давньогрецької драми.
Протягом V-VIст. до н.е. драма в двох її жанрових різновидах - трагедія та комедія - стала провідним родом словесності. Трагедія своїм головним джерелом мала хорову лірику, зокрема дифірамб. Він виникає після появи актора, що виділяється з хору. Драматичний елемент посилюється, коли з являється другий актор. У такий спосіб створюється можливість зображення конфлікту протилежних сил, що складає основу драми, тобто дії. Уперше другий актор був уведений Есхілом, за яким закріпилося ім. я «БАТЬКА ТРАГЕДІЇ».
Картка №3.
Особливості давньогрецької комедії.
Комедія у Давній Греції отримала офіційне визнання значно пізніше, ніж трагедія.
*Давня комедія, здебільшого політична і викривальна, перетворила фольклорні «насмішкуваті» пісні на зброю політичної сатири та ідеологічної критики.
*У комедії зберігалася необмежена свобода у виголошенні особистої насмішки над окремими громадянами з відвертим називанням їхніх імен.
*Образи комедії - карикатурні, узагальнені, а не індивідуальні.
*Сюжет має фантастичний характер, невідповідність дійсності якого й викликає комічний ефект.
Картка №4.
Побудова давньогрецької драми.
Своєрідним є не тільки виконання давньогрецької драми, але й сама її побудова. Пісні хору розподіляють її на частини. Початкова частина до вступу хору називається ПРОЛОГОМ; пісня, яку співає хор, - ПАРОД; подальші діалогічні частини називаються ЕПІСОДІЯМИ; хорові партії між двома епісодіями – це СТАСИМИ, тобто стоячі пісні, оскільки виконувалися вони хором стоячи.
Оскільки грецька драма виникла з пісень хору, то хор спочатку був її головною й необхідною приналежністю. Поєднуючи у собі декламацію, співи, танці і музику, вона де в чому нагадувала сучасну оперу, але своє мова рідного характеру їй надавали обстановка, одяг та гра акторів, урочиста мова дійових осіб, насичена художніми образами.
ІІІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
По горизонталі:
1)Муза танців.
2)Муза епічної поезії.
3)Муза ліричної поезії.
4)Муза історії.
5)Муза гімнів.
6)Муза любовної лірики.
7)Муза астрономії.
8)Муза комедії.
По вертикалі:
2.Тест.
1) На честь якого бога влаштовувалися перші вистави у Давній Греції?
А)Зевса;
Б) Аполлона;
В)Діоніса.
2)Хто був організатором театрального дійства?
А)спонсор;
Б)хорег;
В)продюсер.
3) Назвіть провідні жанри давньогрецької драми.
А)Драма, комедія;
Б)трагедія, драма;
В) трагедія.
4)Як називали майданчик, на якому відбувалася дія вистави?
А)Орхестра;
Б)скена;
В)парод.
5)Назва місця, де перевдягалися актори:
А)проскепій;
Б)скена;
В)параскеній.
6)Спеціальне взуття на високих підборах для акторів:
А)тортури;
Б)котурни;
В)епісодії.
7)Вихід хору, під час якого звучала перша пісня:
А) парод;
Б)народ;
В)епод.
8)Розмова двох або більше осіб:
А)монолог;
Б)діалог;
В)гексод.
9)Чергування хорових та діалогічних сцен:
А)епісодій;
Б)катарсис;
В)театрон.
10)Жанр драсми, в якому події призводять до загибелі героїв:
А)комедія;
Б) драма;
В)трагедія.
11)Єдиний самостійний актор у трагедії:
А)Протагоніст;
Б)епісодій;
В)стасим.
12)Місце, де відбувається дія в античній драмі:
А)орхестра, проскеній;
Б)комос, театрон;
В)корифей, гексод.
(взаємоперевірка тестів)
ІV.Домашнє завдання.
Література
1.Гузь О.О. Зарубіжна література. Конспекти уроків. 8 клас. Частина 1. – Мандрівець, 2009, с.204-216.
2.Ніколенко О.М. зарубіжна література. 8 клас: Підручник для загальноосв.навч. закл./О.М.Ніколенко, І. Л.-Х.:АН ГРО ПЛЮС, 2008, с.83-84.
3.Хорошилова А.В. Усі уроки зарубіжної літератури. 8 клас. – Х.: Вид. група «Основа», 2008, с.135-140.