Образ Прометея у літературі.

Про матеріал

Урок розроблений з метою ознайомити учнів з літературними інтерпретаціями образу Прометея, поглибити знання про «вічні образи» літератури; формувати в учнів розуміння того,чому Прометей став вічним образом світової літератури;виховувати готовність пожертвувати власними інтересами в ім'я щастя людей, вміння співчувати чужому горю, людяність у ставленні до інших.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Образ Прометея у літературі.

Мета: ознайомити учнів з літературними інтерпретаціями образу Прометея, поглибити знання про «вічні образи» літератури; розвивати вміння давати характеристику герою за його вчинками і поведінкою; формувати в учнів розуміння того,чому Прометей  став вічним образом світової літератури; розвивати навички компаративного аналізу різних видів мистецтва; вміння працювати з додатковими джерелами інформації; виховувати готовність пожертвувати власними інтересами в ім’я щастя людей, вміння співчувати чужому горю, людяність у ставленні до інших.

Обладнання. : репродукції картин із зображенням Прометея ( Рубенс Пітер Пауло «Прикутий Прометей», Моро Гюстав «Прометей», Ілля Рєпін «Прометей» та інші), тексти віршів зарубіжних та українських поетів про Прометея, мультимедійна презентація «Прометей – вічний образ світової літератури».

Тип уроку: урок позакласного читання

Епіграф:                                                   У тому твій небесний гріх,

                                                                  Що людям зменшив ти страждання,

                                                                  Що світлом розуму й пізнання

                                                                   На боротьбу озброїв їх.

                                                                                                       Дж. Г. Байрон

                                       Зміст   уроку

І. Організаційно-вступна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель:

Давні греки – народ сумлінний,

Творили собі і нащадкам на втіху.

Себе вони називали елліни,

Й складали дуже гарні міфи.

 У міфах греки славили героїв своїх.

Та найповажнішим серед людей

Став той, хто найбільше любив їх:

Титан з великим серцем – Прометей.

 Він оточив людей турботою своєю:

Навчив рибалити, орати, лікуватись,

Приборкувати звірів, шукати срібло під землею,

Човни ладнати й по зірках орієнтуватись.

Та найдорожчий подарунок людям –

Це був вогонь, що роздобув титан.

За це ім’я його ніколи не забудуть –

Воно тепер неначе талісман

ІІ.Повідомлення  теми, мети і завдань уроку.

-  Сьогодні урок буде присвячений образу Прометея.   Ми з вами  ознайомимося з літературними інтерпретаціями образу Прометея, поглибимо знання про «вічні образи» літератури, розвиватимемо вміння давати характеристику герою за його вчинками і поведінкою. Отже, тема нашого уроку: «Образ Прометея у літературі» (Слайд 1)

- Епіграфом уроку є слова англійського поета Байрона «У тому твій небесний гріх, Що людям зменшив ти страждання, Що світлом розуму й пізнання На боротьбу озброїв їх.» Як на вашу думку, чим приваблював поета образ Прометея? (Слайд 2)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

  1.   Слово вчителя.

Прометей - один з улюблених міфічних героїв в Древній Греції. Ви всі читання міф про Прометея

  •      Яке враження справив на вас цей міф?
  •      Хто найбільше вам сподобався і чому?
  1.   «Велике коло»
  •      Хто такий Прометей? Який він?
  •      Розкажіть, як жили люди до втручання Прометея.
  • Чи піклувався про людей Зевс?
  • Хто вирішив прийти на допомогу людям?
  • Чому Зевс розгнівався на Прометея
  • Якою була помста Зевса?
  • Яку порушив заборону Зевса Прометей?
  • Хто з героїв міфу співчуває Прометею? 
  •  Чому Зевс вирішив визволити Прометея? 
  •  У чому полягала ця таємниця?
  • Хто зміг пом’якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю?
  • Хто прийшов визволити титана?
  • Наведіть цитати, що свідчать про сміливість і незламність Прометея.

3. «Кластер»

  • Чого навчив Прометей людей?(Слайд 3)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       4.Слово вчителя.

            Подорожуємо далі в чарівний світ поетичного слова. Трагедія Есхіла «Прометей закутий» свідчить про те, що її  автор не просто відтворює древній міф  про відомого титана, а й по своєму продовжує його. Прометей постає не тільки богоборцем і тираноборцем, а й творцем, майстром, філософом, який зробив дуже багато для розвитку людства. (Слайд 4)

         5. Вправа «Проба на роль»: У першій сцені трагедії зображено покарання Прометея. Виконавці волі Зевса — Влада і Сила — приводять його у Скіфію, де Гефест приковує його до скелі.

  • А як веде себе наш герой?
  • А як ви вважаєте: чи важко зіграти роль Прометея?
  • А хто хотів би себе спробувати в цій ролі? •        

Виразне читання монологу Прометея .(Слайд 5)

  1. Слово вчителя Чи передає музика Р.Вагнера,   зміст уривку, який ви щойно прослухали. Які вона викликає почуття?

7. Робота над епіграфом до уроку.

 - Епіграфом уроку є слова англійського поета Байрона «У тому твій небесний гріх, Що людям зменшив ти страждання, Що світлом розуму й пізнання На боротьбу озброїв їх.» Зачитайте. Як вони перегукуються з монологом Прометея?

8.Слово вчителя

Кожна нова доба висвітлює тему прометеїзму по-своєму, надаючи образу Прометея різних відтінків значення. Але незмінним залишається те, що він – символ борця за свободу та носій світоча Розуму, втілення ідеї героїчного служіння людям і мужнього страждання заради їхнього щастя.

Образ Прометея є носієм високих моральних ідеалів, що мають велике виховне значення для наступних поколінь. Саме тому він започатковує галерею «вічних образів» світової культури, до яких звертаються митці різних часів і народів.

9. Опрацювання елементів теорії літератури.  (Слайд 5)

     Пригадайте, що таке «вічний образ». 

      Доведіть, що образ Прометея – вічний образ.

     Чим можна пояснити той факт, що інтерес митців до образу Прометея не згасає?

10. Слово вчителя.

Образ Прометея став першим «вічним образом» у світовій літературі. До вжитку увійшов термін «прометеїзм» тобто невгасиме прагнення до свободи, до нових звершень в науці, поезії, мистецтві, потреба  в героїчних діяннях на благо народу. Образ Прометея надихав поетів, художників, композиторів, скульпторів. І зараз ми завітаємо до їх творчих лабораторій. Перша подорож до творчих лабораторій поетів, які зверталися до образу Прометея.

  1. Повідомлення учня-літературознавця 1. Образ Прометея у світовій літературі. (Слайд 6)
  2. Словникова робота. 
    Коршак — коршун. 
    Бран — лайка. 
  3. Поетична пауза. Виразне читання вірша Дж.Г.Байрона «Прометей».

14.  Аналіз вірша “Прометей”. (Слайд 7)
— Яким змальовує поет Прометея?

— Чим Титан відрізнявся від богів?

— Яким зображено Зевса? Що він уособлює?

— Чого ще не міг простити Прометеєві громовержець?

 

— У чому полягає «гріх» Прометея? Зачитайте словами поезії.

— Чому слід повчитися у Прометея?

— Яка риса, на вашу думку, є головною у Прометея?

— Які риси романтичного героя притаманні байронівському Прометеєві?

— Прослідкуйте за композицією вірша.
- Чому автор звернувся саме до образу Прометея, чим, на вашу думку, його привабила постать античного героя?

- Яку ідею втілено в образі Титана?

- У чому на думку автора полягає велич подвигу Прометея?

- -Які рядки набули загальнолюдського значення і можуть бути афоризмом?

-  Що нового вніс Дж. Байрон в інтерпретацію образу Прометея.

15. Поетична пауза. Виразне читання уривка з вірша Дж.Г.Байрона «Прометей»

 

 

16. Слово вчителя. 

           Отже, Дж.Г.Байрон вважає, що кожна людина повинна слідувати прикладу , який ще в давнину подав міфологічний герой. Інша важлива риса поетичного світосприйняття самого Байрона – щира ненависть до тиранів та погноблювачів людства. Звідси, відчуття бунтарства і нескореності, які близькі  і ліричному герою цього вірша.

17. Повідомлення учня-літературознавця 2. Образ Прометея в українській літературі. (Слайд 8)

Слово вчителя.А зараз подорожуємо до творчих лабораторій художників, композиторів, скульпторів.

18. Виступ мистецтвознавця(Слайд 9, 10, 11, 12, 13)

19. Прийом «Подивись та порівняй». 

Робота з репродукціями картин на тему «Прометей» 

       Розглянемо репродукції  картин Г. Моро «Прометей»,  П. Рубенс «Прометей прикутий», Г. Фюгер «Прометей приносить людству вогонь», Я.Йорданс «Закутий Прометей» (Слайд 14, 15, 16)

     Який момент із життя Прометея зобразив художник?

     Яким постає перед нами титан?

     Які кольори використовує митець?

     Які почуття викликає у вас картина?

     Чи вдалося їм відтворити  образ античного міфу та вірша Дж.Байрона «Прометей ».

20. Представлення учнівських ілюстрацій.

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота над словесною характеристикою Прометея.

- Назвіть риси характеру Прометея.(Мужність, гуманність, розум, гідність, волелюбність, гордість, терплячість, передбачливість, здатність до самопожертви, шляхетність, витривалість, милосердя, жага справедливості)

2. Слово вчителя

        Так, саме за те, що Прометей зробив життя людей кращим, цивілізованішим, він став одним з найулюбленіших образів художньої літератури.Символ борця за свободу, Прометей відкриває галерею вічних образів, до яких постійно звертається людство, він знайшов своє відображення в літературі, образотворчому мистецтві, музиці та інших видів мистецтва.

            Так, це питання кожний вирішує для себе сам, та, сподіваюсь, що іскорка  від вогню Прометея зігріє і ваші серця, аби вони стали чуйнішими до
болю інших, і спонукає вас творити тільки добро.

  1. Створити синкан на тему «Прометей»

V. Підбиття підсумків уроку

1. Робота з епіграфом.

- Епіграфом уроку є слова англійського поета Байрона «У тому твій небесний гріх, Що людям зменшив ти страждання, Що світлом розуму й пізнання На боротьбу озброїв їх.»

  •  А як ви ввважаєте, чи міг Прометей прожити життя інакше? Чи кожній людині під силу такий подвиг? Якого значення набуває слово «варто» в загальнолюдському сенсі?(роздуми учнів)

Вчитель(Слайд 17)

Вже декілька тисяч років

Прометей запалює серця.

Я хочу, щоб із нашого уроку

Запам’яталась вам порада ця:

У кожного в сердечку іскра пломеніє,

Що запалив величний Прометей –

Підтримуйте ж її, або вона зотліє.

Живіть Людиною серед людей!

Домашня робота. (Слайд 18)

  Дати письмово відповідь на питання. «Чого навчають нас благодіяння Прометея?»

Підготувати повідомлення про життя і творчість Вергілія.

Прочитати  «Заспів» з поеми «Енеїда».

 

 

 


 

 


 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гутовська Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
2 липня 2018
Переглядів
27241
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку